Ben het ook niet echt met Godfrey's bewering eens.
Ten eerste: wie is f***ing Dunhill eigenlijk, die € 1300 en meer durft te vragen voor fabriekspijpen die gezandstraald en/of gelakt zijn waardoor ik niet eens kan zien of die kop wel een beetje mooie nerf heeft.  

Ten tweede: vind ik dat de maker zeker alle rechten heeft zijn eigen prijzen te bepalen. De "markt" bepaalt zelf wel of zij die prijzen van de pijpen wel of niet waard vindt. Wie moet anders de prijs bepalen? De roverheid? Die bepaalt al een veel te groot deel van de prijs van een pijp (en over tabak hebben we het nog maar niet).  

Ten derde: Via welk verkoop-kanaal biedt de pijpenmaker zijn pijpen aan? Ik weet van mijn favoriete merk de consumenten-verkoopprijzen, de inkoopprijzen van de winkelier (= de verkoopprijzen van de importeur/tussenhandel) én de inkoopprijzen van deze tussenhandel, ofwel wat de maker nu eigenlijk voor zijn pijpen krijgt. Ik ga hier de getallen niet uit de doeken doen, want dat gaat verder niemand iets aan, maar ook dit is een manier om pijpen duur aan te bieden. En ik kan jullie verzekeren, dat wij op dit forum hobby pijpenmakers kennen die het niveau van bepaalde merken nog lang niet hebben behaald, maar aan een pijp meer overhouden dan freehand pijpenmakers met een werkelijk wereldwijde grote naam die er hun brood mee moeten verdienen. En voor die hobby pijpenmakers die wij toevallig kennen klappen wij onze handen op dit forum voor aan gruzelementen en zijn de complimenten op het misselijke af? (sorry, vind ik dus, zal me wel weer een hoop kritiek opleveren maar dat interesseert me niet). Mensen hebben meningen, maar niet altijd zijn alle achtergronden over de bewuste kwestie bekend bij de mensen met een mening (hoe luider de meningen geschreeuwd worden, hoe minder kennis bij de schreeuwers over het bewuste onderwerp aanwezig is). Zorg dat je in ieder geval het gehele plaatje weet voordat er met meningen gestrooid wordt, zou ik willen zeggen.
Ten vierde: zijn de begrippen "prijs", "waarde", enzovoorts voor verschillende mensen verschillend. Wat is het budget van de koper (wat kan/wil hij uit de beurs trekken, heeft hij wel knaken om een pijp te kopen, verdien {of krijg} je € 1500 of € 1000 per maand, dan is een pijp van € 200 veel geld, ben je multimiljonair laat je misschien wel uitsluitend pijpen vanaf € 10.000 op maat maken), hoe groot is het emotionele deel van de beslissing tot aankoop, wat is zijn referentiekader (als je na een stel mandjespijpen eens een keer een nieuwe pijp aanschaft van een B-merk, dan is die nieuwe pijp ook "duur"), vertegenwoordigt de prijs van een pijp de intrinsieke waarde van het ding of is de pijp (bezien vanuit de potentiële koper) een hogere prijs waard door "ongrijpbare" begrippen als design, kunst, populariteit, en nog veel meer redenen?
Ten vijfde: ik ben ook maar een Mr. X uit Lutjebroek die zijn eigen geld verdient, zelf geen pijpen kan maken van de kwaliteit en uitstraling die ik graag in bezit zou willen hebben en zéker niet voor anderen de prijzen kan bepalen. Ik ben ook maar een Mr. X uit Lutjebroek die zelf precies weet wat hij uit wil geven voor een pijp die op dat moment voor zijn neus ligt.
Kortom, ik ben van mening dat het ons niet aangaat wat een pijpenmaker voor zijn pijpen vraagt, het gaat ons (individueel) alleen maar aan wat wij, per persoon, wel of niet voor een pijp willen (en vooral KUNNEN) betalen.