Godfrey
Massis schreef:Dit is een gekend fenomeen, met name op instagram/facebook. Op vele plaatsen raakt dit langzaam bekend als het fenomeen "pipe turd" (uhu, pijpendrol!)
Het is in navolging van de hele hipster-movement de voorbije jaren, om meer artisan spullen te kopen, bio, made by hand, glutenvrij en uiteraard moet je gekleed gaan als de jaren 70 en een baard hebben.
Velen zijn daarop gesprongen met pijproken, en nog vele anderen met pijpmaken. Ze maken een gedrocht van een pijp, noemen het freehand, en verkopen voor €250+.
En het ergste van al? Ze raken verkocht! Want de eerste groep is meegesprongen op die hype, maar heeft geen enkele kennis van een goed gemaakte pijp.
En het wordt nog veel erger, met dit soort hipster-pijpmakers die dan ook nog een hele merchandise lijn daarnaast lanceren met hun logo op: petten, t-shirts, mokken, patches, stickers en zelfs ventieldoppen voor je Harley Davidson (ja ze bestaan!)
Persoonlijk moet ik zeggen dat dat érg zuur is, want ik probeer bij te leren, mijn best te doen, mooie pijpen te maken, en tevreden klanten te krijgen. Na een half jaar op instagram zit ik daar dan met 180 volgers en gemiddeld 15 likes, en dan zie ik zo'n pipehipster met 4000 volgers voorbij komen met z'n volgende pipeturd waarop ie 300 likes heeft, 50 comments die hem de hemel inprijzen en ik gewoon zo de technische mankementen kan zien al op de instagram foto (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...)
Mijn pijpen zijn ook zeker nog niet perfect, maar ik vraag ook geen €300...
Je gebruikt zelf anders nog nét geen hoofdletters..Winslow Collector schreef:(hoe luider de meningen geschreeuwd worden, hoe minder kennis bij de schreeuwers over het bewuste onderwerp aanwezig is)
Ik las ook nog:The_Undertaker schreef:Als ik het goed begrijp was een pipe-turd vooral een pipe-turd omdat de afwerking halfbakken was (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...) , en niet zo zeer de vorm of finish.
Dat heb ik geïnterpreteerd als "niet mooi".Massis schreef:Ze maken een gedrocht van een pijp, noemen het freehand, en verkopen voor €250+.
Dààr kan ik me helemaal bij aansluiten, ik vind dan ook helemaal niéts aan de meeste Dunhill's.Winslow Collector schreef:Ben het ook niet echt met Godfrey's bewering eens.
Ten eerste: wie is f***ing Dunhill eigenlijk, die € 1300 en meer durft te vragen voor fabriekspijpen die gezandstraald en/of gelakt zijn waardoor ik niet eens kan zien of die kop wel een beetje mooie nerf heeft.![]()
![]()
Daar ben ik het óók mee eens. De frustratie volgt voor een groot stuk dan ook uit de onwetendheid van de gemiddelde koper, niet enkel en alleen de onwetendheid van de maker.Winslow Collector schreef: Ten tweede: vind ik dat de maker zeker alle rechten heeft zijn eigen prijzen te bepalen.
Ik heb het énkel en alleen over pijpmakers die rechtstreeks verkopen via hun eigen site of direct via Instagram/Facebook. Misschien ook nog een enkeling via Etsy, maar die betaalt ook maar een kleine markup van enkele %.Winslow Collector schreef: Ten derde: Via welk verkoop-kanaal biedt de pijpenmaker zijn pijpen aan?
Daar heb je ook gelijk in. Ik hou aan een pijp die ik voor €75 verkoop vast meer over dan Winslow aan een pijp van 200 (winkelprijs). Voor mij is het dan ook een hobby man-aan-man overdracht zonder tussenposten of extra kosten.Winslow Collector schreef: En ik kan jullie verzekeren, dat wij op dit forum hobby pijpenmakers kennen die het niveau van bepaalde merken nog lang niet hebben behaald, maar aan een pijp meer overhouden dan freehand pijpenmakers met een werkelijk wereldwijde grote naam die er hun brood mee moeten verdienen. En voor die hobby pijpenmakers die wij toevallig kennen klappen wij onze handen op dit forum voor aan gruzelementen en zijn de complimenten op het misselijke af? (sorry, vind ik dus, zal me wel weer een hoop kritiek opleveren maar dat interesseert me niet).
Niet mooi kan ook een technische oorzaak hebben: schuurkrassen, rechte lijnen die "zwalpen", rondingen die niet netjes rond zijn maar golven, overbuffed randen, ...Winslow Collector schreef:Ik las ook nog:The_Undertaker schreef:Als ik het goed begrijp was een pipe-turd vooral een pipe-turd omdat de afwerking halfbakken was (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...) , en niet zo zeer de vorm of finish.Dat heb ik geïnterpreteerd als "niet mooi".Massis schreef:Ze maken een gedrocht van een pijp, noemen het freehand, en verkopen voor €250+.
Dat lijkt me een erg mooie manier om het te verduidelijken Kiske.kiske schreef: Ik weet niet precies hoe het goed te verduidelijken. Wellicht dat de spreuk "de meester heeft vaker gefaald dan zijn leerling" het goed weergeeft. Veel respect voor wat de meester heeft bereikt, maar niet minder respect voor de leerling die ondanks dat hij weet dat hij nog vaak gaat falen toch aan een traject begint.
Dit is geen kritiek op jouw mening Paul, meer een inzicht over hoe ik naar prestaties kijk.
Eliminator schreef:Toch valt het me mee, de hele middag word er al over een "pipe turd" gesproken en nog steeds is de naam Wallenstein niet gevallen,.... gegegege.
![]()
![]()
kon het niet laten
![]()
Was wel het eerste waar ik aan dacht....Eliminator schreef:Toch valt het me mee, de hele middag word er al over een "pipe turd" gesproken en nog steeds is de naam Wallenstein niet gevallen,.... gegegege.
![]()
![]()
kon het niet laten
![]()
Oef....blij dat ik licht kritisch durfde te zijnMassis schreef:Laat mij ook meteen het eerste voorbeeld geven van een pipe turd, gelukkig geen die ooit voor €300 verkocht is.
En lees dan hier met plezier de lovende commentaren:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=61&t=3555