Freehand makers

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Godfrey59

Freehand makers

Bericht door Godfrey59 »

Wat mij de laatste tijd op valt ( en daar had ik het met Arno op de beurs nog over ) is dat allemaal de freehand makers prijzen vragen of ze Dunhill himself zijn . :shock: Ik maak een mooie pijp en hoppa ik vraag er 300 tot 1000 euro voor . Hallo u bent maar Mr x uit Lutjebroek die toevallig mooi kan knutselen . Sorry in mijn ogen gaat dat nergens meer over hoe mooi gemaakt ook . Dus Meindert en Massis ga niet langs je schoenen lopen ( iets waar ik bij deze twee gewaardeerde forum leden ook niet bang voor ben :)

Godfrey

The_Undertaker
Administrator

Re: Freehand makers

Bericht door The_Undertaker »

Maar wie zijn wij om de prijzen te bepalen? :roll:

Wanneer de maker vind dat deze een x-bedrag voor een pijp kan vragen, omdat er een x-aantal uren arbeid in zit, naast de materiaalkosten, dan moet ie dat toch vooral doen? Als ze ze er niet voor verkocht kregen zullen ze de prijzen vast wel weer omlaag gooien..
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Zoiets is mij ook opgevallen. Ik ben nou geen wandelende pijprookencyclopedie zoals sommige andere leden hier, maar de naam van veel van die dure artisans heb ik nog nooit gehoord. Ik heb respect voor het ambacht en de tijd en het geld dat erin wordt gestoken, maar ik vind pakweg 300 euro énorm veel geld voor een pijp. Dat is dan ook zowat mijn limiet.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

kiske

Bericht door kiske »

Iemand mag zelf bepalen wat hij voor zijn produkten vraagt. Net zo goed dat iemand zelf mag bepalen of hij dat produkt dan koopt.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Het verschil zit hem er denk ik in dat ze ervan moeten/willen leven. Als een pijp dan 8 uur kost om te maken is 300 euro opeens een hele normale prijs.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Dit is een gekend fenomeen, met name op instagram/facebook. Op vele plaatsen raakt dit langzaam bekend als het fenomeen "pipe turd" (uhu, pijpendrol!)

Het is in navolging van de hele hipster-movement de voorbije jaren, om meer artisan spullen te kopen, bio, made by hand, glutenvrij en uiteraard moet je gekleed gaan als de jaren 70 en een baard hebben.

Velen zijn daarop gesprongen met pijproken, en nog vele anderen met pijpmaken. Ze maken een gedrocht van een pijp, noemen het freehand, en verkopen voor €250+.
En het ergste van al? Ze raken verkocht! Want de eerste groep is meegesprongen op die hype, maar heeft geen enkele kennis van een goed gemaakte pijp.

En het wordt nog veel erger, met dit soort hipster-pijpmakers die dan ook nog een hele merchandise lijn daarnaast lanceren met hun logo op: petten, t-shirts, mokken, patches, stickers en zelfs ventieldoppen voor je Harley Davidson (ja ze bestaan!)

Persoonlijk moet ik zeggen dat dat érg zuur is, want ik probeer bij te leren, mijn best te doen, mooie pijpen te maken, en tevreden klanten te krijgen. Na een half jaar op instagram zit ik daar dan met 180 volgers en gemiddeld 15 likes, en dan zie ik zo'n pipehipster met 4000 volgers voorbij komen met z'n volgende pipeturd waarop ie 300 likes heeft, 50 comments die hem de hemel inprijzen en ik gewoon zo de technische mankementen kan zien al op de instagram foto (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...)

Mijn pijpen zijn ook zeker nog niet perfect, maar ik vraag ook geen €300...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Massis schreef:Dit is een gekend fenomeen, met name op instagram/facebook. Op vele plaatsen raakt dit langzaam bekend als het fenomeen "pipe turd" (uhu, pijpendrol!)

Het is in navolging van de hele hipster-movement de voorbije jaren, om meer artisan spullen te kopen, bio, made by hand, glutenvrij en uiteraard moet je gekleed gaan als de jaren 70 en een baard hebben.

Velen zijn daarop gesprongen met pijproken, en nog vele anderen met pijpmaken. Ze maken een gedrocht van een pijp, noemen het freehand, en verkopen voor €250+.
En het ergste van al? Ze raken verkocht! Want de eerste groep is meegesprongen op die hype, maar heeft geen enkele kennis van een goed gemaakte pijp.

En het wordt nog veel erger, met dit soort hipster-pijpmakers die dan ook nog een hele merchandise lijn daarnaast lanceren met hun logo op: petten, t-shirts, mokken, patches, stickers en zelfs ventieldoppen voor je Harley Davidson (ja ze bestaan!)

Persoonlijk moet ik zeggen dat dat érg zuur is, want ik probeer bij te leren, mijn best te doen, mooie pijpen te maken, en tevreden klanten te krijgen. Na een half jaar op instagram zit ik daar dan met 180 volgers en gemiddeld 15 likes, en dan zie ik zo'n pipehipster met 4000 volgers voorbij komen met z'n volgende pipeturd waarop ie 300 likes heeft, 50 comments die hem de hemel inprijzen en ik gewoon zo de technische mankementen kan zien al op de instagram foto (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...)

Mijn pijpen zijn ook zeker nog niet perfect, maar ik vraag ook geen €300...

Dit bedoelde ik ook , maar jij krijgt het beter uitgelegd :wink:

Godfrey

The_Undertaker
Administrator

Pipeturd topic openen dan maar? Ben dan wel benieuwd naar deze misbaksels ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Ben het ook niet echt met Godfrey's bewering eens.

Ten eerste: wie is f***ing Dunhill eigenlijk, die € 1300 en meer durft te vragen voor fabriekspijpen die gezandstraald en/of gelakt zijn waardoor ik niet eens kan zien of die kop wel een beetje mooie nerf heeft. :shock: :?

Ten tweede: vind ik dat de maker zeker alle rechten heeft zijn eigen prijzen te bepalen. De "markt" bepaalt zelf wel of zij die prijzen van de pijpen wel of niet waard vindt. Wie moet anders de prijs bepalen? De roverheid? Die bepaalt al een veel te groot deel van de prijs van een pijp (en over tabak hebben we het nog maar niet). :evil:

Ten derde: Via welk verkoop-kanaal biedt de pijpenmaker zijn pijpen aan? Ik weet van mijn favoriete merk de consumenten-verkoopprijzen, de inkoopprijzen van de winkelier (= de verkoopprijzen van de importeur/tussenhandel) én de inkoopprijzen van deze tussenhandel, ofwel wat de maker nu eigenlijk voor zijn pijpen krijgt. Ik ga hier de getallen niet uit de doeken doen, want dat gaat verder niemand iets aan, maar ook dit is een manier om pijpen duur aan te bieden. En ik kan jullie verzekeren, dat wij op dit forum hobby pijpenmakers kennen die het niveau van bepaalde merken nog lang niet hebben behaald, maar aan een pijp meer overhouden dan freehand pijpenmakers met een werkelijk wereldwijde grote naam die er hun brood mee moeten verdienen. En voor die hobby pijpenmakers die wij toevallig kennen klappen wij onze handen op dit forum voor aan gruzelementen en zijn de complimenten op het misselijke af? (sorry, vind ik dus, zal me wel weer een hoop kritiek opleveren maar dat interesseert me niet). Mensen hebben meningen, maar niet altijd zijn alle achtergronden over de bewuste kwestie bekend bij de mensen met een mening (hoe luider de meningen geschreeuwd worden, hoe minder kennis bij de schreeuwers over het bewuste onderwerp aanwezig is). Zorg dat je in ieder geval het gehele plaatje weet voordat er met meningen gestrooid wordt, zou ik willen zeggen.

Ten vierde: zijn de begrippen "prijs", "waarde", enzovoorts voor verschillende mensen verschillend. Wat is het budget van de koper (wat kan/wil hij uit de beurs trekken, heeft hij wel knaken om een pijp te kopen, verdien {of krijg} je € 1500 of € 1000 per maand, dan is een pijp van € 200 veel geld, ben je multimiljonair laat je misschien wel uitsluitend pijpen vanaf € 10.000 op maat maken), hoe groot is het emotionele deel van de beslissing tot aankoop, wat is zijn referentiekader (als je na een stel mandjespijpen eens een keer een nieuwe pijp aanschaft van een B-merk, dan is die nieuwe pijp ook "duur"), vertegenwoordigt de prijs van een pijp de intrinsieke waarde van het ding of is de pijp (bezien vanuit de potentiële koper) een hogere prijs waard door "ongrijpbare" begrippen als design, kunst, populariteit, en nog veel meer redenen?

Ten vijfde: ik ben ook maar een Mr. X uit Lutjebroek die zijn eigen geld verdient, zelf geen pijpen kan maken van de kwaliteit en uitstraling die ik graag in bezit zou willen hebben en zéker niet voor anderen de prijzen kan bepalen. Ik ben ook maar een Mr. X uit Lutjebroek die zelf precies weet wat hij uit wil geven voor een pijp die op dat moment voor zijn neus ligt.

Kortom, ik ben van mening dat het ons niet aangaat wat een pijpenmaker voor zijn pijpen vraagt, het gaat ons (individueel) alleen maar aan wat wij, per persoon, wel of niet voor een pijp willen (en vooral KUNNEN) betalen.
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 21 sep 2015 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.

The_Undertaker
Administrator

Winslow Collector schreef:(hoe luider de meningen geschreeuwd worden, hoe minder kennis bij de schreeuwers over het bewuste onderwerp aanwezig is)
Je gebruikt zelf anders nog nét geen hoofdletters.. ;) :mrgreen:

Verder wel eens met je standpunt(en), op het misselijk(makend)e na dan.. (T) maar goed, dat vind ik ;)

Winslow Collector

Tijdens het tikken van mijn vorige reactie, kwamen er nog wat reacties los. Waar ik 1 dingetje over kwijt wil:

Wie bepaalt wat een mooie pijp is en wie bepaalt wat een pipe-turd is?

Was dit vroeger niet een forum waar de smaak van de mensen in zijn waarde werd gelaten?

Je kunt een pijp beoordelen op kwaliteit (materiaal en rookkwaliteiten) en afwerking en dat afmeten aan de prijs die voor een pijp gevraagd wordt, maar wat de een een lelijk stuk stront vindt kan de ander waanzinnig mooi vinden.

The_Undertaker
Administrator

Als ik het goed begrijp was een pipe-turd vooral een pipe-turd omdat de afwerking halfbakken was (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...) , en niet zo zeer de vorm of finish.

Winslow Collector

The_Undertaker schreef:Als ik het goed begrijp was een pipe-turd vooral een pipe-turd omdat de afwerking halfbakken was (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...) , en niet zo zeer de vorm of finish.
Ik las ook nog:
Massis schreef:Ze maken een gedrocht van een pijp, noemen het freehand, en verkopen voor €250+.
Dat heb ik geïnterpreteerd als "niet mooi".

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Winslow Collector schreef:Ben het ook niet echt met Godfrey's bewering eens.

Ten eerste: wie is f***ing Dunhill eigenlijk, die € 1300 en meer durft te vragen voor fabriekspijpen die gezandstraald en/of gelakt zijn waardoor ik niet eens kan zien of die kop wel een beetje mooie nerf heeft. :shock: :?
Dààr kan ik me helemaal bij aansluiten, ik vind dan ook helemaal niéts aan de meeste Dunhill's.
Winslow Collector schreef: Ten tweede: vind ik dat de maker zeker alle rechten heeft zijn eigen prijzen te bepalen.
Daar ben ik het óók mee eens. De frustratie volgt voor een groot stuk dan ook uit de onwetendheid van de gemiddelde koper, niet enkel en alleen de onwetendheid van de maker.
Winslow Collector schreef: Ten derde: Via welk verkoop-kanaal biedt de pijpenmaker zijn pijpen aan?
Ik heb het énkel en alleen over pijpmakers die rechtstreeks verkopen via hun eigen site of direct via Instagram/Facebook. Misschien ook nog een enkeling via Etsy, maar die betaalt ook maar een kleine markup van enkele %.

Dat een distributeur of winkelier gebruiken de pijpen een PAK duurder maakt lijkt mij een gegeven. Ik denk dat iedereen wel snapt dat Winslow bijvoorbeeld zelf geen €225 krijgt als je bij Schimmel een pijp van hem koopt. Schimmel & STG pakken daar ook een groot stuk van, waarschijnlijk samen ruim de helft. De precieze cijfers zijn in deze ook niet belangrijk.
Winslow Collector schreef: En ik kan jullie verzekeren, dat wij op dit forum hobby pijpenmakers kennen die het niveau van bepaalde merken nog lang niet hebben behaald, maar aan een pijp meer overhouden dan freehand pijpenmakers met een werkelijk wereldwijde grote naam die er hun brood mee moeten verdienen. En voor die hobby pijpenmakers die wij toevallig kennen klappen wij onze handen op dit forum voor aan gruzelementen en zijn de complimenten op het misselijke af? (sorry, vind ik dus, zal me wel weer een hoop kritiek opleveren maar dat interesseert me niet).
Daar heb je ook gelijk in. Ik hou aan een pijp die ik voor €75 verkoop vast meer over dan Winslow aan een pijp van 200 (winkelprijs). Voor mij is het dan ook een hobby man-aan-man overdracht zonder tussenposten of extra kosten.

Bovendien ben ik het met je eens dat er best wel wat kritischer naar elkaar gekeken mag worden. Zeker als ik terugkijk naar de lovende kritieken die ik kreeg op mijn allereerste pijpen.
Daarbij denk ik zelf nu "serieus? zag niemand wat voor'n draak van'n pijp dat was? "
Gelukkig is er dan het pipemakersforum dat je zo hard met je voeten op de grond zet dat je tot aan je knieën in de modder steekt :-D
Winslow Collector schreef:
The_Undertaker schreef:Als ik het goed begrijp was een pipe-turd vooral een pipe-turd omdat de afwerking halfbakken was (knik in de stem, gap tussen stem & tige, luchtkanaal scheef geboord, ...) , en niet zo zeer de vorm of finish.
Ik las ook nog:
Massis schreef:Ze maken een gedrocht van een pijp, noemen het freehand, en verkopen voor €250+.
Dat heb ik geïnterpreteerd als "niet mooi".
Niet mooi kan ook een technische oorzaak hebben: schuurkrassen, rechte lijnen die "zwalpen", rondingen die niet netjes rond zijn maar golven, overbuffed randen, ...

Ik had het in elk geval vooral over de technische kan van de zaak.
Al zitten er in diezelfde hoek ook steevast hopen pijpen die gewoon niet mooi zijn, omdat ze nog een ongedefiniëerde homp hout zijn met een stuk plastic in.

Sidekickelvis

Om Massis een beetje te steunen en om het ff lekker niet met WC eens te zijn(dat gebeurt al veel te vaak) zal ik mijn zienswijze in deze ff uitleggen.

Een Pipe-turd lijkt me een pijp die technisch niet goed in elkaar zit. Zoals een scheef rookkanaal, hoewel dat de werking niet hoeft te benadelen, scheve of kromme mondstukken en meer van dat soort dingen. Hoe een pijp eruit ziet is natuurlijk een kwestie van smaak. Elke pijpmaker, ook Winslow of Big Ben, maakt foeilelijke pijpen. Dan komt er nog de afwerking, hoe precies iets gemaakt is. Is bij Winslow van hoger niveau dan bij Big Ben. Daarom begint Winslow rond de 100 euro en kan Big Ben daar flink onder.

En WC heeft natuurlijk wel gelijk als hij zegt dat er flink wat aan de strijkstok blijft hangen tussen leverancier en klant. Om van belastingen, materiaal, werknemerskosten maar te zwijgen.

Edit: Het duurde weer eens te lang! Massis steunt zichzelf al.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Laat mij ook meteen het eerste voorbeeld geven van een pipe turd, gelukkig geen die ooit voor €300 verkocht is.

Afbeelding

En lees dan hier met plezier de lovende commentaren:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=61&t=3555

Ik hoop hier niemand mee op z'n tenen te trappen, want het is anderzijds ook dat soort steun dat gezorgd heeft dat ik er mee verder gegaan ben en nu sta waar ik sta (hoe dicht bij de start dat ook moge zijn) en ik heb er destijds veel aan gehad. Maar achteraf gezien was dat toch een draak van een pijp. Ze staat nog steeds in de kast thuis, om er maar aan te herinneren hoe erg het was ;-)

Waarom is dit een pipe turd?
- de buitenzijde hoorde rond te zijn, maar is eerder ovaal met wat deuken
- de wanden zijn veel te dun om veilig te zijn
- de tige en het mondstuk staan niet op 1 lijn
- het mondstuk is 5 mm breed bij de bit en de uitgang van het rookkanaal is op zijn minst scheef te noemen (bestaat eerder uit een vlek die in 3 richtingen uitdijnt)
- de finish is triest: ze staat vol schuursporen , er zit te weinig contrast op, en het polijstwerk is ook maar bedroevend
- de bit is zo dun dat je via het rookkanaal naar buiten kan kijken.

kiske

Bericht door kiske »

Op het misselijke af? Dat is een mening van je waarvan ik denk waarom vind hij dat? Als je een pijp van een meesterpijpenmaker tegelijk vergelijkt met een pijp van een hobbypijpenmaker die pas kort bezig is dan kan ik me voorstellen dat je denkt dat de verhouding in commentaren scheef is.
Ik vind het knap als een beginnend pijpenmaker een goed rokende pijp maakt. Als zo'n pijp dan ook nog mooi is vind ik het helemaal geweldig wat diegene presteerd. Dat maakt op mij net zo goed indruk als wanneer een groot pijpenmaker met jarenlange ervaring een topstuk maakt. Ik kan van dat topstuk en het vakmanschap ook erg genieten, maar vergelijk dat topstuk niet met een mandjespijp of een willekeurige andere pijp. Ik zie ook wel dat er betere of mooier afgewerkte pijpen zijn. Ik complementeer omdat men de durf heeft ermee te starten en zaken te proberen. Ook zien hoe iemand zich ontwikkeld en een eigen stijl krijgt vind ik leuk om te zien en maakt op mij indruk.
Ik weet niet precies hoe het goed te verduidelijken. Wellicht dat de spreuk "de meester heeft vaker gefaald dan zijn leerling" het goed weergeeft. Veel respect voor wat de meester heeft bereikt, maar niet minder respect voor de leerling die ondanks dat hij weet dat hij nog vaak gaat falen toch aan een traject begint.
Dit is geen kritiek op jouw mening Paul, meer een inzicht over hoe ik naar prestaties kijk.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

kiske schreef: Ik weet niet precies hoe het goed te verduidelijken. Wellicht dat de spreuk "de meester heeft vaker gefaald dan zijn leerling" het goed weergeeft. Veel respect voor wat de meester heeft bereikt, maar niet minder respect voor de leerling die ondanks dat hij weet dat hij nog vaak gaat falen toch aan een traject begint.
Dit is geen kritiek op jouw mening Paul, meer een inzicht over hoe ik naar prestaties kijk.
Dat lijkt me een erg mooie manier om het te verduidelijken Kiske.

Om misschien nog iets meer te duiden waar de frustratie vandaan komt: jij hebt erg veel respect voor de leerling die "ondanks dat hij weet dat hij nog vaak gaat falen" aan een traject begint.
De "pipe turd" makers waar we het over hebben, weten vaak niet dat ze nog vaak gaan falen, maar denken dat ze er al lang zijn.
Sterker nog, er zijn er heel wat die geen enkele ambitie tot verbeteren of bereiken van meesterschap tonen. En net dàt is waaraan veel pijpmakers zich storen.

Zo had ik een tijd terug een discussie in een pijpmakersgroep met een pijpmaker die dit verkocht voor 100$+. Ik noem overigens bewust geen namen, want daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de trend en het principe, niet om individuele pijpmakers.

Afbeelding

Afbeelding

Hij vond de pijp perfect zo, want het natuurlijke hout was mooi zichtbaar. Dat het mondstuk niet aansluit, de pijp niet netjes afgewerkt is, de ronde vorm een hobbelige ovaal is of dat de tige een stuk uit het center staat, ... Daar had hij allemaal geen oren naar, de pijp was een koopje voor 100$ vond hij.
Ik bracht het eerder voorzichtig in het begin, dat zijn pijpen misschien wat duur waren (ik ben ten slotte ook geen expert), tot ik bijval kreeg van een aantal gekende pijpmakers met jarenlange ervaring die er precies zo over dachten.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Toch valt het me mee, de hele middag word er al over een "pipe turd" gesproken en nog steeds is de naam Wallenstein niet gevallen,.... gegegege.

:mrgreen: :mrgreen: :twisted: kon het niet laten :wink: :wink:
Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Eliminator schreef:Toch valt het me mee, de hele middag word er al over een "pipe turd" gesproken en nog steeds is de naam Wallenstein niet gevallen,.... gegegege.

Muaha :-)

Perfect voorbeeld: hondslelijk of schitterend kan je vinden, maar liefde voor het vak en technisch kunnen heeft hij allebei in huis!

The_Undertaker
Administrator

Nu scheelt het dat ik sommige Wallenstein's best om aan te zien vind!

kiske

Bericht door kiske »

Ik vind de Wallensteins best grappig. De buccaneer zou op termijn wel eens in mijn pijpenkast terecht kunnen komen. Andere zou ik daar ook wel willen ontvangen maar die zijn me toch écht te kostbaar.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Klopt Paul , maar mijn mening is dat je eerst maar eens naam moet maken om belachelijke hoge bedragen te vragen bij de eerste de beste pijp die je op Facebook zet . Die vervolgens door vriendjes de hemel wordt ingeprezen en een onwetende pijproker met een duur misbaksel zit opgescheept . Dat was mijn insteek en loopt langs het randje van bedrog deze werkwijze als je het mij vraagt . Over de pijpenmakers op ons forum sluit ik mij bij het commentaar van Kees aan . Al uw commentaren op waarde schattend sluit ik af :)

Godfrey

dewitte

Bericht door dewitte »

Gelukkig zijn er ook relatief nieuwe pijpmakers die zeer knappe pijpen maken rond de 150€. Ik denk dan aan bvb een Volpe, Penzo. Al zijn hun pijpen op een korte tijd al wel richting 200€ en meer gestegen. Maar hun afwerking en stijl is wel goed.

Sidekickelvis

Eliminator schreef:Toch valt het me mee, de hele middag word er al over een "pipe turd" gesproken en nog steeds is de naam Wallenstein niet gevallen,.... gegegege.

Was wel het eerste waar ik aan dacht....

Martin Romijn
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Massis schreef:Laat mij ook meteen het eerste voorbeeld geven van een pipe turd, gelukkig geen die ooit voor €300 verkocht is.

Afbeelding

En lees dan hier met plezier de lovende commentaren:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=61&t=3555
Oef....blij dat ik licht kritisch durfde te zijn :mrgreen:

Maar dit is en blijft een lastige discussie. Ik ben van mening dat een pijpmaker moet kunnen vragen wat 'ie wil.
En ja...ook ik heb ze op instagram gezien...jongens die door een goed stukje marketing, door in te springen op een hype of door in te spelen op een bepaalde doelgroep pijpjes verkochten voor prijzen die ik er niet voor zou betalen.
Maargoed....anderen dus wel. Als ze verkocht raken is het prima.... maar als de kwaliteit te wensen overlaat zal de verkoop vanzelf teruglopen. Een slecht gemaakte pijp zal ook met bijbehorende petje, shirt en sokken niet beter roken.
Persoonlijk heb ik meer op met de meer bescheiden pijpmakers..... bescheiden...niet qua gevraagde prijzen...maar gewoon jongens die een mooi product maken...zonder poespas...en al jaren goed verkopen.
Uiteindelijk red je het alleen als je kwaliteit levert. En als je een kwaliteitspijp ook nog eens een uniek uiterlijk kan meegeven dan mag je er van mij je eigen prijskaartje aan hangen.
Just my 2 cents....
Afbeelding Pijpmaker.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik sla graag mijn handen stuk tijdens een staande ovatie als een van "onze" hobby pijpmakers weer eens een kunststukje tonen.
Anders is dat vaak bij gerenommeerde commerciële pijpmakers die al jaren het zelfde kunststukje uithalen.
Dat zelfde geldt bij amateurs die de profs verslaan, ook al is dat eenmalig, een in mijn ogen top prestatie van een hobbist mag best met applaus ontvangen worden.
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

De eenzame artisan pijpenmaker zit nu eenmaal in het zelfde 'hype' en 'high brow' wereldje als alle andere kunstemakers, of het nu over schilderen, muziek of sieraden gaat.

Voor een deel worden prijzen bepaald doordat iets traag handwerk is, en doordat je soms vele dingen moet maken voor je één goed ding over houdt. Echt goed werk is zeldzaam, en als daar een redelijke prijs voor gevraagd moet worden (als iemand daar zijn inkomen mee bij elkaar wil schrapen) dan worden die zeldzame topstukken vanzelf duur.

Het probleem is een beetje om te bepalen wat die topstukken zijn. Niet iedereen heeft genoeg verstand van zaken om dat daadwerkelijk zelf te zien. En als iets mode, hype of rage wordt, dan zijn er te weinig topstukken voor alle liefhebbers. En dan treedt probleem twee in werking; teveel mensen met meer geld dan kennis van zaken. Als je eigenlijk niet weet wat iets echt tot een topstuk maakt, dan is de verleiding groot om prijs als maatstaf te gaan hanteren. Als het duur is moet het wel goed zijn... Niet dus, maar toch is dat hoe sommige mensen denken. Koppel daaraan dat geld uitgeven voor sommige mensen een vorm van opscheppen is; ik heb zoveel geld uitgegeven, dat kun jij niet eens...

Die problemen creëren de beroemde zeepbellen die met enige regelmaat ploffen; of het nu tulpen, dot.com bedrijfjes of financiële producten zijn; vroeger of later slaat gezond verstand toe en blijken veel topstukken niks meer waard. Helaas worden in het spoor van die plof ook goeie dingen minder waard, en vallen er heel wat slachtoffers.

Als je op een van deze gebieden werkt vergt het heel wat om er niet in mee te gaan. Voor mij is de beste manier die ik kan verzinnen een plekje in de zijlijn; niet je brood ermee verdienen en voor je eigen plezier en normen werken. Maar ook dan is het lastig om nee te zeggen als iemand met een zak vol geld begint te zwaaien, zelfs als je weet wat de feitelijke gevolgen zijn. Wie weet zijn die gevolgen vooral voor een ander...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Mooie redenatie Jan.

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Precies, lijkt me de nagel op de kop slaan wat je daar doet.

Plaats reactie