Update 2: ik heb mijn excuses gemaakt aan de leverancier, die daar met een zeer coulant aanbod op reageerde. Zie verder onderaan deze thread.
Ik heb een aantal pijpen uit de Peterson Sherlock Holmes collectie. Een tijdje terug bestelde ik de Squire. Ik had een model zonder filter besteld, maar kreeg er een met. Ik heb dat laten zitten, filter of non-filter is voor mij geen hangzaak. Afgelopen week had ik tijd voor inroken.
Na de tweede halve bowl voortrekker (met twee dagen er tussen) zag ik scheurtjes in de ketel. Lampje er bij; blijkt er een soort craquelé over de onderkant van de ketel te liggen, en het rookgat lijkt uit houtskool te bestaan. Zo heet heb ik toch niet gerookt? Nog beter gekeken, en de hallmark opgezocht. Blijkt een "C" te zijn. Dat is 1988

Ik mail naar de leverancier gestuurd. Reactie: wij zijn Peterson dealer, alles komt direct bij Peterson vandaan. We kunnen het bij Peterson vragen, maar dat gaat lang duren. Met een jpg van hun dealer brief en een nota uit 2012 waarop de bestelling van mijn Squire zou moeten staan.
Op dit punt heb ik maar eens direct naar Peterson gemailed.
Gelukkig zijn mijn andere Sherlocks van Haddocks en eentje van Schimmel.