Inroken nieuwe Winsløws

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
PPMP

Inroken nieuwe Winsløws

Bericht door PPMP »

Ehm... Vraagje... Naast de Petersons (met een een keteldiepte van ca.42 mm) die steeds beter beginnen te roken, ben ik begonnen met het inroken met een paar Winsløw Crown Vikings. Deze zijn beduidend ondieper (ca. 33 mm.) en ietsje breder. Ik mix wat Winsløw no.1 (voor de smaak) met Voortrekker, maar kan de tabak in deze pijpen maar niet brandende houden. Het is al een paar rooksessies niet anders dan aansteken, pufje... Uit... aansteken, pufje... Uit...
"Elke pijp zijn tabak", hoor ik Janneman nu zeggen. Dus mijn vraag is of jullie een idee hebben voor een andere tabak om deze ondiepere en wat bredere ketels mee te beroeren.

Pascal ("De aanhouder wint" Pé :sherlock: )

dewitte

Re: Inroken nieuwe Winsløws

Bericht door dewitte »

Bij deze ketelvorm zegt men al gauw latakia. En dat is m.i. ook zo. Al heb ik ook goede ervaringen met een va of vaper in bredere ondiepe ketels.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Je zou het eens kunnen proberen met alleen Voortrekker, 1/3 tot 1/2 vol stoppen en niet te vast aandrukken bij het aansteken/ tussentijds tampen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Hoi PPMP,

Over het inroken:
Ik heb zelf ook een paar Winsløws en ik rook ze nooit in. Ze zijn al voorzien van een inrookpasta. De eerste keer dat ik een nieuwe Winsløw rook, stop ik hem halfvol. Om even de pijp te leren kennen en er een beetje gevoel bij te krijgen. Tweede vulling en alle vullingen daarna gewoon "volle bak" stoppen.

Over welke tabak ik welke pijp (ketelvorm):
Wat Janneman al eens gezegd heeft, iedere pijp zijn tabak, gaat zéker op voor de wat meer extreme maatvoeringen. Een ondiepe ketel is moeilijker roken, omdat je minder "schoorsteen-trek" hebt. Iedereen heeft zijn eigen ervaringen en voorkeur, maar je zou eens kunnen proberen een flake op te rollen of een flake er in stukken in stoppen. Of een tabak die niet te droog is of een tabak die je heel erg vast kunt (moet) stoppen.

Wat dewitte zegt kan ik ook beamen, sommige kleinere en ondiepe ketel vragen om een Latakia. En zelf rook ik in zulke pijpen ook graag de extreem zoete BiBo, die ik dan ook behoorlijks vast durf te stoppen.

Waar komt het nu uiteindelijk op neer? Zoek naar de beste combi die voor JOU werkt. 8)
Dat is mede de charme van de zoektocht in pijprookland: ineens die klik met de bepaalde tabak in die bepaalde pijp.

Paasei

Bericht door Paasei »

Winslow Collector schreef: Ik heb zelf ook een paar Winsløws ...
:lol: :lol: :lol: :lol:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Marielle32

Inroken nieuwe Winsløws

Bericht door Marielle32 »

Paasei schreef:
Winslow Collector schreef: Ik heb zelf ook een paar Winsløws ...
:lol: :lol: :lol: :lol:
[emoji23][emoji23][emoji23]
Afbeelding

Mikali

Bericht door Mikali »

Looooool. Je blijft wel bescheiden Paul :-D
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Apart, ik kan geen ander merk bedenken dat zich met zo weinig problemen
laat (in)roken als juist een Winsløw en daarnaast al vrijwel vanaf de eerste pijp
redelijk smaakt.
Misschien even doorzetten?

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Idem, mijn winslow pijpen zijn de beste rokers die ik heb, en zijn dat al vanaf moment van aanschaf. 2 keer half vol, en daarna gewoon volle bak en vol gas.
Groet, Mark

Mikali

Bericht door Mikali »

Nu Pascal, ik merk van al de pijpen die ik heb en heb ingerookt dat Peterson's de moeilijkste zijn imho.
Heb hier eerder eens een topicje van opgestart nadat ik de Iceberg collectie had gekocht.
Wat mij heeft geholpen is de pijp wat lichter te stoppen ... Het heeft mij minstens 50 "minder aangename" rookbeurten gekost eens ze
wat lekkerder en droger gingen roken.

Zoals eerder al aangehaald heb ik het minste problemen met de Winslows, die roken gewoon van in begin goed ;p
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

PPMP

Bericht door PPMP »

Mikali schreef:Looooool. Je blijft wel bescheiden Paul :-D
Ooohhhh... Het is natuurlijk Poul!

Pascal

Marco big-ben

Bericht door Marco big-ben »

Wat mijn groot vader en vader meestal deden voor het beginnen te roken van een nieuwe pijp was een beetje sigaren as met honing in de pijp smeren voor het sneller creëren van een kool laag.

En inderdaad met virginia baai tabakken moet de klus ook geklaard worden.
Mij is verteld bij hajenius dat virginia tabak sneller een kool laag vormt dan gesausde tabakken,maar of dat zo is weet ik niet zeker,weten jullie dat misschien?
Groet
Marco

'Nunc Aut Nunquam'

rivulus

Bericht door rivulus »

Ik gebruik voortrekker als "generieke" inrook tabak die tot nu toe bij alle ketelvormen wel werkt. Ik stop heel losjes, en tamp na de tweede aansteek aan tot het goed blijft roken. Ik heb maar 1 winslow, maar daar gaat het ook prima.

Ik heb geen jarenlange ervaring, maar ik heb het idee dat dit mede komt doordat voortrekker vrij droog is. Veel gesausde tabakken zijn ook wat vochtiger verpakt en zijn daardoor makkelijker te dicht te stoppen waarna de pijp nier meer goed trekt, nat en te heet wordt en je de ketel niet meer leegkrijgt.

Ik meng soms voortrekker met wat carolina gold, die ook vrij droog is om iets meer smaak er in te krijgen.

IMHO is voortrekker vergevensgezinder dan Neptune, die ik eerst gebruikte.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

rivulus schreef:Ik gebruik voortrekker als "generieke" inrook tabak die tot nu toe bij alle ketelvormen wel werkt. Ik stop heel losjes, en tamp na de tweede aansteek aan tot het goed blijft roken. Ik heb maar 1 winslow, maar daar gaat het ook prima.

Ik heb geen jarenlange ervaring, maar ik heb het idee dat dit mede komt doordat voortrekker vrij droog is. Veel gesausde tabakken zijn ook wat vochtiger verpakt en zijn daardoor makkelijker te dicht te stoppen waarna de pijp nier meer goed trekt, nat en te heet wordt en je de ketel niet meer leegkrijgt.

Ik meng soms voortrekker met wat carolina gold, die ook vrij droog is om iets meer smaak er in te krijgen.

IMHO is voortrekker vergevensgezinder dan Neptune, die ik eerst gebruikte.
Voortrekker is niet alleen wat droger maar brand/smeult ook heter waardoor de ketel sneller verkoolt. Door de fijne snede brand/smeult het ook gelijkmatiger zodat je een mooi effen verkoling krijgt.

Denk ik toch......
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Plaats reactie