"Elke pijp zijn tabak", hoor ik Janneman nu zeggen. Dus mijn vraag is of jullie een idee hebben voor een andere tabak om deze ondiepere en wat bredere ketels mee te beroeren.
Pascal ("De aanhouder wint" Pé

Winslow Collector schreef: Ik heb zelf ook een paar Winsløws ...
[emoji23][emoji23][emoji23]Paasei schreef:Winslow Collector schreef: Ik heb zelf ook een paar Winsløws ...![]()
![]()
![]()
Ooohhhh... Het is natuurlijk Poul!Mikali schreef:Looooool. Je blijft wel bescheiden Paul
Voortrekker is niet alleen wat droger maar brand/smeult ook heter waardoor de ketel sneller verkoolt. Door de fijne snede brand/smeult het ook gelijkmatiger zodat je een mooi effen verkoling krijgt.rivulus schreef:Ik gebruik voortrekker als "generieke" inrook tabak die tot nu toe bij alle ketelvormen wel werkt. Ik stop heel losjes, en tamp na de tweede aansteek aan tot het goed blijft roken. Ik heb maar 1 winslow, maar daar gaat het ook prima.
Ik heb geen jarenlange ervaring, maar ik heb het idee dat dit mede komt doordat voortrekker vrij droog is. Veel gesausde tabakken zijn ook wat vochtiger verpakt en zijn daardoor makkelijker te dicht te stoppen waarna de pijp nier meer goed trekt, nat en te heet wordt en je de ketel niet meer leegkrijgt.
Ik meng soms voortrekker met wat carolina gold, die ook vrij droog is om iets meer smaak er in te krijgen.
IMHO is voortrekker vergevensgezinder dan Neptune, die ik eerst gebruikte.