Ronnie de Ponnie schreef:Trouwens, in dit kader:
Bij mijn nieuwe Peterson System 313 (86 euro), heb ik het idee dat het rookgat niet helemaal precies in het midden van de bowl uitkomt.
Het lijkt dat er enigszins scheef is geboord.
Of dat effect heeft op het roken ben ik nog niet uit, maar optisch is het wel waarneembaar.
En zoiets (hoewel het exemplarisch is natuurlijk) had ik eigenlijk niet van een legendarisch merk als Peterson verwacht.
Ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Soms komt het gat iets te hoog uit, en als dat te gek wordt, dan kan het goed leegroken wel een probleem worden.
Overigens is dit iets wat ik altijd in Big Ben (en Stanwell) bewonderd heb; zij zijn een van de weinige merken waarbij dit echt heel zeldzaam is; technisch zijn hun pijpen doorgaans prima; goed geboord, recht wat recht moet zijn, egale bolling waar dat hoort. Ik heb in een verleden veel beelden gemaakt, en daaraan overgehouden dat ik fouten in vormgeving vaak eerder met mijn vingers voel dan met mijn ogen zie. Het zal je verbazen hoevaak een ronde pijp niet rond is, of een bolling ergens een bult blijkt te hebben. Niet alleen bij de goedkoopste pijpen of merken, ook bij veel duurdere pijpen komt dit vaak voor.
Met kwaliteit van roken heeft dit overigens helemaal niets te maken, de tabak smaakt doorgaans even goed uit een 'scheve' pijp als uit een 'rechte'.
Aangaande hoe duur een pijp moet zijn: het is een beetje een gokspel. Er zijn prima goedkope pijpen. Alleen zijn er ook slechte pijpen, en die zijn doorgaans ook goedkoop. Anders gezegd: als je goedkoop koopt en niet weet waar je op moet letten -beginnende pijprokers dus- is de kans op een miskoop groter dan wanneer je een duurdere pijp koopt.
Op dit moment hanteer ik nog steeds globaal een regel van 50 tot 60 euro; boven die prijs kom je niet zo heel veel echt slechte pijpen tegen. Onder die prijs kun je prima pijpen kopen, maar je loopt ook kans op een pijp die na twee keer roken een gruwelijke vernissmaak krijgt, waar de lak van begint te bubbelen en af te bladderen (er hoort geen lak op een pijp, maar hoe zie je het verschil? Nauwelijks) of die op de een of andere manier gewoon scherp smaakt en blijft smaken. Big Ben, maar ook Peterson, Stanwell, Butz Choquin en alle andere 'grote merken' kunnen zich niet permiteren om teveel bagger voor dump prijzen op de markt te brengen, dus bij dat soort merken zit je doorgaans ook met goedkope pijpen wel goed.
Het helpt als je weet waarom een pijp goedkoop of duur is. Helaas komt ook hier weer wat ervaring bij kijken. Bij Dunhill betaal je zonder meer ook voor de naam. Een lichtgekleurde pijp met mooie rechte en gelijkmatige nerf is duur omdat dat zeldzaam is. Kom je zulke pijpen tegen voor weinig geld, dan wordt twee keer kijken erg belangrijk; ofwel de verkoper weet er niets van (kan op marktplaats, E-bay en rommelmarkten best voorkomen, minder waarschijnlijk bij internet winkels en echte winkels) of je wordt belazerd en de rechte nerf blijkt na 3 keer roken aan je vingers te plakken omdat hij erop geschilderd was...
Er zijn geen vaste prijzen te nomen, maar er is is zeker een volgorde. Van goedkoop naar duur:
1: rustica pijpen (geen nerf te zien, met een guts is er een patroon in het hout gesneden)
2: Sandblast (de nervatuur is als relief te zien, duurder naarmate de nervatuur mooier wordt)
3: gladde pijpen met een heldere beits die de nervatuur goed laat zien.
en ook: een kleine pijp is stukken goedkoper dan een grote pijp.
Gek genoeg zijn de goedkoopste pijpen meer werk dan de duurste pijpen, in prijs zou je verwachten dat die duurder zijn, maar uiteindelijk geldt voor bruyere pijpen de kwaliteit van het hout en de nervatuur als norm voor de prijs.
Als ik een goedkope pijp koop dan ligt het voor de hand dat dat een niet al te grote rustica is, of, -iets duurder- een sandblast. Als ik een grote gladde pijp met redelijk mooie nervatuur voor 30 euro tegenkom ga ik echt op zoek naar de truc; daar moet wat mee zijn. Er is gevuld, en die vullingen kunnen eruit vallen, en er is vermoedelijk iets met die vervatuur, anders zou de pijp echt wel duurder zijn. De prijs moet dus overeenkomen met wat je ziet...