BUTZ CHOQUIN

Alles over de pijp zelf...
matthiasdbacker

Butz Choquin

Bericht door matthiasdbacker »

Beste Pijprokers,

Ik was aan het uitkijken naar een nieuw pijpje, en kwam deze reeks tegen
Butz Choquin Big Bowl reeks helemaal geen dure pijpjes, zelf naar de goedkope kant, heeft iemand ervaring met het merk? Of nog beter, met de reeks ?

Het pijpje dat ik zou kopen zou trouwens het meest gebruikt worden voor aromatische tabakken te roken, enige suggesties ?
Ik ben "maar" een arme student dus nu ook geen pijpjes van 100+ euro :D

ik hoor graag iets terug van jullie,
mvg,
Matthias

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Met de Big Bowl dingen heb ik geen ervaring, maar ik heb ooit voor twee tientjes een Butz gekocht bij een tabakszaak die van z'n pijpen af wilde en die bevalt prima.

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Ik heb geen goede ervaring met bc pijpen. Het is mijn minst gebruikte pijp. Grov van snede, lomp etc.

Maar ze maken zeker meer soorten dan diegene die ik heb.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Butz choquin is op ziochzelf een goed merk, niets mis mee, ze horen tot de 'oude' franse adel als het over pijpen gaat. In hoeverre ze fatsoenlijke goedkope pijpen maken weet ik niet, en deze reeks ken ik ook niet.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Ronnie de Ponnie

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Ik ken BC niet, maar ik denk wel dat je beter een paar tientjes meer kan uitgeven aan een pijp die je zult blijven roken.
Mijn eerste pijp kostte me 30 euro (een Gianni), maar als ik het kon overdoen had ik beter meteen een Peterson of Stanwell ofzo van rond de 75 euro moeten kopen.
Ik pak nu toch echt eerder m'n Peterson of Big Ben dan die Gianni.

Ik bedoel te zeggen: voor die 40 euro meer heb je (hoewel er wel degelijk uitzonderingen zullen zijn) toch meer kwaliteit in huis, en daardoor zal het roken een stukje fijner zijn.
I'm thinking, Lewis...

multiballs

Bericht door multiballs »

maar is de dure pijp echt beter dan de anderen?
of is dat meer een gevoel van waarde oid?

ik heb soms goedkope ebay pijpjes,die beter roken,dan welke dure pijp van mij dan ook....

stoffel

Bericht door stoffel »

het hangt er heel hard van af... mijn eerste goedkope pijp was een super pijpje, maar die ben ik hellaas verloren, mijn tweede goedkope pijp is zeer slecht (bubellend vernis, veel te heet, brandend pijpenhout, ...)
heil Donar god van de donder!

Ronnie de Ponnie

De afwerking van de duurdere pijpen (en dan heb ik het over 75 euro, geen 300 euro ofzo) is inderdaad beter.
Natuurlijk heeft het ook te maken met de feel die je met een pijp hebt, het hout en dergelijke.
Ik kan me voorstellen dat je pijpen hebt die erg duur zijn, maar die op de een of andere manier niet lekker roken.
Het is dus een combinatie van factoren, plus dat het heel persoonlijk is.

Daarbij: ik denk dat een regelmatige roker niet zo snel meer een pijp van 30 euro zal kopen.
I'm thinking, Lewis...

Ronnie de Ponnie

Trouwens, in dit kader:

Bij mijn nieuwe Peterson System 313 (86 euro), heb ik het idee dat het rookgat niet helemaal precies in het midden van de bowl uitkomt.
Het lijkt dat er enigszins scheef is geboord.
Of dat effect heeft op het roken ben ik nog niet uit, maar optisch is het wel waarneembaar.
En zoiets (hoewel het exemplarisch is natuurlijk) had ik eigenlijk niet van een legendarisch merk als Peterson verwacht.
I'm thinking, Lewis...

matthiasdbacker

Bericht door matthiasdbacker »

Ronnie de Ponnie schreef:Trouwens, in dit kader:

Bij mijn nieuwe Peterson System 313 (86 euro), heb ik het idee dat het rookgat niet helemaal precies in het midden van de bowl uitkomt.
Of dat effect heeft op het roken ben ik nog niet uit, maar optisch is het wel waarneembaar.
En zoiets (hoewel het exemplarisch is natuurlijk) had ik eigenlijk niet van een legendarisch merk als Peterson verwacht.
mijn eerste pijp was ook een peterson, een gerustikeerde n°14
hier ben ik tevreden van, maar heb natuurlijk niets ter vergelijking ...
was ook zeker geen duur pijpje, rond de 40 euro denk ik...

nu zou ik dus de pijp enkel voor gesausde tabakken gebruiken, ik heb er niet echt een idee van of andere houtsoorten/meerschuim hiervoor beter is, meschien weten jullie hier wel raad mee :)

liefst zou ik ook een rechte pijp hebben, omdat dit volgens mij toch en andere airflow dan een gekromde pijp geeft.

nuja, meschien weten jullie een pijpje die naar deze omschrijvingen luisterd, en waar jullie tevreden over zijn :?:

mvg,
Matthias

Paasei

Bericht door Paasei »

Ik heb het nog al geschreven, mijn eerste pijpje twee jaar terug was een zwarte sandblast 'Dr Plumb - Dinky 9 mm'.
Eigenlijk een pocketpijp (maar geen opvouwbare zoals die platte ovalen) of neuswarmer. Kostte toen iets van een 18 pond... en ze wordt nog regelmatig gebruikt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ronnie de Ponnie schreef:Trouwens, in dit kader:

Ik denk niet dat het veel zal uitmaken. Soms komt het gat iets te hoog uit, en als dat te gek wordt, dan kan het goed leegroken wel een probleem worden.
Overigens is dit iets wat ik altijd in Big Ben (en Stanwell) bewonderd heb; zij zijn een van de weinige merken waarbij dit echt heel zeldzaam is; technisch zijn hun pijpen doorgaans prima; goed geboord, recht wat recht moet zijn, egale bolling waar dat hoort. Ik heb in een verleden veel beelden gemaakt, en daaraan overgehouden dat ik fouten in vormgeving vaak eerder met mijn vingers voel dan met mijn ogen zie. Het zal je verbazen hoevaak een ronde pijp niet rond is, of een bolling ergens een bult blijkt te hebben. Niet alleen bij de goedkoopste pijpen of merken, ook bij veel duurdere pijpen komt dit vaak voor.

Met kwaliteit van roken heeft dit overigens helemaal niets te maken, de tabak smaakt doorgaans even goed uit een 'scheve' pijp als uit een 'rechte'.

Aangaande hoe duur een pijp moet zijn: het is een beetje een gokspel. Er zijn prima goedkope pijpen. Alleen zijn er ook slechte pijpen, en die zijn doorgaans ook goedkoop. Anders gezegd: als je goedkoop koopt en niet weet waar je op moet letten -beginnende pijprokers dus- is de kans op een miskoop groter dan wanneer je een duurdere pijp koopt.

Op dit moment hanteer ik nog steeds globaal een regel van 50 tot 60 euro; boven die prijs kom je niet zo heel veel echt slechte pijpen tegen. Onder die prijs kun je prima pijpen kopen, maar je loopt ook kans op een pijp die na twee keer roken een gruwelijke vernissmaak krijgt, waar de lak van begint te bubbelen en af te bladderen (er hoort geen lak op een pijp, maar hoe zie je het verschil? Nauwelijks) of die op de een of andere manier gewoon scherp smaakt en blijft smaken. Big Ben, maar ook Peterson, Stanwell, Butz Choquin en alle andere 'grote merken' kunnen zich niet permiteren om teveel bagger voor dump prijzen op de markt te brengen, dus bij dat soort merken zit je doorgaans ook met goedkope pijpen wel goed.

Het helpt als je weet waarom een pijp goedkoop of duur is. Helaas komt ook hier weer wat ervaring bij kijken. Bij Dunhill betaal je zonder meer ook voor de naam. Een lichtgekleurde pijp met mooie rechte en gelijkmatige nerf is duur omdat dat zeldzaam is. Kom je zulke pijpen tegen voor weinig geld, dan wordt twee keer kijken erg belangrijk; ofwel de verkoper weet er niets van (kan op marktplaats, E-bay en rommelmarkten best voorkomen, minder waarschijnlijk bij internet winkels en echte winkels) of je wordt belazerd en de rechte nerf blijkt na 3 keer roken aan je vingers te plakken omdat hij erop geschilderd was...
Er zijn geen vaste prijzen te nomen, maar er is is zeker een volgorde. Van goedkoop naar duur:
1: rustica pijpen (geen nerf te zien, met een guts is er een patroon in het hout gesneden)
2: Sandblast (de nervatuur is als relief te zien, duurder naarmate de nervatuur mooier wordt)
3: gladde pijpen met een heldere beits die de nervatuur goed laat zien.
en ook: een kleine pijp is stukken goedkoper dan een grote pijp.
Gek genoeg zijn de goedkoopste pijpen meer werk dan de duurste pijpen, in prijs zou je verwachten dat die duurder zijn, maar uiteindelijk geldt voor bruyere pijpen de kwaliteit van het hout en de nervatuur als norm voor de prijs.
Als ik een goedkope pijp koop dan ligt het voor de hand dat dat een niet al te grote rustica is, of, -iets duurder- een sandblast. Als ik een grote gladde pijp met redelijk mooie nervatuur voor 30 euro tegenkom ga ik echt op zoek naar de truc; daar moet wat mee zijn. Er is gevuld, en die vullingen kunnen eruit vallen, en er is vermoedelijk iets met die vervatuur, anders zou de pijp echt wel duurder zijn. De prijs moet dus overeenkomen met wat je ziet...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

belphegor

Butz Choquin en de beginnende klik

Bericht door belphegor »

Zoals sommige mensen van jullie misschien al weten heb ik sinds kort een Butz Choquin (futura 1304)
In het begin vond ik deze pijp vreselijk smaken. (ik had de filter eruit gehaald)
Het in roken beviel me niet. (Mac Barren vanilla cream)
De neptue smaakte beter.

Gisteren ervoor gekozen om eens met de filter te roken.
Dit smaakte wel beter.
Echter om de een of andere onverklaarbare wijze heb ik toch het idee dat ik liever zonder filter rook.

Echter zonet (of beter gezegd een ruim uur geleden) heb ik voor het eerst de pijp helemaal gevuld.
Wederom met de eerder genoemde Mac barren en zonder filter.

Vreemd genoeg begon hij nu beter te smaken.
Vermoedelijk omdat hij (deels in gerookt is 3x voor 1derde gevuld en 2x voor 2derde gevuld)
Alhoewel hij beter smaakte was het nog niet perfect.
Ook merkte ik dat ik deze keer amper hoefde bij te vlammen. 4 maal slecht voor de gehele pijp. (waar het bij het inroken veel meer was met minder tabak..)

Tijdens het roken viel mij op dat deze pijp mij echt heerlijk in de hand ligt.
Vermoedelijk ben ik ook iemand die meer met de hand rookt dan dat ik hem tussen mijn kaken klem.
Deze pijp laat zich wel redelijk gemakkelijk tussen de kaken klemmen echt dit voelt niet zo goed dan als ik hem lekker in de hand houd.
(ook ben ik blijkbaar een zeveraar als ik hem tussen mijn kaken klem)

Ik vond het vooral vreemd hoe in 1x er een klik begint te ontstaan. De klik is er nog niet helemaal maar ik denk wel dat we de 1e stap hebben gezet naar een goede vriendschap.

Tja dat was zo'n beetje mijn verhaal. (mocht dit op een verkeerde plaats staan wees gerust zo vrij het te verplaatsen)

Ik heb wel nog enkele vragen die jullie vermoedelijk wel kunnen beantwoorden.

Hoe komt het dat een filter zoveel verschil in smaak teweeg kan brengen. (koolstof filter)
Ik bedoel de nieuwe pijp smaak gaat bijna weg maar de tabak smaak die komt wel door.

Verder vind ik een churchwarden erg mooi om te zien en het lijkt mij ook een genot om zo een te roken.
Is er ergens een plek waar ik een lange steel kan bestellen en die op deze pijp te zetten?
Dit omdat je bij sommige churchwardens je een lange steel en een korte steel krijgt.
+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+=+
In the presence of greatness the humble can only bow

Whitesnake

Re: Butz Choquin en de beginnende klik

Bericht door Whitesnake »

Heb 1 Butz Choquin en het is een fameus goed pijpke!
Ook een aanrader is Chacom. :wink:

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Bij de meeste merken, met Petersons voorop, duurt het
een tijd eer je pijp het gevoel geeft dat ze ingerookt is.

Zodra er een mooie koollaag in de pijp ontstaan is kan
je beter beoordelen wat je nu van dit exemplaar vindt.

Aangezien bedoelde koollaag bij de eerste 10/20 maal
roken nog niet de kans kreeg zich af te zetten in de kop,
rook ik een in te roken pijp hooguit 1x in de zoveel dagen.

Winsløws, l'Anatra's en meerschuimpijpen roken daarentegen
vanaf de eerste pijp al acceptabel is mijn ervaring.
En dat wordt naarmate de pijp gerookt wordt met de tijd
natuurlijk steeds beter.

Aanvankelijk rookte ik zonder filter, aangezien de meeste pijpen
tegenwoordig geschikt zijn voor filter gebruik ik deze.
Ben er tevreden over en merk weinig smaakverschil tijdens het
roken.
Wel merk ik dat het filter veel vuiligheid opvangt. De rager is
na gebruik met filter bij schoonmaken in de regel schoon en
droog, voor wat de steel dan betreft. Het houten stuk voor de
steel moet wel worden schoongemaakt.
Daarvoor gebruik ik meestal een oorwatje en dan nog een gedraaide
tissue.

Bommel

Bericht door Bommel »

Het is een heel bekent fenomeen dat na de klik van aanschaf van een pijp niet direct een rook-klik ontstaat.
Er moet aan een paar punten gedacht worden.
Ten eerste is de bruére nog vers, ondanks het droogprocedé, en zal er bij het roken van de eerste pluk tabak een natuurlijke reactie ontstaan waaronder de smaak van het hout.
Ook kan de beitslaag aan de buitenkant nog wat ruiken bij verhitting en dat te samen met alle "nieuwe" geuren kunnen dat bepalend zijn voor een eerste ervaring.
Daarnaast is ook het roer wat nieuw is en een plek moet zien te zoeken in de mond iets wat ook nog moet wennen.
En vergeet niet het probleempje van hoe hou ik de pijp vast, ik heb daar altijd een tijdje voor nodig om een nieuwe pijp goed de hand te kunnen drukken.
Allemaal kleine obstakels die genomen moet worden alvorens er een vriendschap ontstaat voor het leven.
Net als het leven zelf, eerst wennen en kennen.
Afbeelding

belphegor

Bericht door belphegor »

@ Bommel.

Het vasthouden dat ging eigenlijk vanaf het begin af aan voortreffelijk.
In plaats van een lang uit het oog verloren vriend een de hand geven meteen voor een welkom "hug" gaan.
Dus dat is prima.

Ik denk ik begrijp wat je bedoeld met andere geurtjes.
Daar had ik vandaag inderdaad nog last van.
Een soort chemisch geurtje waarvan ik zeker weet dat die niet afkomstig was van de tabak.
Het is echter al stukken minder als pak hem beet een week geleden, vandaar dat de klik langzaam komt.

Hoe meer ik pijp ik rook hoe interessanter het wordt.

Mus

Bericht door Mus »

Wat betreft het klemmen: hoe harder je moet klemmen, hoe meer je gaat kwijlen. Ik klem een pijp nooit, ik hang hem als het ware aan mijn ondertanden en zet niet meer kracht dan nodig is om hem met mijn boventanden op zijn plaats te houden.

belphegor

Bericht door belphegor »

Ik zal het straks even proberen mus.

Is er niemand die weet of je ook alleen een lange steel/mondstuk ergens kunt bestellen?
En of het überhaubt mogelijk is om dan mijn BC om te bouwen tot een churchwarden.

Laafke

BC Red light

Bericht door Laafke »

Speciaal ontwikkeld voor een sight seeing door een bepaald gebied in Amsterdam

Afbeelding

Is geschikt gemaakt voor 't 9mm voorbehoedsmiddel.

dewitte

Re: BC Red light

Bericht door dewitte »

Lelijk imo.

lestat

Bericht door lestat »

+1
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Calinero

Bericht door Calinero »

+2
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ook niet echt mijn ding idd, dus +3

(terwijl ik juist wel van rood hou :P :oops: :mrgreen: )
Afbeelding

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

*4 Lillek!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci »

Mooi rood is niet lelijk :D
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja, dr is zelfs een hele serie van gemaakt....en voor 7 tientjes kun je je toch geen buil vallen...dacht ik zo.

http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/index.php?k=669

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Laafke schreef:Ja, dr is zelfs een hele serie van gemaakt....en voor 7 tientjes kun je je toch geen buil vallen...dacht ik zo.
Wel als je hem lelijk vind.

+5 :wink:
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

lestat

Bericht door lestat »

Ik heb mooier en beter in de collectie voor minder geld
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

dewitte

Bericht door dewitte »

Laafke schreef:Ja, dr is zelfs een hele serie van gemaakt....en voor 7 tientjes kun je je toch geen buil vallen...dacht ik zo.

http://www.pfeifenkonsulat.at/shop/index.php?k=669
Voor 70€ zijn er wel betere (cosmetische) alternatieven te vinden. Ik ben nog geen eeuwigheid pijproker, maar dit moet zowat het
lelijkste gedrocht zijn dat ik al heb zien passeren.

Plaats reactie