Verschillende pijpen voor verschillende soorten tabak

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
berry67

Verschillende pijpen voor verschillende soorten tabak

Bericht door berry67 »

Vinden jullie het een enorm verschil in smaak en brandbaarheid om bijvoorbeeld:

- latakia blends te roken uit brede, lage koppen
- Flakes te roken in smalle, lage of hoge koppen

Ik lees wel eens comments van Arno en die zegt vrijwel altijd bij een stevige latakia: 'Lage, brede kop'

Maar waarom? En wat is per tabakssoort de best mogelijke kop, en een moeilijkere vraag: wat is laag en wat is breed en wanneer is iets smal? (die laatste is niet serieus :D )

magicmarcello

Re: Verschillende pijpen voor verschillende soorten tabak

Bericht door magicmarcello »

Persoonlijk denk ik dat er wel een soort van consensus bestaat over bepaalde typen tabak en de meest geschikte pijpen daarvoor.
Je hoort hierover op het forum regelmatig dezelfde soort geluiden en meningen.
Zelf laat ik mij, omdat dat voor mij nu eenmaal het beste werkt, meer en meer leiden door een (spontane maar intense) klik tussen een specifieke pijp en een specifieke tabak, waardoor er een 'huwelijk' tussen die twee tot stand komt (zoiets in de trant van HEY, jullie swingen wel heeel erg lekker saampjes...).
Daardoor heb ik zowel vaste pijp/tabak combinaties die ongewijzigd blijven alsmede 'vrijgezelle' pijpen die nog op de ware partner wachten (en dus lekker kunnen freewheelen met one-night-stands...) :shock:
Er zit de nodige variatie in die vaste combinaties qua ketelafmetingen en modellen maar ondanks voorkeuren voor bepaalde combinaties (Latakia's rook ik graag uit een Pot, liefst een Engelse) is er niet een bepaalde dwingende wetmatigheid voor mij op dit vlak.
Alleen bij Latakia's trek ik scherpe grenzen vanwege de fameuze 'ghost', dus eenmaal Latakia in een pijp betekent dan ook dat deze dame voor de rest van haar leven eraan vast zit... :mrgreen:
;p
Laatst gewijzigd door magicmarcello op 01 aug 2012 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Pieter

Bericht door Pieter »

Bepaalde typen tabak met bepaalde structuren roken nu eenmaal beter afhankelijk van welk type trek erop staat. Hoog en smal betekent een heel ander soort trek dan laag en breed. Het type trek bepaald ook niet hoe hard een tabak brandt (dat doet de hoeveelheid trek, dus hard danwel zacht trekken), wel of deze een genoeg variabele hoeveelheid trek krijgt om aan te blijven.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

berry67

Bericht door berry67 »

Ik heb zelf een zestal tabakken die ik het meeste rook, er zijn een heleboel pijpen voor dezelfde tabak en ik laat mij ook leiden door een soort toeval, alsof het blikje de pijp aantrekt of andersom.
Maar het gekke is: ik heb een aantal zeer kleine, smalle Dunhill shell's die ik gebruik voor Nightcap en Penzance of Special latakia flake (laatste lijken de laatste jaren erg op elkaar) en zo heb ik bijvoorbeeld een drietal prince modellen (twee shell's en een cumberland) en die zijn wijd en laag. Daar rook ik flakes in. Gewoon omdat het logisch lijkt.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

berry67 schreef:Penzance of Special latakia flake (laatste lijken de laatste jaren erg op elkaar)
:shock: Vind je? Ik vond juist van niet.. Had gehoopt in de Special latakia flake een vervanger te vinden voor de moeilijk verkrijgbare Penzance maar hij mist de diepgang.. Ziet er ook wat lichter uit.
berry67 schreef:zo heb ik bijvoorbeeld een drietal prince modellen (twee shell's en een cumberland) en die zijn wijd en laag.
Wauww.. Ik wil nog altijd een keer een army mount Dunhill shell briar prince. En dan het liefst uit de patent era.. Maar ja.. €... [-X
Nu heb ik 2 Root Briar prince modellen. Eentje een kleine army mount uit ±1920 en de andere uit 1962.
Enne, ik had ooit ergens hier een mooi overzichtje van pijpenkoppen en pijptabakken die daar best goed bij zouden kunnen horen... Maar voor nu: http://www.apassionforpipes.com/neills- ... bacco.html
Natuurlijk heb je altijd kans dat een bepaalde latakia tabak in een hoge smalle kop wel magisch goed rookt maar mijn ervaring leert dat die kans toch kleiner is..
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik denk dat dat voor een fors deel een persoonlijke zaak is, al zijn er denk ik wel een paar zaken die zo vaak voorkomen dat je een patroon kunt zien. Bij de tabakken die je noemt, Latakia en flake, spelen denk ik twee zaken een rol, niet alleen de vorm van de ketel (de ketel, de ruimte waarin de tabak gaat, de vorm van de kop zelf maakt denk ik minder uit), maar ook de afmetingen in het algemeen.

Flake brandt meestal langzaam, dus ik merk bij mezelf en bij nogal wat andere rokers dat flakerokers doorgaans niet de grootste ketels kiezen. Na een uur tot anderhalf uur roken willen veel mensen toch wel eens aan wat anders beginnen. Misschien is de vorm bij flake niet eens zo heel belangrijk; je kunt een ketel kleiner maken door hem lager te maken (normale breedte en laag dus), of door hem smaller te maken (normale hoogte maar minder breed) of door hem in z'n geheel kleiner te maken (beetje lager, beetje smaller dus).

Bij Latakia speelt zich op z'n minst voor een deel hetzelfde af; liever een niet te grote ketel, al komt dat bij Latakia vaak eerder door de sterkere smaak dan door de traagheid. En dan komt inderdaad om de hoek kijken dat om de een of andere reden vrij veel rokers -ik ook- bij Latakia eerder kiezen voor een lagere ketel dan voor een smallere ketel. Waarom dat precies zo is weet ik werkelijk niet; Als ik Latakia uit een normale billiard rook smaakt hij me ook prima, maar toch grijp ik inderdaad vaker naar een prince of een buldog dan naar een billiard.

V-vormige ketels heb ik sedert mijn herontdekking van Falcon weer vooral leren kennen als de vrienden van Virginia, Baai en Semois tabakken (en andere minder sterk smakende tabakken). Naar het einde toe lijkt een V vormige ketel de smaak wat te versterken. Ideaal voor een tabak die zich tijdens het roken niet echt verder ontwikkeld, of die niet veel smaak heeft.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een echt hoge en smalle ketel nooit echt lekker heb gevonden. Sowieso geldt voor de meeste wat extreme ketel-vormen dat ze me minder bevallen; extreem laag en wijd wil niet branden, extreem hoog en smal wordt bij mij al snel te heet eigenlijk.

Al dit soort wijsheid valt overigens onder de 80/20 regel, of misschien wel een 70/30 regel; het is niet altijd zo, alleen vaker wel dan niet...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Ribbon

Bericht door Ribbon »

janneman schreef: Sowieso geldt voor de meeste wat extreme ketel-vormen dat ze me minder bevallen; extreem laag en wijd wil niet branden...
Nu zit ik me al een tijdje af te vragen of dit soort pijpen (zie onderstaande afbeelding) te laag en te wijd zijn. Waar ligt de grens? De pijp op het plaatje is er 1 van Nils Thomsen die aardig wat pijpen maakt die breder dan dat ze hoog zijn (2,0 cm t.o.v. 1,6 cm bijvoorbeeld). Zo op het oog geschikt om blends met latakia uit te roken, maar brandt het dan nog wel goed?

Afbeelding
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Fraaie pijp, zou ik moeilijk weerstand aan kunnen bieden.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Tsja Robb, zo heb ik ooit een Winsløw laten maken waarvan ik het model mooi vond. Hij had er zo eentje gemaakt, maar ik wilde iets soortgelijks met zilveren ring. En zo geschiedde.

En (was zo'n 12-13 jaren geleden) niet bij nagedacht dat de ketel wel erg ondiep was in verhouding met zijn diameter. Ergo, dit is eigenlijk de enige Winsløw in mijn assortiment die ik niet prettig vind roken.

Nu wil ik hem nog eens proberen als "Flake-Pfanne", om de ervaren of het dan wél werkt met dit model. En dan nog, rook ik uitsluitend zoete flakes. Wellicht zou de pijp beter geschikt zijn voor een puurdere of Latakia-blend. Jouw berichtje zorgt er in ieder geval voor, dat ik de pijp zometeen eens ga onderwerpen aan een flake-experiment.

En Berry67, verder on-topic: Janneman's verhaal klinkt erg plausibel. Waar ik dan nog aan toe wil voegen, dat ieders individuele manier van het stoppen van de tabak en de snelheid van roken ook nog variabelen zijn die een bepaalde tabak in die bepaalde ketel-vorm tot een perfecte match of totale mislukking kan maken (en alles wat er tussen die 2 uitersten zit, natuurlijk).

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Het gaat er voornamelijk om dat ik op zoek ben naar een prince/pot modelletje om latakia-tabakken in te roken. Ik ga binnenkort naar Berlijn en ben van plan om een bezoek te brengen aan het winkeltje van Nils Thomsen. Wellicht zie ik daar iets van mijn gading.

Dit soort lage modelletjes hebben wel iets vind ik, qua uiterlijk dan. Maar ik moet zeggen dat rookgenot voor mij minstens zo belangrijk is. Als de boel minder goed brandt vanwege de vorm van de ketel, dan kijk ik liever uit naar een andere.

De link van die Arno in dit topic postte is erg interessant (ik las het net eigenlijk voor het eerst), maar in het stuk wordt er eigenlijk alleen gesproken over vierkante, rechthoekige en driehoekige ketelvormen, en niet over ketels die 'breder dan hoog' zijn. Ik vraag me af of hier dingen over geschreven zijn, maar ben ook wel benieuwd naar het verhaal van Nils Thomsen zelf. Ik ga het hem eens vragen als ik er ben. :wink:
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ik maak mijzelf meestal niet zo heel erg druk om welk type tabak ik uit welke pijp rook. Maar meestal rook ik Flakes uit een hoge smalle pijp (bijv. de Elie Forumpijp), voor de overige gesneden tabakken gebruik de overige pijpen varierend van Falcon tot BigBen Giant...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Even terugkomend op het voorgaande (betreffende de breedte van de ketel) het volgende:
Mijn bezoek aan de winkel van Nils Thomsen in Berlijn heeft me een pijp van Björn Eglund opgeleverd die breder is dan dat hij diep is. Ik heb hem niet opgemeten, maar dit is overduidelijk te zien. Vanavond heb ik het pijpje (een estate) gevuld met Nightcap om de proef op de som te nemen.
Ik moet zeggen dat hij gewoon goed rookt. Om kort te gaan heeft hij zo op het eerste gezicht geen voor- of nadelen ten opzichte van pijpen met meer gangbare ketelafmetingen. Dit betekend voor mij dus ook dat extra breed niet extra smaak opleverd wat betreft latakia. Nils Thomsen zelf gaf te kennen dat dit soort pijpen vaak voor flakes worden gebruikt.

Kortom een leuk pijpje die ik niet zo snel zelf zou aanschaffen, maar dankzij de vrijgevigheid van Nils Thomsen toch in mijn collectie is belandt (en om die reden ook wel een bijzondere plaats inneemt). Vergeef me de mindere fotokwaliteit, hier wordt aan gewerkt :wink:

Afbeelding

robvoorburg

Mooie pijp Robb en met een fraai patina (Huub) zulke modellen zie ik niet zoveel.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Dankje Rob. Maar wat bedoel je precies met patina? Ik weet dat het een term is voor oxidatielagen maar verder kom ik nu even niet...

robvoorburg

Huub gebruik deze term wanneer hij wil aangeven dat de
pijp door te gebruiken een betere uitstraling krijgt en ik
deel zijn mening.

Het woord patina kwam ik voor het eerst tegen in een boekje
dat bij een Franse stoofpan zat. Hier werd bedoeld: door de
pan te gebruiken ontstaat een laagje dat er voor zorgt dat
naarmate de pan langer in gebruik is deze steeds beter gaat
functioneren.

Jouw omschrijving komt overeen met datgene hierover in een
woordenboek staat.

maboc

Bericht door maboc »

robvoorburg schreef:Huub gebruik deze term wanneer hij wil aangeven dat de
pijp door te gebruiken een betere uitstraling krijgt en ik
deel zijn mening.

Het woord patina kwam ik voor het eerst tegen in een boekje
dat bij een Franse stoofpan zat. Hier werd bedoeld: door de
pan te gebruiken ontstaat een laagje dat er voor zorgt dat
naarmate de pan langer in gebruik is deze steeds beter gaat
functioneren.

Jouw omschrijving komt overeen met datgene hierover in een
woordenboek staat.
Patina wordt in veel omgevingen gebruikt voor de kleur/textuur van een product.
Bijvoorbeeld bij de schoen-fetishisten onder ons is het patina dat zich door de jaren heen op de schoen vormt van groot belang.

Het zit 'm nogal in 't gebruik waarmee het product als het ware tot leven komt.
--
Cheers maboc

Plaats reactie