Persoonlijk denk ik dat er wel een soort van consensus bestaat over bepaalde typen tabak en de meest geschikte pijpen daarvoor.
Je hoort hierover op het forum regelmatig dezelfde soort geluiden en meningen.
Zelf laat ik mij, omdat dat voor mij nu eenmaal het beste werkt, meer en meer leiden door een (spontane maar intense) klik tussen een specifieke pijp en een specifieke tabak, waardoor er een 'huwelijk' tussen die twee tot stand komt (zoiets in de trant van HEY, jullie swingen wel heeel erg lekker saampjes...).
Daardoor heb ik zowel vaste pijp/tabak combinaties die ongewijzigd blijven alsmede 'vrijgezelle' pijpen die nog op de ware partner wachten (en dus lekker kunnen freewheelen met one-night-stands...)
Er zit de nodige variatie in die vaste combinaties qua ketelafmetingen en modellen maar ondanks voorkeuren voor bepaalde combinaties (Latakia's rook ik graag uit een Pot, liefst een Engelse) is er niet een bepaalde dwingende wetmatigheid voor mij op dit vlak.
Alleen bij Latakia's trek ik scherpe grenzen vanwege de fameuze 'ghost', dus eenmaal Latakia in een pijp betekent dan ook dat deze dame voor de rest van haar leven eraan vast zit...