PETERSON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Exxos

Bericht door Exxos »

Whoeps :oops:
Harmen schreef:Haha, bedankt, maar ik had het over de 3 musketiers serie :lol:.

Die serie van petersons is wel mooi, maar ik heb niks met de schrijvers. Zie de meerwaarde van de set ook niet echt.

Ronnie de Ponnie

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Zo te zien heeft CWS meteen maar alle Peterson sets van de site gehaald.
Althans ik zie ze niet meer.
I'm thinking, Lewis...

metaltommy

Bericht door metaltommy »

je hebt wat ontketend daar bij CWS :shock: :lol: :D

Paasei

Bericht door Paasei »

Ronnie de Ponnie schreef:... maar ik denk dat de winkelier verplicht is om het te leveren voor de op de site gepubliceerde prijs....
Nee hoor.
Als het overduidelijk is dat het om een vergissing gaat (belachelijk verschil, bv: iets dat normaal gezien 900 Euro kost en nu plots maar 90 zou kosten, of de comma staat verkeerd - 123.65 ipv 1236.5) dan ga je het niet meekrijgen, en zal geen enkele rechter je gelijk geven. Is het echter niet zo overduidelijk, bv normaal 85 Euro, maar nu fout geprijsd voor 81 Euro of 75 Euro, dan moeten ze het je wel meegeven.
Komt er allemaal op aan of je het de moeite waard vindt om in de winkel kabaal te gaan maken of het voor het (vrede-)gerecht te gaan trekken.
Op een internet winkel heb je deze mogelijkheden al helemaal niet.

Uiteraard neem ik hier nu aan dat de handelswetgeving in Nederland zowat hetzelfde is als in België, maar ik vermoed dat daar geen grote verschillen op zullen zitten.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Harmen

Bericht door Harmen »

Nee, klopt. Heb het vanmorgen ook even na gelezen, het verschil moet menselijker wijs t op te merken zijn. Het verschil met deze set viel daar dus sowieso niet onder :lol:!

Wel nog een nette mail wisseling gehad met de eigenaar, hij begreep m'n "wie niet waagt, wie niet wint actie" wel. M'n geld is ook al weer netjes terug gestort!

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

de overstagredenatie klopt toch niet helemaal;
hij heeft de set geprijsd; meer dan redelijk, aantrekkelijk zelfs;
het staat eenieder vrij om te bestellen aan de getoonde prijs;
op het moment dat een klant een artikel bestelt en betaalt aan de aangegeven prijs bestaat er een contract dat beide partijend bindt;
de klant heeft zijn aandeel vervuld; het is aan de verkoper om te leveren.
Hij beroept zich op Art 4.2 van zijn algemene voorwaarden, "alle prijzen onder voorbehoud", maar dit kan slechts betrekking hebben op kennelijke fouten, niet op opzettelijke verkeerde voorstellingen.
Het betreft hier geen fout noch een vergissing.
Indien hij bij wijze van spreken verkeerde cijfers ingetikt had, - in de zin van 137 ipv 173 dan kon hij dit als fout aanvoeren; maar in dit geval heeft iemand de moeite gedaan om een setprijs te delen door het aantal pijpen, en werd die prijs vermeld, terwijl de set een ondeelbaar artikel is.
Het afzonderlijk prijzen van artikels uit een samengestelde set is misleiding, geen vergissing; het betekent zoveel als een auto te koop aanbieden en de motor, wielen en veiligheidsgordels in de optielijst zetten.
Maar zoals vriend Paasie zegt : het sop is de kool niet waard, laat staan dat je kabaal gaat staan maken.
Maar het blijft een verkeerde zet ; klanten lokken met lucht blijft een te laken manier om zaken te doen.
S

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En hier in Nederland is het ook al zo ongeveer zoals Paasei schrijft; als je als koper had kunnen weten dat de prijs onwaarschijnlijk was (bijvoorbeeld door te kijken wat zo'n set elders kost) dan kan de verkoper zich op dwaling beroepen (een vergissing dus).
Voor de wet geldt dat voor beide zijden sprake moet zijn van overeenstemming van wil en verklaring, en voor beide zijden van aanbod en aanvaarding (een verkoper mag zelfs weigeren aan jou te verkopen...)
Overigens kom je dat voorbehoud voor vergissing en drukfouten overal tegen, ook in gewone folders en dergelijke. Niet voor niets.

Gun de handel ook z'n geld; leven en laten leven. Als we allemaal alleen het goedkoopste willen, raken we het beste kwijt...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Exxos

Bericht door Exxos »

janneman schreef:Gun de handel ook z'n geld; leven en laten leven. Als we allemaal alleen het goedkoopste willen, raken we het beste kwijt...
Jij bent een vat vol wijsheden Janneman, die laatste zin heb ik nog nooit gehoord, maar o zo mooi en vol waarheid.

Ronnie de Ponnie

Helemaal met janneman eens.

Maar misschien print zo'n webwinkel op gezette tijden de betaalde bestellingen uit, geeft die aan een uitzendkracht, die vervolgens de artikelen nietsvermoedend uit het magazijn haalt en alles klaarzet ter verzending.

Maar, alles overwegende, zoiets moet je eigenlijk niet willen.
I'm thinking, Lewis...

Ronnie de Ponnie

Die 317 is volgens mij zo'n beetje de kleinste Peterson die er beschikbaar is.
Lijkt me ideaal voor een zware latakia of flake, zodat je niet een uur staat te roken.
Zit te denken om op termijn een 317 aan te schaffen.
I'm thinking, Lewis...

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Jos, het is inderdaad een aardige geste van een pijpenfabrikant er een lezenswaardig boekje bij te geven.
Dat verhoogd de toch al aanwezige feestvreugde van een nieuwe pijp des te meer!
Bovendien een prachtige gelegenheid om reclame voor andere modellen te maken. Je boekje komt recht onder de neus van de doelgroep.

Toch waren er destijds meer merken die ook zoiets erbij deden. Parker, Dunhill (inclusief het garantiebewijs) en ook bij Falcon pijpen zat zoiets.

Die paar Peterson's die ik heb gehad, daar vulde ik het reservoir met kneedbaar hout, omdat ik dat als een smerige ruimte ervoer. Van onze tandarts heb ik eens wat instrumentjes gehad, die mij vaak van pas zijn gekomen, zo ook met het opvullen met kneedbaar hout van het reservoir.

robvoorburg

Onderstaand een stukje over Peterson's pijpen uit Ierland, ik heb de tekst letterlijk overgenomen uit het boekje the Pipe Companion van David Wright. www.runningpress.com 2000.

IRELAND

Pipe making in Ireland is largely a cottage industry. Pipe shapes have changed little over the years. In general Irish pipes are small and classic, with a full-bent shape.

PETERSON

Peterson of Dublin is one of the oldest names in briar pipes. Peterson began as a small tobacco shop in 1865. Friedrich and Heinrich Kapp opened Kapp Brothers as a place to puchase meerschaum and briarroot pipes.
Charles Peterson, a pipemaker, approached the brothers with a new pipe design and a plan to form a partnership. Th ebrothers agreed and Kapp&Peterson was born.

Kapp&Peterson became Dublin's most respected pipe and tobacco manufacturer. In 1890, Peterson invented the nowfamous Peterson's Patent Smoking System pipe. This pipe was designed to contain an interior secondary bowl or reservoir in the shank, trapping condensed tobacco moisture from the smoke and giving the smoker a cooler and drier smoke.
In 1898, Peterson invented the Peterson Lip mouthpiece, which directed the smoke up and away from the tongue. This pipe reduced
the amount of salvia entering the stem and provide a contoured fit for the mouth.

Today, the many styles and shapes of Peterson pipes are very traditional in nature and are wonderful representations of pipes from the nineteenth century. Each year, Peterson presents a limited edition set of pipes crafted by their master craftsmen.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Afbeelding

Ik heb net een Peterson 312 besteld via eBay. €65 inclusief verzendkosten vanuit de UK. Lijkt me een prima deal. Nu is de vraag wat voor tabak ik er in ga roken. Iets wat karakteristiek klopt, het liefst. Aanraders? En zijn er nog dingen die ik radicaal anders moet doen met zo'n systeempijp met P-lip? Ik ben benieuwd.

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Te gek!

Peterson's tabak natuurlijk!

Kynikos schreef:Afbeelding

Ik heb net een Peterson 312 besteld via eBay. €65 inclusief verzendkosten vanuit de UK. Lijkt me een prima deal. Nu is de vraag wat voor tabak ik er in ga roken. Iets wat karakteristiek klopt, het liefst. Aanraders? En zijn er nog dingen die ik radicaal anders moet doen met zo'n systeempijp met P-lip? Ik ben benieuwd.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Jij en een kromme pijp?? Het moet niet gekker worden :wink: Maar een nette prijs hoor! Welkom bij de Peterson rokers :P Het enige andere wat je moet doen is met het schoonmaken van de pijp, het kost iets meer werk. Op de site van Peterson hebben ze een leuk filmpje over oa. het schoonmaken (vanaf ± 9.28 ) http://www.peterson.ie/pipes/makingapipe.html
Tsja, tabak.. Een Peterson tabak dan zou ik zeggen :roll: Of in ieder geval een Engels-achtige tabak. Veel rookplezier!
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

YES! YES! Eindelijk is mijn eerste peterson onderweg! Dan nog wel via een eigenste forumgenoot: alvast bedankt Annie!

Peterson Kapmeer met meerschuim inleg! :D Foto's volgen nog, uiteraard...
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Arno schreef:Jij en een kromme pijp?? Het moet niet gekker worden :wink:
Ik moet het toch weer een beetje spannend maken. :P Bovendien heb ik altijd al een stiekeme zwak gehad voor Peterson en moet ik toch minstens één keer proberen. Bedankt voor de tips overigens.

Ik denk dat ik zoals jullie zeggen voor iets van Peterson en iets klassieks moet gaan. Ik ga eens kijken wat ze te bieden hebben qua meer natuurlijke tabakken. Inroken met mijn blik Old Dublin lijkt me nou ook niet het beste plan.

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Dat valt wel op, jij aan een kromme Peterson. Met het P-Liplje hoef je geen extra rekening te houden. Je moet er misschien een beetje aan wennen dat het anders rookt, maar ik vind het niet moeilijker. Je krijgt er wel minder tongue-bite van, maar de rook komt in plaats van tegen de tong, tegen het gehemelte aan. Zelf vind ik dat niet vervelend.

Peterson tabak! De Lux Mixture vind ik zelf erg lekker, maar natuurlijk hebben ze ook stevigere tabakken.

Ronnie de Ponnie

Ik gebruik een Peterson system 313 voor Irish Flake, en dat is perfect.
Ik vind de P-lip zodanig fijn, dat ik niet snel een pijp zonder zou kopen.

Een system rookt ook erg goed, maar esthetisch gezien vind ik het niet de mooiste pijpen.
Het zijn wel pijpen die extreem lang meegaan, aangezien de verbinding kop/steel niet snel kapot kan, vanwege het stecker-principe.
Daarbij zijn de mondstukken los te koop, en kan men zelfs desgewenst switchen tussen P-lip en fishtail.
I'm thinking, Lewis...

robvoorburg

Het is een tijdloos model en al sinds mensenheugenis in produktie.

Ik heb een zwak voor tijdloze zaken. Helaas beschik ik niet over zo'n talent, maar het lijkt mij als ontwerper het hoogst haalbare.

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Jij rookt dus voornamelijk of exclusief Petersons, Ronnie? We hebben ook een forumlid, Frank, die alleen maar flinke Petersons rookte. Volgens mij post hij niet veel meer overigens, maar die collectie van hem bleef me wel bij als een imponerend geheel. Ziehier een foto die ik terug vond:

Frank schreef:Afbeelding

Ronnie de Ponnie

Meestal rook ik een Peterson, en af en toe een Big Ben Lombok.
Naast dat ik Peterson wel een traditioneel en mooi merk vind, is het dus voornamelijk de P-lip die me aanspreekt.
Ik heb er nu 6.
I'm thinking, Lewis...

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Voor de mensen die recentelijk een nieuwe Peterson system hebben gekocht: Is het mondstuk vulcaniet of acryl?

Ronnie de Ponnie

Volgens de Duitsche site is het Kautschuk.
Zelf beschik ik niet over de kennis om te beoordelen wat het exacte materiaal is.
I'm thinking, Lewis...

Ronnie de Ponnie

Ik denk dat het vulcaniet is.
Gevulcaniseerd rubber.
I'm thinking, Lewis...

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Het is vulcaniet, gehard rubber. Het ligt ietsje zachter in de mond als acryl.
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Arno schreef:Het is vulcaniet, gehard rubber. Het ligt ietsje zachter in de mond als acryl.
Jammer, ik ervaar dit materiaal als lastig om mooi te houden... Hoe hard ik ook poets ik krijg maar niet dezelfde mooie zwarte schijn als bij een acryl mondstuk.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Heb je de goede spullen ervoor? Mijn mondstukken blijven prima..
Afbeelding

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Het IS ook niet zo zwart als acryl, het is donker grijs, heel donker grijs. Maar met wat polijsten en daarna in de was zetten krijg je ook vulcaniet weer heel mooi. Als je pijpen vol in het licht staan verkleuren ze wel weer sneller.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

janneman schreef:Het IS ook niet zo zwart als acryl, het is donker grijs, heel donker grijs.
Ah kijk, weer een voordeel van mijn kleurenblindheid ^^ Naja, zwart/grijs is eigenlijk geen kleur.. :roll:
Afbeelding

Plaats reactie