Hoi Smoorder,
Het model dat je hier opvoert heb ik ook al vaker met enige verbazing bekeken. Dat 'niet passende' mondstuk hebben ze bij een beperkt aantal modellen die ergens in de top van hun assortiment liggen, en ook ik heb me wel eens afgevraagd of ze voor dat geld het gaatje niet net wat dieper hadden kunnen boren. Tegelijkertijd hadden de paar pijpen met dit soort mondstuk die ik in werrkelijkheid gezien heb allemaal schitterende nervaturen, dat waren inderdaad toppijpen. Maar ook niet helemaal mijn smaak, nee.
Nu vind ik Peterson een merk dat vooral ouderwetse pijpen maakt. En ik bedoel hier met ouderwets meer dan alleen klassiek. Ze hebben een behoorlijk aantal modellen die regelrecht uit de 19e eeuw komen en nog steeds in productie zijn. Wat ze nu in hun Sherlock Holmes serie als 'Original', 'Baskerville' en 'Bakerstreet' opvoeren zijn allemaal pijpen die ik van oudere foto's en prenten ken. Bij andere fabrikanten zijn die modellen al voor de 2e wereldoorlog uit het assortiment verdwenen of gemoderniseerd (doorgaans kleiner en beter uitgebalanceerd gemaakt).
Peterson heeft ook een bovengemiddeld hoog aantal ver gebogen pijpen in zijn assortiment, ook al zo'n stukje vormgeving uit de 19e eeuw (kijk naar oude samengestelde porcelein pijpen en meerschuim pijpen, dat is de basis van waaruit houten pijpen komen, niet de modellen van witte aardewerken pijpen).
En tenslotte hebben ze heel veel pijpen met een ogenschijnlijke 'stecker-verbinding' tussen kop en mondstuk (in het engels Spigot, ook wel als 'Army' aangeduidt).

Hierbij is zowel de kop als de steel vaak van een metalen versteviging voorzien. In zijn meest originele vorm is er geen buisje dat in een tunnel verdwijnt, maar een taps toelopend mondstuk dat je in een met metaal verstevigt gat steekt. Gevolg hiervan is eigenlijk dat het mondstuk altijd past. Geen loszittende mondstukken, geen grote risico's bij het uit elkaar halen van warme pijpen. Geen slecht systeem, al zitten er ook nadelen aan. Mondstukken met die constructie kunnen scheef zitten, wiebelen en ze gaan in de loop der jaren steeds dieper in de kop. Peterson heeft heel veel pijpen die, in elk geval ogenschijnlijk, dat systeem hebben. Ik zeg ogenschijnlijk, want in werkelijkheid wordt het mondstuk ineens gewoon een buisje vanaf het punt dat de kop ingaat.
Ik vermoed eigenlijk dat het door smoorder aangehaalde model een soort van visuele hommage is aan dat stecker-mondstuk. En dan is die open ruimte noodzaak, want een stecker mondstuk gaat in de loop der jaren steeds dieper in de kop steken.
Doe mij dan maar het origineel.
Overigens mag ik die ouderwetse Peterson's verder wel ja. Ik hou wel van een beetje lomp. Niet dit model dat Smoorder laat zien, maar de Baskerville of die Bakerstreet... Mooi!

Vergelijk de vorm van die Bakerstreet overigens eens met deze 'Squire', ook uit de Sherlock Holmes serie:

Dit is de gemoderniseerde versie die je van allerlei merken tegenkomt onder de naam Rhodesian of Bulldog. De 'Bakerstreet' is wat ik bedoel als ik zeg dat veel Peterson's 'ouderwets'zijn, en ene beetje lomp (niet zo negatief bedoeld als het lijkt; een Landrover is lomp vergeleken met andere auto's, maar toch een mooi hebbeding in mijn ogen).
En dan nog even een loslopende waarschuwing: Kijk uit met super goedkope Peterson-achtige pijpen, zowel op internet als in winkels. Er is ook wel wat namaak in omloop die sprekend lijkt op Peterson, maar echt veel minder van kwaliteit is... Ik heb er zelf een, gewoon in een winkel gekocht, er stond geen Peterson op, maar verder zag hij er helemaal zo uit. Smaakt helaas voor geen meter. Scherp, zuur, nat rokend. Jammer...
Groet, wee Janneman