Ha, ik zie dat ik in dit draadje de vraag nooit beatwoord heb. Thuis en als ik ergens stil en rustig zit meestal lucifers, in gezelschap -als de pijp vaker uitgaat omdat ik zit te praten- meestal een simpele gasaansteker. Ik heb een paar goedkope gasaanstekers met een uitklap-stampertje waar ik redelijk dol op ben. Als ik ze ergens tegen kom koop ik er drie of zo, en dan ben ik weer een paar jaar rond (navulbaar gas en vuursteek)
http://www.azarius.nl/headshop/smoking_ ... pipe_tool/
lucifer of aansteker
- janneman
- Contacteer:
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
Lange zwaluwen.
Aansteken en de tabak, indien nodig, met het lucifersdoosje aandrukken.
Na ca. 10/15 minuten bijvuren en de rest van de tabak die de eerste keer niet "meekwam" aansteken en weer indien nodig aandrukken.
Vervolgens na zo'n minuut of tien voor het eerst tampen.
(n.b. flakes, een mixture pak ik iets eerder aan)
Aansteken en de tabak, indien nodig, met het lucifersdoosje aandrukken.
Na ca. 10/15 minuten bijvuren en de rest van de tabak die de eerste keer niet "meekwam" aansteken en weer indien nodig aandrukken.
Vervolgens na zo'n minuut of tien voor het eerst tampen.
(n.b. flakes, een mixture pak ik iets eerder aan)
-
Na een fase van lucifers, ongeveer een half doosje per pijp, buiten roken heeft ook nadelen... overgeschakeld naar de wegwerp gas aansteker. Met deze prullen telkens in een hoekje verscholen moeten staan want het minste zuchtje wind is al te veel. Voor een sigarettenroker moet dit nog te doen zijn. Op enkele seconden brandt een sigaret, een pijp daarentegen... Dan maar een Zippo. Tijdens de meeting in Antwerpen de Zippo van Paasei kunnen testen en "goed"-bevonden. Eerst even de vlam laten branden en dan plat op de pijpenkop leggen. De geur heeft wat weg van gewone brandalcohol, spiritus dus, maar de smaak vind ik niet terug, volkomen neutraal. Een pijprokersbinnenwerkje is iets minder windvast dan het standaard, maar in vergelijking met een gasaansteker of een lucifer is dit zeer gebruiksvriendelijk.
Kostprijs voor een basismodel: via belgianbuyer, 14 euro en het binnenwerk stuurt Koopmans kosteloos op.
Kostprijs voor een basismodel: via belgianbuyer, 14 euro en het binnenwerk stuurt Koopmans kosteloos op.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...
-
Re: lucifer of aansteker
Een gasvlam schijnt een veel hogere temperatuur te hebben dan de vlam van een lucifer. Indien dit waar is begrijp ik het advies een lucifer voor pijp en sigaar te gebruiken.
- Bart Iron
- Moderator
Wat ik terug kan vinden op internet is:
Butaan : 1780 graden
Lucifer : ? tot 800 graden
Butaan : 1780 graden
Lucifer : ? tot 800 graden
-
He bedankt Bart, het advies blijkt dus ergens op te slaan, zowel voor de tabak als de bovenkant van je pijpekop.

Het valt best mee. Butagas ontbrandt al bij 370 °C.
Die Jetflame aanstekers halen ongeveer 1350 °C, maar die hebben dan ook flink wat druk en mengen heel anders met de omgevingslucht.
Een gewone "niet-turbo" aansteker zal niet zoveel schelen met die lucifer.
Je kunt het zelf testen. Probeer maar pure metalen te smelten met aansteker of lucifer:
Tin smelt bij 232 °C
Lood bij 327 °C
Zink bij 420 °C
Magnesium bij 639 °C
Aluminium bij 660 °C
Zilver bij 962 °C
Goud bij 1064 °C
Koper bj 1083 °C
Als dus bijvoorbeeld zink wél smelt boven de aansteker en magnesium niet, dan zal de vlam tussen de 420 en 639 °C zitten.
- Bart Iron
- Moderator
Dat kan ook nog wel verschillen in welke vorm je metaal wilt smelten.
Poeder smelt sneller dan een blok, omdat in een blok de warmte sneller wordt afgevoerd en weer wordt afgegeven aan de lucht.
Oh, en pas op met magnesium! Ik heb mijn halve hand ooit verbrand gehad omdat ik zo nodig wilde experimenteren met theatervuurwek waar ik de magnesium had uitgehaald!
Poeder smelt sneller dan een blok, omdat in een blok de warmte sneller wordt afgevoerd en weer wordt afgegeven aan de lucht.
Oh, en pas op met magnesium! Ik heb mijn halve hand ooit verbrand gehad omdat ik zo nodig wilde experimenteren met theatervuurwek waar ik de magnesium had uitgehaald!
- Pieter
De hitte van een gasvlam is sterk afhankelijk van de mate van zuurstoftoevoer.
Bij een ideale verhouding kun je inderdaad boven de 1000 graden uit komen. Maar in dat geval moet er al op hoge druk zuivere zuurstof aan het gasmengsel toegevoegd worden.
Als het gas zonder druk uit de aansteker komt, en geen extra zuurstof wordt toegevoegd, is de ontbrandingstemperatuur echt niet veel hoger dan bij een lucifer.
Maar dat is wel het geval bij een turboaansteker. Daar is de vlam vele honderden graden heter. Echt wel risicovol voor je pijp!
Bij een ideale verhouding kun je inderdaad boven de 1000 graden uit komen. Maar in dat geval moet er al op hoge druk zuivere zuurstof aan het gasmengsel toegevoegd worden.
Als het gas zonder druk uit de aansteker komt, en geen extra zuurstof wordt toegevoegd, is de ontbrandingstemperatuur echt niet veel hoger dan bij een lucifer.
Maar dat is wel het geval bij een turboaansteker. Daar is de vlam vele honderden graden heter. Echt wel risicovol voor je pijp!
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
-
Ik heb meerdere torch aanstekers, maar voor mijn pijpje koop ik toch altijd speciaal bij de AH lucifers. 

- keesie75
- Contacteer:
De AH aan de Spoorwegstraat?
Ik gebruik ook altijd lucifers, hoewel ik het buiten wat onhandig vind.

Ik gebruik ook altijd lucifers, hoewel ik het buiten wat onhandig vind.