lucifer of aansteker

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Hanske

lucifer of aansteker

Bericht door Hanske »

Heren,

op internet is er veel discussie over. waar geven jullie de voorkeur aan??

ik gebruik enkel lucifers... heb vroeger meerde pijpaanstekers de kans gegeven. Maar ze deden het na enige tijd niet meer en de vlam is niet altijd goed te controleren... ook vind ik dat de lucifer meer charme heeft :wink:

ik ben echter niet zo'n fanaticus die vindt dat je helemaal geen aansteker zou moeten gebruiken (die lieden heb je er nl. ook bij) Ieder moet doen wat hij het fijnste vindt. Daar gaat het in mijn ogen om bij pijproken...

maar enfin, ik gebruik dus de lucifer :wink:

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Ik heb een ronson pijpaansteker en het voordeel hiervan is dat je de vlam aan kunt laten staan zonder je vingers te verbranden.
Het belangrijkste is echter dat je iets voorhanden hebt om de pijp aan te steken en dan zeker geen zippo op benzine vloeistof.

Werner

Bericht door Werner »

Ik heb een heel mooie Colibri en zelfs ook een pijprokerszippo (die echt niet in de buurt van mijn betere pijpen mag komen), maar gebruik ook wel lucifers. 't Hangt allemaal wat af van de locatie wat mij betreft; in de auto geef ik bijvoorbeeld de voorkeur aan een aansteker (om voor de hand liggende redenen), terwijl ik thuis liever een lucifer hanteer.

Groet, Werner
Laatst gewijzigd door Werner op 25 jun 2009 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.

stoffel

Bericht door stoffel »

stekjes zijn beter maar ik gebruik een aansteker vanwege het gebruiksgemak buiten, eens de nieuwe zippovloeistof ook hier verkocht word en ook echt beter blijkt lijkt me een pipe lighter van zippo wel intresant

pim123
Erelid

Bericht door pim123 »

Gebruik zo'n haakse pijpaansteker

smoorder
Dichter des Forum

Bericht door smoorder »

niet té fanatiek in a/ of b/,
dat is meestal de gulden snede;
ik vind lucifers beter geschikt om het gehele oppervlak aan te steken,
anderzijds is een aansteker wel ruim zo handig;
een benzineding geeft teveel "eigen smaak" een de pijp.
mss is een zippo met brandalcohol nog te doen, als je merkgebonden bent, maar "het zippogevoel" ontgaat me volledig.
S

antonius

Bericht door antonius »

ik gebruik meestal een goede turbo aansteker.lekker snel en makkelijk.

gr ton

Hanske

Bericht door Hanske »

antonius schreef:ik gebruik meestal een goede turbo aansteker.lekker snel en makkelijk.

gr ton
bedoel je zo'n aansteker waar je ook mee kunt lassen? :wink:
beschadig je daarmee niet de rand van de kop als je een keer ernaast zit?

groet
Hans

Dick

Bericht door Dick »

Lucifers hebben meer charme, maar bv een Ronson Colibri maakt het gemakkelijk...

Afbeelding
http://www.ronson.nl/pages_nl/shoppinga ... ine_id=135

antonius

Bericht door antonius »

bedoel je zo'n aansteker waar je ook mee kunt lassen? Wink
beschadig je daarmee niet de rand van de kop als je een keer ernaast zit?

nee hoor hanske,geen last van.
zo`n puntlas vlammetje is heel goed te sturen en je steekt het hele oppervlak goed aan.
even de tabak aanduwen,nog even de vlam erbij en ik rook de pijp rustig in een keer op,wel rustig blijven zuigen he. :wink:

gr ton

pim123
Erelid

Bericht door pim123 »

Zo'n turbo gebruik ik voor mijn sigaren.

Hanske

Bericht door Hanske »

is zo'n turbo aansteker ook fijn voor buiten...want ik sta wel eens te worstelen met de lucifer als het waait

gr
Hans

pim123
Erelid

Bericht door pim123 »

ideaal voor buiten, is echt een soldeervlam he en geen gewone vlam die wappert... 8)

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

Doet u mij maar de pijpaansteker. Ben begonnen met lucifers maar dat is wel erg confronterend om een rij van die afgebrande lucifers op een rij te zien. Voor het gemak is een speciale pijpaansteker dan wel net zo handig.

AmsterDan
Contacteer:

Bericht door AmsterDan »

Ik zou wel uitkijken met zo'n turbo aansteker, ook wel jet-flame of torch genoemd. Dat is een ontzettend hete vlam namelijk. Ik heb het nog niet eens over het te heet aansteken van de tabak maar je kan er schijnbaar ook het materiaal van de pijp zelf mee verknallen.

Houd me er niet aanvast, ik heb er zelf namelijk geen ervaring mee. Wel kan ik het me goed voorstellen en zie er een zekere waarheid in, vandaar dat ik de gedachte met jullie wilde delen.
Cheers,

Daniel

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Voor een pijp is een zachte, gele vlam inderdaad beter. Ik gebruik het liefst aanstekers voor het gemak, maar soms ook lucifers.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Na ook kortstondig zo'n torch gebruikt te hebben (voor buiten) overgestapt naar een pijp-zippo, een lucifer of gasaansteker is buiten vaak niet te doen,...
Na veel wikken en wegen (niet iedereen is te spreken over zippo in combinatie met een sigaar of pijp) toch de overstap gemaakt, en ik moet zeggen, zonder nadelige invloeden.

Hier zijn mijn (en andere) ervaringen hieromtrent te lezen http://pijprokersforum.forum2go.nl/aans ... 19-80.html
Afbeelding

Burrey

Bericht door Burrey »

Bedankt voor de verwijzing, Eliminator. Ik zat al een tijdje te spelen met het idee een Zippo aan te schaffen en je posts maken een hoop duidelijk.

AmsterDan
Contacteer:

Bericht door AmsterDan »

Eliminator schreef:Na ook kortstondig zo'n torch gebruikt te hebben (voor buiten) overgestapt naar een pijp-zippo, een lucifer of gasaansteker is buiten vaak niet te doen,...
Na veel wikken en wegen (niet iedereen is te spreken over zippo in combinatie met een sigaar of pijp) toch de overstap gemaakt, en ik moet zeggen, zonder nadelige invloeden.

Hier zijn mijn (en andere) ervaringen hieromtrent te lezen http://pijprokersforum.forum2go.nl/aans ... 19-80.html
Waarom wilde je overstappen en weg van de torch? Ook door een te hete vlam of een specifieke andere reden?
Cheers,

Daniel

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Meerdere redenen, allereerst steek je de tabak niet aan, maar verbrand je hem ritueel (maar goed, hij fikt wel :wink: ) maar als het wat kouder wordt (in vancouver vast niet voor te stellen, maar dan bedoel ik vrieskou) werkt ook een torche niet buiten,.... een zippo doet het altijd !

En ook ik was (na een lange sigaar periode) anti-zippo, maar ik ben graag avontuurlijk en heb de stap gewoon eens gezet,.... wie niet waagt,..

En ik heb de negatieve invloeden absoluut niet opgemerkt !

@ Burrey,... your welcome !
Afbeelding

AmsterDan
Contacteer:

Bericht door AmsterDan »

Dat is een nieuwe weet voor me! Thanks.
Cheers,

Daniel

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Heb ook twee JetFlame aanstekers, maar die zijn bij nader inzien slecht voor het tabak. Wat Eli al schreef je cremeert hem ritueel. Het brand wel maar pas na een tijd krijgt de tabak smaak... (eerst de verkoling weg roken :cry: ) Dus ik ben weer overgegaan naar de pijpaansteker met kromme snavel en zachte vlam. In mijn optiek perfect, en meteen de juiste smaak van de tabak te pakken... Met een zippo heb ik toch last van een bijsmaak de 1e 10 trekjes. (Maar dat is een ieder voor zich)...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik moet nog eens een foto maken van wat zo'n torch op lange termijn met een pijp aanricht... Uiteindelijk begin je ook echt de kop van je pijp op te stoken. Hoeft niet erg te zijn, pijpen mogen er gebruikt uitzien, maar sommigen vinden dat toch wel vervelend.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

TheWhiteStripes

Bericht door TheWhiteStripes »

Ja, zou leuk zijn mocht je zo'n foto vinden janneman :) Ben wel eens benieuwd...

gebruiken jullie trouwens 'speciale' lucifers? Je hebt zo'n extra lange pijplucifers ...

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Als lucifers gebruik, dan wel de extra lange van Zwaluw...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Eliminator schreef:Na ook kortstondig zo'n torch gebruikt te hebben (voor buiten) overgestapt naar een pijp-zippo, een lucifer of gasaansteker is buiten vaak niet te doen,...

idem hier, gewone aanstekers zijn vervelend en lucifers werken buiten niet goed. Mijn trouwe zippo heeft een nieuwe pijp-insert en daar ben ik zéér tevreden over!

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Buiten gebruik ik een torch, binnen vaak lucifers
Groeten,
jarnogab

Pitoe [*RIP*]

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

zo'n opvulbare langwerpige kaarsenaansteker gebruik ik meestal. t'ziet er niet uit maar ben er heel blij mee. Idee gepikt van Kinikos geloof ik, waarvoor dank!
Onderweg lucifers.

Binjie

Bericht door Binjie »

ik heb vandaag dit besteld voor mijn zippo

http://www.wannalight.com/kgm-vector-bu ... nsert.html

zelf heb ik de "zippo smaak" wel gehad tijdens mijn sigaretten tijd dus wil dit liever voorkomen met mijn pijpen.

maar er schijnt nu zippo vloeistof te zijn waar bij je minder de geur en smaak krijgt en twijfel nog om dat eens te proberen.

robertas

Bericht door robertas »

Aansteker, een oude Bimalt die al bijna 4 jaar perfect werkt.

Plaats reactie