Vanmiddag op de post gedaan. BiBo zal uiterlijk maandag in jouw brievenbus liggen geuren.Eliminator schreef:Heel graag, en thanks WC
Einde van de pijp minder prettig; waarom?
- Bart Iron
- Moderator
Re: Smaak tot aan het einde
Die haven heb ik nog lang niet bereikt.robvoorburg schreef:Eenmaal aangekomen op het punt waar het roken van een pijp technisch niet meer op problemen stuit, ben je veel beter in staat je te concentreren op de tabak die je rookt, waardoor vanzelf boven komt drijven waar je voorkeur naar uit gaat.
Dat is een gelukzalig moment!
-
Gaat lukken hoor. Misschien, gezien de ervaring en kennis van dit Forum, eerder dan je denkt.
- Eliminator
- Moderator
Tekst gekopieerd uit een ander, inmiddels gesloten, topic :
diego schreef:hey
ben net terug van een trip met de moterhome door de Ardeche,en heb natuurlijk mijn pijp mee genomen
heb daar nog een pijproker ontmoet en de kans gekregen van een pijp te roken met peterson reserve 2009
man wat was dat een lekkere tabak en tot het einde bleef de smaak
nu heb ik al 10 tal soorten geprobeerd en de smaak is altijd goed de eerste 15 minuten en dan gaat het snel berg afwaarts
ma baren,alsbo,sunset wo larsen harlekin enz
u voelt hem wel komen zeker???
kent er iemand een tabak die in de buurt van deze komt?
ik vindt pijproken een zalige bezigheid maaar dat duurt maar een 15minuten want dan gaat de smaak zeer snel achteruit een smaakt het niet meer
diego
- Martin Romijn
- Contacteer:
Ik denk dat de vraag over welke tabak lekker blijft smaken tot het eind niet eenvoudig te beantwoorden valt. Ik heb namelijk het idee dat het tot zijn recht komen van de tabak afhankelijk is van een aantal factoren. Behalve de techniek van het roken speelt ook de combinatie van pijp en tabak een zeer grote rol. Ik heb het vaak genoeg meegemaakt dat een tabak in een bepaalde pijp van begin tot eind fantastisch smaakte en dat ik de tabak de andere dag in een ander pijp rookte en dat op een teleurstelling uitliep. Ook andersom....een tabak die ik eigenlijk al opgegeven had, totdat ik hem eens in die ene bepaalde pijp rookte en ik vervolgens anderhalf uur tevreden onderuitgezakt in mijn stoel heb zitten genieten. Ik zie het pijproken als een zoektocht, een queste....waarbij er niet 1 heilige graal is maar meerdere
. En zo af en toe loop je er bij toeval tegen 1 aan. Die combinaties onthou ik en die werken voor mij keer op keer. Het is niet zo dat ik vanaf dat moment alleen nog maar die ene tabak in die bepaalde pijp rook. Ik heb mijn pijpen onderverdeeld in gearomatiseerd, latakia/engelse blends en virginia/burley blends en dat werkt prima.
Wat ook een rol speelt is de omstandigheid waarin ik rook. Laatst nog, bij Robvoorburg in de auto, op weg naar huis na een superdag in de Ardennen. Ik rookte een Larsen gevuld met John Aylesbury pipesmokers edition nr1. Deze combi staat altijd garant voor een plezierige rookervaring, maar tijdens deze rit smaakte het van het begin tot aan het eind subliem. Ale smaaknuances kwamen volledig tot hun recht en streelden mijn tong, prikkelden mijn neus als nooit tevoren. Een week later dezelfde combinatie, resultaat..... Lekker, maar niet meer zoals toen....
Dan nog even over de smaak van begin tot het eind. Persoonlijk vind ik het pettig tijdens het roken een soort van lagen in de tabak te bespeuren. Een verandering van smaak, vanaf het moment van aansteken waarop de tabak licht en soepel is, zijn geheimen nog niet prijs geeft maar langzaam steeds meer loslaat, om vervolgens halverwege te merken dat de smaak meer "body" krijgt...mooie volle rook, krachtiger van smaak en te eindigen met welliswaar de smaak zoals in het begin, maar dan gerijpt, geen rode kers meer...maar dieprood/paars. Genot tot op de bodem met als overblijfsel niets dan lichtgrijze as....hm....ik heb er trek van gekregen...zo eerst maar eens de eerste pijp van de dag stoppen.
Wat ik wilde zeggen met dit verhaal is, de tabak die je van begin tot eind smaakt zal je zelf moeten ontdekken. Natuurlijk kunnen anderen je advies geven maar of je dezelfde ervaring zult hebben bij de tabak die ze je aanraden is nooit met zekerheid te zeggen. Geniet van je zoektocht, ontdek de heerlijke tabaksoorten......leer ze te proeven en te waarderen. Ervaar het genot vande ontdekking van die perfecte combi maar geniet ook van de weg er naar toe!

Wat ook een rol speelt is de omstandigheid waarin ik rook. Laatst nog, bij Robvoorburg in de auto, op weg naar huis na een superdag in de Ardennen. Ik rookte een Larsen gevuld met John Aylesbury pipesmokers edition nr1. Deze combi staat altijd garant voor een plezierige rookervaring, maar tijdens deze rit smaakte het van het begin tot aan het eind subliem. Ale smaaknuances kwamen volledig tot hun recht en streelden mijn tong, prikkelden mijn neus als nooit tevoren. Een week later dezelfde combinatie, resultaat..... Lekker, maar niet meer zoals toen....
Dan nog even over de smaak van begin tot het eind. Persoonlijk vind ik het pettig tijdens het roken een soort van lagen in de tabak te bespeuren. Een verandering van smaak, vanaf het moment van aansteken waarop de tabak licht en soepel is, zijn geheimen nog niet prijs geeft maar langzaam steeds meer loslaat, om vervolgens halverwege te merken dat de smaak meer "body" krijgt...mooie volle rook, krachtiger van smaak en te eindigen met welliswaar de smaak zoals in het begin, maar dan gerijpt, geen rode kers meer...maar dieprood/paars. Genot tot op de bodem met als overblijfsel niets dan lichtgrijze as....hm....ik heb er trek van gekregen...zo eerst maar eens de eerste pijp van de dag stoppen.
Wat ik wilde zeggen met dit verhaal is, de tabak die je van begin tot eind smaakt zal je zelf moeten ontdekken. Natuurlijk kunnen anderen je advies geven maar of je dezelfde ervaring zult hebben bij de tabak die ze je aanraden is nooit met zekerheid te zeggen. Geniet van je zoektocht, ontdek de heerlijke tabaksoorten......leer ze te proeven en te waarderen. Ervaar het genot vande ontdekking van die perfecte combi maar geniet ook van de weg er naar toe!
- janneman
- Contacteer:
Mooi uitgelegd, Martin. Wat je schrijft herken ik helemaal! Pijproken is niet alleen de pijp en de smaak van tabak, maar een eindeloze reeks van kleine variabelen die samen de rook-ervaring maken.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Nekker
- Erelid
Martin, inderdaad zeer treffend wat je daar omschrijft.
Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
-
Lekker uit de losse pols geschreven stukje Martin! Herkenning van begin tot eind.
-
Martin, je schrijft over een pijp die subliem smaakte bij Rob in de auto na een superdag. Zo zie je dat de sfeer waaronder je een pijp rookt ook enorm veel invloed heeft. Zo dronk ik ooit eens in een zomer op een terrasje een glas witte wijn. Een geweldige smaakbeleving. Maar toen ik later een fles wijn van hetzelfde merk kocht en er thuis een glas van dronk, smaakte het veel minder. Terwijl het toch dezelfde wijn was op dezelfde temperatuur. Gewoon de psychologie van de smaakbeleving. En dat geldt voor pijproken hetzelfde. En dat houdt het pijproken boeiend. Nog een voorbeeld. Enkele maanden geleden ontving ik een sample van de Larsen jaartabak 2011. Ik rookte er een pijp van en vond deze tabak te zoet. Niet zozeer mijn smaak. Afgelopen week kwam ik in de kast het restant van deze sample tegen. Gistermiddag in de zon onder de parasol weer een pijp hiermee gestopt. Ai, wat lekker smaakte me dat pijpje.
- Martin Romijn
- Contacteer:
Inderdaad Bert, dit is één van de factoren die het pijproken zo boeiend maken.
pijproken, het laatste gedeelte van het roken
Ik had het al eens gelezen,
en gezocht bij de zoekfunctie, maar kon er niets over vinden
namelijk dit:
het laatste gedeelte van de pijp smaakt/rookt
beduidend fijner,
ik kom toch echt tot die conclusie.
Nu heb ik veel, vrij weinig, of nog niet heel erg veel gerookte pijpen,
misschien dat dat invloed heeft
en gezocht bij de zoekfunctie, maar kon er niets over vinden
namelijk dit:
het laatste gedeelte van de pijp smaakt/rookt
beduidend fijner,
ik kom toch echt tot die conclusie.
Nu heb ik veel, vrij weinig, of nog niet heel erg veel gerookte pijpen,
misschien dat dat invloed heeft
- Eliminator
- Moderator
Re: pijproken, het laatste gedeelte van het roken
Of mijn pijpen, veel, vrij weinig op nog niet ingerookt zijn,....... ik hoop dat mijn 'laatste gedeelte' van het roken nog heeeel lang op zich laat wachten 

Ja nee ja, dat hoop ik natuurlijk ook in overdrachtelijke zijn en zonder dat het filosofisch betoog behoeft, maar wat ik bedoel, en zo slim schat ik eliminator echt wel in, dat ik me meen te verbeelden dat het laatste stukje roken van een gestopte pijp, X extra lekker is, of is dit psychologisch, zo van, straks is ie op! Janneman k?Eliminator schreef:Of mijn pijpen, veel, vrij weinig op nog niet ingerookt zijn,....... ik hoop dat mijn 'laatste gedeelte' van het roken nog heeeel lang op zich laat wachten
- Ribbon
Dat heb ik vaker gehoord ja. Ikzelf heb die ervaring niet. Ik geniet meestal het meest van het middelste gedeelte.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)
- Pitoe [*RIP*]
Niet echt altijd het geval bij mij.
Hangt af van de tabak ik rook. Bij aro's heb ik veel minder dan bij engelse tabak.
Ook de vorm van m'n pijpen en de rooktechniek speelt een rol.
Bij hoge pijpen en haastig roken dan bevalt mij het laatste echt niet en smaakt deze allerminst lekker . Dan laat ik soms wel voor het eind voor bekeken. Wanneer ik wat te nat gerookt heb en de rook zurig en ammoniak smaak heeft.
Misschien als mijn rookkunsten wat beteren...
Het is bij mij een leerproces van jaren en het ultieme genot op het eind van de pijp moet ik nog vinden.
Wel kan ik bij latakia en virginia wel genieten van het laatste kwartje.
Hangt af van de tabak ik rook. Bij aro's heb ik veel minder dan bij engelse tabak.
Ook de vorm van m'n pijpen en de rooktechniek speelt een rol.
Bij hoge pijpen en haastig roken dan bevalt mij het laatste echt niet en smaakt deze allerminst lekker . Dan laat ik soms wel voor het eind voor bekeken. Wanneer ik wat te nat gerookt heb en de rook zurig en ammoniak smaak heeft.
Misschien als mijn rookkunsten wat beteren...
Het is bij mij een leerproces van jaren en het ultieme genot op het eind van de pijp moet ik nog vinden.
Wel kan ik bij latakia en virginia wel genieten van het laatste kwartje.
- MfOx
Moi aussi.Robb schreef:Dat heb ik vaker gehoord ja. Ikzelf heb die ervaring niet. Ik geniet meestal het meest van het middelste gedeelte.
-
De start, het middelste gedeelte en de laatste 10/15 minuten hebben
allen zo hun eigen charme.
Bij een goed ingerookte pijp ervaar ik het laatste kwartier als apart
en intens.
allen zo hun eigen charme.
Bij een goed ingerookte pijp ervaar ik het laatste kwartier als apart
en intens.
- The_Undertaker
- Administrator
Hier idem...Robb schreef:Dat heb ik vaker gehoord ja. Ikzelf heb die ervaring niet. Ik geniet meestal het meest van het middelste gedeelte.
Ook heb ik wel eens tussentijds de as erafgeklopt, maar dan is de smaak ineens totaal anders, en naar mijn mening niet lekker.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- smoorder
- Dichter des Forum
't laatste "stuk" smaakt beduidend anders;
misschien omdat er al zoveel smaak en vocht doorgetrokken is, zodat de tabak intens verzadigd is, en zo een andere smaak krijgt;
echte barbaren vullen een half-leeggerookte pijp bij, en maken het laatste restje op die manier nòg intenser.
en sommigen durven dat al eens met een gesausde tabak doen ...
de beloning zit vaak in het staartje !
S.
misschien omdat er al zoveel smaak en vocht doorgetrokken is, zodat de tabak intens verzadigd is, en zo een andere smaak krijgt;
echte barbaren vullen een half-leeggerookte pijp bij, en maken het laatste restje op die manier nòg intenser.
en sommigen durven dat al eens met een gesausde tabak doen ...
de beloning zit vaak in het staartje !
S.
- jarjarbinks
- Contacteer:
Einde van de pijp minder prettig; waarom?
Collega pijprokers,
Al meer dan een jaar ben ik lid van dit forum en rook dan ook mijn pijpjes al meer dan jaar. Nog steeds met veel plezier, zowel een pijpje roken als ook aanwezig zijn op dit forum. Zoals iedereen ondertussen wel gemerkt heeft ben ik eerder een stille gebruiker van het forum met af en toe een bericht dan heel actief aanwezig zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik het bijna dagelijks even het forum naloop. Lees daarbij nog iedere keer wat nieuws dus vervelen hier doe ik zeker voorlopig niet. Bijna dagelijks rook ik één of twee pijpjes, nog steeds liefst zoet en karamel als favoriet. Ook is hier mevrouw jarjarbinks het nog altijd mee eens. Moet wel af en toe oppassen op mijn geplop zoals ze dat noemt, dit kan irritant zijn. Dit is het de lippen van elkaar halen na een klein trekje van de pijp. Dat gaat bij mij gepaard met een plop geluid. Daar went ze nog niet geheel aan
Wat haar veel (en natuurlijk ook ik zelf) opvalt is het volgende;
Als ik mijn pijpje rook en zeg maar ongeveer drie kwart op is komt er een probleem. De tabak begint dan niet meer lekker te ruiken zoals het eerste deel van de pijp. Het begint eerder te ruiken naar een onaangename brandlucht net of het aroma geheel weg is en je echt alleen brandlucht ruikt (kan het even niet anders omschrijven). Doe ik bijvoorbeeld iets fout met het stoppen van de pijp? Rook ik toch te snel of ......... tja zeg het maar. Hierbij heb ik veel methodes met stoppen geprobeerd, maar dat helpt zeker niet. Natuurlijk ook al veel soorten tabak geprobeerd maar ook dat maakt eigenlijk niet veel uit.
Mijn vraag is dan ook waardoor komt het dat het laatste deel van de een 'vieze' geur af geeft en eigenlijk ook smaak zwaar beïnvloed. Enige wat ik nog kan bedenken dat ik langzaam kom bij misschien een natte prop en die ruikt zo. Maar ik hoor graag jullie mening.
Al meer dan een jaar ben ik lid van dit forum en rook dan ook mijn pijpjes al meer dan jaar. Nog steeds met veel plezier, zowel een pijpje roken als ook aanwezig zijn op dit forum. Zoals iedereen ondertussen wel gemerkt heeft ben ik eerder een stille gebruiker van het forum met af en toe een bericht dan heel actief aanwezig zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ik het bijna dagelijks even het forum naloop. Lees daarbij nog iedere keer wat nieuws dus vervelen hier doe ik zeker voorlopig niet. Bijna dagelijks rook ik één of twee pijpjes, nog steeds liefst zoet en karamel als favoriet. Ook is hier mevrouw jarjarbinks het nog altijd mee eens. Moet wel af en toe oppassen op mijn geplop zoals ze dat noemt, dit kan irritant zijn. Dit is het de lippen van elkaar halen na een klein trekje van de pijp. Dat gaat bij mij gepaard met een plop geluid. Daar went ze nog niet geheel aan

Wat haar veel (en natuurlijk ook ik zelf) opvalt is het volgende;
Als ik mijn pijpje rook en zeg maar ongeveer drie kwart op is komt er een probleem. De tabak begint dan niet meer lekker te ruiken zoals het eerste deel van de pijp. Het begint eerder te ruiken naar een onaangename brandlucht net of het aroma geheel weg is en je echt alleen brandlucht ruikt (kan het even niet anders omschrijven). Doe ik bijvoorbeeld iets fout met het stoppen van de pijp? Rook ik toch te snel of ......... tja zeg het maar. Hierbij heb ik veel methodes met stoppen geprobeerd, maar dat helpt zeker niet. Natuurlijk ook al veel soorten tabak geprobeerd maar ook dat maakt eigenlijk niet veel uit.
Mijn vraag is dan ook waardoor komt het dat het laatste deel van de een 'vieze' geur af geeft en eigenlijk ook smaak zwaar beïnvloed. Enige wat ik nog kan bedenken dat ik langzaam kom bij misschien een natte prop en die ruikt zo. Maar ik hoor graag jullie mening.
- Eliminator
- Moderator
Re: Einde van de pijp minder prettig; waarom?
Denk je het zelf al bij het rechte einde hebt, als je te snel rookt wordt het laatste propje tabak nat en gaat stinken,.... twee oplossingen, de één simpeler op te lossen dan de ander.
Probeer rustiger te roken, lukt mij ook zeker niet altijd, maar is wel dé manier, echter niet per direct dé oplossing (dat gaat niet per direct).
Wel een hele simpele oplossing die per direct werkt, stop met je pijpje op drie-kwart, gooi het laatste vochtige propje gewoon weg, zodra je merkt dat het minder wordt, leg hem weg.
Probeer rustiger te roken, lukt mij ook zeker niet altijd, maar is wel dé manier, echter niet per direct dé oplossing (dat gaat niet per direct).
Wel een hele simpele oplossing die per direct werkt, stop met je pijpje op drie-kwart, gooi het laatste vochtige propje gewoon weg, zodra je merkt dat het minder wordt, leg hem weg.
- Bommel
Het roken, en dus verbranden van tabak, eigenlijk met alles wat men brand, komt vocht vrij dat deels verdampt maar ook voor een deel zich een weg baant naar beneden.
Hierdoor wordt de tabak onderin de ketel wat vochtig.
Ook komt door het vocht wat nicotine vrij dat de zelfde weg gaat met het vocht.
Deze gezamenlijke ophoping zorgt voor een sterke geur die de lekkere begin geur over stijgt.
Voor de ene pijproker, waaronder ik, is dat het toefje room op de taart, voor de ander is dit niet het geval.
De oplossing is, nog rustiger roken voor het rekken van de lekkere geur, aan het bijna einde de rook sessie staken en de ketel uitlepelen.
Want er is geen ontkomen aan.........volgens mij.
Hierdoor wordt de tabak onderin de ketel wat vochtig.
Ook komt door het vocht wat nicotine vrij dat de zelfde weg gaat met het vocht.
Deze gezamenlijke ophoping zorgt voor een sterke geur die de lekkere begin geur over stijgt.
Voor de ene pijproker, waaronder ik, is dat het toefje room op de taart, voor de ander is dit niet het geval.
De oplossing is, nog rustiger roken voor het rekken van de lekkere geur, aan het bijna einde de rook sessie staken en de ketel uitlepelen.
Want er is geen ontkomen aan.........volgens mij.
- Smokomang
Ik herken het JarJar ik merk ook dat het helpt als je bij het stoppen goed in de gaten houd dat het onderste gedeelte "losjes" bij het stoppen blijft en vooral bij het aanstampen tijdens het roken probeert te voorkomen dat dit gedeelte compacter wordt. Zodat je bij het laatste stukje de tabak die dan toch geconcentreerder en natter kan zijn toch ruimte hebt om de tabak goed en gelijk roodgloeiend kan houden. Het is een kriem en luistert heel nauw maar heel soms lukt het me en dan blijft het lekker. Heel vaak lukt t niet bij mij en dan idd gooi ik het liever weg dan onaangenaam roken. Als het lukt trek ik op het laatst het gloeiend as door het mondstuk (is ook niet altijd lekker maar Dan is tie echt leeg [emoji16] ). Ligt ook vaak aan de soort tabak.
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.
- jarjarbinks
- Contacteer:
Eliminator, dank voor je antwoord. Het laatste wat je aangeeft doe ik dan ook meestal, maar hoopte dit te voorkomen. Is dan het droger maken van de tabak een idee?Eliminator schreef:Wel een hele simpele oplossing die per direct werkt, stop met je pijpje op drie-kwart, gooi het laatste vochtige propje gewoon weg, zodra je merkt dat het minder wordt, leg hem weg.
Wat ik van bij Bommel lees eigenlijk ook bij jou Eliminator is dit normaal en bijna niet aan te ontkomen. Met andere woorden stoppen op punt als je merkt dat het zeg maar te nat wordt.
Laatst gewijzigd door jarjarbinks op 13 jan 2015 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rustig roken, wat Eli zegt.
Probeer eens een ander soort tabak.
Wanneer je een niet zoete tabak rookt is het probleem te verwaarlozen,
latakia's roken tot op de bodem prima en dat geldt eveneens
voor virgina's.
Probeer eens een ander soort tabak.
Wanneer je een niet zoete tabak rookt is het probleem te verwaarlozen,
latakia's roken tot op de bodem prima en dat geldt eveneens
voor virgina's.
- Sidekickelvis
Sigaren rook je ook niet helemaal op. Dat komt door wat Bommel net uitlegt. Shag werkt hetzelfde en er zit niet voor Jan Doedel een filter aan een sigaret. Gewoon eerder stoppen met lurken en evt. een nieuwe stoppen. Ik had het ook maar na verloop van tijd zal het minder vaak voorkomen dat je een natte prop rookt. Kwalitatief goeie tabakken hebben er trouwens minder last van dan 'mindere' tabakken merk ik wel eens.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- jarjarbinks
- Contacteer:
Tja Rob Latakia is hier binnen ieder geval uit den boze, de rest eigenlijk niet. Maar zal zeker nog eens overgaan om nog rustiger te roken.robvoorburg schreef:latakia's roken tot op de bodem prima
Ondanks dat ik denk dat ik al rustig rook. Doe vaak over een pijp ongeveer 1 uur dus niet echt snel is het niet. Maar ik begrijp zeker wat je (en de anderen) bedoelen.
- dinck
Wel, mijn ervaring is dat dit euvel ook voor kan komen bij niet-gearomatiseerde tabakken. Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik het een beetje onder de knie kreeg, bijna elke pijp en elke tabak heeft zijn eigen ideale stopdichtheid en het lukt me steeds beter om dit - bijna instinctief - aan te voelen. Maar nu heb ik, met enige scepsis, de stopmethode van David Mc Grane geprobeerd en waarempel, dit werk ook tegen het beschreven euvel.
Misschien even proberen, jarjarbinks, hier vind je er meer over. Laat maar even weten of het werkt.
edit: missende letters aangevuld (haperend toetsenbord)
Misschien even proberen, jarjarbinks, hier vind je er meer over. Laat maar even weten of het werkt.
edit: missende letters aangevuld (haperend toetsenbord)

Laatst gewijzigd door dinck op 13 jan 2015 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Contacteer:
Dank voor de link ga ik zeker nog eens goed bekijken en proberen.dinck schreef:Misschien even proberen, jarjarbinks, hier vind je er meer over. Laat maar even weten of het werkt.
Voel me nog steeds een beginneling merk ik als ik dit allemaal weer lees. Maar leer er wel weer veel van. Dank allemaal.
- Sidekickelvis
Ik ook!jarjarbinks schreef:
Voel me nog steeds een beginneling merk ik als ik dit allemaal weer lees.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!