Einde van de pijp minder prettig; waarom?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
belgianpipesmoker

tabac smaakt scherp op het einde

Bericht door belgianpipesmoker »

hallo,

ik ben dus een noob op het vlak van pijproken.
ongeveer een maand geleden ben ik ermee gestart en alles loopt vlot.

maar ik heb een vraagje.
halfweg en richting het einde van mijn kopje gaat de pijp uit en ligt er een dikke aslaag op. tot hier rookt de pijp koel en is lekker van smaak.

na dit punt roer ik even om. en zie ik dat op de bodem nog bruine onverbrande tabac ligt (klein beetje)
maar als ik de tabac nu weer aansteek krijg ik een wrange, prikkende rook.
er blijven dan ook hoofdzakelijk "schilfers" tabac over . precies houten stukjes die ik dan weer aansteek en deze veroorzaken de vieze smaak.

wat doe ik mis denken jullie?
als ik dit niet doe heb ik de indruk dat ik de pijp niet volledig leeg rook.
of ga ik te ver door?
de pijp is op dat punt ook zeer heet gerookt.

graag jullie mening aub. :-)

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Gewoon niet de laatste ellende oproken. Zeker niet na het omscheppen. Dit is een beetje als de laatste brokken gist uit je trappistenbiertje schrapen en naar binnen werken. Niet te gierig worden, dan verpest je 't. :P

/edit: Eigenlijk moet je sowieso niet in je tabak gaan zitten roeren voor je klaar bent met roken.

Burrey

Bericht door Burrey »

Volgens mij is de scherpe smaak/heet roken te danken aan het feit dat je te nat rookt. Bij mij helpt een ragger dan erg goed. Deze haal ik door de steel om het nodige vocht te absorberen.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

ik roer eiegnlijk nooit in mn tabak, tamp het licht aan ongeveer halverwege de bowl, en gebruik een rager on het ( pruttel pruttel gorgel)-vocht kwijt te raken. daarbij heb ik in mijn korte bestaan als pijproker gemerkt dat licht stoppen van de pijp het beste werkt voor mijn ( nauwelijks trek in mn pijp, bijna nog minder als mn sigaret)

Exxos

Bericht door Exxos »

Ik heb hier steeds minder en minder last van, ook het volledig leegroken komt vaker en vaker voor.

Alleen als ik een pijp rook en vanalles zit te doen ondertussen en niet al te bewust aan het roken ben, dan krijg ik dit verschijnsel ook. Waarschijnlijk door het jarenlang sigaretten roken, daar kan je bij manier van spreken blijven aan sleuren. Mijn indruk is dat ik het vaker heb bij te snel roken. Omroeren doe ik alleen maar op het einde van het roken.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Heb je toen je de pijp voor de eerste keer stopte de kop voor 1/3 gevuld en rustig leeggerookt en dit enige malen herhaald?

belgianpipesmoker

robvoorburg schreef:Heb je toen je de pijp voor de eerste keer stopte de kop voor 1/3 gevuld en rustig leeggerookt en dit enige malen herhaald?
ik denk dat ik een beetje te rap naar de helft ben gegaan. zal opnieuw beginnen :oops:

belgianpipesmoker

ik dek dat ik dus hier in de fout ben gegaan. ik dacht dat alles tot een witte as moest worden. :twisted:
foutje van mij dus.

jullie zijn alvast bedankt voor de snelle antwoorden.

boyenne

Bericht door boyenne »

Dit komt inderdaad wel vaker voor. Sinds ik Latakia rook (Old Dublin), is mij ook opgevallen dat er harde stukjes overblijven.

Wanneer ik een pijp niet helemaal leegrook, stop ik hem de volgende keer voor 2/3.
boyenne Afbeelding

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

heb het ook wel eens voor dat het laatste stuk wel nog brand ,maar eigenlijk bijna volledig opnieuw smeulende as is. Daar smaakt het dan ook naar...

Heb ik het voorbije uurtje van m'n pijp genoten, dan kan die laatste minuut asroken me geen moer schelen. Die gaat dus uit en de vuilbak in.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Zal hier even een open deur intrappen, wellicht reden voor kritiek/verbetering van anderen, maar vooruit:

Het laatste beetje tabak bevat bijna alle nicotine en teer die je tijdens het roken van de pijp er langs hebt gezogen. Als je dan, zoals al beschreven, te nat en/of te snel rookt, wordt dit onderste puntje niet bepaald het smakelijkste deel. Goed inroken van de nieuwe pijp en elke pijp rustig roken is het devies. Beter een keertje extra aansteken dan de brand er als een razende in proberen te houden.

Dat de tabak hard wordt, heeft met voorgaande te maken en ook omdat het onderste deel van de tabak door de hitte erboven het langste warm is geweest. Tabak is een plant. Planten bevatten suikers. En zeker tabak, want dat zijn al plantendelen die gefermenteerd zijn, dus suikers extra aanwezig door fermentatie. Suikers karameliseren door hitte en dat is mede de oorzaak van de harde stukjes. En hoe zoeter de tabak (ook in dit geval van karameliseren) dan ook vaak des te scherper.

Forza1961

Smaak tot aan het einde

Bericht door Forza1961 »

Ik ben een beginnend pijproker en zit midden in mijn reis naar de voor mij lekkere tabakken. Op dit moment rook ik gesausde tabakken en als ik de smaken evalueer moet ik zeggen dat de Planta Black Vanilla de smaak als langste vasthoudt. Dit is een flake tabak toch?

Betekent nu dat flake of latakia tabakken de smaken sterker zijn en langer smaken? Gesausde tabakken zijn in het begin lekker, maar de smaak vervaagd. Met flake e.d. is dit minder?

Welke smaken/tabakken blijven het langste smaaktechnisch in de pijp overeind?

Gegroet,

Erik.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Dit is een vraag waar ik wel even over moest nadenken :shock:

Ik denk hierover de gedachten verschillen omdat over smaak niet valt te twisten. Je zou de talloze tabaksrecensies eens kunnen lezen wat de ervaringen van de andere leden zijn.

Als je smaak associeert met krachtige tabak dan is je keuze voor flake wel begrijpelijk omdat dit de het persingsproces een meer geconcentreerde tabak is. Zelf selecteer ik mijn tabak altijd op smaak en niet op reuk. De Engelse mixtures zijn bij mij - op basis van mijn individuele smaak - hierdoor superieur. Ook kan ik genieten van b.v. Irish flake van Peterson.

Je vraagstelling toont aan dat je nieuwsgierig bent en ik zou zeggen probeer er zelf achter te komen door veel te proberen en vooral te LEREN. Na een jaartje pijproken en het veelvuldig meelezen op het forum zul je zien dat je een bepaalde voorkeur hebt ontwikkeld.

metaltommy

Bericht door metaltommy »

flakes in mijn geval, ik vind ze voller van smaak. verder vind ik gesaust soms wel is lekker maar ik prefereer een meer naturel/tabassmaak.
Groet,
Tom

Bert van Hell

Re: Smaak tot aan het einde

Bericht door Bert van Hell »

Forza1961 schreef:Ik ben een beginnend pijproker en zit midden in mijn reis naar de voor mij lekkere tabakken. Op dit moment rook ik gesausde tabakken en als ik de smaken evalueer moet ik zeggen dat de Planta Black Vanilla de smaak als langste vasthoudt. Dit is een flake tabak toch?
Planta Black Vannilla is er in twee versies. De mixture en de flake. Ik heb vanavond nog een pijp met de mixture gerookt. Heerlijke volle smaak die me wel bevalt. Hij geeft mij ook een goede nasmaak. Voor mij is deze tabak een topper.

Pieter

Bericht door Pieter »

Als je de term 'flake' gebruikt, dan heb je het vrijwel altijd over die tabak die je in plakjes koopt.

Je hebt ook 'broken flake'. Dat is hetzelfde, maar inmiddels uit elkaar geplukt.

Ik vind het wel leuk om te denken dat, omdat het allemaal samengeperst blijft, de smaak geconcentreerder blijft. Geen ruimte om het aroma af te geven aan de lucht, zogezegd.

Dat effect zou dan nog groter zijn bij plug tabak.

Bert van Hell

Ik ervaar de mixture van Black Vanilla als iets milder dan de flake. Maar ik kan niet zeggen dat de smaak wat minder is bij de mixture ten opzichte van de flake. Peterson's Perfect Plug is mijn smaak niet zo. Dat het aroma daarbij beter bewaard wordt kan ik niet zeggen. Ik betwijfel het ook. Het gaat er tenslotte om wat jouw persoonlijke smaakbeleving is.

Pieter

Bericht door Pieter »

Nu is 3P ook niet echt een fantastisch complexe blend...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Bert van Hell

3p viel mij behoorlijk tegen moet ik zeggen. Ik had er veel meer van verwacht. Vorig jaar kocht ik er een blikje van.
Dan liever Peterson's Irish Flake. Dat is echt iets bijzonders vind ik.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

De Black Vanilla is er inderdaad, zoals voorgangers dat al gemeld hebben, in twee varianten.
De Mixture en de Flake variant.

Voor wat betreft de tabak die lang zijn smaak blijft houden (zo te zien heb ik het tegen een liefhebber van de wat zoetere tabak) kan ik je de Chocolate Flake van Samuel Gawith, de Vanilla Cream Flake van Mac Baren, de Winslow # 1, maar in het bijzonder de Sweet Vanilla Honeydew aanbevelen.
Afbeelding

Winslow Collector

Eliminator schreef:De Black Vanilla is er inderdaad, zoals voorgangers dat al gemeld hebben, in twee varianten.

Voor wat betreft de tabak die lang zijn smaak blijft houden (zo te zien heb ik het tegen een liefhebber van de wat zoetere tabak) kan ik je de Chocolate Flake van Samuel Gawith, de Vanilla Cream Flake van Mac Baren, de Winslow # 1, maar in het bijzonder de Sweet Vanilla Honeydew aanbevelen.
En absoluut de BiBo van DTM (DanPipe). Smaak tot de laatste asresten. Maar je moet dan wel van choco + sinaasappel houden. ERRUG zoet.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Sweet Vanilla Honeydew (DanPipe) heeft voor mij ook van voor tot einde een mooi smaakpallet. Natuurlijk verandert de tabak naarmate je hem rookt, maar totaan de asresten een echte "zoete" aanrader.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

jarnogab

Bericht door jarnogab »

St Patrick schreef:Sweet Vanilla Honeydew (DanPipe) heeft voor mij ook van voor tot einde een mooi smaakpallet. Natuurlijk verandert de tabak naarmate je hem rookt, maar totaan de asresten een echte "zoete" aanrader.
:B
En deze ga ik dan ook op het gemak uitproberen een dezer dagen :wink:

Wat betreft de oorspronkelijke opmerking van forza: ook ik vind de Black Vanilla Flake de tabak met de langste en volste smaak, nog net iets meer dan de Black Vanilla Mixture. Uit de beperkte ervaring die ik heb kan ik wel al stellen dat ook de rookwijze er toe bijdraagt: te snel roken doet (naar mijn mening) de smaak van gesausde, aromatische tabakken te snel vervlakken. Ook heb ik de indruk dat de pijp toch goed moet schoongemaakt zijn... af en toe in de haast een pijp eens minder goed schoongemaakt waardoor er wat smaak verloren ging, vond ik toch.
Groeten,
jarnogab

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hmmm, ik ervaar dit dus doorgaans precies de andere kant op; verreweg de meeste tabakken moeten voor mijn gevoel nu net op smaak komen, en doorgaans smaakt het einde van een pijp me veel beter dan het begin.
Misschien ligt het aan de tabakken die ik rook (ik rook vooral op neptune en een enkele luxe-tabak na doorgaans niet of minder gesausde tabakken), misschien aan rooktempo, of is het een strikt persoonlijke ervaring.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Eliminator
Moderator

Winslow Collector schreef:
Eliminator schreef:De Black Vanilla is er inderdaad, zoals voorgangers dat al gemeld hebben, in twee varianten.

En absoluut de BiBo van DTM (DanPipe). Smaak tot de laatste asresten. Maar je moet dan wel van choco + sinaasappel houden. ERRUG zoet.
Choco-sinaasappel, beetje Green Velvet-like of toch anders ?
Valt redelijk in het lijstje van bovenstaande zoetigheid,... ben nieuwsgierig,... durf 't bijna niet te vragen :oops:
Afbeelding

Winslow Collector

Eliminator schreef:Choco-sinaasappel, beetje Green Velvet-like of toch anders ?
Valt redelijk in het lijstje van bovenstaande zoetigheid,... ben nieuwsgierig,... durf 't bijna niet te vragen :oops:
Je hoeft niets te vragen, ik zal het je aanbieden :wink: .
Let op, daar komtiedan:

Hey Eliminator, zal ik je een sample opsturen?

Enne... een stuk zoeter dan de Mac Baren Velvet Groen, en behoorlijk sterker aanwezig. Ik doe het morgen in de brievenbus.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik denk dat dit eigenlijk puur te maken heeft met het rook tempo. Ik heb al ervaren als ik minder hard en frequent trek, dat ik langer een goede smaak in de tabak hou. Jammer genoeg beschik ik zelf nog niet over de ervaring om de pijp dan voldoende in gang te houden. Ik beschouw Janneman als één van de meer ervaren personen van dit forum, bijgevolg ga ik ervan uit dat hij in al die jaren het ideale rook tempo heeft vastgelegd. Waardoor het vrij normaal is dat zijn pijp tot op het einde toe goed smaakt, zij het niet het best.

Men noemt pijp roken niet voor niets een kunst. En het is een verdomd moeilijke kunst!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

culann

Bericht door culann »

Inderdaad Nekker, zelf heb ik ook dit idee, terwijl ikzelf ook nog steeds een onervaren pijproker ben, en nog veels te vaak te snel rook, merk ik ook dat hoe rustiger de pijp gerookt wordt, hoe langer de smaak mooi blijft. Bij te snel roken wordt of de smaak bitter naar mijn idee, of gaat de smaak gewoon verloren en verdwijnt die.
Het roken van de pijp is inderdaad een ware kunst. Wel een hele mooie kunst!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Eenmaal aangekomen op het punt waar het roken van een pijp technisch niet meer op problemen stuit, ben je veel beter in staat je te concentreren op de tabak die je rookt, waardoor vanzelf boven komt drijven waar je voorkeur naar uit gaat.
Dat is een gelukzalig moment!

Eliminator
Moderator

Re:

Winslow Collector schreef:
Eliminator schreef:Choco-sinaasappel, beetje Green Velvet-like of toch anders ?
Je hoeft niets te vragen, ik zal het je aanbieden :wink: .
Let op, daar komtiedan:

Hey Eliminator, zal ik je een sample opsturen?

Enne... een stuk zoeter dan de Mac Baren Velvet Groen, en behoorlijk sterker aanwezig. Ik doe het morgen in de brievenbus.

:D Heel graag, en thanks WC :wink:
Afbeelding

Plaats reactie