Over werking van smaak (in de mond)

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Bas

Re: Over werking van smaak (in de mond)

Bericht door Bas »

Zonder zicht zie je ook de rook niet die je uitblaast. Die is voor mij toch wel belangrijk als ervaring tijdens het roken. Het geeft een soort van feedback (hoe hard brandt de pijp en hoe hard paf ik). Als het waait en ik rook buiten en de rook waait van je weg, zodat je deze niet ziet denk ik wel eens: he, doet de pijp het nog wel? Dus zicht, geur, smaak is allemaal van belang erbij.
Afbeelding Rook 'm uit z'n Afbeelding
Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Henry schreef:
Wowbagger schreef:En probeer zeker ook eens met de ogen gesloten te roken...

Heb ikzelf inderdaad meerdere malen geprobeerd... In de hoop nóg meer te kunnen genieten, omdat je een zintuig sluit, zou ik zeggen dat de andere versterkt worden. Maar de (smaak)beleving werd beduidend minder. Althans... Is mijn ervaring.

Ik heb dit onderwerp btw eerder gelezen in een topic op dit forum.
Ik kon m alleen zo gauw niet vinden.

Misschien kan Winslow Collector uitleggen hoe het komt dat met de ogen gesloten de beleving
minder is? :wink:
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... het+donker

Hier staat daar het een en ander meer over.

heerenpijp

Bericht door heerenpijp »

wat een leuk onderwerp, en het heeft me ook vaak beziggehouden.

ik ben een beetje een "neus met kleine opening", en verbaas me over wat mensen eruit halen.
- ik weet het, dit vraagt om opmerkingen :-)) -

toch komt er aan het einde van de pijp soms een explosie (jaja..) van wel 2 of 3 gewaarwordingen.
tot die tijd denk ik soms dat ik volledig niets ruik.

opvallend was dat na het ruiken van zeep, en de pijprook die ik daarna proefde,
er opvallend meer dimensie was, net of de rook "transparant" was,
niet 1 geheel, maar duidelijk een soms van wel 5 delen, maar om ze per stuk nou
te benomen, lastig

nou, vager moet het niet worden denk ik.

Meester W

Bericht door Meester W »

Wellicht een goede tip :

Men roke de pijp of sigaar rijdend in de auto met ramen dicht en ventilatie op nul van kantoor naar huis

Uiteraard zonder passagiers

Het genot was dan voor mij optimaal

Wel bij thuiskomst even flink de boel luchten

Vergeet men dat dan is de entrée van uw voiture de volgende ochtend niet te harden
I wasn’t born to follow..

dArtagnan

Bericht door dArtagnan »

Meester W schreef:Wellicht een goede tip :

Men roke de pijp of sigaar rijdend in de auto met ramen dicht en ventilatie op nul van kantoor naar huis

Vergeet men dat dan is de entrée van uw voiture de volgende ochtend niet te harden
Ah die herken ik. Betrap me er zelf ook vaak op dat ik als ik rijd absoluut met gesloten ramen rook.

Om eerlijk te zijn is dat ook altijd wat mij aantrekt in bijeenkomsten, die melange van verschillende heerlijke geuren in een te kleine ruimte :))
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

ecrivain

Bericht door ecrivain »

Meester W schreef:Wellicht een goede tip :

Ik ben een echte roker, maar ramen gesloten..? Hoe rook je trouwens een pijp in de auto??

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

ecrivain schreef:Ik ben een echte roker, maar ramen gesloten..? Hoe rook je trouwens een pijp in de auto??
...tja, met een churchwarden wordt het wat lastig, misschien met een steuntje op het dashboard... :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

:shock: Pijp tussen de kaken en handen aan het stuur !

Overigens, ook ik rook graag in de auto, veel moeilijker als bovenstaand is het niet,.... wel een waarschuwing (niet mijn brein die het verzonnen heeft, stond een waarschuwing elders op het forum die ik nog altijd onthouden heb), als er iets gebeurt onderweg en de airbag doet z'n werk.
Leef je nog door de airbag, alleen niet lang door de pijpensteel die aan de achterkant van de nek naar buiten komt.
Dus wees bewust van de gevaren !!!

Klem de pijp zo ver mogelijk aan de zijkant van het gebit, met de kop NAAST het hoofd, niet recht naar voren !!
Afbeelding

ecrivain

Bericht door ecrivain »

magicmarcello schreef:
ecrivain schreef:Ik ben een echte roker, maar ramen gesloten..? Hoe rook je trouwens een pijp in de auto??
...tja, met een churchwarden wordt het wat lastig, misschien met een steuntje op het dashboard... :mrgreen:
Hahaha! Of uit het raam hangen...gelijk een alpenhoorn!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Eliminator schreef::shock: Pijp tussen de kaken en handen aan het stuur !

Overigens, ook ik rook graag in de auto, veel moeilijker als bovenstaand is het niet,.... wel een waarschuwing (niet mijn brein die het verzonnen heeft, stond een waarschuwing elders op het forum die ik nog altijd onthouden heb), als er iets gebeurt onderweg en de airbag doet z'n werk.
Leef je nog door de airbag, alleen niet lang door de pijpensteel die aan de achterkant van de nek naar buiten komt.

Klem de pijp zo ver mogelijk aan de zijkant van het gebit, met de kop NAAST het hoofd, niet recht naar voren !!
Goed advies!

ecrivain

Bericht door ecrivain »

Eliminator schreef::shock: Pijp tussen de kaken en handen aan het stuur !

Euhm.. Gaat een pijp werkelijk door je nek..??
Ik doelde eerder op tampen, aansteken, poken, uitkloppen etc (schoonmaken kan thuis).

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Wellicht is zoiets dan een oplossing, met een flexibele steel.
Bijvuren, tampen, het kan allemaal met één hand, en gij hoeft u geen zorgen te maken over keeldoorborende effecten...

Afbeelding
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Bekijk eens een youtube filmpje over het uitklappen van een airbag, het zou zomaar kunnen.

En vwb aantampen en bijvlammen doe ik dat gewoon onder het rijden, poken is bij flakes zelden tot niet nodig en uitkloppen doe ik niet, laat de pijp rusten op een veilige plek (asbak) en verdere zaken kunnen bij het arriveren van de eindbestemming :wink:
Afbeelding

ecrivain

Bericht door ecrivain »

Whoehahaha..das nog eens een apparaat!
Keeldoorborend.. Hmm...bij mijn Auenland van Vauen heb ik daar wel eens aan gedacht...

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

:lol:
Wellicht dat je dan door de politie van de weg gehaald wordt
omdat zij zoiets tijdens hun/haar opleiding niet hebben
meegekregen?

ecrivain

Bericht door ecrivain »

robvoorburg schreef:[emoji38]
Wellicht dat je dan door de politie van de weg gehaald wordt
omdat zij zoiets tijdens hun/haar opleiding niet hebben
meegekregen?
..dan doorboor ik hén..

ecrivain

Bericht door ecrivain »

Eliminator schreef:Bekijk eens een youtube filmpje over het uitklappen van een airbag, het zou zomaar kunnen.

En vwb aantampen en bijvlammen doe ik dat gewoon onder het rijden, poken is bij flakes zelden tot niet nodig en uitkloppen doe ik niet, laat de pijp rusten op een veilige plek (asbak) en verdere zaken kunnen bij het arriveren van de eindbestemming :wink:
Flake voor in de auto!

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Dat van die pijp door de keel kan best. Rijden met de hand(en) tussen twee/tien en twaalf uur is ook zoiets gevaarlijk.
Eliminator schreef:Bekijk eens een youtube filmpje over het uitklappen van een airbag, het zou zomaar kunnen.
Als de airbag opengaat krijg je de handen met een snelheid van om een bij de 300 km/u tegen je gezicht. Een brandweerman vind de tanden, en soms ook wel eens wat meer, dan op de achterbank terug.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Plaats reactie