Q&A: De tweede pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Deftone

Q&A: De tweede pijp

Bericht door Deftone »

Ola amigos!

Op aanraden van een vriend heb ik me een tijdje geleden een startpijp in huis gehaald.
Niet zozeer omdat ik het echt wou proberen, het was omdat mijn vrouw de geur van een heerlijke sigaar maar moeilijk kon appreciëren...
Dus na een tip van een vriend heb ik in Hasselt (Claes Tabacco) een startpijpje gekocht van 35euro, (er stond spittfire op de zijkant en het is een rechte)
Niet de beste of meest geweldige pijp, maar meer dan genoeg om te zien hoe het me beviel.

Na wat geworstel met het vullen van de pijp en ze aanhouden was het zeer snel de charme van het ritueel dat me beviel.
Jammer genoeg vond de kleine spitfire het niet zo leuk en ze is na een klein jaar gebruik beginnen barsten.
Gezien ik ondertussen helemaal verkocht ben, ben ik dus op zoek naar mijn tweede pijp.

Type pijp waar ik aan denk:
Gebogen, iets langere vorm en niet te klein/fijn Mijn voorkeur gaat uit naar filterloos.
Ik denk momenteel aan een Stanwell leespijp met dubbel mondstuk.

Merk :
Savinelli, Rattrays, Peterson en Stanwell werden me aangeraden, maar ik hoor zoveel uiteenlopende meningen dat ik toch even wil polsen naar kwaliteit/prijs verhouding voor deze merken. En als iemand me een ander merk kan aanraden hoor ik het ook gaag natuurlijk!

Budget :
Ik twijfel een beetje of het verstandig is nu reeds een duurdere pijp te kopen, Mss bevalt een gebogen mondstuk of een leespijp me helemaal niet...
Is een pijp van bv Big Ben van ong 60-80€ mss de verstandige keuze om langzaam de verschillen tussen de pijpen te leren kennen?

Shop :
Ik koop wel eens sigaren via cigarworld.de, en heb er enkel goede ervaringen mee. Ze hebben ook pijpen maar ik vroeg me af er mensen ervaring hebben met onlineshops die pijpen aanbieden. Point me to your cave Ali Baba! :lol:

Alvast bedankt voor alle input die jullie kwijt willen. En na de aanschaf en het inroken komt vanzelfsprekend een review ;)

Deftone

lestat

Re: Q&A: De tweede pijp

Bericht door lestat »

Big ben is zeker een goede keus als budgetvriendelijke pijp. Maar ik raad je zeker aan ook eens te kijken op puffaway (link bovenaan de pagina). Daar vind je estate pijpen die enorm goed zijn en voor een spotprijs.

ook even rekening houden dat je een pijp moet laten rusten alvorens opnieuw te roken (toch best een dag). Als je dus meer dan eens per dag rookt misschien kijken naar 2 pijpen en dan is puffaway wederom de perfecte oplossing
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Laafke

Bericht door Laafke »

Als je nieuw wilt kopen zit je met Stanwell, Peterson en Rattray's altijd goed. Savinelli kan ik niet beoordelen want daar heb ik er geen van. Bij Peterson moet je even op het mondstuk letten. Sommige zijn voorzien van een P-lip en dat bevalt niet iedereen. Tevens moet je even in de gaten houden of het een pijp met filter is of zonder.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Zowel Stanwell als Big Ben maken heel fatsoenlijke pijpen, beiden zijn doorgaans wel waar voor hun geld. Een Stanwell met dubbel mondstuk geeft je de kans om te ontdekken of een Leespijp bevalt, maar biedt ook nog een uitweg als dat tegenvalt.

We hebben een lange lijst met winkels in http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51
Aangezien je aangaf in Limburg te wonen is Haddocks in Maastricht geloof ik wel een aanrader: http://www.haddockspipeshop.com/ Ik raad aan om, indien mogelijk, daadwerkelijk naar een winkel te gaan en pijpen life te zien en vast te houden alvorens ze te kopen. Soms kan dat niet, maar als het even kan...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Deftone

Bericht door Deftone »

Bedankt voor de tips allemaal!

Ik heb de marktplaats al eens bezocht en daar staan inderdaad wel een paar mooie zaken op en vond op het forum ook een link naar William's estate site.
Het ziet er allemaal heel fraai uit, het 'kid in the candy store' gevoel is altijd leuk!

Ik ga ook je tip ivm Haddocks volgen Janneman, is inderdaad niet zo ver van hier en je weet pas wat je hebt als je het in je hand ligt...

Ik hou jullie in elk geval op de hoogte!

groeten Deftone

kiske

Bericht door kiske »

Alle merken die je noemt komen voor in mijn collectie en ze bevallen me allemaal uitstekend.

Haddocks heeft een groot assortiment maar slechts een kleine winkel waar hij niet alles kwijt kan. Als je van te voren even belt met Paul kan hij ervoor zorgen dat de pijpen waar jouw interesse naar uit gaat in de winkel liggen.

verder inderdaad puffaway!

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Ik sluit me volledig bij bovenstaande aan!

Een pijp via een webshop kopen, zonder deze eerst in het echt gezien en vastgehouden te hebben, raad ik sterk af. Haddock's is een aardige vent, en inderdaad laat hem vooraf even weten waar je interesse in hebt, anders kan 'ie je weinig laten zien (kleine winkel is nog zacht uitgedrukt, 't is meer een bezemkast :mrgreen:). Verder raad ik je aan ideeen op te doen via het forum, bekijk gewoon wat verschillende modellen en lees de ervaringen. Dan kom je er vanzelf achter wat je aanspreekt en wat niet. Dat kan in de loop van de tijd veranderen, maar je hebt iig een startpunt.

En, wat al gezegd is: een tweede pijp is leuk; maar gezien je eerste pijp z'n beste tijd gehad lijkt te hebben, word je tweede pijp dus eigenlijk je eerste pijp (snappienog? ;) ). Daarbij voor pijproken gaat de uitspraak 'een is geen' ook op; maar als je wat meer pijp gaat roken dan een per dag, heb je eigenlijk ook meer pijpen nodig. Als je sterk uiteenlopende tabakken rookt, wil je dat niet in dezelfde pijp stoppen (tenzij je je Latakia of zoete tabak door andere tabakken heen wilt proeven). Kortom: voor verschillende soorten tabak een aparte pijp, en wellicht ook nog meer om aan je rookbehoeften door te komen. Ik ken je budget niet, maar om niet gelijk een hoop geld kwijt te zijn, zijn zgn Estate pijpen, of Puffaway pijpen (tweedehands die opgeknapt en gereinigd zijn, en daardoor zgan) een prima oplossing.
Pijproker des forums

Laafke

Bericht door Laafke »

En wat dan als je een pijp ziet die alleen in het buitenland te koop is?? Mijn ervaringen met webshops zijn totnutoe positief Zowel in Duitsland als in Denemarken (die hun mails vaak in de geest van Hi Gerrit, nice tp hear from you openen) De vakkennis, de antwoorden op je vragen noem maar op...uitmuntend! Goed, ik geef je gelijk: helaas kun je de pak niet handen houden. Maar als je een beetje langer pijp rookt kun je wel inschatten of een pijp je past.

Henry

Bericht door Henry »

lestat schreef:Big ben is zeker een goede keus als budgetvriendelijke pijp. Maar ik raad je zeker aan ook eens te kijken op puffaway (link bovenaan de pagina). Daar vind je estate pijpen die enorm goed zijn en voor een spotprijs.

ook even rekening houden dat je een pijp moet laten rusten alvorens opnieuw te roken (toch best een dag). Als je dus meer dan eens per dag rookt misschien kijken naar 2 pijpen en dan is puffaway wederom de perfecte oplossing
Daar wil ik nog het één en ander over weten.

Dat laten rusten na je een pijp gerookt te hebben... wist ik dus niet.
En aangezien ik nu nog steeds 1 pijp bezit. :lol:
Nou rook ik niet iedere dag een pijp, maar soms, op een zondag... Rook ik er wel 3. :-?
Uit diezelfde pijp! :shock:
Laat m wel altijd minimaal een uurtje rusten en maak ik m schoon. :-T

Wat zouden de gevolgen kunnen zijn van mijn mishandelingen?

Ik heb mijn 1e pijp 2dehands gekocht via MP.
Hij zou helemaal schoongemaakt/ontsmet zijn,en opnieuw in de olie gezet.
Ik bezit nu een Hilson filtre 28/s extra.
Helaas kan ik ook niet met mijn ragertje in de ketel komen tijdens t roken. (Ik rook m zonder filter)
Ja ik weet t... Maar ik had m al gekocht voor ik op dit forum kwam. :oops: Maarja... €17.50 :wink:

Nou wil ik absoluut niks kwaads zeggen over de verkoper! Want dat was juist een MEGA aardige man!
Zoals een echte pijproker! :wink:

Nou de nieuwe Forumpijp in de pijpleiding zit, wil ik die natuurlijk uiterst goed gaan behandelen.
Ik ben ondertussen al wel erg op de hoogte van t inroken! Dankzij PRF =D>

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Vwb mishandeling van de pijp valt het wel mee,... okay, rook je jarenlang één pijp meerdere malen dagelijks zal de pijp sporen laten zien.
Maar dé reden dat meerdere pijpen aan te raden zijn is puur smaak en rookgenot.
Smaak omdat de ene tabak een ghost (smaak) in de pijp achter kan laten die negatief kan zijn voor een andere tabak.
En rookgenot omdat een tabak simpelweg beter tot z'n recht komt in een schone en vooral droge pijp.
Afbeelding

Henry

Bericht door Henry »

Eliminator schreef:Vwb mishandeling van de pijp valt het wel mee,... okay, rook je jarenlang één pijp meerdere malen dagelijks zal de pijp sporen laten zien.
Maar dé reden dat meerdere pijpen aan te raden zijn is puur smaak en rookgenot.
Smaak omdat de ene tabak een ghost (smaak) in de pijp achter kan laten die negatief kan zijn voor een andere tabak.
En rookgenot omdat een tabak simpelweg beter tot z'n recht komt in een schone en vooral droge pijp.

Bedankt Eliminator,
dat was het... Ik had zoiets ergens gelezen.

Nou heb ik de afgelopen tijd zoveel gezien/gelezen hier op t forum, dat er wat dingen
vergeten zijn en/of niet meer opgeslagen zijn. :oops:
Ben nóg eens aan het spitten geweest. En vond ik de uitleg van Pim123.

De voornaamste reden om meerdere pijpen te hebben is eenvoudige pijp-natuurkunde. Een pijp kan nu eenmaal niet telkens opnieuw, dag in dag uit gerookt worden. Een pijp heeft rust nodig. Een pijp moet afkoelen en drogen voordat ze opnieuw gerookt kan worden, en eigenlijk moet om die reden een pijp hooguit een keer per dag gerookt worden. Zonder die rust gaat een pijp stinken, de pijp gaat steeds vaker uit, en de rook is scherp en bijt op de tong. Afkoelen zal iedereen wel duidelijk zijn, maar drogen? Kwijlt de pijproker in zijn pijp, als de eerste de beste koperblazer uit een fanfare? Dat niet, maar bij verbranding van tabak komt water vrij, en op die manier wordt de pijp van binnen nat en klam. Daardoor zal een pijp bij de 2e keer roken zonder rust moeilijker blijven branden. Om de pijp toch aan de praat te houden zal de pijproker dus sneller en harder moeten trekken, en daardoor loopt de temperatuur in de kop hoog op; de rook wordt dan scherp en bijtend... Rust voor de pijp dus, en zo heeft een pijproker al snel evenveel pijpen nodig als hij per dag wil roken. Dat zijn twee pijpen voor de bescheiden roker, en een tiental pijpen voor de roker die met zijn pijp vergroeid is... Je zou denken dat het probleem van de immer groeiende pijpenverzameling daarmee helder beschreven en afgebakend is.

Dus ik weet weer even voldoende! :wink:

Plaats reactie