Onlangs schafte ik mij een Rattray's-pijp aan. In de wolken was ik omdat ze echt elegant en vrouwelijk ontworpen is!
Bij aanschaf drukte de verkoopster me op het hart dat ik ze zeker niet op de normale manier mocht inroken dan wel dat ik ze volledig moest stoppen, zacht inroken en ook volledig leeg diende te roken. Ik had er zo mijn vragen en twijfels bij en uitte die ook. Maar ze bleef herhalen dat ik dit zeker zo moest doen omdat één van haar vaste klanten ze had willen inroken op de normale manier en maar deze was na enkele keren roken doorgebrand.
Vertrouwend op de deskundige uitleg van een gerenommeerde pijpenzaak deed ik dus zoals voorgeschreven.
Toen ik ze gisteren voor de derde keer rookte, gebeurde waar ik zo voor had gevreesd. De ketel werd onderaan ineens, uit het niets, enorm heet. Ik kon ze bijna niet meer vasthouden. Er verscheen onmiddellijk onderaan de ketel een heel klein blaasje en de oppervlakte erboven leek wat te verfrommelen. Ik heb ze zo vlug mogelijk leeggemaakt en aan de kant gelegd... Op hoop van zegen en om verdere schade hopelijk te voorkomen. Ik weet niet of ik hier goed aan gedaan heb.
Na vandaag de schade te hebben opgemeten is het verfrommelde gedeelte heel wat minder (er zijn wel nog wat oneffenheden te zien) en is het blaasje ook wat minder.
Ik voeg een foto bij...
Alle mogelijke tips omtrent een dergelijke manier van inroken - of andere manier - en aanverwante zaken over doorbranden, blaasjes en verfrommelde zones zijn meer dan welkom...
Groetjes,
Inge.