Ter verduidelijking een foto van de betreffende pijp:

waarom zeg jij alles 2 keer?waarom zeg jij alles 2 keer?basko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uOp zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uiteraard met afgekoelde pijp.

En een zwart glimmende neus vermoed ikbasko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop

lol, ik lig hier zowaar dubbel van het lachen, ik lig hier zowaar dubbel van het lachen.witte rasta schreef:waarom zeg jij alles 2 keer?waarom zeg jij alles 2 keer?basko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uOp zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uiteraard met afgekoelde pijp.
als ik het goed begrijp één keer aan de linkerneusvleugel en één keer aan de rechterneusvleugel ?basko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uOp zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uiteraard met afgekoelde pijp.

Misschien een pijp met een zilveren randje ervan maken.MilleLuci schreef:Ik heb een pijp overgenomen die een zeer heftige zwarte rand heeft waar ik niet blij van word......ik heb dadelijk geen neusvleugels overrrrrr. Was dat dus niet van plan.....
Zijn er andere tips?? Kan ik met mijn hangmotor en wolbufje hier wat meedoen voordat ik hem helemaal de pijpsoep indraai??
Graag tips!!

+1Bommel schreef:Gewoon flink wat spuug erop smeren en laten in trekken en drogen.
Daarna weet vochtig maken met spuug en rustig met een ouwe sok poetsen.
Herhaal dit tot dat het gewenste resultaat is bereikt.
 ), maar een beetje neutrale olie (olijf, zonnebloem) kan ook of even in de was zetten, carnauba of zo. Is hij weer als nieuw.
 ), maar een beetje neutrale olie (olijf, zonnebloem) kan ook of even in de was zetten, carnauba of zo. Is hij weer als nieuw.Winslow Collector schreef:Voorzichtig weghalen met genoemde methodieken, of met een scherp mesje.
Met dat mesje kom je uiteindelijk op het hout. Ik wrijf de pijprand dan even op mijn voorhoofd (huidvet werkt prima en gezien mijn "kapsel" heb ik genoeg ruimte voor enkele pijpen), maar een beetje neutrale olie (olijf, zonnebloem) kan ook of even in de was zetten, carnauba of zo. Is hij weer als nieuw.