Zwartgeblakerde bovenrand
- Flachpfeife
Zwartgeblakerde bovenrand
Nadat ik de persoonlijke pijpencollecties van een aantal mede-forummers heb bekeken viel mij op dat veel pijpen er aan de bovenkant een stuk ´schoner´uitzien dan de mijne. Mijn Stanwell vertoont na ongeveer veertig keer roken al een behoorlijke zwarte aanslag rondom de ketel aan de bovenrand van de kop. Waaraan ligt dat nou precies? Aansteken doe ik mijn pijp met lucifers en ik heb niet het idee dat ik daarbij overdrijf. Misschien heb ik de pijp uit gulzigheid een paar keer te vol gestopt. Of doe ik iets anders helemaal fout en hoeveel kwaad kan dat? Misschien poetsen de anderen hun pijpen gewoon beter op voordat ze hun collectie fotograferen?
Ter verduidelijking een foto van de betreffende pijp:

- Eliminator
- Moderator
Re: Zwartgeblakerde bovenrand
Da's maar net waar de voorkeur naar uit gaat, Robvoorburg bijvoorbeeld houdt de koppen zoals ze worden door het roken, met roetaanslag.
Anderen (waar ik ook bij hoor) halen bij de dagelijkse schoonmaak een zachte doek met een beetje spuug over de rand van de kop, dat voorkomt de aanslag-opbouw en blijven de koppen netjes schoon.
Dus geen extra poetsbeurten voor de foto-sessie, maar een kwestie van een beetje bijhouden (als je dat wilt natuurlijk).
Anderen (waar ik ook bij hoor) halen bij de dagelijkse schoonmaak een zachte doek met een beetje spuug over de rand van de kop, dat voorkomt de aanslag-opbouw en blijven de koppen netjes schoon.
Dus geen extra poetsbeurten voor de foto-sessie, maar een kwestie van een beetje bijhouden (als je dat wilt natuurlijk).
- St Patrick
Tijdens de dagelijkse schoonmaakbeurt even met een tissue met spuug afvegen... Maar aan de andere kant heeft het ook zijn charmes, toch???

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- Flachpfeife
Bedankt voor de uitleg! Als het verder geen kwaad kan dan laat ik het denk ik van de pijp afhangen. Bij mijn Stanwell past het wel, vind ik. Bij andere pijpen krijg ik misschien de behoefte om ze te poetsen.
- Luys
- Moderator
- culann
Zelf ben ik niet zo'n pijpenkuiser. Zelf vind ik zo'n zwarte rand wel wat charme hebben. Maar eens in de zoveel tijd neem ik de rand eens flink onderhanden met een stukje keukenrol en een beetje spuug. De buitenkant van de koppen worden hier wat vaker gepoetst.
-
antonius
Een beetje spuug en een oude sok en veel elleboog stoom,dan krijg je ze wel weer kuis.
gr antonius
gr antonius
- Bart Iron
- Moderator
Voor mij mag de bovenkant best zwart uitgeslagen zijn.
- Pieter
Zwartgeblakerd is iets anders dan er zit een beetje roet op, laten we wel wezen!
Ook bij mij verschilt de behoefte voor het schoonmaken per pijp.
Als je het niet fijn vindt is het altijd wel de moeite waard om simpelweg tot een halve centimeter onder de rand te stoppen, dan is het effect minimaal.
Ook bij mij verschilt de behoefte voor het schoonmaken per pijp.
Als je het niet fijn vindt is het altijd wel de moeite waard om simpelweg tot een halve centimeter onder de rand te stoppen, dan is het effect minimaal.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
-
basko
Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uiteraard met afgekoelde pijp.
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 23 mei 2012 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: de dubbel getypte tekst verwijderd, de dubbel getypte tekst verwijderd
Reden: de dubbel getypte tekst verwijderd, de dubbel getypte tekst verwijderd
-
witte rasta
waarom zeg jij alles 2 keer?waarom zeg jij alles 2 keer?basko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uOp zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uiteraard met afgekoelde pijp.
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

beat down babylon!!
Clan-smoker
- Luys
- Moderator
En een zwart glimmende neus vermoed ikbasko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop
Speeksel en een tissue, oude sok, handdoek of wat dan ook werkt overigens ook prima
Pijproker des forums
- dewitte
lol, ik lig hier zowaar dubbel van het lachen, ik lig hier zowaar dubbel van het lachen.witte rasta schreef:waarom zeg jij alles 2 keer?waarom zeg jij alles 2 keer?basko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uOp zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uiteraard met afgekoelde pijp.
- Luys
- Moderator
Volgens mij lopen er teveel mensen met een lege pijpekop rond... 'k Hoor het aan alle kanten galmen!
Pijproker des forums
- Flachpfeife
als ik het goed begrijp één keer aan de linkerneusvleugel en één keer aan de rechterneusvleugel ?basko schreef:Op zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uOp zich geen probleem, als de rand te dik word schraap ik hem af met de pipecleaner en zacht schuurpapier, maar wat ik geleerd in een rokersclub is dat de kop kan worden glanzend gemaakt met neusvet, gewoon met de kop langs de neusvleugels glijden en zowaar heb je opnieuw een mooie glanzende pijpekop,uiteraard met afgekoelde pijp.
- Bommel
Zeg wat heb je een zwarte neus, je lijkt wel een pijpenkop.Zeg wat heb je een zwarte neus, je lijkt wel een pijpenkop. 
- Generaal
Pijproker in hart en nieren..
Enkel zorgen dat er nog voldoende contrastkleur overblijft voor 'n röntgenfoto.
Enkel zorgen dat er nog voldoende contrastkleur overblijft voor 'n röntgenfoto.
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.
Time is money, but with hobby you need them both.
- MilleLuci
- Contacteer:
Ik heb een pijp overgenomen die een zeer heftige zwarte rand heeft waar ik niet blij van word......ik heb dadelijk geen neusvleugels overrrrrr. Was dat dus niet van plan.....
Zijn er andere tips?? Kan ik met mijn hangmotor en wolbufje hier wat meedoen voordat ik hem helemaal de pijpsoep indraai??
Graag tips!!
Zijn er andere tips?? Kan ik met mijn hangmotor en wolbufje hier wat meedoen voordat ik hem helemaal de pijpsoep indraai??
Graag tips!!
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Heb je een foto ML?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
-
gezel
Misschien een pijp met een zilveren randje ervan maken.MilleLuci schreef:Ik heb een pijp overgenomen die een zeer heftige zwarte rand heeft waar ik niet blij van word......ik heb dadelijk geen neusvleugels overrrrrr. Was dat dus niet van plan.....
Graag tips!!
-
Whitesnake
Ik doe er niks aan. Ik laat mijn pijpen zoals ze zijn. Ze mogen er gerust ge-aged uitzien.
- Deadl0ck
Zo heb ik een tijd terug ook eens twee pijpen overgenomen van iemand. ruim twee uur aan het poetsen geweest om ze schoon te krijgen.
Die zwarte rand rond de ketel heb ik des al niet te min gewoon met een wat ruwe katoenen doek gedaan, met spuug. Wat ik gedaan heb is flink veel mond vocht erop, beetje in laten weken, zodat de enzymen het werk kunnen doen, daarna met een nagel de ergste aanslag weg duwen / krabben, en vervolgens met de ruwe katoenen doek (in mijn geval was het ouderwets ademend rekverband wat al 10+ jaar in de kast niks lag te doen) en meer spuug blijven poetsen. Enige nadeel is wel dat je met wat pech ook wat van de kleur mee neemt uiteindelijk.
Die zwarte rand rond de ketel heb ik des al niet te min gewoon met een wat ruwe katoenen doek gedaan, met spuug. Wat ik gedaan heb is flink veel mond vocht erop, beetje in laten weken, zodat de enzymen het werk kunnen doen, daarna met een nagel de ergste aanslag weg duwen / krabben, en vervolgens met de ruwe katoenen doek (in mijn geval was het ouderwets ademend rekverband wat al 10+ jaar in de kast niks lag te doen) en meer spuug blijven poetsen. Enige nadeel is wel dat je met wat pech ook wat van de kleur mee neemt uiteindelijk.
Groet, Mark
- Bommel
Gewoon flink wat spuug erop smeren en laten in trekken en drogen.
Daarna weet vochtig maken met spuug en rustig met een ouwe sok poetsen.
Herhaal dit tot dat het gewenste resultaat is bereikt.
- St Patrick
+1Bommel schreef:Gewoon flink wat spuug erop smeren en laten in trekken en drogen.
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- MilleLuci
- Contacteer:
-
Winslow Collector
Voorzichtig weghalen met genoemde methodieken, of met een scherp mesje.
Met dat mesje kom je uiteindelijk op het hout. Ik wrijf de pijprand dan even op mijn voorhoofd (huidvet werkt prima en gezien mijn "kapsel" heb ik genoeg ruimte voor enkele pijpen
), maar een beetje neutrale olie (olijf, zonnebloem) kan ook of even in de was zetten, carnauba of zo. Is hij weer als nieuw.
Met dat mesje kom je uiteindelijk op het hout. Ik wrijf de pijprand dan even op mijn voorhoofd (huidvet werkt prima en gezien mijn "kapsel" heb ik genoeg ruimte voor enkele pijpen
- MilleLuci
- Contacteer:
Winslow Collector schreef:Voorzichtig weghalen met genoemde methodieken, of met een scherp mesje.
Met dat mesje kom je uiteindelijk op het hout. Ik wrijf de pijprand dan even op mijn voorhoofd (huidvet werkt prima en gezien mijn "kapsel" heb ik genoeg ruimte voor enkele pijpen), maar een beetje neutrale olie (olijf, zonnebloem) kan ook of even in de was zetten, carnauba of zo. Is hij weer als nieuw.
Ik ga voorzichtig een Olijfbehandeling proberen hhhhaaaa.
Thanks heren.
- capricorn
Jij kunt het ook probereren met Nivea creme of soort gelijk (ook goed voor de kop)
of een nailshiner de witte kant voor het schuren (4000) de grijze kant voor de glans
of een nailshiner de witte kant voor het schuren (4000) de grijze kant voor de glans