Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
dinck

Re: Syrische latakia ?

Bericht door dinck »

Arno schreef:
dinck schreef:Ik heb van Danpipe een blikje Torben Dansk special blending tobacco waarop een stempel met 'Latakia Syrien'. Ik vroeg me hetzelfde af als jij... Ik meende begrepen te hebben dat er al jaren geen tabak meer in Syrië wordt geteeld.
Volgens mij werd er door de Duitse tabaksfabrieken (DTM maakt Torben Dansk) al jarenlang gesjoemeld met Syrische latakia. Neem bijvoorbeeld Ashton's Artisan's Blend. Er wordt gezegd dat er Syrische latakia in zit maar als je de smaak kent van de echte Syrische latakia dan weet je dat er gewoon Cyperse in zit. Nu hebben ze het tenminste veranderd op de site, nog niet op het blik.. http://kohlhase-kopp.com/ceemes/?articl ... eifentabak
Toen ik mijn blogpost over Syrische latakia had geschreven (http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... n-latakia/) ben ik eens gaan mailen met Hans (van HU tobacco) aangezien hij enkele blends had met daarin Syrische latakia. Ik had hem erop gewezen dat het eigenlijk niet meer kon waarop hij contact heeft gehad met de 2 tabaksfabrieken waar zijn tabakken vandaan komen, DTM en K&K. En inderdaad, DTM gaf toe geen Syrische latakia meer te hebben en K&K gaf het schoorvoetend toe met de nadruk om het vooral niet al te wereldkundig te maken.. Sorry! :mrgreen: Als je nu kijkt in de nieuwe catalogus van DTM zie je ookd at het blikje Torben Dansk Syrische latakia niet meer verkrijgbaar is..
De enige fabriek die nog pretendeert Syrische latakia te gebruiken is Planta in Berlijn (Wellauer, Ying & Yang, Petersen & Sorensen). Maar daar heb ik geen inside information van.. En ik denk niet dat als ik ze mail ze beleefd gaan zeggen van, oh sorry meneer, we hebben inderdaad geen Syrische latakia meer..
In zoverre ik weet zijn de enige 2 tabaksfabrieken die nog blends maken met echte Syrische latakia McClelland en MacBaren. En ook hun voorraad is niet oneindig..
Ik neem aan dat Robert McConnell ondanks de Engelse naam ook Duits is?

Op zoek naar Syrische latakia kwam ik zowel bij noggins als Cup 'O Joes in de beschrijving van de McConnell Pure Latakia de claim tegen dat het hier om Syrische zou gaan. Ik heb er een blikje van, nog niet geopend, ben benieuwd al weet ik niet hoe ik het van Cypriotische kan onderscheiden. Misschien helpt de vergelijking van de twee 3Oaks varianten van McClelland wel.

Overigens, blends met Syrische latakia van McClelland zijn: Frog Morton Across the Pond, Rose of Latakia, Syrian Full Balkan, Syrian Super Balkan en Tad Gage Three Oaks Syrian. edit: voor zover mij nu bekend, misschien zijn er nog meer...

Arno
Contacteer:

Re: Syrische latakia ?

Bericht door Arno »

dinck schreef:
Arno schreef:
dinck schreef:Ik heb van Danpipe een blikje Torben Dansk special blending tobacco waarop een stempel met 'Latakia Syrien'. Ik vroeg me hetzelfde af als jij... Ik meende begrepen te hebben dat er al jaren geen tabak meer in Syrië wordt geteeld.
Volgens mij werd er door de Duitse tabaksfabrieken (DTM maakt Torben Dansk) al jarenlang gesjoemeld met Syrische latakia. Neem bijvoorbeeld Ashton's Artisan's Blend. Er wordt gezegd dat er Syrische latakia in zit maar als je de smaak kent van de echte Syrische latakia dan weet je dat er gewoon Cyperse in zit. Nu hebben ze het tenminste veranderd op de site, nog niet op het blik.. http://kohlhase-kopp.com/ceemes/?articl ... eifentabak
Toen ik mijn blogpost over Syrische latakia had geschreven (http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... n-latakia/) ben ik eens gaan mailen met Hans (van HU tobacco) aangezien hij enkele blends had met daarin Syrische latakia. Ik had hem erop gewezen dat het eigenlijk niet meer kon waarop hij contact heeft gehad met de 2 tabaksfabrieken waar zijn tabakken vandaan komen, DTM en K&K. En inderdaad, DTM gaf toe geen Syrische latakia meer te hebben en K&K gaf het schoorvoetend toe met de nadruk om het vooral niet al te wereldkundig te maken.. Sorry! :mrgreen: Als je nu kijkt in de nieuwe catalogus van DTM zie je ookd at het blikje Torben Dansk Syrische latakia niet meer verkrijgbaar is..
De enige fabriek die nog pretendeert Syrische latakia te gebruiken is Planta in Berlijn (Wellauer, Ying & Yang, Petersen & Sorensen). Maar daar heb ik geen inside information van.. En ik denk niet dat als ik ze mail ze beleefd gaan zeggen van, oh sorry meneer, we hebben inderdaad geen Syrische latakia meer..
In zoverre ik weet zijn de enige 2 tabaksfabrieken die nog blends maken met echte Syrische latakia McClelland en MacBaren. En ook hun voorraad is niet oneindig..
Ik neem aan dat Robert McConnell ondanks de Engelse naam ook Duits is?

Op zoek naar Syrische latakia kwam ik zowel bij noggins als Cup 'O Joes in de beschrijving van de McConnell Pure Latakia de claim tegen dat het hier om Syrische zou gaan. Ik heb er een blikje van, nog niet geopend, ben benieuwd al weet ik niet hoe ik het van Cypriotische kan onderscheiden. Misschien helpt de vergelijking van de twee 3Oaks varianten van McClelland wel.

Overigens, blends met Syrische latakia van McClelland zijn: Frog Morton Across the Pond, Rose of Latakia, Syrian Full Balkan, Syrian Super Balkan en Tad Gage Three Oaks Syrian. edit: voor zover mij nu bekend, misschien zijn er nog meer...
Yup, McConnell is zo Duits als wat..

De huidige versie van McConnell Latakia is pure Cyperse latakia. Misschien dat het ooit echte Syrische was maar zoals ik hierboven al zeg, McConnell wordt gemaakt door Kohlhase & Kopp en die hebben geen Syrische latakia meer..
Afbeelding

dinck

Re: Het grote 'latakia' topic

Bericht door dinck »

Jammer, ik zou best wel wat blikjes pure Syrische willen hebben... (Wie niet? :mrgreen: )

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Volgens mij hebben Arno en ik het hier wel eens eerder over gehad, maar ik kan het zo snel niet terug vinden.

Ik zag destijds (een jaar geleden) wat oudere blikjes RM latakia bij Van Dalen staan, maar het bleek om Cypriotische te gaan. Op de Heukelum-meeting heb ik trouwens een blend gekocht van ons lid Upper Ten. Het is een samenstelling van De Graaff, Upper Ten en Robert McConnell tabakken met een flink aandeel Syrische latakia. Heerlijk zacht van smaak en een wereld van verschil met Cypriotische. Stuur maar even een pb als je een sample wilt dinck.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

dinck

Bericht door dinck »

Je maakt me nieuwsgierig, zat in die Arno-blend die ik laatst van je rookte ook Syrische latakia? Over zacht en lekker gesproken... Voor een sample ben ik altijd in, maar je krijgy van mij eerst nog wat lekkre tabakken voor de Charatan, handelen we misschien beter in een keer af.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ik ben ondertussen niet helemaal zeker meer wat er allemaal in die mix van Arno zat, maar ik geloof ook syr. lat.
Inderdaad, in 1 keer afhandelen in praktischer.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:Ik ben ondertussen niet helemaal zeker meer wat er allemaal in die mix van Arno zat, maar ik geloof ook syr. lat.
Moest het even opzoeken maar inderdaad Syrische latakia.
Afbeelding

dinck

Bericht door dinck »

Compliment, Arno, het was een zeer bevredigende rookervaring!

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell »

dinck schreef:Jammer, ik zou best wel wat blikjes pure Syrische willen hebben... (Wie niet? :mrgreen: )
Vandaag gekocht bij Verloo in Antwerpen: een blik pure Syrische latakia van Wellauer. 100 gram voor € 22,00.
Ik meng deze latakia met Semois le Cerf Ardennais grove snede. Verrukkelijk.

dinck

Bericht door dinck »

Bert van Hell schreef:
dinck schreef:Jammer, ik zou best wel wat blikjes pure Syrische willen hebben... (Wie niet? :mrgreen: )
Vandaag gekocht bij Verloo in Antwerpen: een blik pure Syrische latakia van Wellauer. 100 gram voor € 22,00.
Goed om dat te weten, meteen de website van Verloo bekeken maar jammer genoeg lijkt het er niet op dat ze via internet verkopen.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

dinck schreef:
Bert van Hell schreef:
Goed om dat te weten, meteen de website van Verloo bekeken maar jammer genoeg lijkt het er niet op dat ze via internet verkopen.
Volgens mij wel, maar dan moet je ze een "ouderwets" mailtje sturen met je bestelling.
Ik zou trouwens willen weten of die Wellauer Latakia de echte Syrische bevat.. Ik geloof er eigenlijk weinig van maar kan het niet bewijzen..
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:
dinck schreef:
Bert van Hell schreef:
Volgens mij wel, maar dan moet je ze een "ouderwets" mailtje sturen met je bestelling.
Ik zou trouwens willen weten of die Wellauer Latakia de echte Syrische bevat.. Ik geloof er eigenlijk weinig van maar kan het niet bewijzen..
Ik neig ook naar scepsis, maar...

In een review op TR vertelde iemand dat de Wellauer's voor de Zwitserse markt (door Wellauer zelf) in Zwitserland wordt geproduceerd, maar dat de Wellauer's voor de Europese markt door Planta worden gemaakt. Bij Planta staan ze in ieder geval in de catalogus.

Van Planta is bekend dat ze beschikking hebben over Syrische lat. (toch Arno?) die ze in ieder geval voor Yin-yang gebruiken. Het zou dus best kunnen dat er echte Syrische in de blikken van Wellauer zit...

In die catalogus staan een aantal Wellauer blends, maar niet de Latakia. Echter, bij een aantal andere blends wordt ook geclaimd dat er Syrische lat. gebruikt wordt.

Het toeval wil dat ik eind deze week naar Zwitserland afreis. Rondsnuffelen aldaar kan denk ik geen kwaad. :wink:

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:Van Planta is bekend dat ze beschikking hebben over Syrische lat. (toch Arno?) die ze in ieder geval voor Yin-yang gebruiken. Het zou dus best kunnen dat er echte Syrische in de blikken van Wellauer zit...

In die catalogus staan een aantal Wellauer blends, maar niet de Latakia. Echter, bij een aantal andere blends wordt ook geclaimd dat er Syrische lat. gebruikt wordt.
Precies, ze claimen Syrische latakia te gebruiken. Maar dat deden K&K en DTM ook tot Hans Wiedemann van HU Tobacco wat dieper ging doorvragen.. Maar ik denk dat Planta nooit of te nimmer aan een consument (ikke dus) gaat toegeven dat hun Syrische latakia toch niet zo echt is..
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Op grond waarvan denk je dat Planta niet over Syrische beschikt Arno? Ik deel je vermoedens, maar aan de andere kant is Planta geen K&K of DTM.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:Op grond waarvan denk je dat Planta niet over Syrische beschikt Arno? Ik deel je vermoedens, maar aan de andere kant is Planta geen K&K of DTM.
Ik kan eigenlijk alleen maar afgaan op GL Pease. Hij heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar Syrische latakia (natuurlijk om het zelf weer te krijgen na de brand van 2004 waarbij zijn voorraad vernietigd is) en volgens hem hebben alleen McClelland en MacBaren nog de originele. Het kan natuurlijk dat Planta op de een of andere manier ook wat ergens vandaan heeft weten te halen. Of misschien gebruiken ze een inferieure versie. Ik citeer even wat van de GL Pease site:

Since The Fire, there have been more than a few samples of “Syrian Latakia” arriving in my postbox from various suppliers. Some have been no more Syrian than I am. Others have been of such low quality I wouldn’t use the stuff to smoke fish. “We found this ‘vintage’ leaf in an old warehouse. Do you want some?” No, thanks. “Why not?” Um. It’s awful, m’kay?

Though there are blends being produced that do actually contain Syrian leaf, there are some that profess to, but I find some of these claims suspect. Yes, I know what the labels, importers, sellers and other pipe smokers say, but I remain convinced that some of these blend have Syrian Latakia in them in the same way that Churchill’s martinis contained vermouth: “I would like to observe the vermouth from across the room while I drink my martini.”

I’m not an expert on all the labeling laws, but they seem to be pretty loose in some respects. In food labeling, ingredients must be listed in order, from highest percentage to lowest. Not so with tobaccos. If there’s a single strand of Syrian Latakia in a batch, that blend can claim it in its contents, irrespective of the fact that the majority of the Latakia used is Cyrpian. Don’t believe everything you read.
Afbeelding

maboc

Bericht door maboc »

[onkunde=Yes]
Je zou denken dat, als de vraag toch voldoende is, dat er wel een paar boeren in Sirie een veldje latakia aan planten toch.
(Laat ik een kleine tribale ruzie te Sirie even links liggen)

Of als de vraag zo hoog is kunnen de heren tabaks mengers zelf die boeren even opporren om wat latakia te gaan verbouwen
[/onkunde]

Proef je dat overigens werkelijk zo goed: het verschil tussen Syrische en Cypriotische latakia?
En heeft latakia zoveel zon nodig? Lijkt me leuk om hier een in de tuin neer te zetten.
--
Cheers maboc

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Thanks Arno. Iets in deze richting verwachtte ik al. Toevallig zat ik net ook na te denken over wat Pease aangeeft: bij voedsel is men verplicht om eerlijk te zijn over alle ingrediënten (al wordt ook daar gesjoemeld), terwijl men bij tabak veel meer ruimte krijgt en neemt om de boel te bedotten.
Uiteindelijk zullen we toch moeten blijven vertrouwen op onze eigen smaakpapillen.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

maboc schreef:[onkunde=Yes]
Je zou denken dat, als de vraag toch voldoende is, dat er wel een paar boeren in Sirie een veldje latakia aan planten toch.
(Laat ik een kleine tribale ruzie te Sirie even links liggen)

Of als de vraag zo hoog is kunnen de heren tabaks mengers zelf die boeren even opporren om wat latakia te gaan verbouwen
[/onkunde]

Proef je dat overigens werkelijk zo goed: het verschil tussen Syrische en Cypriotische latakia?
En heeft latakia zoveel zon nodig? Lijkt me leuk om hier een in de tuin neer te zetten.
Latakia verbouw je niet, latakia creëer je van oriëntaalse tabaksbladeren die worden gedroogd en gerookt. En oriëntaalse tabakken hebben inderdaad veel zon nodig. Hier in Nederland met ons klimaat en onze grond, no chance.

Syrische latakia is zachter dan Cyperse, minder assertief, minder leerachtig en heeft een dieper en donkerder aroma. Of je dat verschil goed proeft.. Tsja.. Als je Cyperse latakia blends gewend bent en je rookt een Syrische kan je misschien vinden dat die wat minder "ballen" heeft.
Laatst gewijzigd door Arno op 09 feb 2014 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:Thanks Arno. Iets in deze richting verwachtte ik al. Toevallig zat ik net ook na te denken over wat Pease aangeeft: bij voedsel is men verplicht om eerlijk te zijn over alle ingrediënten (al wordt ook daar gesjoemeld), terwijl men bij tabak veel meer ruimte krijgt en neemt om de boel te bedotten.
Uiteindelijk zullen we toch moeten blijven vertrouwen op onze eigen smaakpapillen.
En zelfs dan.. Geef bv. iemand Solani 779 en zeg dat er Syrische latakia in zit. Iedereen gelooft je. De Cyperse latakia daarin is zo afgezwakt en in combi met de andere tabakken lijkt het Syrische.
Afbeelding

Bert van Hell

dinck schreef:
Bert van Hell schreef:
Ik stuur altijd een mail naar Verloo, te vinden op het contactadres op de website. Ik krijg altijd snel een helder antwoord. Verzending gaat snel. Je krijgt na de bestelling een mail met een factuur. Zodra het bedrag binnen is wordt de bestelling verzonden.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Bert van Hell schreef:
dinck schreef:
Bert van Hell schreef:
Ik stuur altijd een mail naar Verloo, te vinden op het contactadres op de website. Ik krijg altijd snel een helder antwoord. Verzending gaat snel. Je krijgt na de bestelling een mail met een factuur. Zodra het bedrag binnen is wordt de bestelling verzonden.
Wat zijn de verzendkosten zo'n beetje Bert?
Afbeelding

Bert van Hell

Ik betaalde € 10,00 verzendkosten voor een kilo tabak, Arno.

dinck

Bericht door dinck »

Bert van Hell schreef:l naar Verloo, te vinden op het contactadres op de website. Ik krijg altijd snel een helder antwoord. Verzending gaat snel. Je krijgt na de bestelling een mail met een factuur. Zodra het bedrag binnen is wordt de bestelling verzonden.
Dank voor die informatie, ik ga er meteen op af.

dinck

Bericht door dinck »

Een artikeltje op de site van de Volkskrant: Groeten uit de Syrische kustplaats Latakia: 'Hier is niets aan de hand'

Dit heeft natuurlijk niets met tabak te maken...

maboc

Bericht door maboc »

Arno schreef:
maboc schreef:[onkunde=Yes]
Blaat[/onkunde]

Blaat
Latakia verbouw je niet, latakia creëer je van oriëntaalse tabaksbladeren die worden gedroogd en gerookt. En oriëntaalse tabakken hebben inderdaad veel zon nodig. Hier in Nederland met ons klimaat en onze grond, no chance.

Syrische latakia is zachter dan Cyperse, minder assertief, minder leerachtig en heeft een dieper en donkerder aroma. Of je dat verschil goed proeft.. Tsja.. Als je Cyperse latakia blends gewend bent en je rookt een Syrische kan je misschien vinden dat die wat minder "ballen" heeft.
Hehe tnx.
Weer wat geleerd. Ik dacht dat Latakia gewoon een ander plantje zou zijn wat gedroogd de smaak heeft van uhh...latakia.
Maar...'t is dus een hele process.

tnx.
--
Cheers maboc

dinck

Bericht door dinck »

In het grote latakia topic passen deze twee blikken op ebay goed:

een Balkan Sobranie uit de veertiger jaren, hoogste bod met nog anderhalf uur te gaan $365
Afbeelding

en Balkan Sobranie 759 uit de zeventiger jaren, hoogste bod $ 455
Afbeelding

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

dinck schreef:In het grote latakia topic passen deze twee blikken op ebay goed:

een Balkan Sobranie uit de veertiger jaren, hoogste bod met nog anderhalf uur te gaan $365
Afbeelding

en Balkan Sobranie 759 uit de zeventiger jaren, hoogste bod $ 455
Afbeelding
Hmm, iets boven budget :( Maar mooie vondst, dinck!

Vraag me wel af in welke staat met name het bovenste blik is; heb de indruk dat het deksel wat scheef zit....
Pijproker des forums

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Kun je nagaan, zoveel geld en dan weet je nog niet eens of de tabak erin überhaupt nog rookbaar is.. Verbaast me trouwens dat die ouwe Pipestud nu opeens worldwide shipping doet. In zijn gewone consignment shop is het USA only.
Afbeelding

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Voor zoveel geld zou ik me ook in een bocht werken en van mijn eigen regels afwijken Arno :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

dinck

Bericht door dinck »

Uiteindelijk zijn ze weg gegaan oor $ 405 en $ 465, veel geld maar oor zeldzame wijnen wordt meer betaald...

Overigens is het scheefzittend deksel niet de afsluiting van het blik, daaronder zit een dikke folie:
Afbeelding

Plaats reactie