Ik neem aan dat Robert McConnell ondanks de Engelse naam ook Duits is?Arno schreef:Volgens mij werd er door de Duitse tabaksfabrieken (DTM maakt Torben Dansk) al jarenlang gesjoemeld met Syrische latakia. Neem bijvoorbeeld Ashton's Artisan's Blend. Er wordt gezegd dat er Syrische latakia in zit maar als je de smaak kent van de echte Syrische latakia dan weet je dat er gewoon Cyperse in zit. Nu hebben ze het tenminste veranderd op de site, nog niet op het blik.. http://kohlhase-kopp.com/ceemes/?articl ... eifentabakdinck schreef:Ik heb van Danpipe een blikje Torben Dansk special blending tobacco waarop een stempel met 'Latakia Syrien'. Ik vroeg me hetzelfde af als jij... Ik meende begrepen te hebben dat er al jaren geen tabak meer in Syrië wordt geteeld.
Toen ik mijn blogpost over Syrische latakia had geschreven (http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... n-latakia/) ben ik eens gaan mailen met Hans (van HU tobacco) aangezien hij enkele blends had met daarin Syrische latakia. Ik had hem erop gewezen dat het eigenlijk niet meer kon waarop hij contact heeft gehad met de 2 tabaksfabrieken waar zijn tabakken vandaan komen, DTM en K&K. En inderdaad, DTM gaf toe geen Syrische latakia meer te hebben en K&K gaf het schoorvoetend toe met de nadruk om het vooral niet al te wereldkundig te maken.. Sorry!Als je nu kijkt in de nieuwe catalogus van DTM zie je ookd at het blikje Torben Dansk Syrische latakia niet meer verkrijgbaar is..
De enige fabriek die nog pretendeert Syrische latakia te gebruiken is Planta in Berlijn (Wellauer, Ying & Yang, Petersen & Sorensen). Maar daar heb ik geen inside information van.. En ik denk niet dat als ik ze mail ze beleefd gaan zeggen van, oh sorry meneer, we hebben inderdaad geen Syrische latakia meer..
In zoverre ik weet zijn de enige 2 tabaksfabrieken die nog blends maken met echte Syrische latakia McClelland en MacBaren. En ook hun voorraad is niet oneindig..
Op zoek naar Syrische latakia kwam ik zowel bij noggins als Cup 'O Joes in de beschrijving van de McConnell Pure Latakia de claim tegen dat het hier om Syrische zou gaan. Ik heb er een blikje van, nog niet geopend, ben benieuwd al weet ik niet hoe ik het van Cypriotische kan onderscheiden. Misschien helpt de vergelijking van de twee 3Oaks varianten van McClelland wel.
Overigens, blends met Syrische latakia van McClelland zijn: Frog Morton Across the Pond, Rose of Latakia, Syrian Full Balkan, Syrian Super Balkan en Tad Gage Three Oaks Syrian. edit: voor zover mij nu bekend, misschien zijn er nog meer...