Probleem met nieuwe pijp

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Mikali

Probleem met nieuwe pijp

Bericht door Mikali »

Zoals sommige gemerkt hebben heb ik een mooie serie peterson iceberg pojpen gekocht.
Echter 1 probleem, ik lijk er maar niet in te slagen ze te roken op een leuke, lekkere comfortabele manier.
Het lijkt een constant gevecht m ze brandend te houden, waardoor ze al snel veel te warm word.
Doorgaans legde ik ze even weg maar helaas ... Heb al met a,dere tabakken geprobeerd maar niets lijkt te lukken ... Heb net na nog een poging ze gewoon leeggemaakt een sherlock holmes volgestopt, welke dus wel prima rookt ...
Zit nog in de inrook phase en verder dan een halve pijp geraak ik simpelweg niet, en de zin om ze te roken ebt weg wat zo ontzettend jammer is. Voral bij de full bent merk ik al dat zelfs wanneer ze leeg is ze moeilijk trekt. Heb al met een rager gekeuterd maar zit niet verstopt ...

Ik.geraak er moedeloos door :cry:
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Bommel

Re: Probleem met nieuwe pijp

Bericht door Bommel »

Tjonge, hemels jammer zeg.
Heb je al geprobeerd om ECHT relaxt in een stoel te gaan zitten en heerlijk gedachteloos de pijp in te roken?
Want wellicht heb je een hoge verwachting en rook je iets te krampachtig?
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

Kijk ook eens in de ketel.
Wellicht zitten er boorbramen net voor het gat.
Ook heb ik de ervaring dat een nieuwe pijp pas na enkele keren roken, als een cake gevormd is, rustig uit te roken is.
Warmte, nieuw hout en daarmee het vocht kan remmend roken.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Het inroken van een pijp ervaar ik niet als een feest, heb er een hekel aan.

Twee merken springen eruit. Ik heb mij verbaasd hoe snel een Winsløw op
smaak is, smaakt eigenlijk vanaf de eerste pijp al zeer behoorlijk.
Aan de andere kant van de lijn staat Peterson.

Zoals al eerder geschreven, je moet doorzetten het komt goed.
Je bent pas vriendjes met je pijp wanneer er zich een goede koollaag in de
kop gevormd heeft.
Waarom dat bij Peterson's pijpen zolang duurt zou verband kunnen houden
met het kook- en rustproces dat ebouchons ondergaan.

Het is mij een raadsel dat men nooit heeft gekeken het productieproces
opnieuw onder het vergrootglas te leggen en op dit punt naar verbetering
te streven.

Om twee redenen ben ik zo'n 40 jaar geleden gestopt ze nog te kopen:
De meesten waren slordig afgewerkt. (schijnt verbetert te zijn) en het
inroken.
Laatst gewijzigd door robvoorburg op 16 mei 2013 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Mikali

Bericht door Mikali »

Toen ze uit de doos kwam zat er nog wel zaagzel in het gat wat voor een verstropping zorgde.
Heb ik toen verwijderdmaar die bramen die je zegt, wat kan ik hieraan doen? Moest dit het geval zijn.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ook ik ken Peterson als een merk dat -niet altijd maar wel vaak- een lange inrookperiode heeft. 1/3 en 1/2 pijpen met een zo droog mogelijk rokende tabak, en geef het de tijd... Inroken is niet met 10 of 15 keer roken voorbij, al kun je de meeste pijpen na een keer of 10 wel beginnen vol te stoppen. Maar het echte inroken is voor mijn gevoel vaak pas na een jaar of zo voorbij.

Dat is natuurlijk ook meteen het nadeel van zo'n hele groep pijpen tegelijk nieuw; in feite blijf je aan't inroken! Ik had dat toen ik twee jaar geleden mijn hele set Falcon's kocht; 6 koppen allemaal inroken... En dan zijn Falcon's inderdaad nog redelijk vriendelijke pijpen voor wat het inroken betreft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door janneman op 16 mei 2013 22:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bommel

Bericht door Bommel »

Mikali schreef:Toen ze uit de doos kwam zat er nog wel zaagzel in het gat wat voor een verstropping zorgde.
Heb ik toen verwijderdmaar die bramen die je zegt, wat kan ik hieraan doen? Moest dit het geval zijn.
Probeer het met je nagel weg te krabben, lukt alleen als het in de ketel zit.
Anders kan ragers met doorn helpen of van die flinter dunne borsteltjes met lang ijzerdraad.
Waar je die kan kopen???
Wellicht een goede ijzerwaren winkel.
Afbeelding

kiske

Bericht door kiske »

1 van mijn petersons heeft me ook pas na maanden en meer dan 30 keer roken het genoegen verschaft waar im haar voor gekocht had. Doorzetten is de boodschap, want nu is het 1 van mijn favorieten.

Pieter

Bericht door Pieter »

Als het rookkanaal problemen geeft, jaag er dan eens een fretboortje doorheen.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Vreemd, ik heb met de peterson speciekuip geen noemenswaardige problemen. En volgens mij was die nog geheel maagdelijk(Alvader??). Heb geen enkel probleem met slecht roken en echt inroken heb ik helemaal niet gedaan zelfs....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Geduld, Mikali.

Zoals Janneman al schreef: inroken is niet in 5-10 rookbeurten gebeurd.

Rustig beginnen met 1/3 vulling. Een keer of tien zo inroken. Kijken of dan dat onderste deel van de ketel al een beetje koollaag gaat vormen. Zo niet, nog een paar keer 1/3 roken. Daarna eens denken aan 1/2 vol stoppen en ook dat minstens 15 keer volhouden. Daarna mogelijk nog wat sessis met 3/4 voordat je de pijp vol gaat stoppen. En klem hem niet tussen de kaken (= vocht = warmte) maar houd hem in de hand tijdens het inroken.

Als je hier geen plezier uithaalt (dat inroken), bijt dan toch even door en beloon jezelf na iedere inrookbeurt met een andere pijp die al wel lekker rookt. Je zult de rest van je leven met plezier uit die pijpen gaan roken. Raffel je het inroken halfslachtig af, zit je jaren met niet lekker rokende pijpen.

En wat Janneman zegt: neem droge tabak of traag rokende tabak. Bijvoorbeeld ready rubbed tabak met van die stukjes flake of curly erin. Mac Baren heeft er daar een paar van, o.a. Vanilla Cream. Anders een traagrokende neutralere Viirginia als je niet direct zoet wilt roken. Zelf rook ik pijpen meestal in met W.Ø.Larsen "Selected Blend No.4". Beetje zoet, voor mijnbegrippen erg neutraal.

Zie het niet meteen als bevredigend roken, maar als iets waar je toch effe doorheen moet. En wat Bommel zegt: neem je tijd. Kleine pufjes, temperatuur laag houden, rustig, rustig, rustig. Steek hem liever wat vaker aan, dan proberen aan te houden. Dat laatste werkt vaak hoge temperatuur in de hand, waardoor de tabak te nat wordt en het alleen maar langer duurt voordat de koollaag zich gaat vormen.

Zijn de pijpen inwendig in de ketel erg glad, kun je even een fijn schuurpapiertje er door draaien, zodat je de ketelwand een beetje opruwt. In de hoop hiermee de koollaag goed en iets sneller te laten hechten.

Succes en laat dit je zeker niet tegenhouden de pijpen te roken. Volhouden beloont je met goed ingerookte pijpen.

Een van mijn Elie's freehands met hoge ketel en dunne ketelwand (zie foto) is een "tricky one" om in te roken. In een jaar tijd heb ik die nu een keer of 15 gerookt (vaak geen tijd om er rustig tijd voor te nemen, dus soms ligt hij 3 weken te wachten). Maar ik vind inroken zeker geen straf en deze pijp moet ik echt zo koel en rustig mogelijk roken; even 2-3 trekjes achter elkaar en hij wordt al te warm. Er zit nog geen koollaagje in en in dit tempo doe ik er zeker nog 2 jaar over. :roll: :mrgreen:

Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

inroken heb ik een gruwelijke hekel aan , maar Janneman heeft helemaal gelijk het duurt zeker een pijp of dertig voor je zover bent .
Zelf heb ik vaak het gedult er niet voor en pas wel eens een foefje toe wat eigenlijk not done is [-X maar kan alleen als je de pijp voor zoete tabakken gaat gebruiken en wel de binnenkant van de kop met een beetje honing insmeren , maar echt heel dun .
Ik weet het hoort niet maar voor mij werkt het prima .

Het zal ook niet erg kwaad kunnen daar ik van sommige freehand pipecrafters weet dat deze hun koolstof laag ook met honing en koolstof vermengt aanbrengen .

Voor Latakia tabakken werkt dit niet daar de pijp voor altijd zoet blijft smaken.

Godfrey

Winslow Collector

Oh ja, Mikali. Een heel simpele tip vergeet ik nog te vermelden: koop inrookpasta, bijvoorbeeld bij DTM in Duitsland, en behandel daar de pijpen mee. Wél op blank hout starten, dus als je ze allemaal al gerookt hebt, even de binnenkant blank schuren.

Bedankt Godfrey :P . Door jouw honing-verhaal dacht ik bij mezelf "als je geen zoete pijp wilt, gebruik dan gewoon inrookpasta". En daar is Mikali, als hij echt het inroken wil vermijden, ook mee geholpen.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Inrookpasta is chemisch op waterglas gebaseerd waar ik niet zo,n voorstander van ben . Het werkt wel en in veel pijpen zit het ook standaard er al in , maar als het niet hoeft doe ik het liever op de eco way

Godfrey

Mikali

Bericht door Mikali »

Ik denk dat het misschien inderdaad zoals al gepasseerd is een iets minder aromatische tabak te nemen.
Ik gebruikte nu Kentucky Bird omdat ik dacht dat deze redelijk "droog" was ?
Zoals jullie al zeggen, als ik hoor een 30-tal keren rustig en met beetjes inroken, dan denk ik toch iets te snel van stapel te hebben willen lopen.
Mijn andere pijpen die ik heb gingen allemaal al na een keer of 10 vol en zonder probleem ...
Ik denk dat ik gewoon één peterson pijp per keer ga inroken, heb ik nog veeeeel geniet ervan :D

Wat die inrookpasta betreft, die peterson's zijn hier al van voorzien volgens mij. (er zit al zo'n zwarte laag in) wat bij bv. de oude sherlock holmes pijpen niet is.

Winslow Collector

Mikali schreef:Wat die inrookpasta betreft, die peterson's zijn hier al van voorzien volgens mij. (er zit al zo'n zwarte laag in) wat bij bv. de oude sherlock holmes pijpen niet is.
:shock: Dan zou inroken snel gepiept moeten zijn.

Mijn Winsløws en Stanwell's bijvoorbeeld, die ik al van zwarte laag voorzien koop, rook ik meestal de eerste keer halfvol. Om de pijp een beetje te leren kennen. Tweede sessie en de rest van zijn pijpenleven gaat hij gewoon vol.

Mikali

Bericht door Mikali »

Met de winslows die ik heb heb ik dat ook gedaan, zonder probleem hoor !
Enkel die peterson doet lastig, ik moet er echt veel en hard aan trekken wil ik hem aan houden.
Met een 1/3 gestopte pijp is de filter ook doorweekt, wat ook abnormaal is he !

Immler

Bericht door Immler »

De experts zijn al aan het woord geweest maar ik pakte laatst een ongerookte Brebbia uit de kast die ook heel slecht trok.
Na een paar sessies frustratie prikte ik met een metalen staafje in het rookkanaal en hopla er kwam een flink stuk boorafval uit.
Afbeelding

Mikali

Bericht door Mikali »

Wel dat boorafval is er al uitgekomen, maar misschien zit er nog van dat, straks toch eens aan een grondige inspectie onderwerpen ;p

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Boorafval ? e.d zou bij een pijp van een dergelijk merk niet voor mogen komen .

Godfrey

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Precies, het zegt meer van de fabrikant dan zij zich realiseren.

Winslow Collector

Godfrey59 schreef:Boorafval ? e.d zou bij een pijp van een dergelijk merk niet voor mogen komen .

Godfrey
Dat dacht ik ook bij mijn 2 nieuwe Dunhills. Kon er toch mooi met een ruimer in om de boel schoon te maken.

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Ik ga ervan uit dat jij jouw Peterson Icebergs al lang als een zonnetje hebt lopen en wil geen oude koeien uit de sloot halen. Aan de andere kant wil ik voorkomen dat de mods de hele dag steeds weer terugkerende dingen moeten samenvoegen etc.
Ik kom weer een half jaar later kijken en heb op de schouders kunnen staan van Janneman en consorten hierboven.
Vandaar mijn keuze om toch aan dit verhaal mijn persoonlijke ervaring toe te voegen.
Als mod's verplaatsen of deleten lijkt me dat normaal. Maar een thread als deze blijft voor eeuwig staan op internet en gelezen worden.

Ok, ik rook 4-5 maanden en al mijn pijpen waren nieuw. 9 pijpen ingerookt en deels nog steeds gaande, van verschillende merken.
Mijn eerste pijp heeft zijn allereerste inrookperiode al lang gehad, maar nog steeds wordt deze elke maand beter, zoals oa. Janneman aangeeft.
Mijn tweede pijp heb ik kapot gemaakt, en daarin herken ik elementen uit jouw verhaal.
Steeds uitgaan, op gang willen houden. Daardoor steeds natter en uiteindelijk steeds heter en nog meer doven.
Als ex-sigarettenroker had ik de neiging de pijp aan te willen houden. Zodoende zat ik deze op het laatst bloedheet met mijn hand erop te paffen.
Een vicueuze cirkel, vergelijk met een auto in de vierde versnelling, plankgas, maar hij blijft maar 40 rijden.
Terugschakelen !
Sinds ik gestopt ben met dat, en een mega-pack lucifers kocht gaat het beter en heb ik meer contact met de nieuwe pijpen. Verstand op nul, geen handen meer op de ketel, en onbeperkt lucifers.
Zo ging het mij veel beter af en ook later met flakes roken vind ik deze techniek beter om het te leren.
Dus het op gang puffen heeft een grens en zelf raad ik afdekken van de ketel juist af.

Omdat al mijn pijpen nieuw zijn en van verschillende merken:
Ze gingen bij mij zo van de doos uit in mijn snuffert, tabak erin en paffen maar.
Echter Peterson-pijpen komen wat "natuurlijker" af fabriek.
Zaagsel, vernis in het rookkanaal (rode ragers), allerlei geurtjes en smaakjes en ga zo maar door. Voortaan haal ik op zijn minst een rager erdoor alvorens te paffen, maar dan nog... Het is merk-eigen en ik vind het zelf niet erg.
Peterson raadt aan in te roken in stappen van een kwart ketel, en dan steeds een "couple of times", op zijn Iers zeg maar (love it). Ik heb daar maar 5 van gemaakt, alvorens te kijken of ik naar de volgende halte kan, of niet...
De moeilijkst in te roken pijpen kunnen uiteindelijk de grootste beloning gaan geven.

Meester W

Bericht door Meester W »

Schrikbarend te horen dat er in sommige merken pijpen zaagsel in het rookkanaal blijkt te zitten en vernis in de ketel

Ik ben reeds zo'n 47 jaar pijprokend ( sic!) en heb altijd een nieuwe pijp eerst uit elkander genomen en kanaal van steel en mondstuk gecontroleerd. Nooit zaagsel of andere ongewenste achterblijvers gevonden

Inroken ? Vroeger inderdaad een derde,de helft,volle lading

Evenwel doe ik tegenwoordig een nieuwe pijp de eerste maal halfvol om haar de volgende keren geheel te vullen

Echter: zeer langzaam roken ,het is geen locomotief. Te warm? Neerleggen met de kop neerwaards

Alleen rust en kalmte kan een getergd Heer redden !

Overigens, Dan Pipe- waar ik veel tabak en pijperij van betrek controleert zelf elke pijp op bovenstaand " zaagsel" e.d en adviseert de pijp tijdens het inroken vanaf de eerste maal geheel te vullen opdat alsdan de gehele ketel egaal warmte opneemt en "cake bakt "

Wetende dat de meningen hierover verdeeld zijn wens ik onze Peterson roker rust en kalmte doch vooral veel rookgenoegen toe !

Gr. Willem ( die nu een glas inschenkt en een verse pijp opsteekt )
I wasn’t born to follow..

Stanwell

Bericht door Stanwell »

Eerst even in de pijp kijken kan inderdaad géén kwaad Willem. :D

De vernis was er betreft bijsmaak en kleur bij de twaalfde ketel voorgoed uit. Ik heb de indruk dat ik een superverse Peterson had, want de vernis was niet geheel gedroogd in het kanaal.

Over inroken kan ik niets hard maken, behalve "ik doe het maar", en "baat het niet dan schaadt het niet". Dat zijn natuurlijk verlegenheids-argumenten.
Maar evenzo zijn de citaten vaak. Het enige steekhoudende wat ik ooit heb gelezen waren extreme verhalen over rokers die alleen in de bovenste laag kool hadden en altijd de onderste helft tabak weggooiden. Maar dat was lang geleden en sommige dingen blijven decennia hangen, terwijl het tegendeel al lang duidelijk is. Of onduidelijk in dit geval.

Inmiddels zit ik al op volle inrook-ketels en de smaak komt er goed in.
De pijp is geboren.
Proost en ik steek over een uurtje toch nog een pijpje op (een ander natuurlijk).

Mikali

Bericht door Mikali »

Ik kan jullie vertellen dat ze inmiddels uitstekende rokers zijn, ik neem ze alleen iets te weinig ter hand denk ik :D

Wat mij wel opvalt aan de Peterson pijpen, is dat de oude reeks (mijn sherlock holmes collectie) veel lekkerder roken dan de huidge, nieuwe pijpen.
Heb net een Dracula 03 overgenomen (thx Alvadar 8) ) en ben heeeeel benieuwd hoe deze gaat smaken :wink:

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Mikali schreef: Heb net een Dracula 03 overgenomen (thx Alvadar 8) ) en ben heeeeel benieuwd hoe deze gaat smaken :wink:
Ikzelf vind deze heerlijk smaken met Semoistabak. Uiteraard zit ik nog in de inrookfase en is er nog geen andere tabak uit gerookt, maar het verschil met andere pijpen is duidelijk merkbaar... Spijtig dat deze door zijn kleine ketel geen geschikte Semoispijp is.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Plaats reactie