Geduld, Mikali.
Zoals Janneman al schreef: inroken is niet in 5-10 rookbeurten gebeurd.
Rustig beginnen met 1/3 vulling. Een keer of tien zo inroken. Kijken of dan dat onderste deel van de ketel al een beetje koollaag gaat vormen. Zo niet, nog een paar keer 1/3 roken. Daarna eens denken aan 1/2 vol stoppen en ook dat minstens 15 keer volhouden. Daarna mogelijk nog wat sessis met 3/4 voordat je de pijp vol gaat stoppen. En klem hem niet tussen de kaken (= vocht = warmte) maar houd hem in de hand tijdens het inroken.
Als je hier geen plezier uithaalt (dat inroken), bijt dan toch even door en beloon jezelf na iedere inrookbeurt met een andere pijp die al wel lekker rookt. Je zult de rest van je leven met plezier uit die pijpen gaan roken. Raffel je het inroken halfslachtig af, zit je jaren met niet lekker rokende pijpen.
En wat Janneman zegt: neem droge tabak of traag rokende tabak. Bijvoorbeeld ready rubbed tabak met van die stukjes flake of curly erin. Mac Baren heeft er daar een paar van, o.a. Vanilla Cream. Anders een traagrokende neutralere Viirginia als je niet direct zoet wilt roken. Zelf rook ik pijpen meestal in met W.Ø.Larsen "Selected Blend No.4". Beetje zoet, voor mijnbegrippen erg neutraal.
Zie het niet meteen als bevredigend roken, maar als iets waar je toch effe doorheen moet. En wat Bommel zegt: neem je tijd. Kleine pufjes, temperatuur laag houden, rustig, rustig, rustig. Steek hem liever wat vaker aan, dan proberen aan te houden. Dat laatste werkt vaak hoge temperatuur in de hand, waardoor de tabak te nat wordt en het alleen maar langer duurt voordat de koollaag zich gaat vormen.
Zijn de pijpen inwendig in de ketel erg glad, kun je even een fijn schuurpapiertje er door draaien, zodat je de ketelwand een beetje opruwt. In de hoop hiermee de koollaag goed en iets sneller te laten hechten.
Succes en laat dit je zeker niet tegenhouden de pijpen te roken. Volhouden beloont je met goed ingerookte pijpen.
Een van mijn Elie's freehands met hoge ketel en dunne ketelwand (zie foto) is een "tricky one" om in te roken. In een jaar tijd heb ik die nu een keer of 15 gerookt (vaak geen tijd om er rustig tijd voor te nemen, dus soms ligt hij 3 weken te wachten). Maar ik vind inroken zeker geen straf en deze pijp moet ik echt zo koel en rustig mogelijk roken; even 2-3 trekjes achter elkaar en hij wordt al te warm. Er zit nog geen koollaagje in en in dit tempo doe ik er zeker nog 2 jaar over.