Wat is je favoriete tabak?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Ignoro Iste

Re: Wat is je favoriete tabak?

Bericht door Ignoro Iste »

Upper Ten schreef:Even een vraag.
Wie kent de Upper Ten tabakken nog en heeft deze ooit gerookt?
Ja, deze ken ik nog van vroeger, heerlijke baaien, in mijn herinnering hadden ze wel ca. 20 types nietwaar?

Vooral de door jou genoemde Riviera was eveneens naar mijn smaak een topper!

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Zoals van te voren al aangegeven hebben gesausde tabakken mijn voorkeur, maar ik rook de laatse tijd verdacht veel Frog Morton tabak. Ik denk dat er hiervan, voor het eind van het jaar, nog wel een aantal blikken de oceaan over komen...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Toon

Bericht door Toon »

@st. patrick. Ik ben ook geinteresseerd in de Frog Morton serie. Mocht je weer gaan bestellen, kunnen we dan iets combineren? Dan delen we de verzendkosten, dat scheelt weer.
PB maar even als het zover is en het je wat lijkt.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

St Patrick

Toon schreef:@st. patrick. Ik ben ook geinteresseerd in de Frog Morton serie. Mocht je weer gaan bestellen, kunnen we dan iets combineren? Dan delen we de verzendkosten, dat scheelt weer.
PB maar even als het zover is en het je wat lijkt.
Toon, welke wil je hebben en hoeveel??? Dan regel ik nog ff dat het voor de kerst/oudjaar binnen is...

diego

Bericht door diego »

mijn favoriete tabak????
weet ik nog niet
heb ze nog niet allemaal geprobeerd
dus mijn antwoordt mag je verwachten binnen een aantal jaren
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego

AlbertE

Bericht door AlbertE »

Onmogelijk te beantwoorden vraag voor mij. Ik weet ook nooit wat mijn favoriete film, boek, muziek enz. is. Hangt teveel van mijn stemming af. Ik heb ook niks met top zoveel lijstjes, die vindt ik altijd erg kunstmatig. Ik kan iedere dag een nieuw lijstje maken wat weer anders is van de voorgaande dag.

culann

Bericht door culann »

Over een paar jaar zal ik het nog niet weten denk ik...
3/4 jaar geleden dacht ik nog dat m'n favoriet een zoete gearomatiseerde tabak zou worden... Echter inmiddels rook ik nog zelden gezoet spul. Momenteel vooral latakia blends en 'naturel' tabakken. Een enkele keer denk ik een favoriet gevonden te hebben, maar nee... kan momenteel hooguit spreken van tabakken die ik op het moment hoog heb staan op het lijstje van tabakken die me meer dan goed bevallen. Eigenlijk is mijn favoriete tabak de tabak waar ik op het moment van het stoppen van de pijp zin in heb. En dat is niet altijd de tabak die dan daadwerkelijk ook in de pijp terecht komt overigens...

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

De gemoedstoestand wanneer je je pijp rookt is belangrijk,
de pijp waaruit en de tabak natuurlijk.
Wanneer je dezelfde tabak enige dagen later uit dezelfde
pijp rookt kan je ervaring best eens anders uitpakken.

Ooit hebben we het wel eens over suggestie gehad, onbewust
kan dat een belangrijke rol spelen bij het ervaren van rookgenot.

Tijdens het sleutelen aan de auto van mijn broer drinken we
een half glas wijn uit het plastic, best lekker.
Een week later zitten we tijdens een gezellig etentje met op
de achtergrond de juiste muziek, kaarslicht en gezellige mensen
aan zo'n zelfde fles wijn, maar dan uit kristallen glazen.
Wat denk je?

Master-Fan

Bericht door Master-Fan »

robvoorburg schreef:De gemoedstoestand wanneer je je pijp rookt is belangrijk,
de pijp waaruit en de tabak natuurlijk.
Wanneer je dezelfde tabak enige dagen later uit dezelfde
pijp rookt kan je ervaring best eens anders uitpakken.

Ooit hebben we het wel eens over suggestie gehad, onbewust
kan dat een belangrijke rol spelen bij het ervaren van rookgenot.

Tijdens het sleutelen aan de auto van mijn broer drinken we
een half glas wijn uit het plastic, best lekker.
Een week later zitten we tijdens een gezellig etentje met op
de achtergrond de juiste muziek, kaarslicht en gezellige mensen
aan zo'n zelfde fles wijn, maar dan uit kristallen glazen.
Wat denk je?
tijdens het klussen smaakt hij lekkerder natuurlijk :mrgreen:
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

robvoorburg

Jij gaat hierbij op de bon. :lol:

Master-Fan

Bericht door Master-Fan »

favoriet wisselt, maar op dit moment Peterson De Luxe Mixture :D
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

teunis

Bericht door teunis »

Mijn favo is (en blijft voorlopig) TROOST SLICES. :lol:

Dit weerhoud mij er niet van om andere tabakken te proberen, maar de dagelijkse kost is Troost. Een hele goede tweede is MB Golden Blend.

Veel van de op het forum aangeprezen tabakken zijn stevig geprijsd tot best duur, en dan blijkt telkens VOOR MIJ de smaakbeleving minder dan ik voor het uitgegeven geld zou verwachten. :shock: Of dit nu komt door een niet ontwikkelde smaak, of door het dagelijks consumeren van Aziatisch gekruid voedsel, ik weet het niet, maar de subtiele nuances ontgaan mij gewoonweg. :oops:

Dan Troost ik mijzelf maar weer. :D :D :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

culann

Bericht door culann »

Troost is ook zeker een ware Troost om te kunnen roken ;) Ondanks ik geen favoriet meer durf te claimen, Troost is altijd goed!

dArtagnan

Wat is je favoriete tabak?

Bericht door dArtagnan »

Het bepalen van een favoriete tabak is geen sinecure en wellicht per definitie ook niet nodig. Toch zijn er tabakken die op een onverklaarbare manier opklimmen naar een vaste plaats in het leven van de connoisseur. Dan heb ik het niet alleen over de eerste kennismaking maar vooral over 'de terugkeer naar ...'. Een vertrouwde keuze waar je op een gegeven moment weer bij uit komt en waarvan je de vaste plaats in het roken leert waarderen.

Het imago van een tabak speelt zich af in vele facetten. Om te beginnen proeven we de tabak minimaal op 3 verschillende manieren.
- bij het openen van het blik en het stoppen van de uitgekozen pijp waarbij de aanstaand roker verleid wordt;
- tijdens het genieten van de tabak waarbij na enige tijd het volle palet van smaken begint door te dringen;
- en niet te vergeten: in de omgeving; zeer belangrijk. Welke geur verspreidt de tabak. Vaak heeft uw dierbare omgeving een geheel eigen visie op de geur. Dat is ook logisch want een tabak te ruiken is een geheel ander facet van smaken en voorkeuren dan een tabak te roken. Er zijn tabakken die ik graag rook maar liever niet in mijn omgeving heb of waar ik wel van geniet maar de huisgenoten toch een ander gevoel aan over houden.

Vervolgens speelt bij mijzelf nog het imago van de tabak een rol. Gaat het om een sterk commerciële variant. Kent de samensteller een rijke traditie en historie. Gaat het om een zorgvuldig uitgedachte melange met een visie op het roken of is het sprake van een korte termijn verkoopstrategie. De echte vakman herkent men aan kennis van zaken en smaken. Het vinden van een goede balans zorgt er hierin voor dat de tabak voor een lange termijn acceptabel blijft en aanvoelt als een trouwe metgezel.

Zoals gezegd: ik had zo mijn twijfels. Een goede maaltijd is lekker maar afwisseling doet wonderen. Of zoals iemand het eens zei: de grootste vijand van genot is de gewoonte. Toch is er een tabak waar ik een goede band mee opbouwde. Nu moet ik er bij zeggen, mijn voorkeur kenmerkt zich vooral door het zoeken naar een goede balans in smaken. Verder moet de tabak een eigen karakter hebben en zo natuurlijk mogelijk samengesteld zijn. Een kleine hoeveelheid hulpstof mag maar de vakman en de kwaliteit van de tabak herkent men door de mate van afwezigheid daarvan. Een goede natuurlijke smaak hoef je immers niet te beïnvloeden, hoogstens samen te stellen en aan te vullen. Ik hou vooral van drop als ik dropjes eet en van honing als ik honing eet. Weelderig fruit of frisheid van citerus is prachtig maar diepgang evenzeer. En dan begint dus de zoektocht. Waar ga ik naar terug en waar kom ik altijd weer bij thuis.

Die zoektocht eindigde voor mij voorlopig bij Jacques Vinche. Ik bestelde eens in Duitsland een vrij oude, doch ongerookte meerschuim pijp. Zo een die je nog maar zelden tegen komt: model billiard, maar het bijzondere was, een zeer ruim formaat. Zeg maar gewoon XXL. En dat is voor meerschuim in een klassieke en volmaakt gepolijste vorm best zeldzaam. Het was dan ook een flinke investering, maar dan heb je ook wat. Onder het motto van liever 3 goede pijpen dan 6 stuks twijfelachtigen ging ik snel overstag. Toen ik het werkstuk zeemineraal in handen had was ik verkocht en viel me ook (voor het eerst) de naam op: " V.B. "

Kijk daar hou ik nu van. Wel een signatuur maar tegelijk bescheiden. Het maakte me nieuwsgierig. Dit forum leerde me meer. De heer Vinche had namelijk ook twee tabakken in de handel. Weer een pluspunt, het aantal dan. Blijkbaar iemand die geen 10 soorten nodig heeft in de hoop dat er twee bevallen maar een vakman die volledig overtuigd is dat hiermee aan een behoefte wordt voldaan.

Mooie recensies op dit forum deden de rest en ik ondernam de sprokkeltocht naar onze zuiderburen. Een blik van No 1. en No 2. meegenomen en de kennismaking verliep vlot. De tabakken vullen elkaar perfect aan. No 1 is een licht gesausde versie met een prettig zoetje maar waarbij de melange de hoofdtoon voert. No. 2 heeft meer diepgang, geen zoet; maar daarentegen een heerlijke balans aan latakia. Ik geloof toch echt dat ik daarmee mijn bestemming heb gevonden. Natuurlijk we blijven afwisselen en nieuw proeven. Maar deze tabakken vervelen geen moment en heten mij keer op keer warm welkom.
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Hoewel mij een andere mening is toegedaan (*), prachtig geschreven !
Ik zou je willen vragen, als je dat wilt natuurlijk, bij beide VB's een uitgebreid verslag te schrijven in het recentie topic,... denk dat je daar liefhebbers erg blij mee maakt !

(zelf meer een flakeliefhebber)
Afbeelding

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Geen favoriete tabak, wel een favoriete tabaksvorm.

Ik rook het liefst Flakes(of block, rope moet ik nog proberen{Heeft iemand een sample toevallig over in Heukelum :mrgreen: }). Ik vind dat toch een stuk langer goed van smaak vergeleken met de losse varianten.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

robvoorburg

Graag gelezen, bedankt!

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

TECTYL :mrgreen:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Bommel

Bericht door Bommel »

Dat pijproken een lange, bijzondere en aangename reis is, is bij velen bekent.
Men begint vaak met een "zomaar pijp" om te starten en ook met een "zomaar tabak" vaak aanbevolen door de verkoper van de pijp.
De start is dan gemaakt en men gaat op weg.
Vele pijpen volgen en dito tabak, tot dat men tot de ontdekking komt dat een bepaalde type tabak het beste past en smaakt.
En dan kan het verkeren dat men op een kruising komt met een grote vraag in het midden.
Ga ik de ene kant op of blijf ik op mijne weg.
Op dit punt ben ik beland, qua tabak dan.
Op dit moment rook ik loose cut tabak vaak gesaust, en enkele keer wat flake en slice geprobeerd.
En nu maak ik de oversteek naar flake.
Dit om twee redenen.
De eerste, door een zijweg heb ik onder de knie hoe om te gaan met flake, let wel ik sta nog aan het begin, ten tweede, ik begin mij te storen aan de grote blikken die ik mee voer als ik op pad ga.
En een derde borreld bij mij op, de tabak smaakt mij beter.
Heerlijk toch pijp roken?
Over een poos kom ik weer op een ander kruispunt.
Wellicht heeft dit te maken met de vorm van de pijp.
Nu rook ik het meest uit bents, ik heb wel enkele rechte pijpen, wellicht komt dan de rechts pijp op mijn pad.
Afbeelding

magicmarcello

Bericht door magicmarcello »

Het is een geweldige reis Heer Bommel :wink:
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Bommel schreef:........ ik begin mij te storen aan de grote blikken die ik mee voer als ik op pad ga.
Een bijkomend voordeel inderdaad :D

Bommel schreef:........ de tabak smaakt mij beter.
Maar dit is toch wel de belangrijkste factor geweest bij mij, bij tabakken die zowel in loose cut als in flake-vorm te krijgen zijn is het leuk vergelijken (Black Vanilla / Vanilla Cream), de smaak is voller, intenser,....... het brand relaxter !

Het is dat de naam 'Flakeroker' al bezet is :roll: :wink:
Afbeelding

Sidekickelvis

Eliminator schreef:
Bommel schreef:........ ik begin mij te storen aan de grote blikken die ik mee voer als ik op pad ga.
Een bijkomend voordeel inderdaad :D

Bommel schreef:........ de tabak smaakt mij beter.
Maar dit is toch wel de belangrijkste factor geweest bij mij, bij tabakken die zowel in loose cut als in flake-vorm te krijgen zijn is het leuk vergelijken (Black Vanilla / Vanilla Cream), de smaak is voller, intenser,....... het brand relaxter !

Het is dat de naam 'Flakeroker' al bezet is :roll: :wink:
Hear hear...... Volledig mijn idee ook. Kleinere blikkies, meer smaak, verfijndere smaak, langere smaak.... Gewoon prettiger.

Ik rook nu ook vaker uit rechte pijpen (sterker nog, die had ik voor het flake roken niet eens....)

Moonhowler

Bericht door Moonhowler »

Tot nu toe staat Solani Sweet Mystery X bij mij op nummer 1. Maar de Peterson jaar tabakken maken een grote opkomst.

En dan nog maar afwachten wat mijn DTM bestelling gaat doen. :D
Howling for the masses!
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)

Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Rook dus ook liever flake of een ready rubbed tabakje. Brand langer naar mijn idee. Smaakt "voller"? In elk geval smaakvoller toch, dieper van smaak. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen andere tabakken rook. Dat is gewoon de voorkeur.
SVH heeft de grootste voorkeur momenteel. Zoals Dartagnan al zegt, dat is elke keer een warm welkom. Dat heb ik ook met Stanwell Melange. Maar Mem of Tusc blijft lekker! (al was het maar om aan te snuffelen!)

Ik lees hier dat flake in een rechte pijp beter tot zijn recht komt? Klopt dat? Of begrijp ik het verkeerd en is dat gewoon de keus die je zelf aan een pijp geeft?
Mij valt wel op dat dezelfde tabak in een andere pijp ook totaal anders tevoorschijn kan komen. Ik doe ze dan ook het liefste in een bent model Terminus met de meest grote ketel die er is. Dat rookt het fijnste. (voor mij dan toch)
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

Sidekickelvis

Dolledokus schreef:Rook dus ook liever flake of een ready rubbed tabakje. Brand langer naar mijn idee. Smaakt "voller"? In elk geval smaakvoller toch, dieper van smaak. Wat overigens niet wil zeggen dat ik geen andere tabakken rook. Dat is gewoon de voorkeur.
SVH heeft de grootste voorkeur momenteel. Zoals Dartagnan al zegt, dat is elke keer een warm welkom. Dat heb ik ook met Stanwell Melange. Maar Mem of Tusc blijft lekker! (al was het maar om aan te snuffelen!)

Ik lees hier dat flake in een rechte pijp beter tot zijn recht komt? Klopt dat? Of begrijp ik het verkeerd en is dat gewoon de keus die je zelf aan een pijp geeft?
Mij valt wel op dat dezelfde tabak in een andere pijp ook totaal anders tevoorschijn kan komen. Ik doe ze dan ook het liefste in een bent model Terminus met de meest grote ketel die er is. Dat rookt het fijnste. (voor mij dan toch)
Bij mij smaken ze het best uit een rechte Molina Apple. Maar dat is dus voor iedereen anders. Het is ook niet elke keer raak, maar wel vaker dan in bijv. een Winslow. Het ligt trouwens niet alleen aan de pijp en de tabak maar ook aan mezelf, de omgeving en wat ik erbij drink bijvoorbeeld.

Laafke

Bericht door Laafke »

Na heel veel omzwervingen door tabaksland ben ik terecht gekomen bij Troost slices en alhoewel ik een goede Va/Per nog wel weet te waarderen ik kom altijd weer uit op Troost.

Dolledokus

Bericht door Dolledokus »

Sidekickelvis schreef: Bij mij smaken ze het best uit een rechte Molina Apple. Maar dat is dus voor iedereen anders. Het is ook niet elke keer raak, maar wel vaker dan in bijv. een Winslow. Het ligt trouwens niet alleen aan de pijp en de tabak maar ook aan mezelf, de omgeving en wat ik erbij drink bijvoorbeeld.
Das wel herkenbaar moet ik zeggen. De eene keer beter of makkelijker als de andere keer. (zelfde pijp) Wat mij vaker gebeurd is dat ik als ik een groter formaat ketel neem, dat ik dan beter moet opletten en zeker niet te gulzig moet zijn. Het laatste beetje wil nog wel eens omtoveren in zure bende. Heb de tabak dan ook het liefste redelijk goed droog. Ik gok zelfs droger als menig ander.
Maar ook dat is persoonlijke kwestie.
Ik heb onlangs korrels gerookt, vierkante blokjes. Brand ook akelig lang. Was niet helemaal mijn smaak, maar erg leuk om gedaan te hebben en ik verbaasde me over het lange roken ervan. Dus wat dat betreft wil ik eens kijken of daar meer van te vinden is en in andere smaakjes.
Voorlopig hang ik eventjes bij flakes en readyrubbed.

Ook Troost geprobeerd hier. Das zeker niet verkeer Laaf. Ik meen dat er meer dan genoeg zijn die dat hier roken. Een smaakvolle tabak is dat. Wellicht is mijn smaak nog niet geheel ontwikkeld, maar ik vind dit een tabak waar ik echt zin in moet hebben. Het is zeker geen "gewoon tabakje".
Gut hoe zegt Janneman dat toch. Dat wat Janneman zegt van Neptune, dat een beetje. Niks speciaals, maar wel alle dagen rookbaar ;)
Laat ik het zo stellen. Troost is meteen een goeie mond vol.
En nu we het daar zo over hebben krijg ik er al bekant de smek op hahaha!
Groet Dries,

Lid van de Terminus-club.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Soms begrijp ik dingen verkeerd of snap ze niet direct, neem me niet kwalijk, ik ben Morfinist ;)

St Patrick

Over het algemeen rook ik mijn meeste Virginia's of VaPers in de vorm van een flake... (zie de voordelen hierboven veelvuldig genoemd) Voor wat betreft de Latakia's (mixtures) die rook ik in de gesneden vorm. Het valt mij momenteel erg op dat ik als beginnend latakiarokers de cuts beter kan handelen dan de flakes. (laatst genoemde kan zwaar overkomen). Natuurlijk rook ik mijn Frog Morton reeks zoals ze zijn : perfecto...

Plaats reactie