Wel of niet openmaken...?!?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Martin Romijn
Contacteer:

Wel of niet openmaken...?!?

Bericht door Martin Romijn »

Ken je dat dilemma ? Ik hou er van om mijn tabak in blik wat te laten rijpen. Nu heb ik al aardig wat blikjes die mooi op leeftijd zijn en als ik dan mijn voorraad eens doorspit en de blikjes tegenkom waarvan ik destijds dacht; "deze zet ik nog even weg" en nu dus zie dat zo'n blikje inmiddels al weer 6 jaar oud is kost het me moeite om te besluiten het blik te openen. Voor latakia blends is het een mooie leeftijd maar Virginia en Virginia Perique blends kunnen nog heel wat jaartjes door rijpen.
Zo zat ik ook vanavond weer in dubio. Dat blikje Troost slices...het oude formaat, je weet dat je zo'n mooi blok van tegenelkaar liggende flakes aantreft...met daarop mooie kristalletjes, de beloning van het wachten....maar ja...als ik nog wat jaartjes wacht is het misschien nog lekkerder!
Of die blikjes G.L. Pease uit 2007.....of die Old Gowrie uit 1998.....nee...die trek ik open bij een bijzondere gelegenheid...
Tjongejonge...wat een dilemma's...ben ik de enige met dit "probleem"
Gelukkig heb ik ook nog genoeg "verse" blikken die ik dan maar opentrek en weet zo het doorhakken van de knoop voor me uit te schuiven :wink:
Afbeelding Pijpmaker.

Robert
Contacteer:

Re: Wel of niet openmaken...?!?

Bericht door Robert »

Oei moeilijk hoor Martin.
Maar ik zou zeggen niet openen omdat je nog wel wat open hebt staan.
Of toch misschien één blikje?? :evil:
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

kiske

Bericht door kiske »

Nie plaguh eih, Martinus! :mrgreen:

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Lekker dicht laten zitten... va en vapers worden alleen maar mooier en lekkerder van smaak naarmate ze ouder worden... Nu is 80jr overdreven maar een jaar of 10 zou ik persoonlijk aanhouden.
Tevens verschaft dit wachten je weer een goed excuus om nieuwe blikken in te slaan...

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja het ligt er een beetje aan in welk soort blikje de tabak zit,,,, ik heb zelf eens een My Own Blend VaPer gekocht vanwege de goede recencies. Toen die arriveerde bleek het lepetje van mn stampertje nodig te hebben om het blik te openen maar ik wilde hem testen Het blikwas overigens niet vacuum getrokken, dan gaat de smaak achteruit. Ik sloot het blik weer en moest fors kracht zetten om het deksel te sluiten. Na een half blik te hebben gerookt kwamen er andere tabakken bij en zo langzamerhand schoof het blik achter in de kast. Deze week, het blik is al ettelijke jaren oud weer geopend en de tabak was rookklaar. En naar mijn idee rijper en smaakvoller dan in mijn herinnering..... Ik open blikken vaak meteen en moet op den tijd van duur de tabak reanimeren omdat het deksel niet goed sluit.

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci »

Gewoon openmaken en smoken, waarop wachten.........tijd gaat te snel dus ervan genieten!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Robert
Contacteer:

Bericht door Robert »

St Patrick schreef:Lekker dicht laten zitten... va en vapers worden alleen maar mooier en lekkerder van smaak naarmate ze ouder worden... Nu is 80jr overdreven maar een jaar of 10 zou ik persoonlijk aanhouden.
Tevens verschaft dit wachten je weer een goed excuus om nieuwe blikken in te slaan...

:B
Hahaha das een goeie!!
Consuetudinis vis magna est

Groeten, Robert.

www.twitter.com/Robert_W65

Laafke

Bericht door Laafke »

Tabak was toch om te roken st Patrick?? Als het alleen maar om het bewaren gaat en voorraad aanleggen hoef je je geld ook niet in dat dure bruyere te steken.... :)

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

:-T Hmmm, tabakken beginnen zo wel op Whisky's te lijken....zou er een verband zijn? :)

Verkoper: "Ik heb hier een hele mooie 12 jaar gerijpte Virginia of als u echt iets bijzonders wilt een 16 jarige Vaper." :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Martin Romijn
Contacteer:

Bananabox-Ninja schreef::-T Hmmm, tabakken beginnen zo wel op Whisky's te lijken....zou er een verband zijn? :)

Verkoper: "Ik heb hier een hele mooie 12 jaar gerijpte Virginia of als u echt iets bijzonders wilt een 16 jarige Vaper." :mrgreen:
Hehe...tja...ik kan je zeggen dat dat al gebeurd. Er zijn verkopers van vintage tabakken. Van heel oud tot een jaar of 6.
Mooie handel. Inkopen, paar jaartjes geduld en verkopen met vette winst. Ik bewaar ze liever zelf.

@Laafke - uiteraard heb ik het over gesealde blikken, maar ook bijv. bulktabak is vrij eenvoudig en goed op te slaan in goed sluitende potten
Afbeelding Pijpmaker.

teunis

Bericht door teunis »

Van upperten heb ik gehoord dat hij de oudere blikken oprookt, en dan aan de onderkant nieuwe blikken er in schuift om die weer te laten maturen....

Is dat geen goed idee :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

teunis schreef:Van upperten heb ik gehoord dat hij de oudere blikken oprookt, en dan aan de onderkant nieuwe blikken er in schuift om die weer te laten maturen....

Is dat geen goed idee :D
Zo eigenlijk doe ik het ook. Als ik van een bepaalde tabak meerdere blikken heb rook ik eerst de oudste en laat ik de rest staan.
Afbeelding

Martin Romijn
Contacteer:

Yep....maar er blijven altijd van die pareltjes die moeilijk vervangbaar zijn. Ach ja...luxe probleem.
Hopen op veel speciale gelegenheden waarop we een bijzonder blikje kunnen opentrekken :wink:
Afbeelding Pijpmaker.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Martin Romijn schreef:Yep....maar er blijven altijd van die pareltjes die moeilijk vervangbaar zijn.
Tsja, da's waar... Vintage tabakken die niet meer worden gemaakt enzo..
Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Martin Romijn schreef:
Bananabox-Ninja schreef::-T Hmmm, tabakken beginnen zo wel op Whisky's te lijken....zou er een verband zijn? :)

Hehe...tja...ik kan je zeggen dat dat al gebeurd. Er zijn verkopers van vintage tabakken. Van heel oud tot een jaar of 6.
Mooie handel. Inkopen, paar jaartjes geduld en verkopen met vette winst. Ik bewaar ze liever zelf.

@Laafke - uiteraard heb ik het over gesealde blikken, maar ook bijv. bulktabak is vrij eenvoudig en goed op te slaan in goed sluitende potten
Ik kan me herinneren dat we het er zondag bij Schimmel ook al over hadden.
Ik ben zelf nu iets meer dan een jaar bezig met pijproken en heb dus nog geen 6 jaar oude blikken liggen maar heb wel op kleinere schaal dezelfde problemen. Zo heb ik bijvoorbeeld sinds vorig jaar juli een blikje Solani 663 liggen die ik op zich best eens zou willen uitproberen, maar zonde vindt om open te maken. Ik heb nog 2 blikjes gele Capstan liggen in het rechthoekige formaat, maar toch heb ik laatst een nieuw blikje gekocht om te roken zodat die andere kunnen blijven liggen.

Oftewel, rare jongens die pijprokers...

Martin Romijn
Contacteer:

Arno schreef:
Martin Romijn schreef:Yep....maar er blijven altijd van die pareltjes die moeilijk vervangbaar zijn.
Tsja, da's waar... Vintage tabakken die niet meer worden gemaakt enzo..
Precies...of tabak die nu door een andere producent gemaakt wordt...ingrediënten die veranderd zijn.
Afbeelding Pijpmaker.

Martin Romijn
Contacteer:

Wowbagger schreef:Oftewel, rare jongens die pijprokers...
:lol:
Afbeelding Pijpmaker.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Erg he, als je zelfs binnen één tabak nog keuzes moet maken; de oude of de nieuwe... Ik heb een deel van mijn voorraad buiten alledag bereik opgeborgen; op die manier kom ik wat minder snel in de verleiding. En mijn probleem is een beetje dat, naar mate tabak ouder en bijzonderder wordt, ik eigenlijk ook een steeds bijzonderder gelegenheid nodig heb om hem open te trekken. Het laatste blik dat ik van iets heb krijgt op die manier een vrijwel eeuwig leven vrees ik :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Leuk onderwerp. Ik heb zelf ook een steeds grotere tabakscollectie en probeer ook de 'Fifo' methode (first in, first out) te hanteren. Op de europese blikken plak ik een sticker met de aanschafdatum. In de VS hebben de producenten dat al goed begrepen. Op de C&D en Pease tabakken zit al een stickertje met de productiedatum.

De bijzondere oude blikjes die ik nu heb zijn al op hun top (of misschien er overheen :(), dus daarbij maakte het niet echt uit wanneer ik ze opentrek. Wat betreft de latakia's ga ik proberen 5 tot max. 10 jaar 'maturing' aan te houden voor ik tot consumptie over ga. Bij de Virginia's, VaPer's en Burley's kijk in minder nauw en hou ik minimaal 5 jaar aan, maar liever meer. Vandaar ook dat de meeste 'vintage tins' wat eerder opengepopt worden omdat die hun rijping al hebben ondergaan. De Four Square Cut Cake zal open gaan wanneer ik wat van mijn openstaande voorraad heb opgerookt (ik blijf bevochtigen :? ). De Balkan Sobranie staat gepland voor komende winter. Ik verzamel ook pas vanaf 2010 dus later zal pas duidelijk worden in hoeverre deze strategie werkt.

Praktisch alles wat ik in voorraad heb zit in blik, een aantal pouches uitgezonderd. Ik heb geen merk waar ik echt veel van heb ingeslagen, maximaal 3 blikken per blend. Ik heb me nog niet gewaagd aan bulkopslag.
Wowbagger schreef: Ik heb nog 2 blikjes gele Capstan liggen in het rechthoekige formaat, maar toch heb ik laatst een nieuw blikje gekocht om te roken zodat die andere kunnen blijven liggen.
Goed plan, ik heb hetzelfde gedaan met de blauwe Capstan. Toevallig heeft Neill Archer Roan recent een leuke blog geschreven over oude gele Capstan: http://www.apassionforpipes.com/neills- ... pstan.html
Hij omschrijft het wel erg lyrisch, maar het blijft geinig om te lezen. Zelf heb ik vorig jaar een blikje gele Capstan van Engelse productie mogen bezitten, en die smaakte best :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Robb schreef:De Balkan Sobranie staat gepland voor komende winter.
Dan maar eens een mini-meeting houden :mrgreen:
Afbeelding

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Wat een leuk stukje Robb, het lijkt wel of je erbij zit als je het leest.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Arno schreef:
Robb schreef:De Balkan Sobranie staat gepland voor komende winter.
Dan maar eens een mini-meeting houden :mrgreen:
Komt goed. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

sp113438

Bericht door sp113438 »

Een blikje 10 jaar dicht laten zitten?
Een week lukt me al niet.
De hens erin!
Falcon pijpen, Djeep Paris aansteker, Troost & Borkum Riff Tabakken

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Zoals bij veel andere facetten van het pijproken ook geldt:

Time is your companion. :)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

sp113438 schreef:Een blikje 10 jaar dicht laten zitten?
De hens erin!
De truc is om niet één blikje van iets te kopen... En een bergplaats hebben waar dingen ook echt ene beetje uit het zicht verdwijnen :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Martin Romijn
Contacteer:

janneman schreef:
sp113438 schreef:Een blikje 10 jaar dicht laten zitten?
De hens erin!
De truc is om niet één blikje van iets te kopen... En een bergplaats hebben waar dingen ook echt ene beetje uit het zicht verdwijnen :D
Dat uit het zicht verdwijnen is erg belangrijk.....niet in de minste plaats om, mocht men een vrouw hebben, haar geen inzicht te geven in de hoeveelheid tabak die ingekocht wordt. 8)
Afbeelding Pijpmaker.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja, dat laatste lukt hier in huize Laafke dus niet. Mijn vrouw weet beter welke tabak en pijpen ik heb dan ik. Ze weet zelfs hoeveel honderd een pijp gekost heeft...iets wat ik altijd zo vergeten ben. En achter haar rug om kopen doe ik niet ...dat vind ik niet eerlijk t.o.v haar. Ik hou teveel van haar om dat te doen......

Martin Romijn
Contacteer:

Laafke schreef:Ja, dat laatste lukt hier in huize Laafke dus niet. Mijn vrouw weet beter welke tabak en pijpen ik heb dan ik. Ze weet zelfs hoeveel honderd een pijp gekost heeft...iets wat ik altijd zo vergeten ben. En achter haar rug om kopen doe ik niet ...dat vind ik niet eerlijk t.o.v haar. Ik hou teveel van haar om dat te doen......
Ik koop ook niet achter haar rug om, ik financier mijn hobby met mijn andere hobby; tampers etc. maken :wink:
Qua prijzen weet ze gelukkig niet veel...ze zou zomaar eens op het idee kunnen komen mijn pijpen op marktplaats te zetten [-X
Laatst wel een ongemakkelijk moment toen ik een mailtje in onze gezamelijke mailbox ontving van een pijproker uit de US, hij had wel interesse in een Larsen Straight grain die ik op een Amerikaans forum had getoond....hij deed er een bod op wat mijn vrouw moeilijker kon weerstaan als ik. Niets meer van de beste man gehoord....toch handig die mogelijkheid om e-mails van bepaalde personen te blokkeren, uiteraard wel eerst even netjes geantwoord dat de pijp "not for sale" is. :wink:
Afbeelding Pijpmaker.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik heb een Wallenstein op een amerikaans forum gezet maar hij staat er nu 2 dagen, in een topic over Roger waar toch best positief (en ook negatief, geen verschil met hier dus) wordt gereageerd op zijn werk, speciaal een Paypal rekening geopend (ja en een boer als ik is dat nog gelukt ook) maar nog steeds niks gehoord. Dus of ze moeten er nog even denken (Wallensteiner zijn best aan de prijs) of hij is te extravagant voor ze :mrgreen:

Martin Romijn
Contacteer:

Laafke schreef:Ik heb een Wallenstein op een amerikaans forum gezet maar hij staat er nu 2 dagen, in een topic over Roger waar toch best positief (en ook negatief, geen verschil met hier dus) wordt gereageerd op zijn werk, speciaal een Paypal rekening geopend (ja en een boer als ik is dat nog gelukt ook) maar nog steeds niks gehoord. Dus of ze moeten er nog even denken (Wallensteiner zijn best aan de prijs) of hij is te extravagant voor ze :mrgreen:
Qua prijs zullen ze niet terugdeinzen, als ik zie dat bijv. een Alexander Florov, of Adam Remington hun pijpen voor een slordige $1000,- als warme broodjes verkopen, qua vorm en pijp in geheel kan ik me voorstellen dat ze terughoudend zijn...alhoewel ik de betreffende pijp natuurlijk niet heb gezien.
Afbeelding Pijpmaker.

Plaats reactie