Leuk onderwerp. Ik heb zelf ook een steeds grotere tabakscollectie en probeer ook de 'Fifo' methode (first in, first out) te hanteren. Op de europese blikken plak ik een sticker met de aanschafdatum. In de VS hebben de producenten dat al goed begrepen. Op de C&D en Pease tabakken zit al een stickertje met de productiedatum.
De bijzondere oude blikjes die ik nu heb zijn al op hun top (of misschien er overheen

), dus daarbij maakte het niet echt uit wanneer ik ze opentrek. Wat betreft de latakia's ga ik proberen 5 tot max. 10 jaar 'maturing' aan te houden voor ik tot consumptie over ga. Bij de Virginia's, VaPer's en Burley's kijk in minder nauw en hou ik minimaal 5 jaar aan, maar liever meer. Vandaar ook dat de meeste 'vintage tins' wat eerder opengepopt worden omdat die hun rijping al hebben ondergaan. De Four Square Cut Cake zal open gaan wanneer ik wat van mijn openstaande voorraad heb opgerookt (ik blijf bevochtigen

). De Balkan Sobranie staat gepland voor komende winter. Ik verzamel ook pas vanaf 2010 dus later zal pas duidelijk worden in hoeverre deze strategie werkt.
Praktisch alles wat ik in voorraad heb zit in blik, een aantal pouches uitgezonderd. Ik heb geen merk waar ik echt veel van heb ingeslagen, maximaal 3 blikken per blend. Ik heb me nog niet gewaagd aan bulkopslag.
Wowbagger schreef: Ik heb nog 2 blikjes gele Capstan liggen in het rechthoekige formaat, maar toch heb ik laatst een nieuw blikje gekocht om te roken zodat die andere kunnen blijven liggen.
Goed plan, ik heb hetzelfde gedaan met de blauwe Capstan. Toevallig heeft Neill Archer Roan recent een leuke blog geschreven over oude gele Capstan:
http://www.apassionforpipes.com/neills- ... pstan.html
Hij omschrijft het wel erg lyrisch, maar het blijft geinig om te lezen. Zelf heb ik vorig jaar een blikje gele Capstan van Engelse productie mogen bezitten, en die smaakte best