Invloeden op smaak

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
Dr. Jefferson

Invloeden op smaak

Bericht door Dr. Jefferson »

Ik vroeg me af wat voor factoren allemaal van invloed zijn op de hoeveelheid smaak die je proeft. Ik rook nu ongeveer een maand en ik proef nauwelijks smaak.
Jarnogab had me al de tip gegeven van minder snel roken en dat probeer ik nu dus ook (al is het wel lastig :P). Maar ik was dus benieuwd of er nog meer factoren waren (te vast/los stoppen etc.)
Ben benieuwd naar de antwoorden (kan net zo goed aan mij liggen, dat ik te snel wil of dat ik gewoon van nature weinig proef)
Mvg Jeffrey
Spelfouten worden mede mogelijk gemaakt door mijn dyslexie :P
http://www.last.fm/user/Dr_Jefferson
Mijn verzameling pijpen

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Re: Invloeden op smaak

Bericht door Bananabox-Ninja »

Bij mij bepaalt ook wat voor een steel er aan de pijp zit hoe de tabak smaakt.

- Zonder filter
- Met filter
- Korte nosewarmer
- Lange leespijp
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik denk dat het vooral een kwestie van tijd is; de eerste smaaksensatie voor een beginnend roker -pijp of anderszins- is toch de smaak van een uitslaande brand vlak onder je neus. Met andere woorden, de brandlucht overstemd alle andere smaken. Na verloop van tijd wen je aan die geur/smaak, en dan pas begin je andere zaken te proeven. En dat is een heel geleidelijk proces; maanden, maar het gaat ook nog jaren door. Ik denk dat ik toch al een jaar of 5 tot 10 pijp rookte voordat ik echt de zoetheid van Virginia begon te herkennen. Overigens is het ook meer een kwestie van geur dan van smaak, zoveel smaken kennen we niet echt, maar geuren is een verhaal zonder eind.

Een ander aspect, maar daarover weet Winslowcollector veel meer, is dat je ook smaken en vooral geuren moet leren herkennen en leren benoemen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

gezel

Bericht door gezel »

In de eerste maanden van het pijproken proefde ik smaken even bij de eerste trekjes.
Dan tijdens het roken, geen of geen duidelijke smaak.
De smaken kwamen dan weer wel ná dat ik uitgerookt was.
Ben al 's morgens wakker geworden met de smaak van de tabak die ik de avond ervoor als laatste gerookt heb.

" smaken en vooral geuren leren herkennen en leren benoemen".
Dat herkennen en benoemen is inderdaad moeilijk.
Ik ben nu in een stadium dat ik aardig wat smaken proef, maar weet ze dan niet te duiden en te benoemen.
Chocolade, caramel, virginiazoet, suikerspinzoet, romig, boterachtig en sigaarsmaak dat lukt me wel.
Omdat ik ze niet weet te benoemen, benoem ik andere smaken al gauw als, snoepjes of wierook tabak.
Latakia die ik inmiddels al een aantal keren heb gerookt , dat is weer een smaak op zich.
Ik vind dat een donkere smaak.

De smaak van de tabak die ik rook, wordt duidelijk beïnvloed door de tabak die ik een tot enkele uren voorheen gerookt heb.
Momemteel rook ik een virginia die anders smaakt omdat ik 2 uur geleden een clan aromatic gerookt heb.
Niet verkeerd, zo'n invloed kan ook weer zijn charme hebben. :sherlock:
Men heeft het hier vaker over een ghost in de pijp.
Nou die ghost zit bij mij vaker in mijn mond dan in de pijp. :roll:

Zolang de pijp maar lekker smaakt, vind ik het niet kunnen benoemen van smaken, minder belangrijk.
Alhoewel, als iemand hier een lijstje met smaken zou neertypen, dan zou ik dat wel handig vinden.

pipealicious

Bericht door pipealicious »

De rook weer door de neus uitblazen kan de smaaksensatie behoorlijk versterken.
Lep op, ik heb het hier niet over inhaleren, maar over wat de amerikanen 'retrohaling' of 'snorken' noemen.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Wat mij opviel toen we een dag op stap waren was dat je rookt als een "beginner"... Je neemt een beetje rook in je mond en blaast dat meteen weer uit. Als je de rook wat langer in je mond houd en er dan langzaam uit laat ontsnappen komt er meer rook in de buurt van de smaakpappillen in je neus. Daar haal je meer dan 80% smaak uit...(Correct me if I'm wrong W.C.) Dat is een kwestie van wennen en voor je het weet doe je het automatisch... Omdat je nooit sigaretten hebt gerookt beheers je die techniek (nog) niet... Dat komt vanzelf wel...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Dr. Jefferson

Bedankt voor de tip's en interessante verhalen, zal er mee experimenteren als ik weer rook.
Mvg Jeffrey
Mijn verzameling pijpen

Charlie

Bericht door Charlie »

pipealicious schreef:De rook weer door de neus uitblazen kan de smaaksensatie behoorlijk versterken.
Lep op, ik heb het hier niet over inhaleren, maar over wat de amerikanen 'retrohaling' of 'snorken' noemen.
Hoe doe je dat dan?

Dr. Jefferson

Uitleggen hoe kan ik het niet goed, maar een paar dagen geleden lukte het me :P
Maar dat was de 1e keer ooit, dus rook overheerste de smaak.

Ik deed iets van rook in mn mond en dan stevig door mn neus uitblazen
Mvg Jeffrey
Mijn verzameling pijpen

lestat

Bericht door lestat »

Gewoon rook in de mond nemen en dan uit ademen via de neus. Ik merk hier zelf echter geen verbetering in smaak bij. Voel wel een beetje een pikken van de neus keel mondholte.

Wat bij mij wel helpt om te proeven is met de tong rond te gaan in de mond tijdens het laten ontsnappen van de rook. Nadien de tong over de lippen laten gaan en een beetje soort van smakken.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

teunis

Bericht door teunis »

Als mens kunnen we maar 5 smaken onderscheiden:
zout, zoet, bitter, zuur en umbria (als ik het goed schrijf).
Alle andere "smaaksensaties" zijn aroma's, en die proef je niet, maar ruik je.

Een verstopte neus doet dus al heel wat voor de "smaakbeleving".

Veel aroma's in de tabak komen vrij rond de 80 graden, terwijl de tabak in je pijp al snel rond de 300 graden zit als het eenmaal goed brand; bijgevolg "proef" je dus ook die aroma's niet meer. BIBO is hierop een uitzondering, waarom weet ik niet, maar tja, je moet dan wel van citrus houden :shock: :lol:

Een leuk experiment zou dus zijn om de tabak telkens na 2 of 3 trekjes te laten uitgaan, afkoelen en dan weer opnieuw opsteken. Zou er dan elke keer tijdens het aansteken WEL een aroma geproefd worden?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

teunis schreef:Als mens kunnen we maar 5 smaken onderscheiden:
zout, zoet, bitter, zuur en umbria (als ik het goed schrijf).
Umami is de correcte term. Hartig.
(ik heb goed opgelet bij de uitleg van WC ;-) )
Een leuk experiment zou dus zijn om de tabak telkens na 2 of 3 trekjes te laten uitgaan, afkoelen en dan weer opnieuw opsteken. Zou er dan elke keer tijdens het aansteken WEL een aroma geproefd worden?
Het is dan wel vereist dat je met zacht inhaleren een pijp kan aansteken en niet telkens dikke rookwolken uitblaast (zoals ik wel eens placht te doen).
Door fors inhaleren laat je tabak sneller verbranden, verhoog je dus de temperatuur, en gaat smaak juist verloren.
Denk ik.
Groeten,
jarnogab

teunis

Bericht door teunis »

Experiment uitgevoerd:

Een brebbia met een "eigen merk" uit Nordhorn, vanille + Cherise flavor, gevuld en op een rustig tempo geheel leeg gerookt als ijking. Ongeveer op 1/3 á 1/2 van de totale sessie geen flavor meer te herkennen.

Vervolgens dezelfde pijp (een dag later) met dezelfde tabak en hoeveelheid gevuld en na 3 trekjes weer laten uitgaan. Na 5 minuten weer aangestoken, 3 trekjes en weer laten uitgaan. Na 5 minuten... afijn, je begrijpt wel hoe dit verder is gegaan :lol: Resultaat: rond 1/3 van de sessie geen vanille of kersen meer te herkennen. Voor mijn gevoel zelfs eerder dan wanneer ik rustig had doorgerookt.

Als laatste proef een pluk tabak in de asbak gedaan en met een aansteker de brand erin. Er komt een goede vanillegeur af, kersen is niet te ruiken. Na natuurlijke doving van de tabak weer aangestoken en dit herhaald tot alles verbrand was. 'telkens kwam er een vanillegeur van de tabak af.

Voorzichtige conclusies:
1. Als je de tabak héél rustig laat branden, lijkt het erop dat je de meeste aroma waarneemt.
2. Rustig roken geeft waarschijnlijk het langst een aroma af.
3. De roomnote lijkt duidelijker aanwezig dan een aroma.
4. De roomnote lijkt langer van een tabak af te komen dan een aroma.
5. Smaak lijkt van een tabaksoort te komen (latakia, lakeland, virginia, perique, burley), niet van een toevoeging (met uitzondering van BIBO :lol: )
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Heren, heren, wat een interessante vragen en antwoorden. Sommigen antwoorden uit een gevoel en een eigen ervaring (wat natuurlijk zeer persoonlijk is, maar wel duidelijk waarneembaar zonder “facts & figures”) en sommigen proberen het meer wetenschappelijk te benaderen.

Om werkelijk te weten wat smaak en vooral aroma waarnemen is, dienen we een stuk in de biologie te duiken van het menselijk lichaam (hoe wij reuk waarnemen = olfractorisch vermogen) en vooral in de chemie van de opbouw en eigenschappen van de moleculen en atomen van de ontelbare aroma-stoffen.

Zoals hier al omschreven is, proeven wij heel weinig (5 dingen maar: zoet, zuur, zout, bitter en umami). In onze neus zitten 10.000 keer zoveel receptoren als in onze mond. Wat wij als “smaak” omschrijven is eigenlijk aroma. Met een dichte neus “proeven” wij dan ook heel weinig.

Ook belangrijk om te weten is, hoe aroma’s vrijkomen uit materiaal. Moleculen gaan sneller bewegen als zij warm worden (brandende tabak!). Omdat zelfs een vaste stof heel veel moleculaire ruimte heeft kunnen deze moleculen door verwarming steeds sneller bewegen en uiteidelijk uit de stof ontsnappen. Wanneer die ontsnapte moleculen in onze neus terecht komen, ruiken wij het aroma. De moleculen springen dan uit de oppervlaktespanning van het materiaal (tabak, voedsel, drank).

Dat chemische deel is ondoenlijk om hier helemaal uit te leggen, zoals het “waarom” wij wel of niet aroma’s waarnemen. We praten dan over kookpunten, molmassa, dipoolmomenten, waterstofbruggen en talloze reacties op verwarming (brandende tabak), oxidatie, reacties op water (condenserende lucht) en nog “tig” dingen die ik nu vergeet.

Bijna alle levende stoffen bestaan uit koolwaterstoffen die opgebouwd zijn uit koolstof-atomen (C), waterstofatomen (H) en zuurstofatomen (O). Waarom “levende stoffen”? Omdat wij veel aroma’s herkennen die van levende organismen afkomstig zijn; fruitsoorten, bloemensoorten, ook vanille is een vrucht van een plant/boom, honing, houtsoorten, enz.

Een kenmerk van planten, dus ook van de tabaksplanten, is dat zij autotroof zijn: zij halen uit (zon)licht energie en dit proces heet fotosynthese. De bruto chemische reactie van fotosynthese is 6H2O + 6CO2 + licht = C6H12O6 (glucose) + 6O2
Hier zien we aan de uitkomst (rechts van de =) dat de energie als suiker (glucose) aanwezig is en de plant zuurstof (6 moleculen O2) maakt. Belangrijk hierin is die glucose, zeker als je weet dat sommige tabaksplanten (Virginia’s) voor 30% uit deze suikers bestaan.
Andere stoffen in planten zijn koolhydraten, zoals desoxyribose (C6H10O4) en glucosamine (C6H13O5N), dus wederom moleculen met veel koolstofatomen (de C-tjes). Verder bestaan planten uit nog meer pentosen en hexosen, dit zijn moleculen met respectievelijk 5 en 6 koolstofatomen.

Waterstof en zuurstof zijn al verdampt bij onze omgevingstemperatuur, maar koolstof heeft een kookpunt van 4827 K (= 4554 °C). Hoe hoger de molecuulmassa (als er meer koolstofatomen in zitten), hoe hoger het kookpunt. Maar de meeste aroma’s (koolwaterstoffen) zijn rond de 300 °C wel over hun kookpunt heen en verbrand. Deels zal het nog als aroma waarneembaar zijn, maar de niet verdampte koolstofatomen voeren de boventoon, omdat zij nog intact zijn. Vandaar het aroma van “rook”?

Een stof zoals vanille bijvoorbeeld (veel voorkomend in tabak), dat meerdere atomen bevat maar voornamelijk uit “vanilline” bestaat, is een veel gebruikte aromastof in voeding, drank en tabak en wordt synthetisch nagemaakt, want natuurlijke vanille is zeer duur en de wereldwijde productie van natuurlijke vanille is maar een fractie van de vraag naar het aroma. Kookpunt van vanilline (molecuulformule C8H8O3) is 285 °C. Dit ruik je goed in het blikje/pakje tabak, maar de omgeving ruikt dat ook nog wel tijdens/na het roken, zelfs nog na de verbranding in de pijp met circa 500 °C.

Waarom je dit dan nog ruikt als roomnote, zal te maken hebben met mijn vermoeden (let wel: VERMOEDEN), dat de aromastoffen meeliften met de luchtstroom en nog niet verbrand zijn door de hoge temperatuur van de smeulende tabak.

Mijn theorie (en meteen ter discussie) is, dat wij als pijprokers heel dicht in contact staan met de vers verbrande tabak en dat de niet verbrande koolstofatomen waarneembaar zijn als een aroma, zonder de geuren die wij in de verpakking roken. Wellicht omdat dit koolstof aroma té sterk is en andere, zwakker aanwezige, aroma’s zal verdringen. Omdat koolstof in zo’n ontzettend hoge mate in tabak aanwezig is, een hoge verdampingstemperatuur heeft en wij met onze neus zo dicht op de pijp zitten, merken wij als roker dit het meest: het aroma van “rook”.

Onze omgeving (of als wij zelf even het vertrek verlaten en later terugkomen) zal minder direct contact hebben met die koolstof en daarom de roomnote anders ervaren.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Poeh,euh ik ruik wat ik ruik en proef wat ik proef.
Heb het gevoel dat ik, nee erg veel gemist heb op school. :mrgreen:
Wat een getallen.
Als het niet smaakt rook ik het niet en als het niet lekker ruikt dan plaats ik wel een deo apperaat.(geurvernietiger odorkill)
Die laat nog lijkenlucht verdrijven(inkapselen) en daar heb ik wel verstand van,oei wat zeg ik nu. :-T

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

annie69 schreef:Poeh,euh ik ruik wat ik ruik en proef wat ik proef.
:mrgreen: Dat geldt voor ons allemaal, denk ik. Maar dat was niet de vraag in de start van dit topic. Ik probeer het alleen wat te onderbouwen. :?
Het is inderdaad best moeilijk, zeker als scheikunde niet het sterkste vak was op school. Voor mijn whisky-hobby ben ik hier veel mee bezig, maar ja: dat rook ik niet in de pijp. :lol: Dus probeerde ik het wat te verklaren met de pijproker als basis.

gezel

Bericht door gezel »

Je uitleg verklaart een hoop WC. :sherlock:

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Ja w.c dat weet ik.
Vindt het altijd wel wat hebben als jij je mening er over geeft. :)

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Wat een interessant en informatief topic!
Groeten,
jarnogab

JanSt

Bericht door JanSt »

Het is zeker een interessant onderwerp. ik vind het ook erg moeilijk om smaken te onderscheiden bij het roken van tabak. Ik kan aangeven of ik een tabak mild of pittig vind, of hij scherp of zacht is, hoe de tabak brandt. Ik onderscheid zware tabak van milde. op basis daarvan bepaal ik of ik een tabak lekker vindt. Ook hangt het af wat je gegeten hebt of drinkt. Ik persoonlijk vind het moeilijk om smaken tijdens het roken te onderscheiden. Bij tabak reviews lees ik vaak dat reviewers bepaalde smaken onderscheiden, cirtrus, vanille, chocola, whiskey. Ik kan dit zelf niet, maar wellicht dit aan mijn ondeskundigheid. Ben benieuwd hoe ander formumleden dit ervaren?
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Denk dat het jaargetijde ook van invloed is op je smaak wanneer
je een pijp rookt.
Zo smaakt mij latakia in de herfst en winter het best, dit laat niet
onverlet dat ik er voor de zekerheid de rest van het jaar aan
vastgeplakt heb.

Sommige pijprokers zijn ook gevoelig voor het moment op een dag.
Dunhill speelde hier al decennia geleden op in met de Early Morning,
Medium en de Night Cap.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

JanSt schreef:Het is zeker een interessant onderwerp. ik vind het ook erg moeilijk om smaken te onderscheiden bij het roken van tabak. Ik kan aangeven of ik een tabak mild of pittig vind, of hij scherp of zacht is, hoe de tabak brandt. Ik onderscheid zware tabak van milde. op basis daarvan bepaal ik of ik een tabak lekker vindt. Ook hangt het af wat je gegeten hebt of drinkt. Ik persoonlijk vind het moeilijk om smaken tijdens het roken te onderscheiden. Bij tabak reviews lees ik vaak dat reviewers bepaalde smaken onderscheiden, cirtrus, vanille, chocola, whiskey. Ik kan dit zelf niet, maar wellicht dit aan mijn ondeskundigheid. Ben benieuwd hoe ander formumleden dit ervaren?
Er zijn er hier die zeker betere antwoorden in dit verband kunnen formuleren dan ikke, maar als ik je een hart onder de riem mag steken: dat komt zeker nog wel, omdat je plots een betere rooktechniek zou kunnen ontwikkelen, waardoor je meer smaken kan waarnemen.
En dan heb je aanknopingspunten voor volgende tabakken.
Bovendien is het zo dat smaken ook refereren aan benchmarks die in je geheugen opgeslagen zitten (vraag maar aan WinslowCollector voor meer uitleg) en je ook weer van daaruit zal vergelijken.

Ook nog: een blend kan héél veel verschillende smaken en aroma's bezitten. De ene zal wat meer geneigd zijn smaak 1&2 of aroma 1&2 te ontdekken, een andere persoon eerder smaak 2&3 en aroma 3, een derde persoon weer een variant hier op enz. En als je weer iets anders proeft, dan is dit ook oké. Eigenlijk kan ik het hier wel op terug brengen: het is oké, wat je ook zelf denkt te proeven; zelfs al blijkt dat een beschrijving door anderen totaal anders is.

Ook kan beïnvloeding door anderen een rol spelen. En dan bedoel ik niet zozeer dat je proeft wat anderen zeggen (hoewel dit waarschijnlijk wel kan, dan gaan we een eerder psychologische toer op) maar wel dat je dankzij anderen dit leert benoemen. Zo heb ik op de meeting kunnen ruiken aan Orlik Golden sliced. Ik had de tabak nog nooit geroken, laat staan gerookt. Er was iets herkenbaars aan het aroma, maar ik kon het niet thuis brengen. Ik geraakte aan thee-geur als beschrijving, maar niet verder. Tot iemand zei dat de bergamot duidelijk waarneembaar was in het aroma. (Die bergamot gebruikt men ook in thee). En daar was dan mijn aha-erlebnis: ik heb namelijk een plantje of 2 bergamot in de tuin staan en knipte afgelopen af en toe een paar bloeiende stengels af als snijbloem. Ik herkende dus de geur van de plant/bloem dadelijk, maar kon het niet concreet thuis brengen in de tabak. Nu wel dankzij 'beïnvloeding' door anderen. Dat wordt dus gesaved in mijn geheugen en van hieruit kan ik nu weer verder naar het beschrijven van andere, soortgelijke tabak waarin ik iets dergelijks meen te kunnen ruiken.
Groeten,
jarnogab

Plaats reactie