Jarnogab had me al de tip gegeven van minder snel roken en dat probeer ik nu dus ook (al is het wel lastig

Ben benieuwd naar de antwoorden (kan net zo goed aan mij liggen, dat ik te snel wil of dat ik gewoon van nature weinig proef)
Hoe doe je dat dan?pipealicious schreef:De rook weer door de neus uitblazen kan de smaaksensatie behoorlijk versterken.
Lep op, ik heb het hier niet over inhaleren, maar over wat de amerikanen 'retrohaling' of 'snorken' noemen.
Umami is de correcte term. Hartig.teunis schreef:Als mens kunnen we maar 5 smaken onderscheiden:
zout, zoet, bitter, zuur en umbria (als ik het goed schrijf).
Het is dan wel vereist dat je met zacht inhaleren een pijp kan aansteken en niet telkens dikke rookwolken uitblaast (zoals ik wel eens placht te doen).Een leuk experiment zou dus zijn om de tabak telkens na 2 of 3 trekjes te laten uitgaan, afkoelen en dan weer opnieuw opsteken. Zou er dan elke keer tijdens het aansteken WEL een aroma geproefd worden?
annie69 schreef:Poeh,euh ik ruik wat ik ruik en proef wat ik proef.
Er zijn er hier die zeker betere antwoorden in dit verband kunnen formuleren dan ikke, maar als ik je een hart onder de riem mag steken: dat komt zeker nog wel, omdat je plots een betere rooktechniek zou kunnen ontwikkelen, waardoor je meer smaken kan waarnemen.JanSt schreef:Het is zeker een interessant onderwerp. ik vind het ook erg moeilijk om smaken te onderscheiden bij het roken van tabak. Ik kan aangeven of ik een tabak mild of pittig vind, of hij scherp of zacht is, hoe de tabak brandt. Ik onderscheid zware tabak van milde. op basis daarvan bepaal ik of ik een tabak lekker vindt. Ook hangt het af wat je gegeten hebt of drinkt. Ik persoonlijk vind het moeilijk om smaken tijdens het roken te onderscheiden. Bij tabak reviews lees ik vaak dat reviewers bepaalde smaken onderscheiden, cirtrus, vanille, chocola, whiskey. Ik kan dit zelf niet, maar wellicht dit aan mijn ondeskundigheid. Ben benieuwd hoe ander formumleden dit ervaren?