Droogroken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
antonius

Re: Droogroken

Bericht door antonius »

dr. Watson schreef:Wat is jullie techniek om zo droog mogelijk te roken. Zelf klop ik het vocht regelmatig uit de pijp of gebruik een ragger.
Ik kan mij echter herinneren dat mijn oom dat nooit deed en andere pijprokers nagenoeg ook niet. Filters werden vroeger ook nauwelijks gebruikt. Dus hoe rook je filterloos droog zonder hulpmiddelen.....
Als je echt droog wilt roken dan raad ik je aan om een falcon te kopen,of anders een kirsten.
Kijk eens op de site van elie frreehands metalls.
http://users.edpnet.be/eliesfreehandpip ... 27s_Metals.
De goede man woont in belgie en is zeer snel met leveren en betrouwbaar.
Je kan er altijd een mailtje aan wagen.

gr antonius

Generaal

Bericht door Generaal »

Dit kan ik enkel maar beamen..
Ik heb er 'n nosewarmer, besteld gehad, en alles prachtig verlopen, zeer nette service!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

basko

Bericht door basko »

in aanvulling op heel wat goede tips, nog eentje nl voldoende slikken, het genot van de tabak prikkelt de speekselklieren en men krijgt overtollig vocht dus regelmatig slikken, zelf heb ik geen last van dit fenomeen ik rook uitsluitend Semois maar als de pijp leeg is en moet afkoelen natuurlijk met de kop naar beneden zo verdampt het aanwezige vocht uit de kop.
Bij gearomatiseerde tabakken ligt het zoals meerdere forumleden aangeven wellicht iets moeilijker. Maar droge tabak bevat nog altijd een zeker percentage vocht, ik denk hierbij aan een sigarenhumidor, is het vochtpercentage in de humidor niet 50/60% ? Kan iemand mij bevestigen of corrigeren? Anderzijds meen ik dat de diverse blikjes tabak wel de optimale vochtigheidsgraad hebben bij het openen.

Paul Tummers

Bericht door Paul Tummers »

basko schreef:in aanvulling op heel wat goede tips, nog eentje nl voldoende slikken, het genot van de tabak prikkelt de speekselklieren en men krijgt overtollig vocht dus regelmatig slikken, zelf heb ik geen last van dit fenomeen ik rook uitsluitend Semois maar als de pijp leeg is en moet afkoelen natuurlijk met de kop naar beneden zo verdampt het aanwezige vocht uit de kop.
Bij gearomatiseerde tabakken ligt het zoals meerdere forumleden aangeven wellicht iets moeilijker. Maar droge tabak bevat nog altijd een zeker percentage vocht, ik denk hierbij aan een sigarenhumidor, is het vochtpercentage in de humidor niet 50/60% ? Kan iemand mij bevestigen of corrigeren? Anderzijds meen ik dat de diverse blikjes tabak wel de optimale vochtigheidsgraad hebben bij het openen.
Voor mij zijn de meeste blikjes bij openen toch wat te vochtig, evenals mijn pouches Troost.
Ik laat een pouch altijd een dag open staan voordat ik eraan ga beginnen.
Het zal misschien iets te maken hebben met het feit dat water nog altijd goedkoper is als tabak, zo maak je als fabrikant dus ook winst.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

basko schreef:..., ik denk hierbij aan een sigarenhumidor, is het vochtpercentage in de humidor niet 50/60% ? Kan iemand mij bevestigen of corrigeren? ....
Nog ietsje meer zelfs: 65-70%. Zelf streef ik naar 68-70% in mijn humidor.

Generaal

Bericht door Generaal »

Als jullie je tabakken in je humidor, veronderstel geopend, opslaan, heb je dan geen geur vermengingen met tabakken? Ik heb lange tijd sigaren in m'n humidor bewaard, maar vond dat ze naar cederhout geurden.

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Ik krijg in alles een reutel. Falcon, Zenith, filter, non filter, straight of full bend. Gelukkig weet ik ook waarom, ik kwijl erger dan een hond lijkt het soms wel, en drink ook nog eens veel water. Probeer de pijp dan ook veel meer in de hand te houden tegenwoordig.
Groet, Mark

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Dorrg roken!?? Pamper aandoen kan helpen! :mrgreen:

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Deadl0ck schreef:Ik krijg in alles een reutel. Falcon, Zenith, filter, non filter, straight of full bend. Gelukkig weet ik ook waarom, ik kwijl erger dan een hond lijkt het soms wel, en drink ook nog eens veel water. Probeer de pijp dan ook veel meer in de hand te houden tegenwoordig.
Dat gaat vanzelf wel over...het heeft gewoon wat tijd nodig.
Gediplomeerd Clan Roker

maboc

Bericht door maboc »

Wat mij eens is aangeraden door de eigenaar van een tabakshop, zijn een soort kristalletjes waarvan je er 1 a 2 onder in de pijp legt. Deze nemen kennelijk vrijwel alle vocht op.

Ik heb het echter nooit geprobeerd, omdat ik denk dat ik ook wel "au naturel" een pijpje droog zou moeten kunnen houden.
(da's overigens lang niet altijd het geval)
--
Cheers maboc

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Zonde van je geld Maboc.

Generaal

Bericht door Generaal »

In 'n pijpenketel hoort tabak in!
Gewoon zoeken naar de juiste oplossing, losser stoppen, tabak, rustig roken, pijp zuiver maken, geregeld eens met 'n rager erdoor, enz..

Paul Tummers

Generaal schreef:In 'n pijpenketel hoort tabak in!
Gewoon zoeken naar de juiste oplossing, losser stoppen, tabak, rustig roken, pijp zuiver maken, geregeld eens met 'n rager erdoor, enz..
Dat zou normaal genomen voldoende moeten zijn ware het niet dat er pijpen zijn die om de een of andere reden slechts met grote moeite droog roken, vooral die met een boring die niet geheel zuiver in een lijn ligt met de bodem van de tabaksketel en diegene die een rookkanaal hebben dat niet vloeiend is maar voorzien van uitsparingen waarin het condensaat zich kan ophopen dat dan in een keer richting kop vloeit en de hele zaak verziekt.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

maboc

Bericht door maboc »

robvoorburg schreef:Zonde van je geld Maboc.
Ik ben er dan ook maar niet aan begonnen.
Paul Tummers schreef:
Dat zou normaal genomen voldoende moeten zijn ware het niet dat er pijpen zijn die om de een of andere reden slechts met grote moeite droog roken, vooral die met een boring die niet geheel zuiver in een lijn ligt met de bodem van de tabaksketel en diegene die een rookkanaal hebben dat niet vloeiend is maar voorzien van uitsparingen waarin het condensaat zich kan ophopen dat dan in een keer richting kop vloeit en de hele zaak verziekt.
Ik denk inderdaad dat de vorm van de pijp en het rookkanaal ook nogal van invloed zijn, naast de snelheid (en daarmee temperatuur) van het roken.

Anyway...zolang het niet klinkt als een koffiepot kan ik het prima velen :-)
--
Cheers maboc

Paul Tummers

maboc schreef:
robvoorburg schreef:Zonde van je geld Maboc.
Ik ben er dan ook maar niet aan begonnen.
Paul Tummers schreef:
Ik denk inderdaad dat de vorm van de pijp en het rookkanaal ook nogal van invloed zijn, naast de snelheid (en daarmee temperatuur) van het roken.

Anyway...zolang het niet klinkt als een koffiepot kan ik het prima velen :-)
Ik denk persoonlijk, dat er een balans moet zijn tussen vele factoren, verstoor je er een, dan werkt het gewoon niet meer zoals het zou moeten zijn.
Voor mij is de ideale situatie er een waarbij het condensaat gedurende het roken gedoseerd naar de kop vloeit waar het door de hoge temperatuur van de verbranding de kans krijgt om te verdampen, vandaar mijn fanatieke blijven hameren op een rookkanaal waarin geen ophopingen mogelijk zijn om dit fenomeen te bewerkstelligen.
Bij het buiten roken maakt het mij niet zoveel uit; een duim op de kop, steel naar beneden en een felle zwiep uit de pols doen wonderen.

Oscar Lucite

Bericht door Oscar Lucite »

Maboc probeert kristalletjes, robvoorburg vindt dat zonde van het geld en verder vind ik hier weinig over dit soort hulpmiddelen. Al kwam ik wel ergens een post tegen van iemand die meerschuimkorrels onderin de ketel deed.

Ik rook vrijwel uitsluitend mixtures, sommige flink gesausd, dus mijn pijp reutelt nogal eens. C. Haye van De Oude Leeuw bood daarvoor een oplossing (zie onder); dat zullen de 'kristalletjes' van maboc wel zijn.

Ongeveer een dag of drie gebruik ik ze nu in filterloze pijpen, afhankelijk van de grootte 1 à 2 kristallen. Het lijkt te helpen. Geen gereutel, de pijpen roken mooi schoon leeg en het kristalletje komt er pikzwart uit. Kennelijk zuigt het vocht (en daarmee teer) op. Voor mij dus toch wel een aanrader, tot ik weer wat meer ervaring heb met o.a. stoppen van de de pijp :wink: Want het zou niet nodig moeten zijn, dat ben ik wel met robvoorburg eens.
Het potje bevat 60 gr (dat zijn véél kristallen, want ze wegen niks) en het kost € 9,80.
Afbeelding
Hartelijke groet van Oscar

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Na voldoende oefenen moet droogroken binnen ieders bereik liggen.
De warmte van brandende tabak zorgt ervoor dat het vocht dat
in de ketel ontstaat grotendeels verdampt.

Grootste boosdoener is speeksel dat per ongeluk in de hals en
uiteindelijk in de ketel terechtkomt. Een druppeltje veroorzaakt
al grote ellende.

Wanneer ik onnadenkend aan het roken ben, of wanneer ik voorover-
gebogen sta te werken en vergeet het puntje van mijn tong tegen
de steel te plaatsen, overkomt het me nog wel eens.
Ik hoor dan van onderen de ketel sissend protesteren, maar dan is
het kwaad al geschiedt.

Pitoe [*RIP*]

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

als jij het een verbetering vind vooral doen!
Daar draait pijproken om, jouw rookgenot.

Blijft de smaak hetzelfde met die korrels?

droogroken, bij sommige pijpen lukt het mij ook moeilijker dan andere. Bij m'n Stanwell Royal guard is het steevast wat gereutel en met een pijperager kan ik moeilijk door de gebogen hals.
Misschien schaf ik me ook wel eens zo'n potje aan. ;p

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Volledig akkoord.

Doe wat je wil. Als het jouw genot ten goede komt, waarom niet?
Groeten,
jarnogab

Oscar Lucite

robvoorburg schreef:Na voldoende oefenen moet droogroken binnen ieders bereik liggen.
De warmte van brandende tabak zorgt ervoor dat het vocht dat
in de ketel ontstaat grotendeels verdampt.
Ik denk dat je daar de spijker op de kop slaat robvoorburg, het is toch vooral een kwestie van op de juiste manier stoppen, niet te vast aandrukken en beheerst trekjes nemen. Ervaring, dus. Die moet ik kennelijk opnieuw opbouwen. Die korrels lossen zich vanzelf op! :)

Het is verstandiger een kaars aan te steken dan te klagen over de duisternis. Lao-Tse

Oscar Lucite

Pitoe schreef:Blijft de smaak hetzelfde met die korrels? Misschien schaf ik me ook wel eens zo'n potje aan. ;p
Ik merk geen smaakverandering pitoe, die korrels zullen wel van een soort natrium zijn. Afhankelijk van de hoeveelheid tabak komen ze er pikzwart of bruin uit; een teken dat ze werken. Er is trouwens ook een kleiner doosje (denk aan zo'n blikje Potters), dat neem je gemakkelijker mee.

Plaats reactie