- Hij blijft niet aan:
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Niet sterk genoeg aantampen? Te traag roken? Te lost gestopt hebben? Belangrijk om te beseffen, zeker als beginner, is dat pijproken een kunst wordt genoemd. En met reden... Het is zeker de moeilijkste manier van roken om te leren. Er zijn er hier veel die al meer dan 30 jaar pijproken, en zich vaak nog beginners durven te noemen. Dan bedoel ik misschien de meer occasionele rokers, daaronder. Om maar aan te geven, hoe moeilijk dat het leren roken van een pijp kan zijn.
Dit is iets wat je uit eigen ondervinding moet leren... Probeer wat uit, en als het echt niet lukt, het is geen schande om de pijp uit te doen en er even mee te stoppen. Stop ze de volgende keer terug met volle moed, en je zal zien dat je zomaar op een moment opeens de pijp perfect heb leeg gerookt.
-Ik houd altijd wat ongebruikte tabak aan de onderkant over:
De hoofdreden daarvoor is: Te snel roken en te nat roken. Door het vocht stapelt er zich tabak op in de onderkant van je pijp, die door zijn vochtigheid niet meer kan opgerookt worden. Ook dit is iets wat zich minder en minder gaat voordoen, als je meer en meer pijp rookt en je echt concentreert op je techniek.
MAAAAR, het kan ook liggen aan het soort tabak. Bij bepaalde soorten heb ik 't altijd, dat er blijkbaar onderaan wat onopgebrande tabak opstapelt. Dat is geen schande! Belangrijkste van alles is, dat je van de pijp geniet die je rookt. Al die details lossen zichzelf meestal wel op.
- Wanneer filter vervangen?
Ik zelf ben geen filter roker. Dus dat is een moeilijke vraag. Maar ik neem de vrijheid om Janneman te citeren. (Lees ook zeker zijn pijpenboek eens:
http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm , hier staan veel antwoorden op je vragen in)
Hij vertelde ooit in een topic, kan het niet meteen terugvinden. Dat hij het filter dat hij heeft gebruikt uit zijn pijp haalt (uiteraard ook pijp schoonmaken), en de vanonder in het doosje steekt. Zo gaat hij heel zijn doosje door, tot hij weer bij dat eerste filter komt. Afhankelijk van welk soort tabakken je ook rookt, kan je tot 3 keer toe het filter opnieuw gebruiken. Als het echt vuil en bruin ziet zou ik het gewoon weggooien.
Ik hoop je wat met je vragen te kunnen hebben helpen. Misschien is het eens leuk om wat pijprokers te ontmoeten. Wellicht kunnen we je al een stap verder helpen als we je eens zien. Er staat een meeting geplant in Heukelum, waar je nu geloof ik nog voor kan inschrijven. Je zal wel snel moeten zijn. Hier is de link:
http://www.pijprokersforum.be/viewtopic.php?f=1&t=4919