Beginnend pijproker

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Sonitus

Beginnend pijproker

Bericht door Sonitus »

Hallo, ik rook slechts een aantal maanden pijp en er gaan, vanzelfsprekend, continu een aantal dingen fout:
-Hij blijft niet aan
-Ik houd altijd wat ongebruikte tabak aan de onderkant over

Kunnen jullie mij hier wat tips over geven? :)

Tevens vroeg ik mij af op welk moment ik het beste mijn filter kan vervangen, bij welke kleur, zogezegd.

mvg,

Sonitus.

Nekker
Erelid

Re: Beginnend pijproker

Bericht door Nekker »

- Hij blijft niet aan:

Dit kan verschillende oorzaken hebben. Niet sterk genoeg aantampen? Te traag roken? Te lost gestopt hebben? Belangrijk om te beseffen, zeker als beginner, is dat pijproken een kunst wordt genoemd. En met reden... Het is zeker de moeilijkste manier van roken om te leren. Er zijn er hier veel die al meer dan 30 jaar pijproken, en zich vaak nog beginners durven te noemen. Dan bedoel ik misschien de meer occasionele rokers, daaronder. Om maar aan te geven, hoe moeilijk dat het leren roken van een pijp kan zijn.

Dit is iets wat je uit eigen ondervinding moet leren... Probeer wat uit, en als het echt niet lukt, het is geen schande om de pijp uit te doen en er even mee te stoppen. Stop ze de volgende keer terug met volle moed, en je zal zien dat je zomaar op een moment opeens de pijp perfect heb leeg gerookt.

-Ik houd altijd wat ongebruikte tabak aan de onderkant over:

De hoofdreden daarvoor is: Te snel roken en te nat roken. Door het vocht stapelt er zich tabak op in de onderkant van je pijp, die door zijn vochtigheid niet meer kan opgerookt worden. Ook dit is iets wat zich minder en minder gaat voordoen, als je meer en meer pijp rookt en je echt concentreert op je techniek.

MAAAAR, het kan ook liggen aan het soort tabak. Bij bepaalde soorten heb ik 't altijd, dat er blijkbaar onderaan wat onopgebrande tabak opstapelt. Dat is geen schande! Belangrijkste van alles is, dat je van de pijp geniet die je rookt. Al die details lossen zichzelf meestal wel op.

- Wanneer filter vervangen?

Ik zelf ben geen filter roker. Dus dat is een moeilijke vraag. Maar ik neem de vrijheid om Janneman te citeren. (Lees ook zeker zijn pijpenboek eens: http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm , hier staan veel antwoorden op je vragen in)

Hij vertelde ooit in een topic, kan het niet meteen terugvinden. Dat hij het filter dat hij heeft gebruikt uit zijn pijp haalt (uiteraard ook pijp schoonmaken), en de vanonder in het doosje steekt. Zo gaat hij heel zijn doosje door, tot hij weer bij dat eerste filter komt. Afhankelijk van welk soort tabakken je ook rookt, kan je tot 3 keer toe het filter opnieuw gebruiken. Als het echt vuil en bruin ziet zou ik het gewoon weggooien.

Ik hoop je wat met je vragen te kunnen hebben helpen. Misschien is het eens leuk om wat pijprokers te ontmoeten. Wellicht kunnen we je al een stap verder helpen als we je eens zien. Er staat een meeting geplant in Heukelum, waar je nu geloof ik nog voor kan inschrijven. Je zal wel snel moeten zijn. Hier is de link: http://www.pijprokersforum.be/viewtopic.php?f=1&t=4919
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Over het niet aanblijven:
de meest voorkomende redenen zijn
a) tabak is te los gestopt --> dan moet je aantampen met een tamper uit je pijpenbestek
b) tabak is te vast gestopt --> geen trek, en de pijp gaat uit --> pijp leegmaken en opnieuw beginnen (laat de pijp wel voldoende rusten)
c) te snel roken --> rook rustig. Probeer eens voldoende tijd tussen twee trekken te laten. Als je na die bv 1 minuut wachten nog steeds vlot kan pijproken, laat dan de volgende keer wat meer tijd tussen. Nu klinkt het wat alsof je hier moet chronometreren, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel gewoon: je mag het rustig aan doen. En als je moeite hebt met 'rustig', dan is het geen kwaad idee om aandachtig te zijn over je snelheid van trekken.
d) te traag roken, is nogal wiedes. Dan moet je wat sneller roken.
e) misschien is de tabak een beetje aan de vochtige kant. Tabak wat laten drogen. Ik vermoed niet dat dit het probleem is.

Ik zou durven gokken dat je zowel de tabak ietske te los stopt, alsook veel te snel rookt. Niet erg hoor, je zal er goed in worden. Maak je je er vooral niet druk in. Ik weet dat dit soms makkelijker gezegd is dan gedaan, maar het is wel zo: pijproken is een rustgevende bezigheid en je zal er des te meer plezier aan beleven.

Over het restje tabak dat blijft liggen
Er zijn geoefende pijprokers die ook altijd een restje over hebben. Soms ligt dat gewoon aan de tabak zelf, soms ook aan de rooksnelheid (zie uitleg boven).
Rook rustiger, en je zal al een stuk verder raken.

Over de filter:
ik rook zelden met filter, maar ik doe toch nooit meer dan een paar keren met een filter.

/edit: Nekker is me voor. Dju toch :mrgreen:
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Over het filter:

Dit rekenwerk even gekopieerd van een eerdere reactie van mij elders op dit forum. Om je misschien te helpen een keuze te maken door te pruttelen met een vuil filter of toch voor een schone en genietbare pijp. Jouw eigen ervaringen zullen moeten bepalen wat voor jou het beste werkt.

Als ik een beetje uitreken wat een pijp kost (niet het voorwerp, maar de tabak + filter), dan kom ik grofweg uit op 4 gram tabak per rooksessie en 1 filter.
Prijs tabak per pijp gemiddeld € 20,- per 100 gram = 25 pijpjes van 4 gram = circa € 0.80 per volgestopte pijp.
Filter € 15,- voor 200 stuks of € 11.50 voor 150 stuks = circa € 0.08 per pijpje roken.
Filter is ongeveer 10% van de rookkosten per pijp. Dan kies ik graag voor een fris filter voor een goede smaakbeleving.

Om compleet te zijn: pijpenragers 2 stuks per reinigingsbeurt, op basis van € 1.50 per 100 stuks = 3 cent per reiniging.

Totaal dus 1 nieuw filter + 2 ragertjes = 11 cent voor gemiddeld een uur genieten van 80 cent tabak. Mijn keuze: een schone pijp met een schoon filter!
En niet 11 cent besparen om 80 cent tabak ploeterend en pruttelend weg te werken. Dat is voor mij dan niet echt genieten.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Het succes van het leegroken van je pijp houdt onder meer verband met het
inroken ervan.
De pijpen waarbij ik dat nauwlettend deed roken prima leeg, bijkomend voordeel
is dat juist dat laatste kwartier een pijp het meest optimaal smaakt.

Wanneer je een pijp rustig rookt en ervoor zorgt dat er geen speeksel via de
steel in je kop belandt, dan gaat leegroken moeiteloos.

Succes!

Sonitus

Bericht door Sonitus »

Dank voor alle tips! Ik zal helaas niet bij de bbq aanwezig kunnen zijn, ik heb op die dag al een afspraak staan.

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Voor de volledigheid nog een kleine kanttekening: In enkele gevallen kan het aan de pijp liggen als je tabak overhoud. Bij een beginner zijn bovenstaande oorzaken waarschijnlijker, en zoals gezegd: oefening baart kunst. Echter, een pijp waarbij het rookkanaal iets te hoog in de ketel uitkomt kan ook voor problemen zorgen. Er kan dan wat tabak achterblijven onder het gat van het rookkanaal. Resultaat: je zuigt lucht aan die van bovenaf de kop in stroomt in plaats van dat je de tabak 'aanwakkert' en brandende houd. Kan me voorstellen dat dit bij goedkope mandjespijpen vaker voorkomt, maar ik meen mij verhalen te herinneren dat een enkeling dit ook met een merkpijp heeft ervaren...
Pijproker des forums

Pieter

Bericht door Pieter »

Ik wil zelf aangeven dat het volledig leegroken van je pijp niet automatisch een probleem is! Er zijn rokers die het erg smakelijk vinden, maar meestal vind ik de intensivering van de smaak die op zo'n punt optreedt niet erg plezierig. Het is net als bij sigaren - sommigen roken hun sigaar zo ver op totdat ze hem niet meer kunnen vasthouden zonder de vingers te branden, anderen gooien hem na het wegroken van zo'n 2/3 al in de asbak.

Voel je dus niet bezwaard als je dat laatste beetje moet weggooien, dit maakt je geen 'foute' roker.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

teunis

Bericht door teunis »

Voor wat betreft het niet leeg roken...

Het kan soms ook aan de pijp zelf liggen. Mijn ervaring is dat bij de Big Ben's die ik heb, er altijd een nattig, bitter smakend propje onderin de pijp blijft. In andere pijpen heb ik dat niet.

Ik maak mij er niet druk om, pijp laten uitgaan, de prop eruit lepelen en weggooien.

Bovendien staat mij nog een verhaal bij wat ik ooit op het forum heb gelezen, dat een beroemde Britse pijprokende detective (inderdaad, S. Holmes) de natte propjes tabak op de kachel droogde om die de volgende morgen rustig op te roken....
Hij liever dan ik! :shock:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Pieter schreef:Voel je dus niet bezwaard als je dat laatste beetje moet weggooien, dit maakt je geen 'foute' roker.
+1

Meestal rook ik aromatics, wat voor mij moeilijker is leeg te roken dan eerder naturelle tabak. Ik maal er ook niet om. Het onderste propje gooi ik gewoon weg. Bovendien is bij de meeste aromatics de gearomatiseerde smaak van de tabak dan al weg.
Vroeger durfde ik er ook wel een punt van maken, nu al lang niet meer. Ik wil plezier beleven aan mijn pijp, en als dat tot 2/3 of 3/4 is, dan is dat maar zo. Nieuwe pijp opsteken en hup, weer plezier!
Groeten,
jarnogab

maboc

Bericht door maboc »

Precies wat jarnogab zegt.
--
Cheers maboc

gezel

Bericht door gezel »

Ik tik de as effe los en kieper dat uit de pijp.
Het laatste 1/4 of 1/5 rakel ik dan op met de doorn.
Effe aanduwen en oproken.
Gaat meestal goed. :-T
En als het niet goed gaat omdat het laatste te vochtig is, of vermengt met teveel as, dan maak de pijp leeg.

Zoals Jarnogab zegt, ik rook voor mijn plezier.
Niet om wat te udderen met een slecht rokende pijp. ;p

Plaats reactie