Faillissement en doorstart Gubbels Pijpenfabriek

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
hagar666

Re: Faillissement en doorstart Gubbels Pijpenfabriek

Bericht door hagar666 »

Ik denk dat ik uit respect voor Big Ben.... toch nog een exemplaar ga aanschaffen..... :D
Heb een paar pijpen van BB die mij uiterst goed bevallen....

En hoop echt dat de gehele pijpenindustrie weer een opleving krijgt.... (en ja tuurlijk ik gun Kim Holland ook wel haar verzetje...maar die bedoel ik uiteraard niet :mrgreen: )
*Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen*

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Winslow Collector schreef:De "gouden tijden" lijken eventjes voorbij.
Hoewel ik zelfs niet durft te pretenderen ook maar half zoveel kennis van de materie te hebben als jij Paul, verschillen we hier toch van mening.

Naar mijn mening zijn het namelijk nog steeds gouden tijden, alleen heeft het werkveld zich verplaatst. Waar er eerder gouden tijden waren voor de fabriekspijpen, zijn die er nu meer voor de artisanale makers. Ik zit uiteraard nog niet zó lang in de materie, maar zelfs op die korte tijd zie ik de groei van het aantal pijpmakers op het pipemakersforum.

Ik heb persoonlijk geen weet van "skilled artisans" die hun pijpen niét verkocht krijgen aan acceptabele prijzen. De markt is gekrompen, daar kunnen we niet omheen, maar ik denk dat de gemiddelde prijs per pijp de laatste jaren toch enigszins aan het stijgen is...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Helaas zit toch ook dáár (de artisanale pijpenmakers) de klad in de verkopen, Massis.

Op beurzen zie je ook die merken steeds verder teruglopen in verkopen. Waren enkele jaren geleden de artisanale pijpen binnen enkele uren uitverkocht, nu laten de handelaren ze liggen en is er aan het einde van de dag nog volop keuze.
Natuurlijk zal er wel een deel van de pijprokers een fabriekspijp laten liggen en meer geld uit willen geven voor een mooi stuk ambacht. Maar het is een simpel feit dat over de gehele linie, industrie én artisanaal, de verkopen teruglopen.

Dat mensen tijd besteden om pijpenmaker te worden en er tientallen pijpenmakers (met minimale aantallen per jaar, vergeet dat niet) bijgekomen zijn, wil nog niet zeggen dat de handel er in zijn geheel op vooruit gaat. Dat wij als hobbyïsten namen als Elie en Dirk Claessen kennen heeft meer te maken met de gekte van een stel fanatiekelingen dat in deze niche-mart zoekt, dat dat hun geproduceerde aantallen zó groot zijn dat elke roker én niet-roker over hun producten struikelt. Ofwel, als jij een auto van merk X gaat rijden, zie je opeens overal dat merk rijden.

Het zijn niches die opgevuld worden. We zitten hier met een stel fanatiekelingen in een "eigen wereldje" waar alles over pijproken behoorlijk in beeld is. De focus ligt duidelijk op het fenomeen pijproken. Ik merk dat zelf ook. Ik ken veel mensen via het pijprookwedstrijdwereldje, maar het zijn steeds dezelfde mensen. Daar zit geen groei meer in, maar juist omgekeerd omdat mensen stoppen met roken of wegens hoge leeftijd de verplaatsingen niet meer aankunnen.
Daarnaast is internet een medium waar elke niche in deze markt zich kan presenteren. Maar de aantallen zetten nog niet de markt in de goede richting, alleen de diversiteit in het aanbod wordt breder en bekender.

Wat jij zegt, dat je steeds meer artisanale pijpenmakers ziet op fora kan dus wel kloppen. Maar waar zijn de kopers die de aantallen kopen? Hoe groot is de omzet? Vakbladen schrijven elk jaar over terugloop in de tabaksverkopen. Ook in het buitenland, want het is niet zo dat als er op dit forum 100 mensen hun tabak in het buitenland bestellen, de Nederlandse handel in elkaar valt en ze in het buitenland gek worden van blijdschap. Gaan de pijprokers dan minder tabak roken uit meer pijpen?

En met enthousiaste mensen op fora als deze bereiken we zeker een opleving in de interesse. Maar wat we ook veel zien is, dat mensen liever niet meer dan 2 tientjes voor een estate betalen, of nóg minder voor een opknapper waar men zelf mee aan de slag moet, dan honderden euro's voor een nieuwe artisanale pijp.

En ja, er zijn een paar uitzonderingen. Al ken ik de exacte boekhouding en financiële situatie van die mensen niet. Van de mensen die ik goed ken weet ik dat Poul Winsløw het goed merkt dat mensen minder geld aan een pijp besteden. Had hij vroeger aantallen jaarpijpen en voorjaarspijpen van 300 of 330 stuks (wereldwijd al niet veel), later series van 250 stuks en vorig jaar had hij een serie van maar 165 of 195 stuks gemaakt (ben het exacte aantal even kwijt).

Wij, pijprokers, zullen alle volhardendheid en eigenwijsheid uit de kast moeten halen om onze hobby te laten voortbestaan. We roken prachtige blends uit prachtige stukken ambacht, maar hebben de wetgeving tegen, de publieke opinie tegen, de gezondheidsfreaks tegen, de anti-rooklobby tegen én een schuldencrisis tegen die ervoor zorgt dat veel mensen minder besteden.
Dus: tanden bloot, flink grommen en blijven stomen met die pijp. Ik schrijf dit niet als tegengas naar jou of om gelijk te krijgen. Ik zou het zelfs liever andersom zien. Maar helaas, als ik verschillende bronnen en ervaringen combineer is pijproken in het algemeen niet echt een groeiende markt in aantallen en totaalomzet. Misschien wél in bekendheid van diversiteit.

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

Ik verwacht dat de markt wel zal gaan verbeteren. Dit zal in een periode van 10 jaar gebeuren. De verkoop van cubaanse sigaren gaat ook goed. Het sigarenplatform heeft 1.200 leden maar bestaat veel langer. Wij hebben er nu 500.
Waterpijpen zijn ook overal te koop.

Het forum is zeker belangrijk om een cultuuromslag te bereiken. Pijproker wordt je echter niet zomaar. Vandaar mijn termijn van 10 jaar.

Voor Gubbels zou ik het advies willen geven om een duidelijke keuze te maken. Ze kunnen kiezen voor een klassieke lijn van filterloze pijpen met een Dunhill uiterlijk voor de prijs van een Parker. Ideaal voor de Engelse blends.
Voor de aromaliefhebber - met filter - zullen ze met een moderne gewaagde Deense ontwerpen moeten komen. Waar ook een Winslow liefhebber tevreden over zal zijn. De prijsstelling zal tussen 100 en 150 euro moeten liggen.
Voor de klassieke lijn zouden ze de naam Big Ben kunnen gebruiken. Voor de Deense pijpen de naam Hilson.
Het exclusieve segment blijft beperkt tot Porsche design.
De marktsegmenten moeten dus duidelijk gekoppeld worden aan het merk. En ze zullen er voor moeten waken om niet de fout te maken om te kiezen voor kleurloze ontwerpen waar weinig mensen affiniteit mee hebben.
Gediplomeerd Clan Roker

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

dr. Watson schreef:Voor Gubbels zou ik het advies willen geven om een duidelijke keuze te maken. Ze kunnen kiezen voor een klassieke lijn van filterloze pijpen met een Dunhill uiterlijk voor de prijs van een Parker. Ideaal voor de Engelse blends.
Voor de aromaliefhebber - met filter - zullen ze met een moderne gewaagde Deense ontwerpen moeten komen. Waar ook een Winslow liefhebber tevreden over zal zijn. De prijsstelling zal tussen 100 en 150 euro moeten liggen.
Voor de klassieke lijn zouden ze de naam Big Ben kunnen gebruiken. Voor de Deense pijpen de naam Hilson.
Het exclusieve segment blijft beperkt tot Porsche design.
De marktsegmenten moeten dus duidelijk gekoppeld worden aan het merk. En ze zullen er voor moeten waken om niet de fout te maken om te kiezen voor kleurloze ontwerpen waar weinig mensen affiniteit mee hebben.
Gek dat ze zulke goede plannen bij Gubbels nooit zelf bedacht hebben :?

Winslow Collector

Dukdalf schreef:Gek dat ze zulke goede plannen bij Gubbels nooit zelf bedacht hebben :?
:mrgreen: Of bij andere pijpenfabrikanten. :roll:

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Dat heet bedrijfsblindheid.

Sommige bedrijven laten hun onderneming om de zoveel tijd doorlichten
door een extern bureau om op die wijze te trachten het bovenstaande te
voorkomen.

Laafke

Bericht door Laafke »

Vreemd, er wordt gesteld dat Peterson zijn koppen in Italie laat draaien. Op de site staat het adres van de fabriek in Ierland.... hebben jullie misschien een bron over dit verhaal??

Winslow Collector

Laafke schreef:Vreemd, er wordt gesteld dat Peterson zijn koppen in Italie laat draaien. Op de site staat het adres van de fabriek in Ierland.... hebben jullie misschien een bron over dit verhaal??
Eeeuh..., van Tom Palmer van Peterson. Die spreken een maat en ik 2 x per jaar op beurzen (Intertabac Dortmund en Ambiente Frankfurt).

De voorgedraaide koppen komen uit Italië en de afwerking doen ze in Ierland. Overigens gebeurt dit bij meer fabrikanten, zelfs Gubbels laat zijn sinds kort koppen voorbewerken in Duitsland, bij Pfeifenstudio Hartmann (Design Berlin) en werkt ze zelf af in hun nieuwe pand in Herten.

Tevens kan ik je vertellen, dat Peterson ook geen zilversmeden meer heeft en het zilverwerk laten ze in Frankrijk uitvoeren.
Ook komen ze erg slecht aan koppen. Vorig jaar hadden ze 80.000 koppen besteld in Griekenland en ze kregen er maar 40.000. En dan nog de kwestie van de kwaliteit van het Griekse bruyère.... :?

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Winslowcollector,

Dank voor de info. Dat het met Peterson achteruit ging was mij ook bekend. Het schijnt dat de afwerking nogal mankementen vertoont. Als je dan zo bekend bent met o.a Gubbels......wat hebben ze met het restant Hilson koppen gedaan die toen bij de overname in hun bezit kwamen. Ik heb nog geen enkele pijp daarvan gezien (wel foto's) en daar zaten bijzonder mooie (retro) stukken bij.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Grote kans als je een Dunhill koopt die niet ouder is dan dertig jaar of zo dat de kop in Spanje gedraaid is en volgens mij heeft Peterson zijn koppen ook heel lang in Spanje laten maken.

Winslow Collector

Laafke schreef:Hallo Winslowcollector,

Dank voor de info. Dat het met Peterson achteruit ging was mij ook bekend. Het schijnt dat de afwerking nogal mankementen vertoont. Als je dan zo bekend bent met o.a Gubbels......wat hebben ze met het restant Hilson koppen gedaan die toen bij de overname in hun bezit kwamen. Ik heb nog geen enkele pijp daarvan gezien (wel foto's) en daar zaten bijzonder mooie (retro) stukken bij.
Wat Gubbels met de Hilson koppen heeft gedaan weet ik niet. Is dat al lang geleden, die overname?

We wilden er vorige week vrijdag langs op de terugweg van Peter Heinrichs in Bergheim, maar stonden in Herten voor een dichte deur. We hadden ook geen afspraak, of zo, maar hoopten dat ze geopend waren. Helaas. Volgende keer beter (mijn moeder woont daar vlak bij, dus ik kom regelmatig aan die kanten).

Als ik Gubbels spreek op de beurs in Frankfurt (februari) zal ik het vragen als ik het niet vergeet. Ik maak meteen een notitie in m'n slimme telefoon.

Winslow Collector

Dukdalf schreef:Grote kans als je een Dunhill koopt die niet ouder is dan dertig jaar of zo dat de kop in Spanje gedraaid is en volgens mij heeft Peterson zijn koppen ook heel lang in Spanje laten maken.
Haha, dat is dan wel te merken bij Dunhill. Vorige week mijn tweede Dunhill gekocht. Bij de eerste moest ik vastgesmolten boorsel uit de filterkamer ruimen. Bij de tweede zat er een propje boorsel voor het rookkanaal van het mondstuk.
En dat voor zo'n prestigieus merk? Waar de koper een nieuwe pijp meteen onder handen moet nemen?

Als ze zoveel werkelozen hebben in Spanje, kunnen ze er vast wel eentje bij de Dunhill-maker aanstellen om de pijpen te controleren voor verzending. :mrgreen: :wink:

Laafke

Bericht door Laafke »

Volgens de Hilson site was de overname in 1980. Maar ik heb pas sinds 7 jaar internet en ben dus ook na die tijd die pijpen tegengekomen.......ik woonde toen al in Vlissingen en was klant bij Rudi uit Middelburg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Winslow Collector

Laafke schreef:Volgens de Hilson site was de overname in 1980. Maar ik heb pas sinds 7 jaar internet en ben dus ook na die tijd die pijpen tegengekomen.......ik woonde toen al in Vlissingen en was klant bij Rudi uit Middelburg.
Okay, 1980. Dan ben ik benieuwd of er nog iets van die voorraad over is.

En klant van Rudi? Laat dat nu precies die maat zijn, waarmee ik al die reizen en beursbezoeken doe. Ik ben al meer dan 25 jaar klant bij hem (mijn eerste pijp bij hem gekocht en verder 95% van mijn pijpen en tabak, nog steeds trouwens al heeft hij de winkel niet meer). Als je de laatste jaren 's zaterdags in de winkel kwam, moet ik je zeker gezien hebben.

Laafke

Bericht door Laafke »

Ja, ik ging meestal op zaterdag naar Middelburg. Een groot gedeelte van mijn pijpen (o.a. de Stanwell brassband 19 en 63 waren de eerste pijpen die ik bij hem kocht, toen kreeg je nog een catalogus!)
Ook mijn Winslows komen bij hem vandaan. Hij was volgens mij één van de eerste in Nederland die ze verkocht......maar we dwalen af.... doe hem de groeten van me!

Winslow Collector

Laafke schreef:Ja, ik ging meestal op zaterdag naar Middelburg. Een groot gedeelte van mijn pijpen (o.a. de Stanwell brassband 19 en 63 waren de eerste pijpen die ik bij hem kocht, toen kreeg je nog een catalogus!)
Ook mijn Winslows komen bij hem vandaan. Hij was volgens mij één van de eerste in Nederland die ze verkocht......maar we dwalen af.... doe hem de groeten van me!
Haha, wat leuk, Ik doe hem woensdag de groeten, dan zie ik hem weer.
En ook een Winsløw liefhebber? Hoe komt dat toch? :mrgreen:

Laafke

Bericht door Laafke »

Winslow maakte toen indertijd kwalitatief goede pijpen, mij beviel het danish design en ik vond de prijs toen nog vrij redelijk. Al dacht mijn toenmalige vriendin daar heel anders over. :D
Wat mij tegen is gaan staan is het gebruik van kunstof, al mijn Winslows zijn filterpijpen en het feit dat hij zeer frequent op "tournee" gaat. Ik vraag me dan ook af in hoeverre hij zelf nog pijpen maakt, buiten de pijpen die hij tijdens de shows maakt. Zijn ontwerpen blijf ik mooi vinden. En meerdere mensen met mij. Hij heeft voor de 2e keer een forumpijp ontworpen. Op het forum kwamen enkele foto's te staan van de pijp in ruwe vorm. Men kon via mail vanaf 13.00 uur bestellen. Voor 13.10 uur waren de pijpen verkocht. En daar zaten tot mijn verbazing ook filterloze pijpen bij. Mocht ik in de nabije toekomst in een plaats komen met een goede tabakshandelaar dan zal ik zeker weer eens gaan kijken naar Winslow

robvoorburg

Winsløws worden onder andere verkocht door:

De Oude Tijd----Utrecht;
Van Renssen----Delft;
Schimmel--------Zutphen.

Winslow Collector

Laafke schreef:Winslow maakte toen indertijd kwalitatief goede pijpen, mij beviel het danish design en ik vond de prijs toen nog vrij redelijk. Al dacht mijn toenmalige vriendin daar heel anders over. :D
Wat mij tegen is gaan staan is het gebruik van kunstof, al mijn Winslows zijn filterpijpen en het feit dat hij zeer frequent op "tournee" gaat. Ik vraag me dan ook af in hoeverre hij zelf nog pijpen maakt, buiten de pijpen die hij tijdens de shows maakt. Zijn ontwerpen blijf ik mooi vinden. En meerdere mensen met mij. Hij heeft voor de 2e keer een forumpijp ontworpen. Op het forum kwamen enkele foto's te staan van de pijp in ruwe vorm. Men kon via mail vanaf 13.00 uur bestellen. Voor 13.10 uur waren de pijpen verkocht. En daar zaten tot mijn verbazing ook filterloze pijpen bij. Mocht ik in de nabije toekomst in een plaats komen met een goede tabakshandelaar dan zal ik zeker weer eens gaan kijken naar Winslow
Je kunt nog steeds bij Rudi terecht hoor. Ook voor Winsløws.

En Poul maakt zijn pijpen nog steeds zelf. En nog steeds van zeer goede kwaliteit, durf ik te stellen met een aardig setje in bezit. Als vanouds met een medewerker, soms 2. Poul bepaalt de vorm en afwerking. En hij doet nog steeds het zilverwerk zelf en gaat regelmatig zelf zijn hout inkopen op Corsica. Het kunststof maakt hij grotendeels ook zelf. Bovendien kun je via Rudi erg ver gaan in het bestellen van een matwerkpijp bij Poul. Ik heb er al meerdere laten maken.

We spreken Poul meedere malen per jaar en heb hem al 2 keer thuis bezocht in Hvidovre. In februari spreek ik hem weer. Je zult alleen geen jaren meer moeten wachten, want ik schat dat hij er binnen nu en 5 jaar mee stopt. En hij heeft geen opvolging. Dus met de pensionering van Poul zal het merk verdwijnen. Of iemand (STG) neemt het over en vergaat het dit merk hetzelfde lot als Stanwell: productie van een slap aftreksel in Italië.

Maar een maatwerkje bij Poul kan soms erg lang duren. Hij produceert ergens rond de 3000 pijpen per jaar (Winsløw, Crown en Elliot, deze laatste kleinere pijpen en zonder filter, genoemd naar zijn kleinzoon). Sommige bronnen zeggen 1200 pijpen per jaar, andere 6000 pijpen. Maar Poul heeft absoluut geen capaciteit om er 6000 te maken en wat wij op beurzen van hem zien en zijn verkoopkanalen kennende zijn het er zeker meer dan 1200. De waarheid zal dus ergens in het midden liggen.

Een van Poul's grootste klanten is STG (Scandinavian Tobacco Group, voorheen Stanwell) en die beheren helaas een deel van Poul's agenda wat betreft rondreizen en winkelbezoeken. We proberen hem al een tijdje in Middelburg te krijgen op ons gilde, maar STG gooit steeds roet in het eten met de agenda.

Welnu, we hebben dit Gubbels topic nu lang genoeg gesierd met Winsløw-praatjes, maar ja zo gaat dat vaker op dit forum. Van het een komt het ander.

Als je contact met Rudi zoekt, stuur je me maar een PB'tje.

robvoorburg

Rudi vergeten te noemen, hoe kon ik hem vergeten, ik heb
nota bene een paar van hem gekocht.

Laafke

Bericht door Laafke »

Op de site van Rudi staan anders vrij weinig pijpen voor een echte webshop. Het model dat ik zoek staat er in ieder geval niet bij.(Lijkt op de Stanwell 19, mijn eerste echte pijp) maar dat model ben ik op nog geen enkele mij bekende website tegengekomen. Die pijp is ook al meer dan 10 jaar in mijn bezit en ik heb de grote fout gemaakt om hem opnieuw te beitsen......dat kan een leek beter niet doen.
De Winslow heeft niet de versieringen als de afgebeelde Stanwell navy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Winslow Collector

Laafke schreef:Op de site van Rudi staan anders vrij weinig pijpen voor een echte webshop. Het model dat ik zoek staat er in ieder geval niet bij.(Lijkt op de Stanwell 19, mijn eerste echte pijp) maar dat model ben ik op nog geen enkele mij bekende website tegengekomen. Die pijp is ook al meer dan 10 jaar in mijn bezit en ik heb de grote fout gemaakt om hem opnieuw te beitsen......dat kan een leek beter niet doen.
De Winslow heeft niet de versieringen als de afgebeelde Stanwell navy
Omdat Winsløw geen series maakt (behouden de voorjaarspijp en jaarpijpen) zet Rudi er geen Winsløws op. Elke pijp is uniek bij Winsløw, dus dan blijft het een heen-en-weer geschuif van foto's. Rudi verkoopt ze aan bezoekers en op pijprookwedstrijden of forumbijeenkomsten. Aan goed prijzen, overigens. Beste is, wanneer je interesse hebt, dat je hem eens belt.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Ah, de legendarische Stanwell #19:

Afbeelding

Een van de allereerste en allermooiste 'freehand' pijpen ooit...

Laafke

Bericht door Laafke »

Zoals ik al zei: mijn eerste echte pijp in de brassband uitvoering. Ontworpen door Sixten Ivarsson... al had ik daar toen absoluut nog geen weet van.

@Winslowcollector: financieel zit een nieuwe Winslow er niet in en mijn smaak aangaande pijpen is in de loop der jaren veranderd. Ik zit nu op het spoor van de Cavalier en de Cutty. En dat zijn gelukkig modellen die je maar zelden tegenkomt dus blijft het een leuke liefhebberij.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Afbeelding

:wink:
Afbeelding

maboc

Bericht door maboc »

Winslow Collector schreef:
Dukdalf schreef:Grote kans als je een Dunhill koopt die niet ouder is dan dertig jaar of zo dat de kop in Spanje gedraaid is en volgens mij heeft Peterson zijn koppen ook heel lang in Spanje laten maken.
Haha, dat is dan wel te merken bij Dunhill. Vorige week mijn tweede Dunhill gekocht. Bij de eerste moest ik vastgesmolten boorsel uit de filterkamer ruimen. Bij de tweede zat er een propje boorsel voor het rookkanaal van het mondstuk.
En dat voor zo'n prestigieus merk? Waar de koper een nieuwe pijp meteen onder handen moet nemen?

Als ze zoveel werkelozen hebben in Spanje, kunnen ze er vast wel eentje bij de Dunhill-maker aanstellen om de pijpen te controleren voor verzending. :mrgreen: :wink:
Voor een merk als Dunhill (en de navenante prijzen) vind ik dat eigenlijk onacceptabel.
Daar zou ik redelijk 'pissed' over zijn.

--- edit : Sorry Eliminator....zie je interruptie nu pas.
--
Cheers maboc

Winslow Collector

maboc schreef:Voor een merk als Dunhill (en de navenante prijzen) vind ik dat eigenlijk onacceptabel.
Daar zou ik redelijk 'pissed' over zijn.

--- edit : Sorry Eliminator....zie je interruptie nu pas.
Inderdaad. Maar ik kan 2 dingen doen: de service van de fabrikant vragen of het zelf even in 30 seconden oplossen. :mrgreen:

Enne... on topic: de doorstart van Gubbels vindt in ieder geval plaats in een mooi nieuw pandje op een vrij nieuw bedrijventerrein. Leuk dorp ook, dat Herten. Hopelijk gaan ze daar nog een lange toekomst tegemoet.

(pfoei, hopelijk Eliminator van mijn nek gehouden) :wink:

Laafke

Bericht door Laafke »

Ik ben benieuwd met welk assortiment ze komen (of al reeds gekomen zijn want ze waren ook al op een beurs Duitsland in 2012). Helaas is mij geen tabakszaak in de buurt bekend waar ik het evt. assortiment live zou kunnen aanschouwen. Ook de website geeft geen enkele informatie, ze zijn bezig een nieuwe site op te zetten. Nu heb ik wel een mailtje naar de klantenservice gestuurd maar op mijn vorige mailtje moet ik nog steeds antwoord krijgen. Als het verhaal van Oliver Kopp waar is dat Gubbels benaderd is voor de produktie van Rattrays pijpen dan is dat natuurlijk een geweldige boost voor Gubbels. En dat gun ik ze van ganser harte!!!

Winslow Collector

Laafke schreef:Ik ben benieuwd met welk assortiment ze komen (of al reeds gekomen zijn want ze waren ook al op een beurs Duitsland in 2012). Helaas is mij geen tabakszaak in de buurt bekend waar ik het evt. assortiment live zou kunnen aanschouwen. Ook de website geeft geen enkele informatie, ze zijn bezig een nieuwe site op te zetten. Nu heb ik wel een mailtje naar de klantenservice gestuurd maar op mijn vorige mailtje moet ik nog steeds antwoord krijgen. Als het verhaal van Oliver Kopp waar is dat Gubbels benaderd is voor de produktie van Rattrays pijpen dan is dat natuurlijk een geweldige boost voor Gubbels. En dat gun ik ze van ganser harte!!!
Gubbels was inderdaad op Intertabac in Dortmund (afgelopen september).
Zover ik weet hebben zij het land in 2 delen verdeeld en voor elk deel een vertegenwoordiger. Dan duurt het misschien even voordat de hele bekendheid, productie en logistiek weer op rolletjes loopt.
En vergeet niet dat de winkeliers tijdens de "downtime" van Gubbels ook alternatieven ingekocht kunnen hebben en niet overal het geld en vertrouwen (in de economie en koopbereidheid van klanten) aanwezig is om meteen weer flink te investeren.
Gelukkig kan Gubbels bogen op een bekendheid van tientallen jaren en zij weten waar de winkels zitten.

Ik denk dat een herstart zeker een "joechei"-stemming heeft, maar misschien wel dubbel hard werken is om weer op het padje te geraken. Eerlijk gezegd is het niet mijn merk (op de Bugatti-pijp en Porsche-pijp na), maar dit stukje geschiedenis gun ik zeker weer een florerende en lange toekomst.

Plaats reactie