Gezondheidsrisico's pijproken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Eliminator
Moderator

Re: Gezondheidsrisico's pijproken

Bericht door Eliminator »

Na meerdere keren begonnen te zijn aan deze post kan ik eigenlijk concluderen dat ik mijn reactie in één woord kan samenvatten,... RESPECT !

Sterkte en we kijken, samen met jouw, positief richting de toekoms,..... mét pijp !
Afbeelding

lestat

Bericht door lestat »

daar ga ik eens een zeer filosofisch pijpje op roken. Het doet me deugd dat je het allemaal zo positief aanziet en dat het forum en de pijp je plezier kan geven
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

metaltommy

Bericht door metaltommy »

ook ik heb het al gelezen en gedacht wat te schrijven, eigenlijk zeggen de heren alles wat er gezegd moet/mag worden .. respect !
Groet,
Tom

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Respect voor de manier waarop je in het leven staat. Mooi verwoord. Geniet van die pijpen, zoals je zelf zegt brengen ze vele goede dingen voort in jouw en ons leven.
Groeten,
jarnogab

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Respect!
Afbeelding

maboc

Bericht door maboc »

Wat een mooi verhaal joh.
Nuja .... lekker dat je eea. zo positief benaderd. Da's denk ik niet voor iedereen weggelegd.

Is het heel lomp als ik vraag "hoe ernstig is 't?" (voel je niet geremd de vraag te negeren)

Anyway....heel sterkte en mooie momenten, met en zonder pijp, toegewenst.
--
Cheers maboc

Male Securus

Bericht door Male Securus »

Thanks guys.
@Maboc: zoals gezegd: ik ga de details niet uit de doeken doen :mrgreen:
Het hangt er maar van af wat je ernstig noemt hee. Voor de meeste mensen is mijn situatie statistisch doodernstig (haha :roll: ). Maar daar gaat het me hier niet om. Hier wou ik enkel een statement maken dat er ook bakken gezondheidsrisico's bestaan buiten de pijp, en dat alles twee kanten heeft (klinkt dit een beetje Tao? :-T ). Je kiest zelf wat je ervan maakt.

Hier draait het rond de pijp en al wat er voor leuke dingen rond bestaan. Door al die media en statistieken zou een mens op den duur niet meer durven leven. Ik wil maar zeggen: we weten nu onderhand allemaal dat er verhoogde risico's zijn aan roken. En aan een heleboel andere dingen. Ijsjes eten, alcohol, wiet, autorijden, fijn stof, nitraten, enz enz... Maar ik geniet nu een vreemd soort vrijheid. Ik kan dat allemaal lekker vergeten en me beperken tot de essentie: graag leven en genieten van elk moment (en van elke teug ;p ). En daar speelt pijproken een grote rol in voor mij.

Elk maakt zelf de afweging wat hij als risico ziet en wat niet. Maar ik heb een beetje een hekel aan al die sensatieartikels en stemmingmakerij in flutmedia.

Alors, bonne pipe!
Omdat denken zo vermoeiend is, geven velen de voorkeur aan oordelen.

pieterrr
Contacteer:

Bericht door pieterrr »

dat het niet het meest gezonde tijdverdrijf is lijkt me duidelijk. stop je voor je 45e en overleef je het daarna nog 10 jaar dan slinken de risico's blijkbaar aanzienlijk...

maar dan wordt je oud en ga je uiteindelijk nog steeds dood aan hartfalen (1:5) of een vorm van kanker (1:7)... misschien rek je het een paar jaartjes maar de uitkomst blijft vrijwel hetzelfde... nu moet ik eerlijk toegeven dat ik liever omval met een hartstilstand als langzaam wordt verteerd door de keelkanker. maar ik heb zo'n vermoeden dat al die rotzooi in de lucht, het water en het eten de race van het mij omleggen wel gaat winnen van de paar pijpjes in de week ;)

lestat

Bericht door lestat »

je mag niet roken want dat kan kanker veroorzaken, je mag geen vlees eten want daarin zitten hormonen gespoten en dat kan kanker veroorzaken, je mag geen groenten eten want daarop wordt ook vanalles gespoten dat kanker kan veroorzaken, je mag niet met de gsm bellen want dat kan kanker veroorzaken, je mag niet ademen want er zit veel in de lucht wat kanker kan veroorzaken. Case closed

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

+ 1 Lestat.

Vraag is ...Wat mogen we nog wèl?? :shock:

maboc

Bericht door maboc »

't Is toch niet de vraag of 't mag?

't Is steeds de vraag of je voor jou persoonlijk een risico vindt opwegen tegen het plezier. De enige waar je echt niks aan kan doen is ademen uit het voorbeeld van letstat, voor de andere voorbeelden zijn wel alternatieven te bedenken. Voor mij persoonlijk alternatieven waar ik wel over nadenk.
--
Cheers maboc

Whitesnake

maboc schreef:'t Is toch niet de vraag of 't mag?

't Is steeds de vraag of je voor jou persoonlijk een risico vindt opwegen tegen het plezier. De enige waar je echt niks aan kan doen is ademen uit het voorbeeld van letstat, voor de andere voorbeelden zijn wel alternatieven te bedenken. Voor mij persoonlijk alternatieven waar ik wel over nadenk.
Alles met Mate Maboc...heel belangrijk. Overdaad schaadt. Maar als je de kranten en de media moet geloven is er niks meer goeds van wat we eten, drinken... :roll:

maboc

Bericht door maboc »

Whitesnake schreef:
maboc schreef:'t Is toch niet de vraag of 't mag?

Alles met Mate Maboc...heel belangrijk. Overdaad schaadt. Maar als je de kranten en de media moet geloven is er niks meer goeds van wat we eten, drinken... :roll:
Psies alles met mate.
Ook van kranten heb ik de indruk dat je behoorlijk moet filteren. Sommige zaken worden te dun getoond en andere juist weer veel te zwaar.

Desalniettemin denk ik wel dat het verstandig is waar je je groente/vlees/vis koopt en hoe vaak je eea. eet. We moeten nog een tijdje voort op deze aarde, die moet niet "op" zijn als mijn kinders groot zijn.
Al die hormonen/giffen/.... zijn denk ik niet erg bevorderlijk voor ons als consument, maar ook niet voor de aardkloot als geheel.
--
Cheers maboc

Whitesnake

Sta ik volledig achter! (T)

Male Securus

Maboc & Whitesnake: ook ik sta hier helemaal achter.
Mijn grootvader zaliger haalde altijd een Duits spreekwoord boven (hij was drukker, en had in Heidelberg gezeten): ' In der Beschränkung zeigt sich der Meister' :mrgreen: en hij had gelijk.

Ik heb ook 4 kinderen, en die erven wat wij achterlaten :roll:

Whitesnake

Inderdaad. We beginnen het o.a aan het klimaat te merken. Dit heeft zijn gevolgen. De natuur proberen te manipuleren gebeurt niet ongestraft. We moeten toegeven dat we er aardig in geslaagd zijn het voor een heel stuk te verklooien. En daar betalen we nu stilaan de rekening voor. :cry: :cry: :cry:

maboc

Bericht door maboc »

psies.
Om terug te gaan naar een paar mailtjes terug: Je zult vast niet direct ziek worden van iedere dag groente eten, maar ik vind het toch wel heel fijn als alles goed gewassen wordt voordat ik de meest vreemde insecticiden/pesticiden naar binnen kauw.
Ook van iedere dag vlees eten zul je zeker niet zomaar ziek worden, maar als ik mag kiezen uit een stukje vlees dat gewoon in een weiland heeft gelopen en gras heeft gekauwd of een stuk vlees dat slecht de binnekant van een stal heeft gezien, en dus met hormonen kunstmatig moet worden opgepompt....niet zo'n moeilijk keuze.

Pas op:...het is voor mij makkelijk praten, want mijn vrouw en ik verdienen best goed. Een beetje meer betalen voor een "fris" stukje voedsel is voor ons op te brengen. Voor heel veel mensen is denk ik het prijsniveau van veel "frisse" producten te hoog. Terwijl daarintegen de prijs van friet/frituur en frikandel erg laag is.
--
Cheers maboc

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

maboc schreef:psies.
Om terug te gaan naar een paar mailtjes terug: Je zult vast niet direct ziek worden van iedere dag groente eten, maar ik vind het toch wel heel fijn als alles goed gewassen wordt voordat ik de meest vreemde insecticiden/pesticiden naar binnen kauw.
Ook van iedere dag vlees eten zul je zeker niet zomaar ziek worden, maar als ik mag kiezen uit een stukje vlees dat gewoon in een weiland heeft gelopen en gras heeft gekauwd of een stuk vlees dat slecht de binnekant van een stal heeft gezien, en dus met hormonen kunstmatig moet worden opgepompt....niet zo'n moeilijk keuze.

Pas op:...het is voor mij makkelijk praten, want mijn vrouw en ik verdienen best goed. Een beetje meer betalen voor een "fris" stukje voedsel is voor ons op te brengen. Voor heel veel mensen is denk ik het prijsniveau van veel "frisse" producten te hoog. Terwijl daarintegen de prijs van friet/frituur en frikandel erg laag is.
Hear, hear!
En in plaats van de frisse producten bereikbaar te maken voor de zwakkeren onder ons, kiest de politiek ervoor om vet-tax in het leven te roepen. Denken ze nou echt dat het gros van de mensen voor ongezonde troep zou kiezen als dat niet hoefde?

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Whitesnake schreef:Inderdaad. We beginnen het o.a aan het klimaat te merken. Dit heeft zijn gevolgen. De natuur proberen te manipuleren gebeurt niet ongestraft. We moeten toegeven dat we er aardig in geslaagd zijn het voor een heel stuk te verklooien. En daar betalen we nu stilaan de rekening voor. :cry: :cry: :cry:
Typisch iets dat uit de MSM (Main Stream Media) voorgelogen wordt. Het klimaat heeft niets met ons gedrag te maken. Er zijn altijd golven in temperaturen en CO2 geweest. De laatste hoge waarden tijdens de Middeleeuwen, maar die periode wordt heel slim stilgezwegen in de grafieken en statistieken die overheden (en door hun betaalde onderzoeksbureau's) presenteren.

Rotzooi laten liggen en landschappen ontginnen om delfstoffen voor batterijen en zonnepanelen te delven zijn wel degelijk onze schuld. Met de vraag of deze op lange termijn gebieden onvruchtbaar houden, of niet. Maar CO2 en temperatuur en zeespiegelstijging? Sorry, sprookjes om ons nóg meer geld uit de zakken te kloppen.

Als je anderhalf uur de tijd hebt, is het volgende écht interessant. Geloof niets en niemand, maar beoordeel zelf de feiten die hier gepresenteerd worden en de manco's in die zogenaamd wetenschappelijke bewijzen over global warming.

Helaas bouwen velen die ik dit filmpje al heb aangeboden liever hun meningen op kort en krachtig voorgeschoteld nieuws dat gemakkelijk en snel wordt aangeboden. Die leugens zijn gemakkelijker te slikken, dan af en toe eens tijd te steken in wat er nog meer verteld en bewezen wordt. :?

Whitesnake

Ga 'k zeker eens bekijken W.C. Maar hoe je het ook stelt of wat het ook mag zijn. Het gelag zullen wij en onze nazaten betalen.

Male Securus

Ik heb die presentatie helemaal bekeken, en kreeg alweer een bewijs dat het moeilijk is waarheid en leugen uit elkaar te houden...
Goed dat dergelijke figuren ingaan tegen de door de media en belangengroepen opgedrongen leugens!

En inderdaad... Het is geen kattenpis, je moet er wat moeite voor doen en tijd voor nemen. Het is echter de moeite waard!
Bedankt om dit te delen!

Winslow Collector

Male Securus schreef:Bedankt om dit te delen!
Graag gedaan. Eindelijk weer eens iemand die wél de tijd neemt om zich te informeren en zelf een mening te vormen. Op een ander forum, waar ik regelmatig schrijf en reageer en waar de onderwerpen bij voorbaat Zware Kost zijn, kom ik de inzet die jij getoond hebt lang niet altijd tegen.
Waarschijnlijk omdat er daar weinig pijprokers zijn, en dus geen rust en tijd nemen om dingen te onderzoeken. :lol:

pieterrr
Contacteer:

Bericht door pieterrr »

ben zelf redelijk sceptisch over media en ga er vanuit dat zowel voor- als tegenstander hun eigen "waarheid" maken.

dat gezegd hebbende twijfel ik sterk aan de betrouwbaarheid van informatie;
- afkomstig van een presentatie uit 2009,
- gesponserd door een niet wetenschappelijke instantie met een duidelijke eigen agenda
- gegeven door een rechtse rakker die beweert zichzelf met een zelf ontwikkeld super medicijn te hebben genezen van Graves' Disease. het zelfde medicijn zou ook MS, griep en herpes moeten genezen. daarnaast doet ie uitspraken als...
"there is only one way to stop AIDS. That is to screen the entire population regularly and to quarantine all carriers of the disease for life. Every member of the population should be blood-tested every month ... all those found to be infected with the virus, even if only as carriers, should be isolated compulsorily, immediately, and permanently."
"The Scots are subsidy junkies whingeing like a trampled bagpipe as they wait for their next fix of English taxpayers' money."

voor zover ik begrijp zijn climaatverandereingen zo oud als de aarde zelf en kunnen we deze ook niet terugdraaien, helemaal "natuurlijk" is deze echter niet. schijnbaar is de hele boel in gang gezet met de decimering van de europese oerbossen in het begin van de industriele revolutie. minder bomen om de co2 om te zetten naar zuurstof, co2 gaat de zee in, opwarming geeft co2 vrij, geen bomen om het om te zetten blabla cirkel cirkel geeft ellende ;)

maar zelfs al zou het een natuurlijk fenomeen zijn... een metalen kolom gaat buiten vanzelf roesten, doe je uiteindelijk weinig aan, maar flikker er elke dag een emmer zout water tegenaan en dan schiet het wel wat meer op zeg maar ;)

dat onze energie consumptie en vervuiling door veehouderij, tuinbouw en industrie de boel in een versnelling gooien is inmiddels met verschillende studies aangetoond. laatste onderzoeken hebben zelfs uitgewezen dat het stijgen van de zeespiegel waarschijnlijk voor 13% (volgens sommige zelfs 30%) te wijten is aan het door ons oppompen van grondwater...

denk dat we het stadium van beweren dat we er niks mee te maken hebben inmiddels wel voorbij zouden moeten zijn. en zelfs al zou het allemaal niet zo zeker zijn, waarom nemen we dan niet het zekere voor het onzekere en maken we onze levensstijl iets minder destructief... klimaatverandering of niet, we er zijn er hoe dan ook een zooitje van aan het maken.

we leven in een tijd waarin we qua technologie makkelijk "climaat neutraal" kunnen leven. en als we ons wat flexibeler zouden opstellen zouden we ipv verzet tegen de verandering ons ook gewoon kunnen aanpassen...
maar helaas is het ook een tijd waarin econimische en persoonlijke belangen zwaarder wegen dan het waarborgen van een leefbare omgeving voor volgende generaties...

voor zover mijn mening/visie/rant :)

Winslow Collector

Whitesnake schreef:Ga 'k zeker eens bekijken W.C. Maar hoe je het ook stelt of wat het ook mag zijn. Het gelag zullen wij en onze nazaten betalen.
Zeker Whitesnake, alles wat wij ter wille van onze "ontwikkeling" doen zal betaald worden door onszelf op onze oude(re) dag en onze nazaten. Maar lang niet alles is zo schadelijk dat het niet hersteld kan worden door moedertje natuur en van veel zaken wordt ons wijsgemaakt dat wij de oorzaak ervan zijn.

Net zoals de gezondheidsrisico's van het pijproken, zitten er vaak vele aspecten aan dingen en worden zaken vaak verkeerd voorgesteld. Zo zijn veel onderzoeken over schadelijkheid van roken door onderzoeksbureau's gedaan die gefinancierd worden door o.a. de farmaceutische industrie. En die industrie heeft er alle belang bij een grote doelgroep (ongeveer 30% van de wereldbevolking) als potentiële klant voor "stoppen-met-roken-hulpmiddelen" te vangen. Deze onderzoeken rammelen vaak aan alle kanten, zelf op de meest eenvoudige statistiektechnieken die zij gebruikten. Een website waar ik vroeger nogal eens keek (toen het mij nog interesseerde) was Forces Nederland ( http://www.forces-nl.org/ ). Als je daar wat dieper zoekt, kom je uitgebreide rapporten tegen over wat er mis is met de ANTI-rook rapporten.

En wie zich, in wat dan ook, zelf verder verdiept komt veel dingen tegen die anders zijn dan wat ons voorgespiegeld wordt. Of het nu over roken gaat, de kredietcrisis, politiek, 9-11 (om vandaag maar even actueel te zijn) of global warming: er wordt wat afgelogen door machtshebbers en belangengroeperingen/industrie.

Voor alle duidelijkheid: ik probeer verder niemand te overtuigen van een ánder gelijk of iets dergelijks. alleen maar: onderzoek zelf, geloof niet alles wat er voorgeschoteld wordt en voor mij persoonlijk geldt dan nog "geen bullsh!t" in mijn leven (geen zweverij, religie, vage symbolieken en hypocrisie). Ik probeer altijd door te vragen en feiten te zoeken die rationeel onweerlegbaar zijn.

Voorbeeldje; zo hoorde ik vandaag op de radio Carla Peys (de Zeeuwse commissaris v.d. koningin) zeggen: "Stem op een Zeeuw in de verkiezingen morgen, want het is ontzettend belangrijk om daar Zeeuwen te hebben."
Is het niet beter om op de juiste plaatsen de juiste mensen te hebben, ongeacht of ze specifiek ergens geboren zijn, man/vrouw en/of gehandicapt zijn? Als politiek zou werken, dan is een goede Fries of Groninger meer waard voor Zeeland, dan een Zeeuw die verkozen is omdat hij/zij Zeeuw is.
En dan "ontzettend" belangrijk? Waarom dat bijvoeglijke naamwoord?
En waarom belangrijk? Waarom leggen ze dat nooit uit? Is zo'n kreet voor de meesten al voldoende om daar positiief op te reageren? Waarom nooit achtergronden en feiten erbij? "Ontzettend belangrijk"..., maar niet uitleggen waarom?

Ander voorbeeldje: een vriend van mij vertelde dat die-en-die auto groter en sneller was dan mijn huidige auto. Ten eerste is dat niet belangrijk, want er zijn vele auto's groter en sneller en zelfs mooier dan de mijne. Maar waarom het gaat is iemand's perceptie. Die van mijn vriend, dus. Nooit doen bij mij, want ik zoek dat dan uit. Ik ga afmetingen en specificaties vergelijken: dat zijn vaststaande en gemeten feiten waaraan weinig teliegen valt. Nu sla ik hem daar echt niet spontaan mee om de oren, maar komt dit nog eens ter sprake, krijgt hij van mij de feiten onder zijn neus. Dat bedoel ik met "geen bullsh!t" in mijn leven, al is dit natuurlijk een totaal onbelangrijk en futiel voorbeeldje. Meestal krijgt zoiets geen vervolg, omdat het té onbelangrijk voor mij is om er energie en tijd aan te besteden. Maar niet "denken" en maar wat brauwelen wat ergens gemakkelijk opgepikt is, gaat er bij mij niet in. De keren dat ik dat wél doe, moet ik later vaak mijn meerdere erkennen in een ander inzicht.

Voor andere voorbeelden zou het hier te Zware Kost worden. :roll:

Male Securus

Yes Pieterrr, ook jij hebt gelijk. En dat is nu juist het punt. Waar de Lord het over heeft is The Truth, maar er is geen 1 waarheid. We kijken allemaal door ons eigen brilletje, en het is o zo moeilijk om de wereld te proberen te zien door de ander zijn brilletje. Het is ook o zo moeilijk om eens NIET gelijk te willen halen. Zelfs 'de feiten' staan niet vast. Neem het voorbeeld van W.C.: een auto. Elk model heeft zijn specificaties op papier, ja, maar de ene is gemaakt op woensdag en de andere op vrijdag. Er zijn altijd verschillen, en die van de vrijdag zal misschien een losse bout hebben hier of daar omdat de arbeider al aan zijn weekend dacht...

Eigenlijk zou het moeten gaan zoals op dit forum!

Pleziertjes uitwisselen, luisteren naar elkaar, tips uitwisselen, kennis en ervaring SAMENbrengen, je mening kunnen geven zonder een toef op uw bakkes te krijgen, aanvaarden dat er zoveel smaken zijn als mensen, enz... enz...

Hier gaat het wel om virtuele contacten, maar de sfeer van openheid en delen doet mij telkens deugd, en geeft een intens gevoel van voldoening. Daarom zou ik toch éven willen zeggen dat het ONTZETTEND BELANGRIJK is dat er een Pijproker verkozen wordt, en geen Zeeuw.

En dat is de waarheid.

:mrgreen:

Winslow Collector

Male Securus schreef: Daarom zou ik toch éven willen zeggen dat het ONTZETTEND BELANGRIJK is dat er een Pijproker verkozen wordt, en geen Zeeuw.

En dat is de waarheid.

:mrgreen:
=D> Geweldig. ONTZETTEND geweldig, hahaaaaa.

(Al zou ik dan nog steeds niet gaan stemmen. Ten eerste wil ik van niemand dwang ondervinden. Ook niet van een pijprokende politicus. :x
Ten tweede hebben we al pijprokers gehad, zoals een Van Kemenade die me direct te bbinnen schiet. En die prins Berhard was nu ook niet direct de meest jofele van het stel. :roll:

lestat

Bericht door lestat »

ik ga ervan uit dat veel zoniet alles in de natuur, heelal, leven een cirkel beweging maakt. Alles herhaalt zich. Op grote en op kleine schaal. Zo ook met het klimaat. Toen er dino's rondliepen waren er ook al ijstijden en opwarming etc. Wij als mens echter hebben een veel te grote eigendunk en willen graag geloven dit alles te beheersen ten goede of ten kwade. Ik zeg u dat wij over de natuur geen zeggenschap hebben. Een klein voorbeeld. We zorgen ervoor dat de pest of andere dodelijke ziekte niet meer voorkomt en de natuur zorgt dat er een andere komt bv. aids.
Ivm het klimaat zullen we er heel misschien wel voor zorgen dat het proces sneller zal gaan. Maar ook dan zullen wij de natuur niet naar de knoppen helpen. De natuur redt zich wel, eventueel ten koste van onszelf.

Plaats reactie