Onderstaande grafiek vond ik wel interessant. RR staat voor relatief risico. Let ook op de niet-lineaire schaal.

Sigarettenrokers hebben dus de hoogste risico's. Pijprokers hebben vergelijkbare risico's met sigarenrokers.
De link naar het artikel is gegeven, Nekker. De methodologie staat erin beschreven.Nekker schreef:Wat ik mij afvraag is het volgende: hoe kan je zo'n studie nu geloofwaardig maken. Zo zijn de (meeste) pijprokers en sigarenrokers, gelegenheidsrokers. Er is dus geen constante in het roken. Er zijn al weken geweest waarin ik totaal niets heb gerookt. Berekenen ze het risico dan op iemand die elke dag sigaretten rookt, elke dag pijp rookt en elke dag sigaren rookt. Hoeveel pijpen? Hoeveel sigaren? Uiteraard rook je meerdere sigaretten per dag maar er zijn heel veel rokers zoals ik die het bij één pijp of sigaar per dag of zelfs per week houden. Zou het resultaat dan nog hetzelfde uitkomen?
Die had ik om de één of andere reden niet gezien, ik ga het eens helemaal lezen.Kapitein Haddock schreef:De link naar het artikel is gegeven, Nekker. De methodologie staat erin beschreven.Nekker schreef:Wat ik mij afvraag is het volgende: hoe kan je zo'n studie nu geloofwaardig maken. Zo zijn de (meeste) pijprokers en sigarenrokers, gelegenheidsrokers. Er is dus geen constante in het roken. Er zijn al weken geweest waarin ik totaal niets heb gerookt. Berekenen ze het risico dan op iemand die elke dag sigaretten rookt, elke dag pijp rookt en elke dag sigaren rookt. Hoeveel pijpen? Hoeveel sigaren? Uiteraard rook je meerdere sigaretten per dag maar er zijn heel veel rokers zoals ik die het bij één pijp of sigaar per dag of zelfs per week houden. Zou het resultaat dan nog hetzelfde uitkomen?
Inderdaad. Bertrand Russel geeft nog het beste voorbeeld:robvoorburg schreef:Over dit soort zaken denk ik ook wel eens. Tot op de dag van vandaag weet ik er
niet zo goed raad mee.
Die twijfel komt door tegenstrijdige zaken die ik zie, lees of hoor.
Zeer bejaarde mensen die spijt lijken te hebben van hun gezonde leven en nu hun
leven "uit moeten zitten" tegen wil en dank.
Gezond levende mensen die onder een tram of zo lopen.
Mensen die "tegenstrijdig" leven. Dus niet roken, maar
wel 5/6 uur per dag in de zon liggen.
Eigenlijk weet ik er wel raad mee ik doe wat Karel Appel ooit zei over zijn werken:
ik klooi maar wat aan.
Over de mensen die zich bezighouden met statistieken nog iets tragisch:
Juist zij lopen de grootste kans te verdrinken in een rivier die gemiddeld
1 meter diep is.
Ik heb nog het meest medelijden met hun kids,... je zult er maar 1,8 hebben, hoe misvormt ben je danrobvoorburg schreef: Over de mensen die zich bezighouden met statistieken nog iets tragisch:
Juist zij lopen de grootste kans te verdrinken in een rivier die gemiddeld
1 meter diep is.
Eliminator schreef:...
Ik heb nog het meest medelijden met hun kids,... je zult er maar 1,8 hebben, hoe misvormt ben je dan![]()
![]()
Wat een mooie slogan...robvoorburg schreef:Eigenlijk weet ik er wel raad mee ik doe wat Karel Appel ooit zei over zijn werken:
ik klooi maar wat aan.
Dit!Bart Iron schreef:Let ook op de niet lineaire schaal
...all people all equal, but some people are MORE EQUAL...Sander schreef:Wederom een genot om de reacties te lezen. Wat statestieken niet vermelden is het type mens dat pijp rookt: De Levensgenieter. En daarop durf ik toch te zeggen dat levensgenieters, ongeacht het aantal jaren dat ze hier rondlopen, meer uit het leven halen dan diegene die alles serieus nemen. Per saldo "leven" pijprokers dus volgens mij meer (lees:langer) dan niet pijprokers.
Ik zou haast durven stellen dat "(lees: langer)" vervangen kan worden in "(lees: intenser)".Sander schreef:Per saldo "leven" pijprokers dus volgens mij meer (lees:langer) dan niet pijprokers.
...tenzij men gewapend met 'bullbar' van 3 pijpen geklemd tussen zeer sterke kaken de wereld te lijf gaat, daar zou ik niet graag tegenaan botsen...Jos schreef:...ik kan mij voorstellen dat men met de pijp in de mond ergens hard tegenaan botst met verlies van tanden als gevolg...
In volle stilte heb ik deze post gelezen. Ik wil er geen droevige sfeer van gaan maken, ik merk dat je het graag in het positieve wil trekken. Maar ik wil toch kort zeggen, dat ik je wel héél veel sterkte wil wensen en dat indien het nodig is, steun op dit forum kan vinden.Male Securus schreef:Ik twijfel of dit wel een goeie plaats is om zoiets te schrijven, en ik was ook niet van plan op hetbop dit forum te zetten, maar aan de andere kant kan ik het niet laten...![]()
19 jaar geleden stopte ik met roken (sigaretten en pijp). Sigaretten heb ik nooit gemist, maar de pijp wel. Ik heb altijd gezegd: als ik ooit kanker krijg, en ze zeggen dat ik niet lang meer te gaan heb, dan herbegin ik met pijproken. Natuurlijk denkt iedereen dat zoiets als grap bedoeld is, volkomen ten onrechte.
Snds april dit jaar ben ik herbegonnen met pijproken. De details ga ik hier niet uit de doeken doen, een goed verstaander... weet je wel... Maar ik verzoen mij met de wetenschap dat de een zijn zandlopertje nu eenmaal sneller doorgelopen is dan dat van de ander. En dus draai ik de zaak om, en maak ik mijn verhaal een leuk verhaal. Je kiest immers altijd zelf wat je met tegenslagen aanvangt, vind ik, en alles heeft zijn positieve kant![]()
Ik kan hier met de hand op het hart verklaren dat het pijproken
- een mens tot rust brengt
- een aangenaam tijdverdrijf is, als je plots tijd over hebt
- meditatieve overpeinzingen stimuleert
- een belangrijke rol speelt in het psychologisch verwerkingsproces bij de confrontatie met de eindigheid van ons bestaan. Hah!
- helpt bij het leren genieten van het huidige moment!
- de tijd bijna letterlijk kan stilzetten ( zodat je dus eindigt met meer tijd, hehe )
Het pijproken leidde tot de ontdekking van dit forum, waardoor een hele nieuwe wereld opengegaan is voor mij, die mij al úren plezier opgeleverd heeft (waarvoor - echt waar - gemeende dank, Nekker en co!)
Om maar te zeggen: leve de pijp! Leve dit forum!![]()
( god wat was dat filosofisch zeg)