ik ben dus vandaag begonnen met het pijproken. of liever gezegd ik heb een eerste poging ondernomen met het roken van de pijp.
ik heb dus ook al mijn materiaal nieuw gekocht. als pijp heb ik me een tom pouce aangeschaft. rechte steel en niet echt een grote kop, de foto zie je hieronder

als tabak heb ik een virginia n°1 van Mac Baren. (ready rubbed staat op het doosje).
nu had ik ook al gelezen dat je de pijp eerst moet inroken. 'k heb ze dus voor een dikke helft gevult en aangestampt zodat er nog voor een derde gevuld was ongeveer. so far so good.
maar het aansteken lukte niet zo goed.
'k krijg maar hier en daar een rood vonkje. en na een trekje (niet echt stevige trekjes) of 3 (trekjes kort na mekaar, tussenpozes van misschien 5 seconden), gaat de pijp gewoon uit.
na ettelijke lucifers heb ik het uiteindelijk een trekje of 12 kunnen volhouden, waarna ik het opgegeven heb.
als ik de pijp reinigde bleek dat enkel de bovenste paar mm van de tabak zwart gebrand was, alles wat er onder zat zag er nog net hetzelfde uit als op het moment dat ik het in de pijp deed.
heeft er iemand tips?
past de tabak bij de pijp?, welke andere tabak raden jullie aan?
kan het zijn dat ik te vast/ niet vast genoeg heb gestopt?
hoe lang zou je normaal gezien bij een goed brandende pijp tussen 2 trekjes kunnen moeten wachten voordat de pijp is uitgedoofd?
dank voor jullie reacties,
bart