probleemke bij eerste poging tot pijproken.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
bart78

probleemke bij eerste poging tot pijproken.

Bericht door bart78 »

hallo iedereen,

ik ben dus vandaag begonnen met het pijproken. of liever gezegd ik heb een eerste poging ondernomen met het roken van de pijp.
ik heb dus ook al mijn materiaal nieuw gekocht. als pijp heb ik me een tom pouce aangeschaft. rechte steel en niet echt een grote kop, de foto zie je hieronder
Afbeelding
als tabak heb ik een virginia n°1 van Mac Baren. (ready rubbed staat op het doosje).

nu had ik ook al gelezen dat je de pijp eerst moet inroken. 'k heb ze dus voor een dikke helft gevult en aangestampt zodat er nog voor een derde gevuld was ongeveer. so far so good.

maar het aansteken lukte niet zo goed.
'k krijg maar hier en daar een rood vonkje. en na een trekje (niet echt stevige trekjes) of 3 (trekjes kort na mekaar, tussenpozes van misschien 5 seconden), gaat de pijp gewoon uit.
na ettelijke lucifers heb ik het uiteindelijk een trekje of 12 kunnen volhouden, waarna ik het opgegeven heb.
als ik de pijp reinigde bleek dat enkel de bovenste paar mm van de tabak zwart gebrand was, alles wat er onder zat zag er nog net hetzelfde uit als op het moment dat ik het in de pijp deed.

heeft er iemand tips?
past de tabak bij de pijp?, welke andere tabak raden jullie aan?
kan het zijn dat ik te vast/ niet vast genoeg heb gestopt?
hoe lang zou je normaal gezien bij een goed brandende pijp tussen 2 trekjes kunnen moeten wachten voordat de pijp is uitgedoofd?

dank voor jullie reacties,

bart

Toon

Re: probleemke bij eerste poging tot pijproken.

Bericht door Toon »

Zoals iedereen je zal aanraden: kijk de filmpjes van Janneman en lees zijn pijpenboek.
Dan kom je al heel beslagen ten ijs.

In ieder geval, welkom op dit fijne forum. Hopelijk zien we je vaker en kunnen we je vorderingen volgen.
Welk probleem je ook tegenkomt, er zijn veel ervaringsdeskundigen op elk gebied.

Daarbij is het een gezellige en vrolijke boel hier. Je zult je niet snel vervelen, terwijl je je kennis vergroot.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

metaltommy

Bericht door metaltommy »

'k heb ze dus voor een dikke helft gevult en aangestampt
heb je terwijl je aantampte wel "proef" trekjes genomen zodat je niet te strak aan getampt hebt. je kan beter te los stoppen dan te vast. ?
Groet,
Tom

bart78

Bericht door bart78 »

idd vergeten zal ik bij de volgende poging zeker niet uit het oog verliezen ;-)

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Bart, welkom. Klinkt mij ook als misschien wat stevig aangedrukt in de oren... Een gestopte pijp moet een klein beetje -maar niet veel- zwaarder trekken dan een lege pijp. Aandrukken nadat je heb heb aangestoken, en terijl je een trek neemt werkt dan beter.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

De linkjes naar 'het' boek en de filmpjes waar al eerder over gesproken wordt vindt je een centimeter boven mijn post (afhankelijk van je schermgrootte :wink:

Verder is het altijd leuk om nieuwe leden beter te leren kennen in het 'stel je even voor topic'.

Daarnaast, welkom hier ! :D
Afbeelding

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Wat de heren hierboven schrijven lijkt mij het meest voor de hand liggend probleem. Overigens, dat is puur mijn eigen mening, zou ik zeker geen Virginia aanraden. Wat jij hebt gekocht is eigenlijk de natuurlijke zoet maker van tabakblends, deze word dus vaak toegevoegd om de tabak een wat natuurlijk zoetheid te geven. Vergelijk het met koffie en suiker. Je doet suiker in je koffie, maar je eet toch niet enkel suiker? Toch zijn er hier enkele die een pure Virginia best kunnen smaken. Dus begrijp me niet verkeerd, het kan zeker wel. Het lijkt me alleen veel interessanter om als beginner een blend te kiezen. Afhankelijk van je voorkeur voor al dan niet geparfumeerde tabakken, is er keuze te over!

Volgende keer als je de pijp stopt, de kop ondersteboven is goed door de pijp blazen. Vervolgens je pijp zachtjes stoppen. Bij elke pluk tabak die je dieper aanstampt, even trekken aan je pijp, in het ideale geval zou je "een beetje" weerstand moeten voelen. Tijdens het roken kan je nog zo veel aantampen als je wil, doe ook dit voorzichtig. Voor je het weet tamp je te strak en dan is het gedaan met roken.

Succes!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

witte rasta

Bericht door witte rasta »

maak je tabak goed los
laat em echt in de pijp vallen
ff schudden en tikken met je vinger tegen de kop, en bijvullen
tot ze vol is
daarna aantampen tot in de helft
nu heb je een goed gestopte halfvolle pijp
cheers
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Ik kan niet zoveel meer toevoegen aan wat de heren hierboven meedeelden.

Misschien toch nog dit: je hebt alleszins de juiste reflex gehad door de pijp aan de kant te leggen. Een slecht gestopte pijp is moeilijk rookbaar, en dan heb je er ook geen genot van. Je zit je namelijk teveel te ergeren aan het constant uitgaan van de pijp.

Wees ook niet bang: in het begin gaat het nou eenmaal niet zoals je gewenst had. Je moet juist stoppen, correct aanvlammen, niet te hard trekken, niet te weinig en zeker niet teveel trekken, ...
Kortom: heel wat aspecten komen er bij kijken.
Ik spreek voor mezelf (en ik denk ook heel wat anderen hier) als ik zeg dat het aanvankelijk niet van een leien dakje gaat. Maar blijf rustig proberen, en je zal merken dat je stelselmatig vorderingen maakt.
Lees er daarom genoeg over, bijvoorbeeld op dit forum, maar ook op youtube vind je leuke en duidelijke filmpjes. De al genoemde filmpjes van janneman en zijn pijpenboek raad ook ik jou ten stelligste aan. Ze doen wonderen.
Groeten,
jarnogab

belgianpipesmoker

Bericht door belgianpipesmoker »

mss ook even kijken of de gebruikte tabak niet te nat is. hierdoor gaat hij ook minder goed branden.
gewoon even een plukje een halfuurtje uitleggen en daarmee je pijp vullen.

mss gaat het zo ook beter.
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794

Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

bart78 schreef:.......
..... en aangestampt .....
Dit klinkt mij nogal fors in de oren. In combinatie met:
bart78 schreef:als ik de pijp reinigde bleek dat enkel de bovenste paar mm van de tabak zwart gebrand was
lijkt het mij alsof je het te vast gepakt hebt, dan kan er geen zuurstof meer bij.
Soms heb ik dat ook wel eens en dan leg ik er een luciferdoosje op en blaas er even door te tabak heen. Ook een beetje losser maken door er met je driepoter priemetje een beetje in te roeren kan helpen.
(stil, Luys!)

(misschien dat het al eerder gemeld was, maar ik heb het niet helemaal doorgelezen.)

Pieter

Bericht door Pieter »

Nekker schreef:Overigens, dat is puur mijn eigen mening, zou ik zeker geen Virginia aanraden. Wat jij hebt gekocht is eigenlijk de natuurlijke zoet maker van tabakblends, deze word dus vaak toegevoegd om de tabak een wat natuurlijk zoetheid te geven. Vergelijk het met koffie en suiker. Je doet suiker in je koffie, maar je eet toch niet enkel suiker? Toch zijn er hier enkele die een pure Virginia best kunnen smaken. Dus begrijp me niet verkeerd, het kan zeker wel. Het lijkt me alleen veel interessanter om als beginner een blend te kiezen. Afhankelijk van je voorkeur voor al dan niet geparfumeerde tabakken, is er keuze te over!
Ben ik het niet mee eens! Virginia no.1 is een uitstekende beginnerstabak. Makkelijk te stoppen, rookt goed, prima smaak, vergevingsgezind.

Een tip die ik nog niet voorbij heb horen komen is dat je misschien te weinig tijd neemt voor het aansteken.

Alleen maar twee rode puntjes laten zich niet door trekken uitbreiden tot een gelijkmatige verbranding, de bovenkant moet egaal branden voordat je de lucifer weghaalt. Dit gaat echter wel gemakkelijker als je de tabak wat lichter stopt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Bart Iron schreef: (stil, Luys!)
WTF!?!?!? :roll: :shock:
Pijproker des forums

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Sorry Luys, dat had ik er niet neer mogen zetten. [-X :mrgreen: :|

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Bart Iron schreef:Sorry Luys, dat had ik er niet neer mogen zetten. [-X :mrgreen: :|
Misschien niet, maar de reactie is wel heel leuk.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

bart78

Bericht door bart78 »

hey iedereen,

bedankt voor de vele reacties. 'k ben voor de moment nog 3 weekjes in China, eens ik terug in mijn eigen tuintje zit probeer ik al jullie raadgevingen en laat ik het resultaat weten.

grtz,

bart

bart78

Bericht door bart78 »

hallo heren,

ondertussen al wat uitgeprobeerd met het pijpje..... lukt me voor het moment aardig om een pijp aan te steken en in gang te houden.
ik heb veel aan jullie raadgevingen gehad en wil dus iedereen ook danken.

grtz,

bart

Generaal

Bericht door Generaal »

Fijn te lezen bart78,
En nu nog rustig door het tabakswereldje kuieren..
En als het je gaat smaken, komt er nog wel meer rookhout!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

bart78

Bericht door bart78 »

Heren,

ondertussen al menig pijpje gerookt. het aansteken van de pijp lukt behoorlijk, doch heb ik nog 2 probleempjes.

1) bij het roken van de pijp moet ik deze nogal stevig doorroken..... zeer regelmatig nogal diepe trekken nemen, of deze gaat uit. ook moet ik om de paar trekken de tabak "bijdrukken". gevolg is dus dat mijn pijp binnen de 10 minuten opgerookt is...doch van vocht in de pijpsteel of blaren op de tong heb ik niet echt last. nu vind ik het net de charme van een pijproken dat je ze kan stoppen en er een uurtje met aan de slag kan....... in dat opzicht zou ik dit probleem graag verholpen zien.

2) bij het leeg maken van de pijp (de ene keer wel, de andere keer niet), merk ik tabakvezelfs die maar voor de helft zijn opgerookt. (ene kant zwart geblakerd, andere kant nog orginele tabakleur.

iemand een idee om deze problemen op te lossen?

thx,

bart

Generaal

Bericht door Generaal »

Volgens mijn mening, stop je je pijp niet volgens de regels van de kunst..
Of de verkeerde tabak in de verkeerde pijp..te grote kop, te hoge ketel..
Of je tabak echt te nat..
Niet goed aangestoken en dan proberen verder te roken..
Trekt je pijp goed, als ze leeg is?

Als je 'n rager door je pijp haalt, komt ie dan netjes onder op de bodem van de ketel uit?
Zit er misschien iets in je rookkanaal?

Bij het stoppen van je pijp, maak je dan tussendoor even 'n trek controle? ('n Gestopte pijp mag ietsje zwaarder trekken dan 'n lege.)
Vertel eens welke tabak je rookt, welke diameter heeft je ketel, hoe hoog is je ketel?
Hoe ga je te werk bij het stoppen van je pijp, bart78?

lestat

Bericht door lestat »

met mijn savinelli roma kom ik zelfs 2 uur toe :)

Ik heb probleem 1 ook regelmatig. Maar denk dat dit aan mijn ongeduld liegt en de tabak nog te vochtig in mijn pijp doe. Even laten drogen voor het stoppen is de oplossing.
Je 2e probleem komt volgens mij door het te snel roken. De tabak zal dan sneller naar onder in de ketel beginnen branden in plaats van gelijkmatig. Daardoor wordt de middelste laag tabak vanonder uit geschroeid in plaats van rustig op te branden.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Bart. Moeilijk om zo te zeggen wat er gebeurd, maar er zijn een paar mogelijkheden.

Te snel roken; door te snel roken komt er snel meer vocht vrij in je kop, en wordt de rest van de tabak zo klef dat hij niet meer wil branden. In principe is het voor mijn gevoel beter om te langzaam te roken en vaak opnieuw aan te steken, dan om te snel te roken.

Het klinkt ook een beetje als veel te vast of veel te los stoppen... Na het stoppen en voor het aansteken moet een pijp merkbaar zwaarder trekken dan een lege pijp. Als tijdens het nemen van een trek je ogen naar binnen dreigen te ploppen is hij te vast gestopt :shock:

Regelmatig aandrukken is normaal, in het begin vaker (zeg het eerste kwartier), later wat minder vaak.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

bart78

Bericht door bart78 »

hallo,

allen reeds bedankt voor het antwoord.
'k geef wel graag nog wat meer details.
ondertussen heb ik 2 pijpen.

pijp 1: een rechte steel, diameter 2CM en hoogte binnenkant kop 2,5 cm
pijp 2: een kromme steel (echt wel krom, het grootste steel van de pijp wijst gewoon naar de grond als je hem in je mond steekt), diameter 2,5 cm en hoogte 3,5 cm

pijp 2 had een metalen filter tussen mondstuk en steel. ik heb deze verwijdert. het is nu wel zo dat deze pijp niet zo goed trekt als ze leeg is. ik moet niet mega hard trekken om er lucht door te krijgen maar pijp 1 trekt veel beter (toch zeker dubbel zo goed als ik het zo kan uitdrukken). ik weet niet of dit normaal is aangezien ik niet kan vergelijken met een ander pijp met kromme steel. zelfs als ik de steel demonteer en een rag door het gat steek van het stukje steel dat aan de kop is bevestigd, dan nog krijg ik het rag niet door de steel. als ik nameet hoe ver ik kom moet ik wel zeer kort bij het gaatje zitten dat in de kop uitkomt.

ik rook nog steeds een verginia n°1 Mc baren (ready rubbed staat op het doosje).

en voor het vullen van mijn pijp ga ik als het volgt te werk:

- ik neem een hoopje tabak uit mijn doos en begin manueel de vezels tabak nog eens te halveren omdat ik de tabakvezels nogal lang vind. (ik denk zo een half centimetertje lang). vervolgens laat ik hoopjes tabak in de kop vallen, schud af en toe met de kop eventjes zodat alles mooi bij elkaar valt. als de kop vol is, neem ik proeftrekjes terwijl ik met een driepikkel de tabak naar beneden duw in de kop. ik stop hiermee als ik wat meer weerstand voel bij het trekken. dit is meestal bij een gevulde kop op niveau tussen een half en twee derden. vervolgens vul ik de vrijgekomen ruimte weer aan terug proeftrekjes en drukken, hierna herhaal ik alles nog eens voor een laatste keer. het resultaat is een pijpje dat gevuld is tot op 1 mm van de rand van de kop.
nu neem ik een lucifer en zuig lucht door terwijl ik de lucifer boven de kop hou. je ziet dan echt de vlam van de lucifer naar de tabak trekken. eens alles brand laat ik alles terug doven. de tabak is nu wat "opgezet". ik druk terug aan terwijl ik proeftrek en steek zoals hiernet beschreven de pijp nog eens aan, waarna ik vertrokken ben ;-)

'k moet nu wel zeggen dat bij pijp nummer 2 ik het vuur van de lucifer veel minder sterk naar de kop zie trekken bij het aansteken dan bij pijp nummer 1.

grtz,

bart

metaltommy

Bericht door metaltommy »

terwijl ik met een driepikkel de tabak naar beneden duw
probeer is het met je vinger te doen, heb je meer gevoel met wat je doet.. is my 2 cents.
Groet,
Tom

Generaal

Bericht door Generaal »

En met je pijp nr2, fel gebogen, gaat de rager door het mondstuk, het kan dat door de felle bocht, het mondstuk dicht zit.
Verder zou je als je de tige verwijderd hebt, zekers met 'n rager door het rookkanaal moeten kunnen tot in de kop, misschien dat er iets inzit dat dit belemmert, neem eens 'n zaklampje en inspecteer dit.
Ik heb zo'n pijp, Neerrup, die er houtvulsel had inzitten en heb het met 'n metalel priem eruit gepeuterd.
Ook komt er geregeld eens 'n tabakvlokje vastzitten.

En volgens jou omschrijving van je pijp nr 1, zou dit 'n prima roker moeten wezen!
Na de eerste brand in je pijp, kijk eens naar het oppervlakte van de tabak, als je deze lichtjes terug aantampert, waar hij vuur heeft gehad en bij het opnieuw aansteken, ervoor zorgen dat het gehele oppervlak goed aangestoken is en dan rustige trekjes...wedden dat het je gaat lukken!

Succes!

Master-Fan

Bericht door Master-Fan »

de filmpjes en het boek van janneman doornemen / bekijken. In een paar uurtjes verbeter je je technieken !

mijn rook kwaliteiten heeft het ook enorm verbeterd. het is duidelijk, helder uitgelegd en goed na te proberen / te oefenen !
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

bart78 schreef:hallo,

- ik neem een hoopje tabak uit mijn doos en begin manueel de vezels tabak nog eens te halveren omdat ik de tabakvezels nogal lang vind. (ik denk zo een half centimetertje lang).
Tabak halveren zou ik niet doen. Als je de stukjes te klein maakt is de kans op een vast gestopte pijp m.i. veel groter. Door de lange draden blijft er wat meer lucht tussen de tabak waardoor de kans op verstikken (en het uitgaan van de pijp) kleiner is. Overigens, dit is wat mijn gevoel zegt, gecombineerd met logisch beredeneren. Wellicht dat een meer ervaren pijproker dit kan bevestigen of ontkrachten...
bart78 schreef: vervolgens laat ik hoopjes tabak in de kop vallen, schud af en toe met de kop eventjes zodat alles mooi bij elkaar valt. als de kop vol is, neem ik proeftrekjes terwijl ik met een driepikkel de tabak naar beneden duw in de kop. ik stop hiermee als ik wat meer weerstand voel bij het trekken. dit is meestal bij een gevulde kop op niveau tussen een half en twee derden. vervolgens vul ik de vrijgekomen ruimte weer aan terug proeftrekjes en drukken, hierna herhaal ik alles nog eens voor een laatste keer. het resultaat is een pijpje dat gevuld is tot op 1 mm van de rand van de kop.
Lijkt op zich weinig mis mee, maar ik zou inderdaad aandrukken met de vinger... Belangrijk is dat de trek goed is: iets zwaarder dan zonder tabak.
bart78 schreef: nu neem ik een lucifer en zuig lucht door terwijl ik de lucifer boven de kop hou. je ziet dan echt de vlam van de lucifer naar de tabak trekken. eens alles brand laat ik alles terug doven. de tabak is nu wat "opgezet". ik druk terug aan terwijl ik proeftrek en steek zoals hiernet beschreven de pijp nog eens aan, waarna ik vertrokken ben ;-)
Houd er bij het aandrukken na de eerste keer vlammen rekening mee dat je alleen de omhooggekomen tabak platdrukt en niet de tabak steviger de pijp indrukt!
bart78 schreef: 'k moet nu wel zeggen dat bij pijp nummer 2 ik het vuur van de lucifer veel minder sterk naar de kop zie trekken bij het aansteken dan bij pijp nummer 1.
Hmm, kan aan de pijp liggen, maar ook aan het stoppen. Op zich moet de vlam zonder al te hard zuigen makkelijk de kop in te krijgen zijn.

Ik ben geen ervaringsdeskundige dus bovenstaande is misschien niet het beste antwoord, maar hopelijk brengt het je iets beter bij een lekkere pijp roken!
Pijproker des forums

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Luys schreef:Tabak halveren zou ik niet doen. Als je de stukjes te klein maakt is de kans op een vast gestopte pijp m.i. veel groter. Door de lange draden blijft er wat meer lucht tussen de tabak waardoor de kans op verstikken (en het uitgaan van de pijp) kleiner is. Overigens, dit is wat mijn gevoel zegt, gecombineerd met logisch beredeneren. Wellicht dat een meer ervaren pijproker dit kan bevestigen of ontkrachten...
Wat Luys zegt klopt wel, Bart78. Het is zeker niet erg om hele lange draden even een keertje te halveren, maar pas op met het veranderen van de tabaksstructuur, zéker als beginnend pijproker.

Zoals Luys schrijft, zijn die lange vezels ter beluchting van de tabak in de pijp en het doorgeven van het vuurtje aan andere tabaksvezels. Zoiets teveel inkorten zorgt ervoor dat de overgebleven korte stukjes, en vooral vaak dunne en platte vezels, te strak op elkaar komen te liggen. Hierdoor "verstikt" de gestopte pijp min of meer, met als gevolg een slechte trek en jezelf bewusteloos zuigen aan dat ding.

Bij zulke acties (of bij tabakken met een dergelijke structuur) is wat losser stoppen aan te raden.

Een andere bewerking die als beginnend pijproker af te raden is, is het helemaal lospeuteren van die kleine stukjes flake of andere "dikke brokjes" in bepaalde tabakken. Mac Baren heeft er nogal eens aan handje van om wat flakestukjes te verwerken. Ga je deze uit elkaar peuteren bij het stoppen van de pijp, zorg dan dat je het zeer rustig en koel roken goed onder de knie hebt.

Die dikke stukjes tabak en stukjes flake zijn namelijk niet voor niets aan de melange toegevoegd: want JUIST om de tabak wat rustiger te laten branden is de reden dat ze erin zitten.

In principe mag je er van uitgaan, dat een tabaksproducent best wel heeft nagedacht over de samenstelling (en dat is meer dan alleen de smaak en het aroma). Lange vezels of dikke harde stukjes in een tabak zitten er dan ook meestal met een goede reden in. Want alles op 1 fijnheid van snede maken is veel goedkoper dan allerlei verschillende snedes in een pouch/blikje doen.

Hopelijk is dit een beetje duidelijk omschreven, Bart78, en heb je er iets aan in aanvulling op Luys' woorden.

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Blijkbaar kom je met logisch nadenken een heel eind ;) Dank WC voor het bevestigen van mijn verhaal!
Pijproker des forums

bart78

Bericht door bart78 »

'k vrees dus dat ik idd het probleem heb dat er iets in de steel van de pijp is komen vast te zitten.
als ik de steel van de kop haal kom ik met een rag door de steel (stuk steel van het mondstuk), maar ik kom niet door het stukje steel dat aan de kop zit.
'k heb ook eens met een (vrij grote) naald geprobeerd en kom er ook niet met doorheen.
inspecteren met een zaklamp is ook niet zo heel makkelijk. ik zie maar een heel klein gaatje waar de steel over gaat naar de kop.

nu dus het juiste materiaal zoeken om hetgeen in de weg zit (wat het ook moge zijn) er uit te krijgen.

ik hou jullie op de hoogt ;-) !

grtz,

bart

Plaats reactie