Pijp uitkrabben - hoe?
- Joey Peters
Pijp uitkrabben - hoe?
Ik vroeg me af hoe jullie de kool aanslag in een pijp eruit krabben. Mij lukt het namelijk niet zo goed, en ik moet nu eentje uitkrabben. Misschien ligt het aan het bestek... Ik moet veel kracht zetten maar ik wil de pijp niet van binnen beschadigen.
Het is trouwens mijn favoriete pijp die ik van m'n vader voor kerstmis heb gekregen; een big ben flamingo.
Het is trouwens mijn favoriete pijp die ik van m'n vader voor kerstmis heb gekregen; een big ben flamingo.
- Vier Heeren Baai
- Joey Peters
- Vier Heeren Baai
- Joey Peters
- Vier Heeren Baai
- Joey Peters
- Vier Heeren Baai
- Vier Heeren Baai
- Joey Peters
Ik zal het onthouden als ik weer eens tabak moet gaan halen. Waar moet ik op letten? Moet het scherp zijn? (de krabber die ik nu heb is nogal bot)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils
- Joey Peters
Is het misschien een goed idee eerst de pijp te laten intrekken met alcohol (van binnen)?
Er is hier in de buurt een compaenen winkeltje. Nogal prijzig wel. Het liefst bestel ik over het internet... Maar voor een krabber kan ik wel even kijken. Maar ik ga eerst even een weekje (zaterdag) op vakantie, dus neem ik even een andere pijp mee.
Er is hier in de buurt een compaenen winkeltje. Nogal prijzig wel. Het liefst bestel ik over het internet... Maar voor een krabber kan ik wel even kijken. Maar ik ga eerst even een weekje (zaterdag) op vakantie, dus neem ik even een andere pijp mee.
-
Kan me alsnog niet voorstellen dat 't je heel veel zal kosten. Over het internet bestellen van een schraper lijkt me een duurdere aangelegenheid; waarschijnlijk betaal je dan meer aan verzendkosten!
Persoonlijk zou ik niet aan de slag gaan met alcohol; je zou 't trouwens nog wel kunnen proberen met wat fijn schuurpapier (dat ligt ook vast in je schuur).
Waar gaat de vakantie heen? Heb je aan één pijp genoeg dan?
Ik ben zelf net terug uit Engeland.
Persoonlijk zou ik niet aan de slag gaan met alcohol; je zou 't trouwens nog wel kunnen proberen met wat fijn schuurpapier (dat ligt ook vast in je schuur).
Waar gaat de vakantie heen? Heb je aan één pijp genoeg dan?

- Joey Peters
Ik ga naar Duitsland, naar Turingen, samen met vrienden van m'n ouders en m'n ouders.
Engeland is zeer mooi heb ik gehoord van een vriend wiens vriendin uit Engeland komt.
Tja, ik heb maar 3 goede pijpen. Eentje rook ik met baaitabak, de andere naturel, en de andere aromatische tabakken (de meest gebruikte), en die is dus nogal 'terig'.
Ik zal je raad opvolgen. Ik ben immers pas 3 jaar aan het pijproken.
(stiekem heb ik me voorgenomen in een Duitse stad een nieuwe pijp te kopen van het vakantie geld)
Engeland is zeer mooi heb ik gehoord van een vriend wiens vriendin uit Engeland komt.
Tja, ik heb maar 3 goede pijpen. Eentje rook ik met baaitabak, de andere naturel, en de andere aromatische tabakken (de meest gebruikte), en die is dus nogal 'terig'.
Ik zal je raad opvolgen. Ik ben immers pas 3 jaar aan het pijproken.
(stiekem heb ik me voorgenomen in een Duitse stad een nieuwe pijp te kopen van het vakantie geld)

-
Re: Pijp uitkrabben - hoe?
Zakmesje, werkt prima. 

- Generaal
Beste Joey,
Ik heb deze destijds bij Paul, Haddocks aangeschaft en ben er zeer tevreden over, altijd voorzichtig te werk gaan, geen te grote instelling i.v.m het instellen van de ruimer, en zeer lichtjes draaien, niets forceren...

Deze uitvoering zie ik ook geregeld aangeboden, maar bezit er zelf geen.

Ik heb deze destijds bij Paul, Haddocks aangeschaft en ben er zeer tevreden over, altijd voorzichtig te werk gaan, geen te grote instelling i.v.m het instellen van de ruimer, en zeer lichtjes draaien, niets forceren...

De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.
Time is money, but with hobby you need them both.
De bovenste noemen ze ook wel "de pijpenmoordenaar". Waarschijnlijk vanwege zijn "zachtaardige" behandeling van de koollaag. Mede omdat velen de diameter vergroten, terwijl de reamer nog IN de ketel steekt. Beter is om de reamer uit de ketel te halen, diameter iets vergroten indien wenselijk en dan weer van boven af aan de laag wegschrapen. En zoals jij al schrijft: voorzichtig te werk gaan.Generaal schreef:Beste Joey,
De onderste is echt de meest ideale die ik tot nu toe heb gezien (en die gebruik ik dan ook al jaren). O.a. DTM heeft ze.
- Wowbagger
Even een complete newb vraag wellicht: Is het ook mogelijk om alles alleen maar met een schuurpapiertje te doen?
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Ja om je vinger of een stukje hout rollen en tegendraads van de rol draaien.Wowbagger schreef:Even een complete newb vraag wellicht: Is het ook mogelijk om alles alleen maar met een schuurpapiertje te doen?
Korrel grote ontgaat me nu ook even
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Dukdalf
Ja hoor, dat kan op zich best. Voordeel van een 'reamer' is dat je veel meer controle hebt over hoeveel kool je weghaalt en het veel gemakkelijker is om een egaal eindresultaat te krijgen. Met schuurpapier loop je bovendien een gerede kans dat de rand van je ketel beschadigt. Ik heb hier nog wel een eenvoudige reamer liggen die ik nooit gebruik (omdat ik ook zo'n Senior heb
). Tegen porto mag je hem hebben. Als je toch met schuurpapier aan de slag wilt, inderdaad om een stokje rollen en lager dan korrel 220 zou ik niet nemen.

- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
1 nadeel van die Senior Pipe Reamer, ik heb nu een Big Ben liggen met zo'n ENORME ketel dat als ik de reamer op max zet hij niet eens de kanten van de ketel raakt. 

An item at rest cannot be stopped.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Pieter
Het probleem is denk ik de gemiddelde driepoot op de schraper van die mooie afgeronde randjes heeft. Om een pijp goed te kunnen ruimen heb je toch iets scherps nodig. Dat hoeft niet heel scherp te zijn, maar je gekozen gereedschap moet zich in de koollaag kunnen werken.
Een keukenmes of zelfs een goedkoop theelepeltje is al genoeg. Als er maar ergens een hoek aan zit.
Een keukenmes of zelfs een goedkoop theelepeltje is al genoeg. Als er maar ergens een hoek aan zit.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
-
ik gebruik die roze staaf slijpsteentjes die ik in de kolomboormachine laat draaien en dan met de hand de kop er onder en voorzichtig naar omhoog tot het gewenste resultaat
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego
greetz diego
- Ronald
Ik gebruik al jaren de senior pipe Reamer en bevalt me prima.
dat ding ooit jaren geleden (nog in guldens) gekocht.
Enige nadeel is mischien de onderkant is niet mooi rond voor de bodem.
Maar daar zit over het algemeen niet zoveel koolaanslag.
Je hebt hem niet dagelijks nodig maar is wel een onmisbaar stuk gereed schap als je pijpt rookt vind ik persoonlijk

dat ding ooit jaren geleden (nog in guldens) gekocht.
Enige nadeel is mischien de onderkant is niet mooi rond voor de bodem.
Maar daar zit over het algemeen niet zoveel koolaanslag.
Je hebt hem niet dagelijks nodig maar is wel een onmisbaar stuk gereed schap als je pijpt rookt vind ik persoonlijk

Groet Ronald
- Paasei
Ik heb ook zo'n setje als WC, de onderste foto.
Die doen het prima.
Met een kolomboor zou ik het risico niet nemen... zelfs op allerlaagste toeren. Je schraapt al snel teveel weg, met dat handmatige setje is het zelfs oppasen !
Waardig alternatief, en door sommigen hier gebruikt als enige ruimer, is schuurpapier:
Oprollen, in de kop, en dan 'tegen' de oprolrichting in de kop draaien.
Die doen het prima.
Met een kolomboor zou ik het risico niet nemen... zelfs op allerlaagste toeren. Je schraapt al snel teveel weg, met dat handmatige setje is het zelfs oppasen !
Waardig alternatief, en door sommigen hier gebruikt als enige ruimer, is schuurpapier:
Oprollen, in de kop, en dan 'tegen' de oprolrichting in de kop draaien.
Koninklijke Eikel Des Forums.
-
Ik gebruik altijd een schuurpapiertje. Oprollen, in de pijpenkop ronddraaien. Eerst tegen de richting zodat het mooi aansluit aan de kop, zit het te vast, dan draaien we even naar de andere kant. Dit werkt perfect en laat een mooi egale koollaag achter net omdat het zo mooi aansluit tegen de kop.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...
-
Precies Bruyere, een restant van de koollaag moet je laten zitten!