Wanneer heb je een klik met een pijp?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Arno
Contacteer:

Wanneer heb je een klik met een pijp?

Bericht door Arno »

Zojuist heb ik wat pijpen van me te koop gezet omdat ik er geen klik mee had. Opeens vroeg ik me af, wat is dan precies die "klik"? Wanneer heb ik wel een klik met een pijp? Voor mij is dat wanneer minimaal 1 bepaalde blend (het liefst meerdere, maar ok..) bijna magisch goed smaakt in 1 bepaalde pijp. Bijvoorbeeld, ik heb een GBD prince waarin GL Pease Abingdon overheerlijk smaakt. Dus heb ik een klik met die pijp. Hoe zit dat bij jullie?
Afbeelding

kiske

Re: Wanneer heb je een klik met een pijp?

Bericht door kiske »

Eigenlijk hetzelfde als bij jou. Als een tabak er perfect uit rookt/smaakt krijg ik er vanzelf een klik mee. Aan de andere kant heb ik bijvoorbeeld wel eens een pijp die ik als een typische latakiapijp zou classificeren maar waaruit dit edel kruid niet was te roken. Resultaat was geen klik. Deze pijp eens gestopt met een baai en dat was een perfect huwelijk. Resultaat een baai pijp met kleine kop waar ik graag naar grijp! Toch een klik!

Dus ja, een pijp en ik hebben een klik zodra het juiste huwelijk tussen soort tabak en pijp is gesloten!

Akkie

Bericht door Akkie »

Zou het met een pijp misschien wel eens hetzelfde kunnen zijn als in een relatie? ; eerst val je voor de "looks" ( vorm, verhouding kop/steel), na een paar afspraakjes vallen de details op (nervatuur, kleur, textuur) ook leuk, dan zetten we de stap en gaan voorzichtig de relatie aan, om vervolgens maar te hopen dat je mooie toekomst (bijvoorbeeld hoe en met welke tabak brand ze fijn) samen gaat hebben. Kan dus alle kanten op.

Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat de nostalgische, romantiserende filosoof :B in mij de overhand krijgt op deze grijze zaterdagmiddag. Enfin.... :)
" Figuring Shit Out "

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Akkie schreef:Zou het met een pijp misschien wel eens hetzelfde kunnen zijn als in een relatie? ; eerst val je voor de "looks" ( vorm, verhouding kop/steel), na een paar afspraakjes vallen de details op (nervatuur, kleur, textuur) ook leuk, dan zetten we de stap en gaan voorzichtig de relatie aan, om vervolgens maar te hopen dat je mooie toekomst (bijvoorbeeld hoe en met welke tabak brand ze fijn) samen gaat hebben. Kan dus alle kanten op.

Het kan natuurlijk ook zomaar zijn dat de nostalgische, romantiserende filosoof :B in mij de overhand krijgt op deze grijze zaterdagmiddag. Enfin.... :)
Daar zit wat in, ik denk dat de meesten hier dan wel uiterst polygaam zijn.

Akkie

Bericht door Akkie »

Asmodeus schreef:
Akkie schreef:Zou het met een pijp misschien wel eens hetzelfde kunnen zijn als in een relatie? ; eerst val je voor de "looks" ( vorm, verhouding kop/steel), na een paar afspraakjes vallen de details op (nervatuur, kleur, textuur) ook leuk, dan zetten we de stap en gaan voorzichtig de relatie aan, om vervolgens maar te hopen dat je mooie toekomst (bijvoorbeeld hoe en met welke tabak brand ze fijn) samen gaat hebben. Kan dus alle kanten op.

idd, een van de vele voordelen van het pijproken. Ik ga er dan ook vanuit dat dit relationeel gezien voor mij het maximaal haalbare gaat zijn, althans toch zeker wat mvr. Akkie betreft.
" Figuring Shit Out "

Claude

Bericht door Claude »

Ik rook louter pijpen waarmee ik een klik heb. Ik doe geregeld een pijp weg waar ik geen klik mee kon krijgen, dus de vraag die erbij komt is: hoe krijg je een klik met een pijp?

Voorbeeld: een prachtige pijp van Dunhill, een werkelijk geweldig model met een rechte nerf, maar niets smaakte erin. De pijp heb ik vele kansen gegeven en daarna weggelegd en geruild met een Duitser voor een pijp van Paolo Becker, waar de klik er meteen was. Nooit meer een Dunhill? Het was mijn eerste, maar betwijfel zeer of ik ze nog een kans geef. De eerste indrukken zijn dus belangrijk. Net als in menselijke relaties ga je bij het in gebruik nemen van een pijp ook een soort relatie aan. Je zult altijd droog roken, nooit uitgaan :D

De manier is naar mijn mening echt veel, veel tabakken te proberen. In verschillende tempo's en rekening houdend met een nog niet goed opgebouwde carbon-laag, een model dat eigenlijk niet aanspreekt, iets waar je misschien niet voor open kan of wil staan. Again, relaties... en voor de rest (en dit is echt mijn mening) is niet elke pijp goed. Er zijn meer slechte dan goede pijpen op de markt.

Mijn mooiste kliks tot nu toe:

Mijn vrouw allereerst.
Een Baldo Baldi egg shape met Escudo. Gemaakt voor elkaar.
Een Jess Chonowitsch met Reiner long golden. Lang gezocht naar een goede voor Reiner's.
Een Rainer Barbi met Dunhill Elizabethan Mixture. Werkelijk de beste, op een gedeelde plek met een Becker.
Een Hans Former Nielsen pijp waaruit ik met veel genoegen Solani 633 rook
Een klein, ongemerkt pijpje uit Frankrijk waar sinds jaar en dag Capstan blauw in zit (oud en nieuw)

En zo verder.

Mikali

Bericht door Mikali »

Dat ken ik van ergens, zou dat de reden zijn waarom ik graag een Winslow rook?
Omdat ik, tot nu toe, werkelijk altijd een "klik" heb/krijg met deze pijpen?
Verder zijn er tig andere waar het minder goed mee wil lukken, maar krijg het zelden over mijn hart er afstand van te nemen.
Het is eigenlijk één van de eerste keren dat ik een paar pijpen verkoop in Heukelum (eigenlijk verkocht heb) ...
Maar het is ook wel doodzonde een veel te goede en mooie pijp stof laten vangen in het rek ...
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik denk om te beginnen dat ik eerder het ontbreken van 'de klik' ervaar, dan de klik zelf; als ik voor mijn pijpenrek sta dan realiseer ik me dat ik een pijp al heel lang niet meer gerookt heb, ik pak hem... nee, toch niet. Dan weet ik dat er bij die pijp iets ontbreekt, in elk geval voor nu.
Ik heb overigens wel ervaren dat dat weinig zegt over de toekomst. Ik heb een schoenendoos waar pijpen inzitten die na twee of drie jaar zonder roken toch maar uit het rek zijn gehaald. Maar het komt ook voor dat ik een pijp in die doos doe, eens even kijk naar de rest van de inhoud, en dat staat ineens weer een van die andere weinig gerookte dingen terug in het rek, en blijkt ineens serieus in de rotatie opgenomen. Mijn smaak van roken blijft veranderen, heel langzaam, en dan eens de ene kant op, en dan weer de andere kant op.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

wiele

Bericht door wiele »

ik heb dat met m'n st patrick's day 05 van peterson.
die is gereserveerd voor mijn latakiatabakken. maar er klopt iets niet mee precies.niet dat ze niet smaakt, niet dat die niet mooi is, en toch ...
moeilijk uit te leggen. vandaar dat we misschien zeggen "er is geen klik". iets dat niet goed te verklaren valt, een onduidelijke reden, maar er is toch iets mis...

maar ik denk dan: "och , de pijp zelf kan er ook, niets aan doen" :)
en ik hou hem dan toch maar en geef hem af en toe de kans

Bommel

Bericht door Bommel »

Alle pijpen die ik bezit worden allen gerookt, de een wat meer dan de ander.
Er is nog nooit een geweest die het nest heeft verlaten.......tot nu dan.
Ik heb een pijp waar de klik er duidelijk niet is en ik vermoed dat die er ook niet zal komen.
Wellicht ligt de schuldvraag bij mij maar het lukt gewoon weg niet.
Dus deze pijp staat op de zeldzame Bommelse nominatie om uit te vliegen.
Welke het is hou ik nog in discretie want er vind een onderhandeling plaats op dit moment.
Vind ik het jammer?
Aan de ene kant ja want het is me nog nooit overkomen, maar aan de andere kant is wellicht iemand die er reuze blij me kan zijn.
Afbeelding

Geoff

Bericht door Geoff »

Bij mij is het net zoals hierboven reeds enkele malen omschreven is: de tabak met de juiste pijp spelen de grootste rol. Echter wat voor mij ook heel belangrijk is, is hoe de pijp in de hand en de mond ligt. Als ik een pijp rook die te zwaar is om in mijn mondhoek te laten bengelen, is het game over. Dan gaat die er uit.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Bommel

Bericht door Bommel »

Bommel schreef:Alle pijpen die ik bezit worden allen gerookt, de een wat meer dan de ander.
Er is nog nooit een geweest die het nest heeft verlaten.......tot nu dan.
Ik heb een pijp waar de klik er duidelijk niet is en ik vermoed dat die er ook niet zal komen.
Wellicht ligt de schuldvraag bij mij maar het lukt gewoon weg niet.
Dus deze pijp staat op de zeldzame Bommelse nominatie om uit te vliegen.
Welke het is hou ik nog in discretie want er vind een onderhandeling plaats op dit moment.
Vind ik het jammer?
Aan de ene kant ja want het is me nog nooit overkomen, maar aan de andere kant is wellicht iemand die er reuze blij me kan zijn.
James Upshall te koop aangeboden in de Heukelumse verkoop topic.
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Geoff schreef:Bij mij is het net zoals hierboven reeds enkele malen omschreven is: de tabak met de juiste pijp spelen de grootste rol. Echter wat voor mij ook heel belangrijk is, is hoe de pijp in de hand en de mond ligt. Als ik een pijp rook die te zwaar is om in mijn mondhoek te laten bengelen, is het game over. Dan gaat die er uit.
Bovenstaande criteria is een beetje mijn lijdraad . Moet makkelijk in de mond hangen zonder nadenken , moet lekker aanvoelen , en moet eigenlijk meerdere tabakken aankunnen die er lekker uit roken . De looks als straight grain of top merk vindt ik dan niet zo belangrijk meer . Het genot gaat boven het uitzien in mijn geval , hebben ze beide is het meegenomen .

Godfrey

teunis

Bericht door teunis »

Wanneer heb ik een klik met een pijp?

Nou, eigenlijk niet.

De pijp wordt bij aanschaf beoordeeld op het handgevoel en op het vermoeden van goede rookeigenschappen (pijpenragertest). Gedeeltelijk ook op het uiterlijk, maar dan alleen qua vorm; grain speelt nauwelijks een rol.

Voor dagelijks gebruik heb ik de Falcons en 1 bepaald merk tabak. Dat gaat altijd goed. Voor speciale tabak kies ik vaak een speciale pijp, waarbij ik min of meer de bekende regels hanteer (baai in grote koppen, flakes in smalle schoorstenen, enz.), maar dat voer ik niet consequent door, ik kan er ook zomaar voor kiezen om een baai in een kleine corncob te proppen. Negen van de tien keer gaat dat goed. Als het niet goed gaat, heeft dat heel vaak ermee te maken dat ik bijvoorbeeld flakes uit een grote kop rook, en de hele rooksessie mij gewoon op dat specifieke moment te lang duurt (ik heb nog iets te doen versus in alle rust een boek lezen).

Ik heb dus geen klik met een speciale pijp, maar (als je dat al een klik mag noemen) meer met het totale plaatje:
de pijp, de tabak en de situatie waarin ik op dat moment verkeer.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

MilleLuci
Contacteer:

Bericht door MilleLuci »

Asmodeus schreef:

Poly-amory met veel exemplaren! Klikje begint met het in de hand houden en het gevoel erbij! Dan moet nog blijken of het lekker rookt.
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Sinds 1967 rook ik een pijp en bij mij spelen mogelijk daardoor
meer zaken mee.
Na zeer veel jaren modellen gerookt te hebben die voor die tijd te
doen gebruikelijk waren en waarvan ik dacht tevreden mee te zijn
liep ik bij Van Renssen een jaar of zes, zeven geleden tegen het
merk Winsløw op.

Ik wist al veel langer dat de Denen sinds de jaren vijftig free hand
pijpen maakten, helaas nauwelijks in Nederland verkrijgbaar.
Toen kwam ik in 2000 in het bezit van het pijprokersblad Pipe en
de betreffende uitgave ging over Deense pijpmakers.
Pijpmakers als Ulf Noltensmeyer, Per Hansen, Tom Eltang en Poul
Winsløw stonden erin met hun verhaal en enige ontwerpen.
Ik was verkocht, toch waren die krengen hier niet verkrijgbaar.

Tot die zes jaar geleden dus bij Van Renssen. Na decennia de
traditionele pijpen gerookt te hebben was ik erop uit gekeken en
gerookt en dat tot op de dag van vandaag.

Deense pijpen zijn speels, soms gedurfd, een maat groter dan de
traditionele, grotendeels handgemaakt, de diameter van het rook-
kanaal is breder dan te doen gebruikelijk, gelukkig voorzien van
acryl stelen, in de regel zijn ze niet in grote series gemaakt,
vanaf start roken ze al acceptabel, nauwkeurige afwerking, kortom
niet een speciale voorkeur voor 1 of meerdere pijpen, maar voorkeur
voor een geheel merk.

Plaats reactie