Vochtprobleem (niet in de pijp)
- Claude
Vochtprobleem (niet in de pijp)
Al een paar maanden nu hebben wij een vochtprobleem in ons nieuwe huis. Er is geen schimmel, maar wel vocht. En na vijf maanden is het nu langzaam te merken in de pijpen. De mondstukken zitten wat losser, en het duurt na een rookbeurt wat langer voor ze weer lekker ruiken. Soms heb ik ook het gevoel dat ik sinds we in ons nieuwe huis wonen mijn pijp vaker moet bijvuren dan voorheen. Al met al maak ik me een beetje zorgen of het niet een ramp voor ze is. Na jaren in een veel droger huis te hebben gewoond. Iemand een tip om allereerst mijn rookhouten te redden?
Laatst gewijzigd door Claude op 15 sep 2015 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Re: Vochtprobleem (niet in de pijp)
Geen ervaring met vochtproblemen, maar misschien kan je meten waar in je huis de minst vochtige plaats is en je pijpen daar voorlopig stallen?
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.
- Claude
Ik moet er nog achter komen waar dat precies is. We hebben een tuin, en woonden altijd op de eerste en tweede verdieping. Daar lagen de pijpen altijd in een van de laden van een kast en andere stonden in een rek ín de kast.
-
Met een hygrometer kan je dat makkelijk meten. Sigarenzaken hebben zoiets zeker, tuincentra misschien ook.
Edit: bij ons in de woonkamer bedraagt de luchtvochtigheid momenteel zo'n 57%.
Edit: bij ons in de woonkamer bedraagt de luchtvochtigheid momenteel zo'n 57%.
Laatst gewijzigd door Arclaud op 15 sep 2015 20:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Misschien een bak met rijst op dezelfde plek als je pijpen neerzetten?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Lonny
Is jouw nieuwe huis "nieuw" nieuw.
Dan kan het te maken hebben met vocht wat in het beton etc. zit.
Gaat vanzelf over na een aantal maanden.
Vooral een zomer waar je de ramen open zet.
En komende winter goed doorluchten. Vocht wil van warm naar koud als ik mij niet vergis dus verwarming aan en daarna uit en de ramen openzetten voor 15 minuten.
En komende winter goed doorluchten. Vocht wil van warm naar koud als ik mij niet vergis dus verwarming aan en daarna uit en de ramen openzetten voor 15 minuten.
- Claude
Nee het is een huis uit 1920, wel verbouwd, maar op een behoudende manier.Lonny schreef:Is jouw nieuwe huis "nieuw" nieuw.
Misschien maar met luchtontvochtigers aan de slag.
Als iemand een goede tip heeft hoe je een vocht kan onttrekken uit een kastje, of doos, graag. En weet iemand wat de gevolgen zijn voor pijpen?
- Claude
Werkt dat?Bananabox-Ninja schreef:Misschien een bak met rijst op dezelfde plek als je pijpen neerzetten?
- Bananabox-Ninja
- Contacteer:
Als je er een GSM die in het water gevallen is geheel droog mee krijgt dan is het de moeite van het proberen waard toch?Claude schreef:Werkt dat?Bananabox-Ninja schreef:Misschien een bak met rijst op dezelfde plek als je pijpen neerzetten?
An item at rest cannot be stopped.
"Ninja des forums"
"Ninja des forums"
- Lonny
wij wonen zelf in een zeer vochtig huis.
Het betreft een huurhuis voor niet te veel geld op een zeer gewilde locatie dus we nemen het op de koop toe.
Maar in de winters hebben we wel eens schimmel op de muren.
Het enige wat helpt is een electrische ontvochtiger. We hebben die voor ongeveer 300 euro gekocht en ik haal per week 6 liter water uit een ruimte.
Als we net terugkomen van vakantie en alles heeft dichtgezeten dan haal ik wel dagelijks 6 liter op....
De vorige bewoners hadden nergens last van maar de eigenaar heeft het huis van binnen volledig laten schilder met een volgens mij te goede verf die geen water doorlaat....
dat kan ook de reden zijn.
ik merk niets aan de pijpen of tabak maar dat komt waarschijnlijk omdat ik pas begonnen ben met pijproken in dit huis.
Het betreft een huurhuis voor niet te veel geld op een zeer gewilde locatie dus we nemen het op de koop toe.
Maar in de winters hebben we wel eens schimmel op de muren.
Het enige wat helpt is een electrische ontvochtiger. We hebben die voor ongeveer 300 euro gekocht en ik haal per week 6 liter water uit een ruimte.
Als we net terugkomen van vakantie en alles heeft dichtgezeten dan haal ik wel dagelijks 6 liter op....
De vorige bewoners hadden nergens last van maar de eigenaar heeft het huis van binnen volledig laten schilder met een volgens mij te goede verf die geen water doorlaat....
dat kan ook de reden zijn.
ik merk niets aan de pijpen of tabak maar dat komt waarschijnlijk omdat ik pas begonnen ben met pijproken in dit huis.
Laatst gewijzigd door Lonny op 15 sep 2015 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
- The_Undertaker
- Administrator
Jep, rijst trekt vocht aan (maar wellicht niet voldoende in deze situatie), en misschien komt er een peloton Chinezen op af om je pijpen te poetsen.Claude schreef:Werkt dat?Bananabox-Ninja schreef:Misschien een bak met rijst op dezelfde plek als je pijpen neerzetten?
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- Sidekickelvis
Huur of koop?
Kijk eens in de kruipruimte. Daar komen de meeste vochtproblemen vandaan, zeker in oude huizen. Is niet zo heel veel aan te doen anders dan de kruipruimte vol laten spuiten met schelpen o.i.d. Maar ook dat werkt niet altijd.
Zo veel en goed mogelijk ventileren is iets wat echt werkt. Alle ventilatieopeningen vol open zetten. Laat evt. ook even de ketel controleren, een slecht brandende (oudere) ketel zorgt onder meer voor veel condens in de woning maar belangrijker nog voor schadelijke gassen in de woning. Nieuwe ketels hebben daar een beveiliging tegen en halen geen zuurtsof uit huis dus kunnen ook geen gassen in huis brengen.
Kijk eens in de kruipruimte. Daar komen de meeste vochtproblemen vandaan, zeker in oude huizen. Is niet zo heel veel aan te doen anders dan de kruipruimte vol laten spuiten met schelpen o.i.d. Maar ook dat werkt niet altijd.
Zo veel en goed mogelijk ventileren is iets wat echt werkt. Alle ventilatieopeningen vol open zetten. Laat evt. ook even de ketel controleren, een slecht brandende (oudere) ketel zorgt onder meer voor veel condens in de woning maar belangrijker nog voor schadelijke gassen in de woning. Nieuwe ketels hebben daar een beveiliging tegen en halen geen zuurtsof uit huis dus kunnen ook geen gassen in huis brengen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- Claude
Koop. En goede tips, ga ermee aan de slag. Dank allemaal!Sidekickelvis schreef:Huur of koop?
- Eliminator
- Moderator
Door de jaren heen zijn een hoop oudere huizen heel verkeerd 'vernieuwd', isoleren, isoleren, isoleren leek de regel.
Helaas is daar VENTIleren bij vergeten.
Vochtproblemen en slecht te verwarmen huizen zijn daardoor ontstaan.
Niet alleen de ruimten waarin we leven moet voldoende geventileerd worden, ook in de winter, maar ook de ruimten in de bouwkundige constructie.
Voorbeeldje (bij een huis uit 1920 niet aan de orde, maar nogmaals, slechts een voorbeeldje), jarenlang zijn huizen mét een spouw maar zonder isolatie hier in, wat zal het zijn 70'er jaren huizen, geisoleerd door de spouw helemaal vol te blazen met polystyreen (piepschuim-) bolletjes.
Weg ventilatie, hallo vochtproblemen.
Ook een mooi voorbeeld, huizen die nageisoleerd zijn, oude metselwerkgevel, isolatie er aan de buitenkant tegen en stucen.
Heel veel gedaan, en dat kan goed gaan mits juist uitgevoerd (gebruik van dampdichte en dampdoorlatende folies op de juiste plaatsen).
Vocht wat in de constructie zit kan niet weg en zit uiteindelijk in je huis.
Of ook wel, goed ventileren dus.
Helaas is daar VENTIleren bij vergeten.
Vochtproblemen en slecht te verwarmen huizen zijn daardoor ontstaan.
Niet alleen de ruimten waarin we leven moet voldoende geventileerd worden, ook in de winter, maar ook de ruimten in de bouwkundige constructie.
Voorbeeldje (bij een huis uit 1920 niet aan de orde, maar nogmaals, slechts een voorbeeldje), jarenlang zijn huizen mét een spouw maar zonder isolatie hier in, wat zal het zijn 70'er jaren huizen, geisoleerd door de spouw helemaal vol te blazen met polystyreen (piepschuim-) bolletjes.
Weg ventilatie, hallo vochtproblemen.
Ook een mooi voorbeeld, huizen die nageisoleerd zijn, oude metselwerkgevel, isolatie er aan de buitenkant tegen en stucen.
Heel veel gedaan, en dat kan goed gaan mits juist uitgevoerd (gebruik van dampdichte en dampdoorlatende folies op de juiste plaatsen).
Vocht wat in de constructie zit kan niet weg en zit uiteindelijk in je huis.
Of ook wel, goed ventileren dus.
- Bommel
Zoals SKE zegt, schelpen in de kruipruimte is een een goede optie.Claude schreef:Koop. En goede tips, ga ermee aan de slag. Dank allemaal!Sidekickelvis schreef:Huur of koop?
Het ligt aan de hoogte maar als het hoog genoeg is, een laag schelpen, een flinke laag schoon zand, een laag schelpen, een laag zand en dan een enorme laag schelpen.
Het zand zorgt voor een basis op de vochtige grond, anders zinken de schelpen weg.
Mocht je de tip van BBN gebruiken, die met rijst.
Meng daar dan ook een flinke hoeveelheid zout doorheen.
Dit voorkomt stinken, schimmelen van de rijst.
Ik gebruik dit goedkope vochrvreeter maniertje ook voor ons buitenverblijf voor de winter.
In dit geval grote nasibakken die we bewaren.
Een niet geventileerde kruipruimte is ook een vochtveroorzaker. Indien dat het geval is kun je speciale ventilatiebuizen inboren met een rooster op de buitenmuur (voor en achtergevel!)
- Sidekickelvis
Dan hangen de druppels vaak aan het kruipluik. Hier doelde ik op. Meest voorkomende vochtprobleem. Andere kunnen nog zijn dat het huis op een oude tocht (zo'n slootje tussen weilanden noemen wij hier een tocht) of beek gebouwd. Daar blijft water heen stromen ook als deze gedempt is. Dan is schelpen de oplossing.kiske schreef:Een niet geventileerde kruipruimte is ook een vochtveroorzaker. Indien dat het geval is kun je speciale ventilatiebuizen inboren met een rooster op de buitenmuur (voor en achtergevel!)
Ook Eliminator zegt goede dingen over ventilatie.
- Eliminator
- Moderator
- Eliminator
- Moderator
Gelukkig maar, anders was het tijd een andere baan te zoekenSidekickelvis schreef: Ook Eliminator zegt goede dingen over ventilatie.

- gewoon ik
Je hebt verbouwd zeg je. Toevallig geen plakker laten komen? Of schilderen?
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal
Betonboorbedrijven rammelen die schuin geplaatste buizen er makkelijk 4 stuks in 2 uur in bij bestaande huizen. Noemen het vaak ook renovatieroosters. Rond 50mm (uit het hoofd) kan makkelijk door die heren uit de hand ook al is het schuin. Enkele jaren de planning voor zo'n bedrijf gedaan, vandaar.
- Eliminator
- Moderator
Dat geloof ik direct, maar dan is een beetje ervaren volk inderdaad wel nodig, zelf zal dat niet zo snel lukken (tenminste, mij niet
)
De variant met de koekoek kan wel elke beetje handige Harry.
Maar meerdere varianten mogelijk dus, zelf ook weer wat geleerd, heb er weinig aan op de 1e verdieping, maar toch

De variant met de koekoek kan wel elke beetje handige Harry.
Maar meerdere varianten mogelijk dus, zelf ook weer wat geleerd, heb er weinig aan op de 1e verdieping, maar toch

- Sidekickelvis
Kan je het kruipluik niet vinden?Eliminator schreef: Maar meerdere varianten mogelijk dus, zelf ook weer wat geleerd, heb er weinig aan op de 1e verdieping, maar toch![]()
- Eliminator
- Moderator
- Sidekickelvis
Kijk maar uit, straks weer applaus met je gezicht ertussen door Mme Eli!
- Eliminator
- Moderator
- Eliminator
- Moderator
Valt allemaal wel mee hoor heren, ze is wel wat jaloers maar kijken mag hé, laat ik het zo zeggen,.... zet een film met Jason Statham op en Eli krijgt nul aandacht hoor

Eliminator schreef:Valt allemaal wel mee hoor heren, ze is wel wat jaloers maar kijken mag hé, laat ik het zo zeggen,.... zet een film met Jason Statham op en Eli krijgt nul aandacht hoor![]()
Ik denk dat dat met Freek de Jonge al is. Ik bedoel, als je ziet wat ze gewend is............
- Sidekickelvis
*Badooooom Tshhhhhh*kiske schreef:Eliminator schreef:Valt allemaal wel mee hoor heren, ze is wel wat jaloers maar kijken mag hé, laat ik het zo zeggen,.... zet een film met Jason Statham op en Eli krijgt nul aandacht hoor![]()
Ik denk dat dat met Freek de Jonge al is. Ik bedoel, als je ziet wat ze gewend is............