De pijp helemaal oproken

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Bakpapier

De pijp helemaal oproken

Bericht door Bakpapier »

Hallo,

Ik ben een beginnend pijp roker, en het voornaamste probleem waar ik tegenaan loop is het volledig oproken van de pijp. Naarmate de pijp leger wordt, gaat hij bij mij steeds uit. Misschien rook ik te langzaam? Ik druk de tabak steeds goed aan tijdens het roken, en dat helpt enigzins maar alsnog gaat hij tegen het einde toe vaak uit. Ik heb ook moeite om het laatste beetje tabak dan weer goed aan te steken. Hoe doen jullie dat, met lucifers of met een aansteker, want met de aanstker kom ik er niet eens meer bij.

En is het ook de bedoeling om hem steeds aan te stampen? Zelfs als ik de tabak maximaal aan stamp kan ik er nog steeds goed mee roken, dus het is niet zo dat hij dan helemaal 'dicht' zit. Graag hoor ik jullie advies
Gr gr

Ribbon

Re: De pijp helemaal oproken

Bericht door Ribbon »

Ik rook nu zes jaar pijp, en bij mij gaat hij ook nog vaak uit. Meestal komt dat door onachtzaamheid omdat ik teveel verdiept ben in een boek of zo. :)

Het uitgaan van een pijp hoort erbij. Tenzij je wedstrijdroker wilt worden is het iets wat helemaal niet erg is.

Om het uitgaan toch tot een minimum te beperken zou ik niet stampen maar tampen. De kunst is om het brandende gedeelte met het niet brandende gedeelte in aanraking te brengen. Bij goed stoppen zou dit voldoende moeten zijn.

Het helemaal leegroken is ook iets waar je meer of minder waarde aan kan hechten. Ikzelf vind het fijn als het lukt, mits alles nog goed blijft smaken. Maar het is zeker geen heilige missie en het komt regelmatig voor dat ik wat onverbrande tabak in de asbak deponeer na het roken.

Probeer vooral te leren van de rooksessies en wees niet bang om wat dingen uit te proberen. Vergeet ook niet dat het genieten voorop staat. Tenzij je wedstrijdroker wilt worden natuurlijk ;)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

heerenpijp

Bericht door heerenpijp »

ik sluit me volledig aan bij ribbon
het verschilt per tabak, het verschilt per pijp, per stopping,
het laatste gedeelte, omdat ik meestal vrij droge tabak rook,
wordt uiteindelijk vochtiger, en dan kun je een oorlog krijgen
om de pijp door te roken.
ik herken dat inmiddels, en dan laat ik m een avond of zo staan,
dan droogt ie lekker uit, en dan pak ik m weer op. met succes,
maar ik maak er geen punt meer van.
soms is de tabak vochtiger dan ik had ingeschat, of ben ik in
gesprek met iemand waardoor ik wat heftiger, sneller rook
dan rustig alleen, met als gevolg, meer vocht of een pruttelaar.
ach
er is maar 1 remedie, veel roken, en soms ontdek je, hé, nu
gaat het goed.
het is jou fantasitsche ontdekking van het roken van een pijp,
en het leren kennen van tabak en de pijp

(dat gezegd, ik snap nooit hoe meindert het doet, pijp stoppen,
met welke soort tabak dan ook, aansteken, in de mondhoek stoppen,
en daar blijft ie dan ook. tot er alleen nog grijze as is.)
dat heet levenslange ervaring?

wiele

Bericht door wiele »

Ik Heb dat soms ook met bepaalde tabakken.
Maar Bvb met de scottish mixture van Mc Baren heb ik nog geen problemen gehad. De pijp gaat wel eens uit tg het eind. Maar ik kan die dan weer netjes aansteken en puft gewoon Door tot het eind.

Soms ligt het ook aan de pijp. Sommige pijpen laten de ene tabak beter toe dan de ander. Zo heb ik eens Voortrekker in een grote pijp gestoken. Een baai tabak die normaal goed Brand en blijft branden. Maar in die pijp was ik tegen het einde aan zo aan het slurpen dat het leek of ik een blikje aan het uit slurpen was met een rietje. Met geen rager november droog te krijgen. De keer erop de tabak niet meer te vast gestopt maar redelijk los en dat ging een stuk beter.

Dus de manier van stoppen van de pijp heeft er ook mee te maken. Dus volhouden en uitproberen. Steeds met dezelfde pijp dezelfde tabak proberen tot het goed lukt. Blijft het een probleem, probeer dan eens een andere tabak in die pijp.

Allee, das mijn 2 cent van de mening hè.

The Fonz

Bericht door The Fonz »

Hoi Bakpapier,

ik vind dat je goede vragen stelt en die zijn ook heel herkenbaar.

Zelf sluit ik me helemaal aan bij wat hierboven al gezegd is. Het is geen wedstrijd en het komt heus wel allemaal, gewoon door proberen en ervaring op te doen.
En inderdaad: een en ander is afhankelijk van heel wat factoren zoals de pijp, de tabak, de roker zelf.

In zijn algemeenheid is het, bij het inroken van de pijp, niet verkeerd als de koollaag zich enigszins gelijkmatig kan opbouwen en dus ook op de bodem van de ketel. Dat is een van de redenen waarom je in die situatie de pijp eigenlijk eerst met kleine beetjes tabak moet beginnen te roken.

Als het je vervolgens toch bovenmatig blijft irriteren en het blijft maar niet lukken om de pijp minstens af en toe helemaal leeg te roken, zou je simpelweg kunnen proberen om voorlopig de pijp gewoon niet helemaal vol te stoppen maar bijvoorbeeld half vol of voor twee derde. Daar is echt helemaal niks mis mee!

Zeker als je meerdere pijpjes hebt, kun je zo ook nog eens wat vaker van pijp en tabak wisselen en het zal je vaardigheid en ervaring als pijproker alleen maar verbeteren en verrijken. Toch?

Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Jaag je er niet in op. Ga je minder ervan genieten. En met het minder in opjagen, gaat het vanzelf al beter gaan.

Heeft mij moeite gekost in het begin.
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Bakpapier

Bericht door Bakpapier »

Klopt, de voornaamste reden dat ik de pijp graag helemaal wil oproken is idd omdat ik nog in de 'inrookfase' zit. Ik maak er inderdaad geen wedstrijd van, bedankt voor de tips.

Dus je moet juist niet té stevig aandrukken ?

Bakpapier

Bericht door Bakpapier »

Bij nader inzien bleek de pijp die ik net had gerookt al ver leeg te zijn, er zat bijna geen tabak meer op de bodem. Maar mijn as is donker grijs van kleur en hij is wat grof van structuur, het hoort toch licht van kleur te zijn en fijn?

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Hóe harder je stampt, des te compacter de tabak. Compacte tabak vraagt meer kracht om er lucht door te krijgen, dus zuig je er ook meer lucht door en rook je warmer. Daardoor slaat er meer vocht neer in de tabak waardoor je een natte prop onderin de ketel krijgt. Die gaat uit en is bijna niet meer aan te krijgen.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Sidekickelvis schreef:Hóe harder je stampt, des te compacter de tabak. Compacte tabak vraagt meer kracht om er lucht door te krijgen, dus zuig je er ook meer lucht door en rook je warmer. Daardoor slaat er meer vocht neer in de tabak waardoor je een natte prop onderin de ketel krijgt. Die gaat uit en is bijna niet meer aan te krijgen.
Bovenstaande goed onthouden . Is een belangrijke les :)

Godfrey

Pellie

Bericht door Pellie »

Maar wel regelmatig LICHT tampen is mijn ervaring, anders gaat de pijp ook weer uit!!
Ik vind het soms ook lastig. Niet tampen, gaat ie bij mij uit, te hard tampen, compress je de tabak zoals hierboven beschreven met als gevolg hard trekken aan de pijp en vochtige tabak onderin. Ook heb ik soms dat de pijp erg goed aan is (denk ik) en bij de volgende trek ineens uit.
Tjah het valt niet mee :lol:

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Wil je een pijp goed leeg roken, dan zal je vanaf de eerste maal dat
je deze rookt aandacht en geduld moeten besteden aan het
leegroken ervan.

Je stopt de pijp slechts voor een klein gedeelte en rookt deze geheel
leeg, voor mij niet de meest plezierige bezigheid, op termijn boek je
daar wel een blijvend resultaat mee.
In tegenstelling tot veel adviezen kies ik er meestal voor een nieuwe
pijp meerdere malen te stoppen met slechts weinig tabak.

De "inbrandgrens" van de tabak ligt laag in de kop en deze is vaak
bepalend hoe je de pijp op termijn waardeert.

Het vervelende is dat het bovenstaande met de ene pijp beter lukt
dan met de andere.
Koester je pijpen waarbij het lukt, met een beetje zorg en aandacht
blijken het maatjes voor je leven.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Pellie schreef:. Ook heb ik soms dat de pijp erg goed aan is (denk ik) en bij de volgende trek ineens uit.
:
Dat is dan waarschijnlijk de laatste trek van het brandende gedeelte tabak. Ik heb ooit wel eens gelezen dat het de kunst is om rustig te tampen net als je verwacht dat hij een paar trekken later uit gaat. Een paar stappen vooruit denken dus. Dit inzicht heeft bij mij wel voor wat succesvolle sessies gezorgd.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

kiske

Bericht door kiske »

Bakpapier schreef:Bij nader inzien bleek de pijp die ik net had gerookt al ver leeg te zijn, er zat bijna geen tabak meer op de bodem. Maar mijn as is donker grijs van kleur en hij is wat grof van structuur, het hoort toch licht van kleur te zijn en fijn?

Structuur en kleur hangt ook van de tabaksoort af. Maak het ook geen issue. Ik heb regelmatig dat er echt nog wel wat korrels tabak over zijn als ik de pijp leegmaak.
Ik vind het belangrijker dat ik van de pijp genoten heb dan dat ik een keurig hoopje as overhoud. Genieten en ontspannen is het belangrijkste, de rest komt als je de basis een klein beetje in je achterhoofd houdt dan echt vanzelf.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Als de pijp verder leeggerookt was dan gedacht, is dat wel een goed teken; in feite is hij dan tot vrijwel het einde dus goed blijven smaken en goed blijven branden.

Welke tabak rook je nu? Er zijn tabakken waarbij altijd wel korrels overblijven (ik heb dat bijna altijd met Latakia), en er zijn ook tabakken die naar het einde toe de neiging hebben wat meer vocht te verzamelen dan andere tabakken, ook die zijn moeilijker helemaal op te roken. Kleur en fijnheid van de as zijn al helemaal voor elke tabak anders.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Pellie schreef:Maar wel regelmatig LICHT tampen is mijn ervaring, anders gaat de pijp ook weer uit!!
Ik wil daar aan toevoegen dat de tamper zachtjes op de tabak laten vallen vaak voldoende is. Het gewicht in combinatie met de zwaartekracht geeft voldoende druk en ook niet teveel.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

MaartenS

Bericht door MaartenS »

Arclaud schreef:
Pellie schreef:Maar wel regelmatig LICHT tampen is mijn ervaring, anders gaat de pijp ook weer uit!!
Ik wil daar aan toevoegen dat de tamper zachtjes op de tabak laten vallen vaak voldoende is. Het gewicht in combinatie met de zwaartekracht geeft voldoende druk en ook niet teveel.

Yep, daar heeft Vauen een heel handige automatic tampert voor...
vauen auto tampert.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

Bakpapier

Bericht door Bakpapier »

Het ging telkens om de mac barren vanila cream.

Nu heb ik mijn mac baren mixture scottish blend voor het eerst gestopt en die ben ik nu aan roken.Hij ging wat lastiger aan in het begin maar nu gaat het wel weer goed, ik houd jullie nog op de hooge. Ik vind deze tabak ook lekkerder dan die wat zoete vanilla . Maar dat is persoonlijke smaak. Ben ook nooit zo van die vanille moods sigaren maar meer van neutralere sigaren, terwijl anderen daar juist bij zweren dus ja.

Ik heb trouwens niet zo een tamper als op het plaatje, alleen zo een ding met een stampertje, een priem en een klein lepeltje (pijpbestek). die hangt lekker makkelijk aan mijn sleutelbos

Pellie

Bericht door Pellie »

Ribbon schreef:
Pellie schreef:. Ook heb ik soms dat de pijp erg goed aan is (denk ik) en bij de volgende trek ineens uit.
:
Dat is dan waarschijnlijk de laatste trek van het brandende gedeelte tabak. Ik heb ooit wel eens gelezen dat het de kunst is om rustig te tampen net als je verwacht dat hij een paar trekken later uit gaat. Een paar stappen vooruit denken dus. Dit inzicht heeft bij mij wel voor wat succesvolle sessies gezorgd.
Dit werkt.... vooruit denken. Dus net iets eerder tampen. Heb nu 3x de pijp helemaal leeg gerookt. Moet nog weleens bijvuren, maar ook dat doe ik ook weleens terwijl de pijp nog niet helemaal uit is. Werkt voor mij redelijk goed moet ik zeggen!

Sidekickelvis

Pellie schreef:
Dit werkt.... vooruit denken. Dus net iets eerder tampen. Heb nu 3x de pijp helemaal leeg gerookt. Moet nog weleens bijvuren, maar ook dat doe ik ook weleens terwijl de pijp nog niet helemaal uit is. Werkt voor mij redelijk goed moet ik zeggen!
Elke pijproker vuurt wel eens bij, zelfs Huub of Robvoorburg. En die hebben er al wat gerookt. Ik heb het bij bijna elke pijp minstens 1 keer.

Ik tamp(lichtjes aandrukken zodat de as de onverbrande tabak weer raakt) als de pijp voor mijn gevoel licht gaat trekken en de rook wat dunner word. Dat werkt voor mij perfect.

Peter79

Bericht door Peter79 »

ik vuur 1 a 2x soms voordat ik de pijp oprook en lees hier ook dat het niet erg is
merk nu wel asl ik hem lichtjes tussen het roken licht aanstamp het roken idd beter gaat ,ook soms met iets kortere trekjes en dan een iets langere dat het ook wel wat beter gaat ik stop de pijp nog niet echt goed vol met tabak maar rook er wel ongeveer een half uurtje mee geeft wel een voldoening ook en rook 1 a 2 keer op een dag tot nu toe :wink:
:mrgreen: Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90° :mrgreen:

Sidekickelvis

Peter79 schreef:ik vuur 1 a 2x soms voordat ik de pijp oprook en lees hier ook dat het niet erg is
merk nu wel asl ik hem lichtjes tussen het roken licht aanstamp het roken idd beter gaat ,ook soms met iets kortere trekjes en dan een iets langere dat het ook wel wat beter gaat ik stop de pijp nog niet echt goed vol met tabak maar rook er wel ongeveer een half uurtje mee geeft wel een voldoening ook en rook 1 a 2 keer op een dag tot nu toe :wink:
Niet twee keer per dag dezelfde pijp hoop ik? Dan verdient het namelijk aanbeveling om een tweede pijp aan te schaffen. Dat verdient altijd aanbeveling trouwens. Minstens 1 pijp extra. Honderd mag ook. Dan kan de pijp lekker opdrogen na het roken. Twee dagen drogen is eigenlijk nog iets beter, smaakt de pijp weer beter als je hem rookt. Is voor de duurzaamheid van je pijpen ook beter.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Helemaal tot as leegroken vindt ik eigenlijk niet lekker . De laatste trekjes smaken dan ook naar as en verpesten de rooksessie .
Zelf stop ik bijna altijd voor het laatste tot as vergaat en dit bevalt veel beter .

Godfrey

Peter79

Bericht door Peter79 »

Sidekickelvis schreef:
Peter79 schreef:ik vuur 1 a 2x soms voordat ik de pijp oprook en lees hier ook dat het niet erg is
Niet twee keer per dag dezelfde pijp hoop ik? Dan verdient het namelijk aanbeveling om een tweede pijp aan te schaffen. Dat verdient altijd aanbeveling trouwens. Minstens 1 pijp extra. Honderd mag ook. Dan kan de pijp lekker opdrogen na het roken. Twee dagen drogen is eigenlijk nog iets beter, smaakt de pijp weer beter als je hem rookt. Is voor de duurzaamheid van je pijpen ook beter.
zit wel eens 7 a 8 uur weer tussen idd voordat ik weer rook
en ja heb er nog wel 1tje die heeft een iets kleinere ketel
:mrgreen: Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90° :mrgreen:

Sidekickelvis

Toch raad ik je minstens 24 uur aan. Om eerder genoemde redenen. Het verhoogt ook het rookgenot. Kijk op Puffaway of op het Marktplein voor pijpen op het forum voor goeie tweedehands pijpen voor weinig.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Ik laat mijn neus beslissen, zodra de pijp weer aangenaam
ruikt, kan deze weer gerookt worden, 24 uur is in de regel
voldoende.

Henry

Bericht door Henry »

Bakpapier schreef:Het ging telkens om de mac barren vanila cream.

Nu heb ik mijn mac baren mixture scottish blend voor het eerst gestopt en die ben ik nu aan roken.Hij ging wat lastiger aan in het begin maar nu gaat het wel weer goed, ik houd jullie nog op de hooge. Ik vind deze tabak ook lekkerder dan die wat zoete vanilla . Maar dat is persoonlijke smaak. Ben ook nooit zo van die vanille moods sigaren maar meer van neutralere sigaren, terwijl anderen daar juist bij zweren dus ja.

Ik heb trouwens niet zo een tamper als op het plaatje, alleen zo een ding met een stampertje, een priem en een klein lepeltje (pijpbestek). die hangt lekker makkelijk aan mijn sleutelbos

Fijn ding die tamper!
Dat schepje gebruik ik eigenlijk nooit.
De tamper zelf spreekt voor zich.
En de priem gebruik ik tijdens het roken om de losse grijze as
eruit te filteren... Beetje lichtjes roeren bovenop, pijp omdraaien, as valt eruit... En m'n pijp rookt
weer als in t begin toen ik m aanstak. :D
Mocht ik aan het eind onverhoopt een wat vochtige boel hebben overgehouden, gebruik ik diezelfde priem om m leeg te harken.

Ook merk ik dat de soort boring van de bowl ook invloed heeft op het roken.
De ene pijp is redelijk rond en ruim onderin, de ander heeft meer een punt vorm.
En die laatste bevordert het natroken behoorlijk. :?

Picqueur

Bericht door Picqueur »

Hello allemaal !!
Kan het kwaad om je pijp te laten staan met tabak in voor een nacht of beter leeg maken en morgen opnieuw stoppen.

Greetz

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Picqueur schreef:Hello allemaal !!
Kan het kwaad om je pijp te laten staan met tabak in voor een nacht of beter leeg maken en morgen opnieuw stoppen.

Greetz
Nee hoor. Kan geen kwaad. Is zelfs zeer goed om het vocht in dat restje tabak te laten trekken. Na het leeg peuteren de volgende dag het liefst dan nog een dagje leeg laten drogen.

Paasei

Bericht door Paasei »

Picqueur schreef:Hello allemaal !!

Greetz
Gebeurt mij soms dat ik na een tijdje genoeg heb, en dat ik de avond erop de pijp leeg rook.
Niet doenbaar met aromatics, maar Va/Per bijvoorbeeld is gelijk weer op smaak. Ook geen drie dagen later uiteraard...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Plaats reactie