Jullie advies aub waarde forumleden!

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
kiske

Jullie advies aub waarde forumleden!

Bericht door kiske »

Morgenavond komt een goede vriend langs. Deze beste man rookt stevig sigaretten en heeft aangegeven ook interesse in het pijproken te hebben. De beste kerel heeft leest graag, heeft een grote muziekverzameling, heeft humor, een eigen mening en een open geest met een grote interesse. Het is op de rokende pijp na dus eigenlijk al een echte pijproker.

Nu echter de vraag;
Hoe kan ik iemand het beste introduceren in onze mooie hobby? Ik ben namelijk een beetje bang dat ik in mijn enthousiasme teveel tegelijk wil laten zien, ruiken, proberen en vertellen. Tegelijk maakt dit dat ik misschien teveel rekening houd met mijn enthousasme en daardoor juist onvoldoende doe.

Het volgende heb ik in gedachten of reeds gedaan:
Een email met de link naar het topic op ons forum met de filmpjes van Janneman en gezegd dat hij deze eens kan bekijken.
Morgenavond wil ik op de tafel enkele verschillende pijpen neerleggen om de verschillende vormen te kunnen laten zien.
Aansluitend wil ik 1 pijp met 96% alcohol schoonmaken zodat hij kan zien hoe een grondige reiniging gebeurd. Een andere pijpheb ik reeds eerder zo gereinigd.
Dan een baaitabak, een zoete tabak, een virginiatabak en een lichte latakiablend laten besnuffelen, waarna tevens flaketabakken en een plugtabak te laten zien.
Daarna kort vertellen over de verschillende vormen waarin tabak wordt verkocht. Flakes, readyrubbed, etc.
Tenslotte een beetje de grove lijnen, baai, virginia, cavendish, perique en latakia doornemen.

Dan wil ik hem de eerder gereinigde pijp laten stoppen met de tabak die zijn voorkeur heeft, terwijl ik dit met een andere voor doe. Mijn kameraad heeft duidelijk gezien dat de pijp die hij rookt en die andere mooi schoon zijn. De pijp opsteken met lucifers en aantampen met een driepotertje. Tijdens het roken wat meer vertellen over aansteken, tampen, roken, filter-niet filter, ragers en smaaknuances, affijn, gezellig buurten over pijproken tijdens het roken.
Samen een pijp schoonmaken en nadien de 2e pijp, die dan door het hoge alcoholpercentage voldoende droog is, stoppen en roken.

Mocht dat alles goed zijn bevallen, wil ik hem de 2 door hem gerookte pijpen meegeven met een driepotertje, een zak ragers en het blik tabak dat hem van de 2 gerookte het best beviel. Uitleggen dat hij de pijpen voldoende moet laten drogen tussen de rooksessies in en hem vertellen dat hij volgende week maar weer eens een pijp moet komen roken.

Wat denken jullie? Teveel? Goed? Te weinig?

The_Undertaker
Administrator

Re: Jullie advies aub waarde forumleden!

Bericht door The_Undertaker »

Lijkt mij perfect!

Hoewel het stukje "Tenslotte een beetje de grove lijnen, baai, virginia, cavendish, perique en latakia doornemen." al dan niet behandelen, afhankelijk moet zijn van de aandachtsspanne van de betreffende persoon. Verder top!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Pellie

Bericht door Pellie »

Nou....dat lijkt mij goed. Als ie dan nog niet overstag is, weet ik het ook niet meer!! :D

Smokomang

Bericht door Smokomang »

Mij bescheiden mening: dit is de grand tour. En helemaal compleet. De ervaring die ik heb met mijn zoon die het wilde proberen is sneller naar het stoppen en roken van de pijp omdat dat de ervaring is die ze het snelst willen meemaken. Een makkelijke pijp (corncob?) met een zachte liefst (licht) aromatische niet bijtend stoppen en hem de ervaring van het roken, stoppen en aansteken laten ervaren en de behandeling en dergelijke gaandeweg leren cq uitleggen. Misschien zelf wel de eerste keer voor hem stoppen en zelf laten aansteken. Nogmaals ik ken de goed man niet en je geeft hem een heel mooi en volledig beeld dus prima.
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

The Fonz

Bericht door The Fonz »

Tjonge, een heuse "pijp-clinic"!

Het is dat ik niet ben uitgenodigd, anders...

Ziet er prima uit Kiske: zo'n introductie heb ik in ieder geval nooit gehad...!
Misschien nog een kleine tip? Vraag de goede man zelf nog eens even wat hij wil...

Succes en veel plezier!

Groetjes,

The Fonz
Laatst gewijzigd door The Fonz op 08 sep 2015 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno »

Klinkt heel goed. Degelijk, grondig en leuk. Zeker als hij heeft aangegeven ginteresseerd te zijn in pijproken lijkt het mij niet teveel. De toelichtingen bij de tabakken kun je kort houden en aanpassen aan zijn belaangstelling.
Ik heb zelf de neiging om een met alcohol gereinigde pijp een nachtje te aten staan voor ik hem gebruik. Ik weet eigenlijk niet waarom.
Hoe dan ook, dit lijkt mij een hele mooie introductie in het pijproken, eentje die ikzelf ook wel gehad had willen hebben.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Het zou zo een mooie spreekbeurt kunnen zijn, lijkt me compleet zo.
Hou in de gaten of je zijn aandacht houdt of dat hij afdwaalt, in het eerste geval ben je goed bezig en kun je wellicht nog wat verder gaan, in het tweede geval ben je té bezig en kun je misschien wat beknopter proberen uit te leggen.
Denk de interactie je meer verteld dan dat wat wij kunnen doen.
Afbeelding

kiske

Bericht door kiske »

Janno schreef:Hoe dan ook, dit lijkt mij een hele mooie introductie in het pijproken, eentje die ikzelf ook wel gehad had willen hebben.

Dat is inderdaad de insteek geweest!

kiske

Bericht door kiske »

Bedankt voor jullie input zover.

Ik twijfelde erg of het niet teveel zou zijn. Insteek is om vooral ook een leuke avond hebben met een goede vriend. Ik vind het dan moeilijk om een beetje de rol van "cursusgever" te hebben.

Asmodeus

Bericht door Asmodeus »

Het ziet eruit als een goeddoordacht plan van aanpak om een ziel te winnen !

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Hoi Kees. Ik weet niet of een pijp die je net met alcohol gereinigd hebt zo lekker is om te roken? Als ik dat doe smaakt het de eerste twee dagen niet echt lekker. Introduces heb ik altijd voor de eerste keer een Corn cob laten proberen. Meestal met succes.

Godfrey

Serge

Bericht door Serge »

Ik vind het een mooi gebaar van vriendschap Kiske. ...ik zou het enorm waarderen als ik in zijn schoenen stond!
Kennis is macht, karakter is meer.

teunis

Bericht door teunis »

Of Kiske dit nog leest weet ik niet, maar volgens mij is het een overkill.

Corncobje, zachte, milde tabak, stoppen en tampen leren en roken. Daar gaat het hele gebeuren om.

Tijdens het roken kan er meer worden uitgelegd als er behoefte is. Anders komt dat later wel in een tweede of derde sessie.

Fietsen heb ik vlot geleerd, het onderhoud en de finesse kwam later. Pijproken is IMHO net zo.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Veel is het wel, maar dan krijgt hij ook alles mee. Zolang je jezelf niet laat meeslepen in je passie zal het voor je vriend best interessant zijn en blijven.

Wat Teunis zegt, daar zit ook wat in. Als de eerste rookervering bevalt, dan komt je vriend later nog wel eens aankloppen voor extra informatie onder het genot van een pijpje.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Kijk uit dat je niet te veel wil vertellen. Dat kan belerend overkomen. Gewoon een pijp opsteken met tabak naar keuze en lekker lullen over van alles. Als er vragen komen kun je uitleg geven, en anders nog eens afspreken om een pijp te roken en verder met de uitleg. Maar doe wat je denkt dat goed is.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

wiele

Bericht door wiele »

Of je kan gewoon zelf een pijpje opsteken als hij er is.
Mijn ervaring is dat mijn familie en vrienden vanzelf geinteresserd opkijken als ik een pijp opsteek en dat ze zelf met hele verhalen komen over mensen die ze zelf kenden die pijp rookten.
Hij zal wel vragen over het hoe wie en wat van het pijproken? Ik bedoel maar. Het loopt dikwijls vanzelf los en het is dikwijls niet nodig iemand te "winnen" voor onze prachtige hobby.

kiske

Bericht door kiske »

Even ter verduidelijking, hij heeft aangegeven er meer van te willen weten en we hebben daarvoor deze avond speciaal gepland. Het is niet zo dat hij van niets weet en morgen ineens onverwachts met een hoop tabak, pijpen en ander fraais wordt geconfronteerd.

Geoff

Bericht door Geoff »

Het lijkt me een mooi gevulde avond! :-?
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Hem meenemen naar Heukelum of Wuustwezel kan ook :P ziet hij meteen door de bomen het bos niet meer .

Godfrey

Toon

Bericht door Toon »

Laat je weten hoe het is afgelopen, Kiske?
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

JoskeB

Bericht door JoskeB »

Lijkt me een mooie introductie voor iemand die zich wil verdiepen in het roken van een pijp en zodoende goede informatie krijgt van wat daar allemaal bij komt kijken en dat de keuze van tabak en pijp een persoonlijke keus is die zeer afhankelijk is van wat men wel en wat men niet lekker vind.
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

heerenpijp

Bericht door heerenpijp »

idd, zoals eerder opgemerkt, een GRAND TOUR.
toch mooi te horen hoe gedegen je het voorbereid, zo zou ik al mijn lessen
wel willen voorbereiden.
er spreekt ook de liefde voor / genot van het pijproken,
hetgeen velen zullen herkennen.

na zo'n verhaal zal je liefde het meest blijven hangen,
de informatie wellicht wat minder.
en hij zal vast om je moeten lachen ook.
ik zie je al zitten, gedreven, stevig poetsend,
ruikend en genietend, die man lacht zich kriek,
dat heeft ie nog nooit gezien sinds zijn buurman met zijn
postduiven, speldjesverzameling of ...noem maar.

ik moet altijd weer de leerling laten "komen met vragen",
uitdagen, wat wil jij weten.
dan is ie meestal gemotiveerd, het is zijn vraag.

na een filmpje van janneman (voor mij meer dan genoeg geweest indertijd)
komen er legio vragen, en zo niet,
dan is ie er nog niet aan toe.

en uit ervaring weet ik hoe gemakkelijk je kunt doorslaan met je enthousiasme,
maar ik zal je natuurlijk niet tegenhouden.
je kent de man, bang voor roken is ie niet, dus wie beter dan jij
bepaalt hoe je het aanpakt

veel plezier, en wij leven graag mee (vervolgberichtjes..)

ps, ik kom graag zelf langs voor zo'n masterclinic, zelf weet ik ook niet zoveel LOL

fransp

Bericht door fransp »

Dit kan onmogelijk fout gaan.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

kiske

Bericht door kiske »

De avond werd door andere zaken de vroege avond. Met jullie adviezen in het achterhoofd ben ik maar met de tabakken begonnen en mijn kameraad eerst gevraagd welke hem het lekkerste leek. Daar voor hem een pijp mee gestopt en toen onder het genot van een pijp wilde hij vanzelf steeds meer weten.
Het was trouwens Dunhill Standard Mixture Mellow die hem het meest aanstond!!! Een lichte latakiamixture notabene!!! Het beviel hem prima! Wat onwenning en het aan de gang houden van de pijp was wat moeizaam, maar het smaakte hem prima.
Volgende week komen we weer samen en wil hij eerst nog een keer samen met mij een pijp stoppen en roken voordat hij de pijp en tabak wil meenemen om het helemaal zelf te gaan proberen. Hij vond het allemaal even interessant en vroeg me het hemd van het lijf. Het was gezellig en ontspannen, zoals pijproken met vrienden moet zijn. Een zieltje gewonnen lijkt het!
Eens kijken of hij ook een forummertdt wordt.

Smokomang

Bericht door Smokomang »

Mooie avond Kiske fijn
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Arclaud

Bericht door Arclaud »

Een succesverhaal, me dunkt! =D>
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

A job well done !
Afbeelding

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno »

Een goede manier om de avond met een kameraad door te brengen. Leuk om te lezen.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

heerenpijp

Bericht door heerenpijp »

en zo genieten wij ook een beetje mee, nietwaar.
fijn te lezen.

Bommel

Bericht door Bommel »

Een avondje die nog een staartje krijgt.
Mooi man. =D>
Afbeelding

Plaats reactie