pijpen en tabaksoorten

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
wiele

pijpen en tabaksoorten

Bericht door wiele »

Ik wist niet hoe ik de topic moest noemen, dus deed ik het maar zo.

Wat ik eigenlijk wil vragen zijn verschillende dingen. Dingen die ik wel hier en daar voor een stuk terugvind, maar ik wil ze toch specifiek vragen.
Het gaat over verschillende dingen en misschien staat het ook nog niet eens in het juiste subforum. Maar goed, het gaat alleszins over pijproken dus dat zit al goed :lol: .

Eerste vraag is: ik heb 7 pijpen op het moment.
Ik heb ze een bepaalde indeling gegeven om niet verschillende tabakken in verschillende pijpen tegelijk te roken. (heb ik eens gelezen dat je best niet teveel switcht).

1 pijp: Clan tabak in gerookt.
1 pijp: peterson special reserved 2014
1 pijp: Mc Baren Vanilla cream
2 pijpen semois van Huis Windels
1 pijp ben ik aan het inroken met scottisch blend
1 pijp heb ik clan, dan eens borkum riff black and bourbon, en ook wel eens voortrekker in gerookt.

nu heb ik al veel gelezen over baaitabakken (voortrekker en semois zijn me duidelijk gebleken dat die zo zijn), over gesausde tabakken (de vanilla cream, de peterson, de scottisch blend, de borkum riff). Dan heb je de latakia's maar daar ken ik echt niets van (maar ben erg benieuwd want de semois bijvoorbeeld is ook een erg "zware" tabak naar mijn smaak en ik hou wel van uitgesproken smaken).

hoe zit het dan met andere tabakken? in welke pijp kan ik nog wat roken? Want wil wel eens iets anders.
(om een voorbeeld te geven ben ik erg benieuwd naar de neptune en naar de kentucky bird).

2de vraag is: ik heb een pijp waar ik al verschillende dingen in heb gerookt (overigens een grote kop, vooral ook hoog), in het begin maar een paar keer ingerookt (is een pijp van bij annie69). toen rookte ik er clan in en ging redelijk goed. nu doe ik er de voortrekker in en ze slurpt enorm (en ik dacht dat een baaitabak droog en koel zou roken...). ik geraak ook niet met een rager tot in de kop tijdens het roken (maar wel ver genoeg om vocht uit het kanaal te halen, maar dat helpt nagenoeg niet). Hoe los ik dit op? of eens andere tabak in doen (maar dan verwijs ik naar de eerste vraag).

3de: is misschien een lullige vraag, maar ik lees wel wat tabaksrecensies hier en het is leuk, maar wat ik persoonlijk een beetje mis is een soort van indeling (de baaitabakken, de gesausden en de latakia's en periques). of is dit misschien te kort door de bocht omdat er naar ik zo kan lezen in de meeste tabakken wel een mix zit en het dus een ontdekkingstoch moet blijven?

hopelijk is het bericht niet te lang. alvast bedankt om jullie tijd erin te willen steken.

groet Bjorn

Godfrey59

Re: pijpen en tabaksoorten

Bericht door Godfrey59 »

Om te beginnen is mij niet helemaal duidelijk wat je precies vraagt ? je wilt andere tabak in bovenstaande pijpen roken zoals ik het zie .
Hou gewoon de zoete aromatics bij de pijp waar je het nu ook in rookt en de Latakia en English blends in een aparte pijp dan komt het goed.

Voor tabak recenties het beste even kijken op Tobacco revieuws een van de grootste .

De rest is allemaal hier te vinden en geeft veel leesplezier :wink:

Godfrey

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Mijn 2 centen op dit topic:

Vraag 1, wat Godfrey al schrijft. Zoete tabakken kunnen prima na elkaar in dezelfde pijp. Virginia's en Va/Per (Virginia's met Perigue) rook ik zelf ook uit pijpen waar niets zoets en geen Latakia in komt. Latakia bij voorkeur aparte pijpen voor reserveren. Mierzoet, zoals de hier veel omschreven BiBo, rook ik ook liever in daarvoor apart bestemde pijpen, maar ik wil daar nog wel eens mee zondigen.

Hoe zoeter de tabak, hoe kleiner de pijpenkop waarin ik hem rook, idem gaan mijn Latakia's ook niet in supergrote koppen.

Virginia's, Va/Per's en baai/Semois (deze laatste combi zelf nauwelijks ervaring mee omdat ik Semois en baai niet lekker vind) kunnen gerust in ruimere koppen.

MAAR LET WEL: BOVENSTAANDE ZAL NIET VOOR IEDEREEN GELDEN. Sommige mensen roken een zwaar zoete tabak of stevige Latakia juist graag in een grote pijpenkop. Dus het belangrijkste: zelf je eigen voorkeuren ontdekken.

Vraag 2, in pijpen met hogere koppen (en bij voorkeur dan ook wat kleinere diameter) rook ik zelf graag flakes. Vouwen, staand in de ketel draaien en paffen maar. ook dit is een persoonlijke voorkeur, misschien smaakt bij jou daar een baai ook prima in. Hoge koppen geven de roker de neiging iets harder aan de pijp te lurken, dus sneller en heter te roken. met vocht als gevolg. Er bestaan zogenaamde "chimney's", die een smalle boring hebben (max. 20 mm) maar vooral met 4-5 cm of meer ERG HOOG zijn. Sommige tot zelfs 8 cm. Dit soort pijpen vereist wel een beetje ervaring om die (A) droog te roken en (B) ook voldoende leeg te roken.

Vraag 3, niet direct een antwoord. Belangrijkste is jouw eigen ervaring (wat betreft "lekker of niet lekker"). En die ontdekkingsreis maakt het pijproken, met duizenden verschillende tabaksmelanges, juist leuk, interessant en het gaat eigenlijk nooit vervelen. Wanneer je een tijdje bezig bent om, bijvoorbeeld, jouw 20 aangename tabakken te leren kennen, zijn er in die tussentijd veer 50 nieuwe bijgekomen, bij wijze van spreken. Je bent volgens mij nooit "uit-ontdekt". Wél zal je al snel merken welke soorten/typen (latakia wel of niet lekker, wel zoete tabak of juist niet, enz.) je wel en niet lekker vindt.

En om het hele verhaal nog ingewikkelder te maken, verschillen de ervaringen ook nog tussen lange en korte pijpen, rechte en gebogen pijpen en alle combinaties daarvan. Dat nog aangevuld met dikwandig en dunwandig (de ketelwand), wel of geen filter, materiaalkeuzes van de pijpen (Bruyère, klei, porselein, meerschuim, morta, appelhout, olijfhout, enz, enz).

"DE BESTE PIJP" bestaat niet, evenmin "DE LEKKERSTE TABAK". Alles blijft persoonlijk (gelukkig maar, smaken verschillen) en daarom is dit zo'n onuitputtelijke hobby. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 01 sep 2015 20:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Als je voor elke tabak een eigen pijp wilt hebben moet je eerst wat groter gaan wonen....

Het meest gebruikelijke is dat je een grove onderverdeling maakt qua tabak. Aromaten, Latakiahoudende tabakken en naturelle tabakken (Virginia's, VaPer's en Burley's etc.). De meeste pijprokers roken elke groep uit bepaalde pijpen en verwisselen dat niet graag ivm ghost, in de pijp achterblijvende smaak die de volgende pijpvulling anders laat smaken. Anderen (waaronder ik) zijn daar minder secuur in. Ik vind een ghost in de pijp niet zo vervelend.

Dan zijn er ook nog verschillende verschijningsvormen van tabak. Grofweg Loose cut en Flake en plugtabakken. Die vragen (soms) om andere ketelvormen.

Het is echter vooral een kwestie van persoonlijke smaak. Uitproberen dus! En dat is een gedeelte van de lol en het ritueel van pijproken. Er zijn geen stelregels voor. Zo rook ik vaak Latakia uit Winslows met een smalle, diepe ketel. Iets wat anderen nooit zullen doen.

Het is in ieder geval niet zo dat sommige pijpen speciaal voor een bepaalde tabak gemaakt worden.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

wiele

Bericht door wiele »

Ondertussen ...... ben ik eens wat aan het rondsnuffelen gegaan op het net om wat rond latakia op te zoeken.
Toeval wil dat ik van freek wat samples opgestuurd heb gekregen een tijd geleden en er zat zowaar een latakia bij. Nl de esoterica margate, een van zijn favorieten wist hij me te vertellen (waarvoor dank Freek!).

Ik heb hem meteen In de pijp met grote kop gestoken (2 cm diameter en 5cm diep) (een echte durfal ben ik toch he).
Wel maar half gevuld :o . En hij rookte prima en was ook nog erg lekker . En geen gepruttel meer uit die ketel. Zelfs geen rager nodig gehad.
Denk morgen nog eens half te vullen en dan stilaan opbouwen.

Naar de rest van de tips toe wil ik Dank zeggen. Ik heb idd een grove indeling gemaakt in mijn pijpen collectie en ga op dit elan verder. De zoetere tabakken in de "zoetere" pijpen.
De semois en andere baai in de baai pijpen en ne ferme latakia (zoals janneman het ooit eens stelde) ga ik Mss toch in die grote stakker stoppen (een muhlensiepen die ik van annie69 heb gekocht).

dinck

Bericht door dinck »

Hm, misschien verander je nog van mening als je die grote pijp helemaal met een latakia-blend vult. Mijn persoonlijke ervaring is dat latakia het best smaakt in relatief ondiepe ketels (iets wat overeenkomt met het half vullen zoals jij dat nu doet). Ik rook dan pijpen met een keteldiameter van 16 tot 20mm.

Hier vind je een interessant artikel over jouw vragen. Het is natuurlijk ook maar een observatie van één persoon, maar er staan ook links in naar andere artikelen over hetzelfde onderwerp.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Klopt dinck , pot model of ondiepe ketels smaakte mij de Latakia achtige altijd het beste .
Zie ook het stukje conische ketel in dit verhaal . Hier haalt hij een punt aan waar ikzelf al jaren van overtuigt ben .

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 02 sep 2015 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

dinck

Bericht door dinck »

Squat bulldogs en rhodesians zouden ook wel gooed zijn, denk ik, maar daar heb ik geen ervaring mee. In ieder geval: verhouding diepte/diameter kleiner dan 1,5. Konische ketels vind ik fijn voor flakes.

Plaats reactie