Kan men toevoegingen of smaak additieven in tabak mengen?

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
cookiemonster

Kan men toevoegingen of smaak additieven in tabak mengen?

Bericht door cookiemonster »

Hier ben ik weer eens met een vraagje over tabak en pijproken.
Ik ben een zeer rustige en genietende pijproker ik rook maximum één pijp per week.
Maar dan probeer ik ook van die één rookbeurt het allerbeste te maken...
De bel af, telefoon uit, de stoel goed in de tuin naar de zon gericht en een passend drankje erbij.
Ongestoord een uurtje of twee volledig "ZEN" genieten van een pijp.
Maar daardoor gaat het met mijn tabak heel langzaam vooruit natuurlijk.
Mijn blikje Davidoff Danisch mixture loopt op zijn einde, word al wat droog en verliest wat van zijn heerlijke aroma en smaak.
Mijn vraag is de volgende, kan ik een scheutje Vanille flavour uit de keuken van moeder de vrouw (voor taarten te bakken)
of een scheutje lekkere Rhum aan de tabak toevoegen om hem weer op te peppen?
Of word zoiets helemaal niet gedaan?
Wat doen jullie met tabakken die een beetje van hun aroma verliezen.
Hartelijk bedankt voor alle tips over wat wel mogelijk is en wat zeker niet te doen

Godfrey59

Re: Kan men toevoegingen of smaak additieven in tabak menge

Bericht door Godfrey59 »

Er zijn speciale aroma flesje voor tabak in de handel speciaal gemaakt voor de thuisblender ( niet te verwarren met de e liquid) . keuken aroma zou ik niet zo maar gebruiken bij verbranding :lol:

Godfrey

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

En je moet goed weten wat je toevoegt. De meeste aromastoffen, zéker de natuurlijke, bevatten moleculen die grofweg tussen de 150 en 300 °C (de meeste onder de 200 °C) al verdampen. In de pijp, waar ons vuurtje de tabak rond de 500 °C verbrandt, is de werking van deze toevoegingen dus al lang verdwenen.

Aromastoffen met veel koolstofatomen in de moleculen houden het wat beter vol. Koolstof verdampt ergens rond de 4500 °C. Veel van de aromatoevoegingen in gesausde tabakken zijn van chemische afkomst, waarbij de moleculen dus kunstmatig gefabriceerd zijn.

Om te droge tabak weer een beetje tot leven te brengen kun je hem bevochtigen (zijn op dit forum diverse tips over te vinden, heb zo gauw geen linkjes daar naartoe). En afhankelijk wat je zelf lekker vindt kun je enkele soorten drank toevoegen. Rum werkt bijvoorbeeld prima. Maar pas weer wel op, dat de toegevoegde aroma's de hele mixture niet verpesten. Het is niet altijd zo, dat 2 of meerdere lekkere aroma's elkaar nóg lekkerder maken. De vermenging kan ook zorgen voor een smerig resultaat bij samenbrengen van afzonderlijk lekkere aroma's.

Het blenden van tabakken is een redelijke kunst, misschien zelfs met een grote "K". Met alle respect voor de thuisblenders is een goed resultaat dus niet altijd te garanderen. Onder voorbehoud dat wat de een lekker vindt, de ander misschien helemaal niet kan bekoren. Ofwel: smaken verschillen.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Winslow Collector schreef:En je moet goed weten wat je toevoegt. De meeste aromastoffen, zéker de natuurlijke, bevatten moleculen die grofweg tussen de 150 en 300 °C (de meeste onder de 200 °C) al verdampen. In de pijp, waar ons vuurtje de tabak rond de 500 °C verbrandt, is de werking van deze toevoegingen dus al lang verdwenen.

Aromastoffen met veel koolstofatomen in de moleculen houden het wat beter vol. Koolstof verdampt ergens rond de 4500 °C. Veel van de aromatoevoegingen in gesausde tabakken zijn van chemische afkomst, waarbij de moleculen dus kunstmatig gefabriceerd zijn.

Om te droge tabak weer een beetje tot leven te brengen kun je hem bevochtigen (zijn op dit forum diverse tips over te vinden, heb zo gauw geen linkjes daar naartoe). En afhankelijk wat je zelf lekker vindt kun je enkele soorten drank toevoegen. Rum werkt bijvoorbeeld prima. Maar pas weer wel op, dat de toegevoegde aroma's de hele mixture niet verpesten. Het is niet altijd zo, dat 2 of meerdere lekkere aroma's elkaar nóg lekkerder maken. De vermenging kan ook zorgen voor een smerig resultaat bij samenbrengen van afzonderlijk lekkere aroma's.

Het blenden van tabakken is een redelijke kunst, misschien zelfs met een grote "K". Met alle respect voor de thuisblenders is een goed resultaat dus niet altijd te garanderen. Onder voorbehoud dat wat de een lekker vindt, de ander misschien helemaal niet kan bekoren. Ofwel: smaken verschillen.

Wederom juist aangevuld waarvoor dank .

Godfrey

cookiemonster

Er zit nog voor maximaal twee pijpjes tabak in het blik, maar ze is echt wel wat te droog en flets geworden.
Weggooien is zonde!
Ik heb alles gelezen over droge tabak wat ik kon vinden op het forum en de tips van de meer ervaren pijprokers.
Dus de oplossing met koffiefilterpapier en enkele druppels water erop leek mij toch de meest aangewezen oplossing.
Voor de gein en uit nieuwsgierigheid toch ook een echt heel klein scheutje "Clement Creole Shrubb Orange Rum Liqueur" op het papier gekipt.
Nu is het blikje dicht voor een week of zo.
Hopelijk is de vochtigheidsgraad in orde volgende week ik ben echt eens benieuwd.

cookiemonster

Een paar weken laten trekken met het vochtige papiertje en opgerookt.
Blikje is volledig leeg tot het laatste korreltje,brokje, blaadje, alles is op.
Vochtigheidsgraad was goed 10/10
Smaak was vol en lekker 10/10
Niet moeten navuren opgerookt tot op het einde witte as met wat zwarte brokjes 10/10
Roomnote buiten onder de parasol 10/10
AL bij al behoud ik een zeer mooie herinnering aan dit blikje davidoff danisch mixture.
En er blijft nog een lekker restgeurtje hangen in het leeg blikje om af en toe eens aan te snuffelen.

Op naar de volgende tabak :-)

Lonny

Bericht door Lonny »

Indien je een fan bent van Davidoff zou je Red Mixture ook eens kunnen proberen.
ook een heerlijke tabak en iets goedkoper dan Danish Mixture geloof ik.
http://www.tobaccoreviews.com/blend/371 ... ed-mixture

En ik weet niet of je al bekend bent met Latakia tabakken?
Ik had zeer aangename ervaringen met Davidoff Royalty.
Een goede tabak om met Latakia te beginnen.
http://www.tobaccoreviews.com/blend/440 ... ff-royalty

cookiemonster

Dit was pas mijn derde tabak die ik gerookt heb.
De eerste was Dunhill Durbar (blik 50gr)
De tweede WO Larsen simply unique (pouch 50 gr)
Daartussen een sample PH Dark and strong flake
De derde was deze Dunhill Danisch mixture (blik 50gr)
En de vierde is pas open en nog bijna vol het is een blikje Peterson St Patricksday 2015

A ratio van circa één pijp per week ga ik maar langzaam vooruit met tabak proeven :-(
Ik zal zeker die aanbevolene tabakken ook eens uitproberen bedankt voor de tips!

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Tempo maakt niet zo uit lijkt mij.

Plaats reactie