Twee vraagjes

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
BAARD

Twee vraagjes

Bericht door BAARD »

Hallo iedereen,

Ik had 2 vraagjes en die plant ik hier graag even neer..

Vraag 1.. is het, afgezien van de lichte smaakverandering, slecht voor je pijp als je deze aansteekt met een zippo?
Al een tijdje volg ik Matches860 op YouTube en deze beste man doet niet anders. Maar ergens heb ik eens gehoord dat dit slecht voor de pijp zelf is..

Vraag 2.. als je een filter uit de pijp haalt kun je deze dan net zo gemakkelijk roken? Of dien je dan gewoon een filterloze pijp te kopen..

Graag hoor ik van jullie! [emoji4]
"Even the very wise cannot see all ends."

Gandalf

Asmodeus

Twee vraagjes

Bericht door Asmodeus »

Zolang je de lont, en dus de vlam niet al te lang maakt kun je de vlam goed naar beneden trekken en sturen, en een Zippo brand niet zo heet dus blaker je de ketelrand ook niet. Ik gebruik sinds een half jaar een Zippo met pijpinsert en ben er heel tevreden mee.
Uiteraard smaken de eerste trekjes na aansteken een beetje naar benzine, maar dat went. Evengoed proef ik bij gebruik van een lucifer even paraffine.

Een filterpijp kun je prima roken zonder filter. Sommige pijpen worden geleverd met een adapter, een soort buisje dat je plaatst op de plek van het filter, maar dat is niet noodzakelijk. Ik heb bij mijn Savinelli's die buisjes kortgeleden verwijderd omdat ik ze zonder prettiger vind trekken

Bommel

Re: Twee vraagjes

Bericht door Bommel »

Ik kan alleen vraag twee beantwoorden.
Een filterpijp kan met en zonder filter gerookt worden.
Er zijn adapters te koop die de filter ruimte op vullen.
Zelf doe ik dit niet, ben zelf een filter gebruiker, maar maak na het roken wel de ruimte extra schoon.
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

Asmodeus was me net voor. =D>
Afbeelding

BAARD

Bericht door BAARD »

Dank voor de snelle antwoorden heren!

Gandalf

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Vraag twee was al bevestigd, dat doe ik ook nog even voor vraag 1 met een kleine aanvulling, laat de zippo even een seconde branden voor hem direct boven de pijp te houden.
Net zoals je met een lucifer even kort wacht tot de zwavel opgebrand is voor je hem onder je sigaar houdt, scheelt aanzienlijk in de (toch al korte) benzine- (of zwavel)-smaak.

Een pipe insert (met openingen aan de zijkant ipv aan de bovenkant) is overigens wel een aanrader.

Afbeelding

Vaak lukt het zippo aan te schrijven met het verzoek een standaard insert om te ruilen voor een pipe insert.
Afbeelding

Smokomang

Bericht door Smokomang »

Heb ook een zippo met pipe insert die ik graag gebruik zonder problemen en diverse pijpen die filter geschikt zijn en ik rook zonder filter zonder enig probleem. Ook met een een adapter. Filter heeft naar mijn idee geen invloed op het roken alleen op de beleving van de tabak en een beetje hulp bij het verwerken van het vocht in de pijp
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

Freark

Bericht door Freark »

Eliminator schreef:Vaak lukt het zippo aan te schrijven met het verzoek een standaard insert om te ruilen voor een pipe insert.
Zippo opsturen naar:
Zippo European Repair Clinic
Groendahlscher Weg 87
46446 Emmerich am Rhein
Deutschland,
met een vriendelijk verzoekje erbij om de standaard insert om te ruilen voor een pijp insert en een week of zes later krijg je de zippo keurig retour met de pijp insert er in. Je oude standaard insert krijg je ook terug.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

BAARD

Bericht door BAARD »

Ja dat lijkt me dan wel weer een gok. Om je zippo in zijn geheel weg te sturen. Maar goed, het klinkt wel aannemelijk. Hebben jullie hier ervaring mee?

Gandalf

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Je zou ook gewoon zelf een gat aan de zijkant van je bestaande Zippo kunnen boren als je het niet vertrouwd. Zelf gebruik ik de Zippo heel vaak tijdens buitenactiviteiten en dat bevalt uitstekend. Als ik rustig binnen of in de achtertuin zit zijn lucifers nog steeds favoriet.

L.deJong
Contacteer:

Bericht door L.deJong »

BAARD schreef:Ja dat lijkt me dan wel weer een gok. Om je zippo in zijn geheel weg te sturen. Maar goed, het klinkt wel aannemelijk. Hebben jullie hier ervaring mee?
Yup, zeer goede ervaringen.
Het is een repair clinic, dus als je hem dan toch op stuurt kun je netzo goed ook even vertellen wat er gerepareerd moet worden.
Ik zelf heb het zippo formulier gebruikt, deze kan je downloaden op hun site:
http://www.zippo.com/customercare/repairs.aspx
Je krijgt hem rond 6 weken terug, das best lang maar het wachten meer dan waard.
Heb je geen zin in the hassle dan kun je ook de normale pipe lighter van zippp kopen: http://www.haddockslightershop.com/nl/c ... kers-pipe/
Ik zie dat er weer wat nieuwe designs bij zijn gekomen, dus je hebt nu meer keus.
Nog een tip, die ik van iemand hier op het forum kreeg, gebruik alleen echte zippo lighter fluid,
Heb het getest en inderdaad bij echte zippo fluid heb je een minder sterke benzine smaak.
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

Wat je ook doet, koop geen pijp aansteker met zo'n lasbrander! Die zijn enkel goed voor het cremeren van shag en sigaretten en het repareren van dakbedekking (werkt echt, zelf wel eens gedaan......).
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Freark

Bericht door Freark »

BAARD schreef:Ja dat lijkt me dan wel weer een gok. Om je zippo in zijn geheel weg te sturen. Maar goed, het klinkt wel aannemelijk. Hebben jullie hier ervaring mee?
Twee weken geleden mijn zippo, die ik zes weken daarvoor had opgestuurd met een handgeschreven briefje in mijn beste Duits erbij, teruggekregen. Ik kan me wel voorstellen dat je aarzelt, want waar krijg je nog zo'n service?

Mikali

Bericht door Mikali »

Eliminator schreef:Vraag twee was al bevestigd, dat doe ik ook nog even voor vraag 1 met een kleine aanvulling, laat de zippo even een seconde branden voor hem direct boven de pijp te houden.
Net zoals je met een lucifer even kort wacht tot de zwavel opgebrand is voor je hem onder je sigaar houdt, scheelt aanzienlijk in de (toch al korte) benzine- (of zwavel)-smaak.

Een pipe insert (met openingen aan de zijkant ipv aan de bovenkant) is overigens wel een aanrader.

Afbeelding

Vaak lukt het zippo aan te schrijven met het verzoek een standaard insert om te ruilen voor een pipe insert.
Dit kan ik beamen !
Al lukt het volgens mij enkel vanuit de VS, en willen ze die verzendkosten niet betalen, maar als je een adres hebt in de VS, doen ze het inderdaad gratis en voor niets :)
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"

Freark

Bericht door Freark »

Kennelijk is de zippo service zo uitzonderlijk dat je mijn recente ervaring niet kan geloven... :roll:

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Hier ook goede ervaringen met de club uit DE !
Afbeelding

Mikali

Bericht door Mikali »

Freark schreef:
Twee weken geleden mijn zippo, die ik zes weken daarvoor had opgestuurd met een handgeschreven briefje in mijn beste Duits erbij, teruggekregen. Ik kan me wel voorstellen dat je aarzelt, want waar krijg je nog zo'n service?
Mijn ervaring met DE was toch iets minder ... die stuurde mij een emailtje terug dat ze géén pipe inserts kosteloos omruilen en dat ik maar een nieuwe zippo moest kopen.
Hun Amerikaanse vrienden daarentegen ...

Deadl0ck

Bericht door Deadl0ck »

Jet lighters, indien slecht gebruikt, zijn veel schadelijker voor een pijp dan een zippo, zoals al aangegeven.

Overigens is een jet lighter ook prima te gebruiken, maar laat de vlam niet in contact komen met de pijp, of de tabak. de zichtbare blauwe vlam rechtstandig boven de pijp houden, met een cm tussen pijp en vlam in, werkt. Toch is het niet aan te raden, de veel hetere temperatuur kan voor beschadigingen zorgen in de pijp.
Groet, Mark

L.deJong
Contacteer:

Bericht door L.deJong »

Mikali schreef:
Freark schreef:
Mijn ervaring met DE was toch iets minder ... die stuurde mij een emailtje terug dat ze géén pipe inserts kosteloos omruilen en dat ik maar een nieuwe zippo moest kopen.
Hoe lang is dat geleden, want ik heb nog niet zo lang geleden, beter gezegd in maar van dit jaar, gewoon een pipe lighter insert gekregen, hij werkt super.
En het enige wat ik ervoor hoefde te betalen... waren de verzendkosten. was rond de 8,40 euro, en ze hebben de hinge ook nog gerepareerd, dus toppp
I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new.
-Robert W. Service

Mikali

Bericht door Mikali »

L.deJong schreef:
Mikali schreef:
Freark schreef:
Hoe lang is dat geleden, want ik heb nog niet zo lang geleden, beter gezegd in maar van dit jaar, gewoon een pipe lighter insert gekregen, hij werkt super.
En het enige wat ik ervoor hoefde te betalen... waren de verzendkosten. was rond de 8,40 euro, en ze hebben de hinge ook nog gerepareerd, dus toppp
Dit was begin Februari, dus nog niet zo héél lang geleden. De correspondentie verliep met een dame genaamd Marina Sondermann.

Freark

Bericht door Freark »

Geachte meneer Swarts,

helaas is het niet mogelijk de „pipe insert“ te bestellen, maar uw kunt uw Zippo aansteker naar volgende adres zenden:

Groendahlscher Weg 87
46446 Emmerich am Rhein Germany

Wij kunnen uw dan gratis een pipe insert invoegen.

Om er zeker van te zijn dat de post je Zippo niet verliest, kun je hem het beste aangetekend versturen. Om je Zippo tegen beschadigingen te beschermen kun je hem het beste in een envelop met 'bubbeltjesplastiic' versturen.
Vergeet niet om er een briefje bij te doen met uw aanvraag en het retouradres.

Met vriendelijke groeten,
Marina Sondermann

Die Marina toch... Ik heb hem trouwens niet aangetekend verzonden, dus kostte het me maar € 2,30 plus 50 cent voor een bubbelenvelop. De retourzending (wel aangetekend, maar dat is in Duitsland veel goedkoper dan bij ons) heeft zippo betaald.

BAARD

Bericht door BAARD »

Super! [emoji106]

Gandalf

BAARD

Bericht door BAARD »

Freark schreef:Geachte meneer Swarts,

helaas is het niet mogelijk de „pipe insert“ te bestellen, maar uw kunt uw Zippo aansteker naar volgende adres zenden:

Groendahlscher Weg 87
46446 Emmerich am Rhein Germany

Wij kunnen uw dan gratis een pipe insert invoegen.

Om er zeker van te zijn dat de post je Zippo niet verliest, kun je hem het beste aangetekend versturen. Om je Zippo tegen beschadigingen te beschermen kun je hem het beste in een envelop met 'bubbeltjesplastiic' versturen.
Vergeet niet om er een briefje bij te doen met uw aanvraag en het retouradres.

Met vriendelijke groeten,
Marina Sondermann

Die Marina toch... Ik heb hem trouwens niet aangetekend verzonden, dus kostte het me maar € 2,30 plus 50 cent voor een bubbelenvelop. De retourzending (wel aangetekend, maar dat is in Duitsland veel goedkoper dan bij ons) heeft zippo betaald.
Heb je daar een brief in het Duits bij gedaan, of gewoon Engels?
Want mijn Duits is niet al te best haha

Gandalf

Freark

Bericht door Freark »

Nou brief, brief, zeg maar: kattebelletje. De lust om Duits te schrijven heeft pater Z. er op school vakkundig uitgeramd, hoewel ik het prima kan lezen en verstaan en ik de verlammende plicht om het foutloos te spreken na vele jaren goeddeels achter me gelaten heb. Ik neem aan dat een European Pipe Clinic in een ontwikkeld land als Duitsland prima met Engels overweg kan en dat zelfs Nederlands in Emmerich niet zo'n probleem is (zie Marina). Alleen "pipe insert" zal waarschijnlijk al genoeg zijn.

BAARD

Bericht door BAARD »

Dan komt dat wel goed. Zal morgen ff voor een envelopje.. [emoji4] [emoji106]

Gandalf

L.deJong
Contacteer:

Bericht door L.deJong »

Freark schreef:Nou brief, brief, zeg maar: kattebelletje. De lust om Duits te schrijven heeft pater Z. er op school vakkundig uitgeramd, hoewel ik het prima kan lezen en verstaan en ik de verlammende plicht om het foutloos te spreken na vele jaren goeddeels achter me gelaten heb. Ik neem aan dat een European Pipe Clinic in een ontwikkeld land als Duitsland prima met Engels overweg kan en dat zelfs Nederlands in Emmerich niet zo'n probleem is (zie Marina). Alleen "pipe insert" zal waarschijnlijk al genoeg zijn.
Inderdaad, heb het zelf in keurig Engels erop gezet, voor de zekerheid wel pijp insert in het Engels en het Duits op de brief vermeld.
Ik schaam me een beetje, maar ik kan echt zeer slecht Duits, en met mijn dyslexie gaat het leren ook erg moeizaam.
Het is heel gek, maar ik kan beter Engels schrijven dan Nederlands
-Robert W. Service

BAARD

Bericht door BAARD »

Ik doe het gewoon in het Engels, Nederlands en in het Fries. Dan moet het goed komen lijkt me haha

Gandalf

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

BAARD schreef:Ik doe het gewoon in het Engels, Nederlands en in het Fries. Dan moet het goed komen lijkt me haha
Is dit nog gelukt trouwens? :)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Massis
Administrator
Contacteer:

Bericht door Massis »

Freark schreef:
Eliminator schreef:Vaak lukt het zippo aan te schrijven met het verzoek een standaard insert om te ruilen voor een pipe insert.
Zippo opsturen naar:
Groendahlscher Weg 87
46446 Emmerich am Rhein
Deutschland,
met een vriendelijk verzoekje erbij om de standaard insert om te ruilen voor een pijp insert en een week of zes later krijg je de zippo keurig retour met de pijp insert er in. Je oude standaard insert krijg je ook terug.
Dat dacht ik ook maar bij mailcontact met hen hebben ze mij gevraagd dit NIET te doen.

In plaats daarvan heb ik destijds de belgische verdeler gecontacteerd en die hebben me gewoon gratis een pijpinsert opgestuurd.
Zoek maar even hier op het forum, er zwerven meerdere posts van mij rond waarin alle details staan hierover :-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Freark

Bericht door Freark »

Of de procedure is recent veranderd (gelet op de ervaringen van Lennart en mij), of er gelden andere regels voor België en Nederland. Nu maar hopen dat Baard niet in het Fries heeft geschreven, want dan denken ze nog dat het Vlaams is...
Hier krijg ik problemen mee met Friezen èn Vlamingen

Plaats reactie