Nederlandse pijptabak.

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Godfrey59

Nederlandse pijptabak.

Bericht door Godfrey59 »

Welke merk pijptabak wordt er nou nog echt in Nederland gemaakt en door wie ? Dus niet de Own blend van Hajenius e.d . Even invullen in onderstaande lijstje .

1 Ootmarsum Heerenbaai . Heupink / Bloemen
2 Ootmarsum extra krul . Heupink / Bloemen
3
4
5
6
7
8
9

Of ben ik dan te optimistisch :lol:

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 09 feb 2015 13:58, 6 keer totaal gewijzigd.

Arno
Contacteer:

Re: Nederlandse pijptabak.

Bericht door Arno »

2 maar. Stad Ootmarsum Extra Krul en Stad Ootmarsum Heerenbaai gemaakt door de firma Heupink & Bloemen in Ootmarsum.
Afbeelding

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Verrek, Arno is me net voor.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Ooooh yeah!

Afbeelding
Afbeelding

Lonny

Bericht door Lonny »

Indian Summer is van Murray Sons & Co. Ltd volgens http://www.tobaccoreviews.com/blend/219 ... ian-summer

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Neptune en Indian Summer worden niet (meer) in NL gemaakt..
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Arno schreef:Neptune en Indian Summer worden niet (meer) in NL gemaakt..

Ook al niet meer :shock:

Troost ? Sail ? of Amphora ?

Godfrey

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Godfrey59 schreef:
Arno schreef:Neptune en Indian Summer worden niet (meer) in NL gemaakt..

Ook al niet meer :shock:

Troost ? Sail ? of Amphora ?

Godfrey
Nope, allemaal bij STG of MacBaren in Denemarken.. Wat ik al zei, de Stad Ootmarsum tabakken zijn nog de enige..

Deze foto is bv. door WC gemaakt bij zijn bezoek aan de MacBaren fabriek:

Afbeelding
Afbeelding

Lonny

Bericht door Lonny »

Er verdwijnt veel uit NL.

Fokker, Saab, Philip Morris,
Halforts, Schoenenreus, Oad, Siebel, ECI,
V&D??,Blokker??

Valt nog mee dat er hier twee tabakken overleven......

rivulus

Bericht door rivulus »

En Belgie? Is daar nog iets over?
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

rivulus schreef:En Belgie? Is daar nog iets over?
Semois :P
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei »

Koninklijke Eikel Des Forums.

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Wervik (al is dat geen pijptabak)
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Paasei

Bericht door Paasei »

En in Wervik is het aan het uitdoven :

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2112640

edit - de website van de laatste fabriek (roltabak inderedaad) in Wervik : http://www.gryson.be/en/about

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

wel nooit dat merk tegengekomen.

Paasei

Bericht door Paasei »

Ik geloof dat je die Arizona in den aldi kan kopen ...

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Ah arizona, maat van mij paft dat bij de vleet. Hij zal treuren dat het verdwijnt.

lindbergh-nl

Bericht door lindbergh-nl »

Ook geen Douwe Egberts tabakken meer? Onderstaand lijstje gehaald van pijproken.info.

Douwe Egberts tabakken

Onderstaand een overzicht van tabakken die op de markt zijn van Douwe Egberts.

Egberts 44
Egberts 44 is een variant op het thema Java Maryland Virginia, samengesteld uit 18 verschillende tabakken. Deze eigentijds gearomatiseerde melange is biizonder geschikt voor de hedendaagse roker en dient gerookt te worden uit een pijp met een vrij ruime kop.

Amphora Ultra Mild
Amphora Ultra Mild is een heerlijke Cavendish, samengesteld uit deels geperste en deels ongeperste Virginia, Orient en speciaal behandelde Burley. men eigen tijdse, mooi ogende melange met een fris aroma en een zeer milde smaak. Amphora Ultra Mild rookt u op z’n |ekkerst in een pijp met een middelgrote kop.

Heeren Baai Paars
Heeren Baai Paars heeft dezelfde basis als Heeren Baai Geel, maar is door toegevoeging van Virrginia van latere pluk minder snel brandend. Dit maakt deze baai geschikt voor een wat vlottere rookwijze uit een pijp met vrij ruime kop. Naast een 50 grams pouch is Heeren Baai Paars ook verkrijgbaar in een 250 grams pak.

Coopvaert
Coopvaert is een moderne melange(semi-baai), die zacht smaakt, aangenaam rookt en prettig geurt. Coopvaert dient rustig en regelmatig gerookt te worden een pijp met een ruime kop. De ideale tabak voor een rustige pijproker. Naast een 50 grams pouch is Coopvaert ook verkrijgbaar in een 200
grams blik.

Mix Baai
Mix Baai verenigt in zich een combinatie van het pittige aroma van de mixture en zachre karakter van de baaisoort. Het resultaat is een bijzonder geurige en zacht aromatische melange, geliefd bij de moderne, vlotte roker met waardering voor het aroma. Stevig stoppen in een pijp met royale kop.

Dukaat
Dukaat is een echte vooroorlogse melange van Java en Maryland tabakken, die vlot brandt en stevig gestopt dient te worden in een pijp met een royale kop. Een typische tabak voor rustige rokers.

Heeren Baai Goud
Heeren Baai Goud is een exclusieve baai, op basis van Java en Maryland tabakken van de eerste pluk. Uitgezochte Virginia soorten zorgen voor het blonde karakter van deze vlot brandende baai die vraagt om een rustig rookgedrag en een royale kop.

Heeren Baai Geel
Heeren Baai Geel is een geurige, vlot brandende baaitabak met als basis Java en Maryland tabakken. Deze zeer klassieke baai vraagt een bijzonder royale pijpekop en dient stevig gestopt te worden.

De Witte Os
De Witte Os is een zuivere baai met toevoeging van Puerto Rico tabak. Hij valt op door zijn forse krul-snede die de melange een optimale rookcirculatie geeft. De baai voor kenners. Stevig stoppen in een pijp met zeer ruime kop.

Amphora Golden Cavendish
Deze prachtige mixture bevat zowel donker dubbel gefermenteerde als heldere ('gold'), kleurige Virginia, Burley en Oriënt met het specifieke exotische smaakkarakter. De ongeperste tabak heeft een frisse smaak, is geurig, kleurrijk en rookt uiterst prettig. Gebruik voor deze mooie tabak een pijp met een middelgrote kop.

Amphora Scotch Whisky
Zorgvuldig samengesteld uit Virginia, Burley en een weinig Amerikaanse Kentucky. Een milde, langzaam brandende pijptabak die aangenaam rookt. En: het natuurlijk aroma is versterkt door de toevoeging van echte, twaalf jaar oude Schotse whisky. Gebruik een pijp met een niet te ruime kop.

Amphora Black Cavendish
Dubbel gefermenteerde en kleurige Vir¬ginia alsmede uitgelezen Burley vormen de hoofdbestanddelen van deze Cavendish. De rijke, volle melange heeft een aangename, donkere smaak. Karakteristiek is de mooie bonte kleur van de tabak. Rook de Black Cavendish uit een pijp met een niet te ruime kop. Een melange voor kenners.

Amphora Rood (Full Aroma)
Deze zeer populaire Cavendish is samengesteld uit Virginia, Burley en een snufje Oriënt. Door een rijke toevoeging van natuurlijke vruchtenaroma's ontstaat het onvolprezen 'Full Aroma'. Een erg prettige tabak, zowel voor de roker als voor zijn omgeving. Het gebruik van een pijp met een kleine kop is aan te bevelen.

Amphora Special Reserve
Deze exclusieve Cavendish bestaat uit een melange van deels dubbel gefermenteerde Virginia, speciaal behandelde Burley, Oriënt en enkele andere overzeese tabakssoorten. De tabak is geurig, evenwichtig, vol en rond van smaak. Rook deze traag brandende tabak uit een pijp met een niet te ruime kop.

Amphora Bruin (Regular)
Een heerlijke Cavendish tabak bestaande uit Virginia, Burley, Oriënt en een vleugje aroma. Het is een traag brandende tabak met een licht, afrondend, natuurlijk aroma en een karakteristieke, zachte, volle smaak. De Regular wordt overwegend gerookt in een pijp met een kleine kop.

rivulus

Bericht door rivulus »

"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Tsssssssssssk Imperial tobacco , niets Nederlands aan . Dus vergane glorie helaas :(

Godfrey

Readburd

Bericht door Readburd »

Als ik kijk naar de verpakkingen (dezelfde soort pouch en gewicht van 40g) en het feit dat het allemaal baaitabak betreft, dat schat ik in dat zowel Coopvaert als Echte Friesche Heerenbaai (beide van Imperial voormalig DE) eveneens bij Heupink gemaakt worden.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Echte Friesche Heerenbaai wordt nu niet meer gemaakt maar werd op het laatst gemaakt door Orlik (STG) in Denemarken, zie de verpakking:
Afbeelding

Wat betreft Coopvaert, deze wordt nog wel gemaakt. Als ik kijk naar de verpakking verwijst deze zelfs naar Oosterhout, een fabriek van Imperial Tobacco.

Afbeelding

Ik herinnerde me opeens dat ik heb gelogen door te zeggen dat Heupink & Bloemen als enigste nog pijptabak maakt in NL. Excuses! Helemaal aan het begin van mijn blog heb ik STG en Imperial Tobacco gebeld en gemaild voor info en onderstaande mail is afkomstig van Imperial Tobacco:

Geachte heer Van Goor,

Van mijn collega, Manuela van Kessel, kreeg ik de vraag door die u aan haar had gesteld over pijptabak.

In onze fabriek in Joure wordt nog steeds pijptabak geproduceerd. Omdat wij gebonden zijn aan strenge regelgeving omtrent tabaksproducten, mag ik u – vanwege het feit dat u deze informatie nodig heeft voor uw blogsite – geen informatie geven over welke merken wij daar produceren, omdat dit door de autoriteiten zou kunnen worden gezien als indirecte reclame en hier strenge sancties aan zijn verbonden. Gelet op het feit dat uw blog gaat over pijptabak, is het wellicht voor u interessant om de nieuwe Europese regelgeving te volgen die in de maak is voor tabaksproducten en de positie die Nederland daaromtrent inneemt.

Hopelijk heb ik u toch van enigszins relevante informatie kunnen voorzien. Ik wens u heel veel succes met uw site toe.

Met vriendelijke groet / Best regards,

Tatiana Koppelaar
Legal Affairs Manager

Maar zij zegt dat er nog tabak wordt gemaakt in Joure, niet Oosterhout.. Misschien wordt de ruwe tabak van Coopvaert nog geproduceerd in Joure en wordt alles daarna verpakt enzo in Oosterhout..
Afbeelding

Readburd

Bericht door Readburd »

Arno schreef:Echte Friesche Heerenbaai wordt nu niet meer gemaakt maar werd op het laatst gemaakt door Orlik (STG) in Denemarken, zie de verpakking:
Afbeelding
Er zijn meerdere fabrikanten met (Friesche) Heerenbaai, waarvan de versies van DE en Niemeyer de bekenste zijn. De Douwe Egberts versie is de oude Paarse Echte Friesche Heerenbaai en overgenomen door Imperial Tobacco en daar verwijs ik naar in voorgaande en wordt bij mijn weten nog gewoon gemaakt. De andere versie van Niemeyer (let op: zonder voorvoegsel 'Echte') is inderdaad overgenomen door STG en tot (ik meende) vorig jaar nog geproduceerd. Hier verwijs jij naar.

Ik weet natuurlijk niet zeker of zowel Coopvaert en Echte Friesche Heerenbaai (paars) bij Bloemen wordt gemaakt maar ik vind het wel toevallig dat alle 3 dezelfde soort pouch hebben en hetzelfde gewicht. Maar hoe dan ook worden ook deze beide dus nog in NL gemaakt, dus in totaal al drie! :D

meindert

Bericht door meindert »

Arno schreef:Echte Friesche Heerenbaai wordt nu niet meer gemaakt maar werd op het laatst gemaakt door Orlik (STG) in Denemarken, zie de verpakking:
Afbeelding

Wat betreft Coopvaert, deze wordt nog wel gemaakt. Als ik kijk naar de verpakking verwijst deze zelfs naar Oosterhout, een fabriek van Imperial Tobacco.

Afbeelding

Ik herinnerde me opeens dat ik heb gelogen door te zeggen dat Heupink & Bloemen als enigste nog pijptabak maakt in NL. Excuses! Helemaal aan het begin van mijn blog heb ik STG en Imperial Tobacco gebeld en gemaild voor info en onderstaande mail is afkomstig van Imperial Tobacco:

Geachte heer Van Goor,

Van mijn collega, Manuela van Kessel, kreeg ik de vraag door die u aan haar had gesteld over pijptabak.

In onze fabriek in Joure wordt nog steeds pijptabak geproduceerd. Omdat wij gebonden zijn aan strenge regelgeving omtrent tabaksproducten, mag ik u – vanwege het feit dat u deze informatie nodig heeft voor uw blogsite – geen informatie geven over welke merken wij daar produceren, omdat dit door de autoriteiten zou kunnen worden gezien als indirecte reclame en hier strenge sancties aan zijn verbonden. Gelet op het feit dat uw blog gaat over pijptabak, is het wellicht voor u interessant om de nieuwe Europese regelgeving te volgen die in de maak is voor tabaksproducten en de positie die Nederland daaromtrent inneemt.

Hopelijk heb ik u toch van enigszins relevante informatie kunnen voorzien. Ik wens u heel veel succes met uw site toe.

Tatiana Koppelaar
Legal Affairs Manager

Maar zij zegt dat er nog tabak wordt gemaakt in Joure, niet Oosterhout.. Misschien wordt de ruwe tabak van Coopvaert nog geproduceerd in Joure en wordt alles daarna verpakt enzo in Oosterhout..
Ik zal eens polshoogte nemen, ik heb zo mijn informanten hier in Friesland :wink:
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

rivulus

Bericht door rivulus »

De fabriek in Joure staat op Google Maps, Slachtedyk 28a Joure

Oosterhout is een kantoorpand...
Robert W. Service

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

meindert schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Geachte heer Van Goor,

Tatiana Koppelaar
Legal Affairs Manager

Ik zal eens polshoogte nemen, ik heb zo mijn informanten hier in Friesland :wink:
Gewoon aanbellen met de pijp in de mond , moeten ze je wel binnenlaten dunkt mij :lol:

Godfrey

Jeffrey baai

Bericht door Jeffrey baai »

Schipper is volgens mij ook echt Nederlands
Een tevreden roker is geen onrust stoker,

capricorn

Bericht door capricorn »

Deze merken van Imperial Tobacco Nederland is verantwoordelijk voor de onderstaande merken.
Shag- en Hulzentabak merken
Van Nelle In Nederland is Van Nelle het meest verkochte shagmerk.
Drum Drum is het No. 2 shagmerk in de wereld en is verkrijgbaar in circa 40 markten wereldwijd.
Zilver
Gauloises
Brandaris
West Hulzentabak

Sigarettenmerken

Davidoff Davidoff sigaretten zijn in ruim 100 markten over de hele wereld verkrijgbaar, waar in totaal jaarlijks zo’n 18 miljard Davidoff sigaretten worden verkocht.
JPS Met een jaarvolume van 26 miljard sigaretten wordt JPS in 14 markten (met name in West-Europa en Australië) verkocht.
Gauloises Gauloises is een van de grootste merken van Imperial Tobacco. Meer dan 70 markten in de wereld verkopen dit merk en in totaal heeft Gauloises een jaarvolume van circa 29 miljard sigaretten.
West Ook West sigaretten zijn in meer dan 70 markten wereldwijd verkrijgbaar. Per jaar worden circa 25 miljard West sigaretten verkocht.

Vloeipapier merken

Rizla Rizla is het grootste vloeimerk in de wereld en is verkrijgbaar in circa 120 markten wereldwijd.

Pijptabak heb ik nog niet gevonden

Paasei

Bericht door Paasei »

Kan best zijn, maar het ging er om welke in Nederland gefabriceerd worden, en dan zal je lijstje plotseling heel wat kleiner worden. Zo is Rizla van oorsprong Frans.

Readburd

Bericht door Readburd »

Jeffrey baai schreef:Schipper is volgens mij ook echt Nederlands
Als je 'is' vervangt door 'was' dan klopt het. Schippers was van 'Van Rossum' en is indertijd overgenomen door STG en wordt sindsdien in Denemarken gemaakt (helaas, want het orgineel was voortreffelijk in tegenstelling tot de STG variant).

Plaats reactie