Beste mede forum leden.
Ik heb een vraag.
Zo als mijn naam al aanduid ben ik een baai roker. En ik weet dat je baai uit een grote kop moet roken. Maar kan iemand mij de afmetingen van een goeie baaikop geven want dan kan ik daar opletten bij de aanschaf van een volgende pijp .
Vriendelijke groet Jeffrey baai
Nieuwe pijp
- Jeffrey baai
Nieuwe pijp
Een tevreden roker is geen onrust stoker,
Re: Nieuwe pijp
Ik rook baai het liefst uit een pijp met een keteldiameter van 20mm en groter.
-
Eigenlijk niet zoveel, zoals je al aangaf een pijp waar verhoudingsgewijs
meer tabak ingaat, denk aan een billiard.
Deze pijp werd in het verleden (jaren 60 vorige eeuw) het meest door
baairokers gebruikt.
meer tabak ingaat, denk aan een billiard.
Deze pijp werd in het verleden (jaren 60 vorige eeuw) het meest door
baairokers gebruikt.
- Jeffrey baai
Dank jullie wel ik ga kijken voor een billiart met een kop diepte van 20mm en meer
- dinck
Dat moet een kopdiameter zijn van 20mm (inwendig gemeten), de diepte zal dan ongeveer 40 - 50mm zijn.
Ik weet niet wat jouw budget is, maar ik heb tot grote tevredenheid een Radice Chubby Billiard met keteldiameter 2,19 cm en keteldiepte van 4,7 cm volledig gereserveerd voor baai- en semoistabak.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.
- Jeffrey baai
Klinkt als erg goed. Ik heb even op Internet gekeken maar zo te zien is de pijp alleen maar te importeren. Of weet jij misschien een site waar ik moet kijken?Arclaud schreef:Ik weet niet wat jouw budget is, maar ik heb tot grote tevredenheid een Radice Chubby Billiard met keteldiameter 2,19 cm en keteldiepte van 4,7 cm volledig gereserveerd voor baai- en semoistabak.
-
Ik heb hem van een webshop uit Italië. Op twee dagen heb je hem thuis. Ik weet niet of je dat bedoelt met importeren?Jeffrey baai schreef:Klinkt als erg goed. Ik heb even op Internet gekeken maar zo te zien is de pijp alleen maar te importeren. Of weet jij misschien een site waar ik moet kijken?Arclaud schreef:Ik weet niet wat jouw budget is, maar ik heb tot grote tevredenheid een Radice Chubby Billiard met keteldiameter 2,19 cm en keteldiepte van 4,7 cm volledig gereserveerd voor baai- en semoistabak.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.
Een Savinelli model 320, heeft een keteldiameter van 22mm. Dit model is er in vele uitvoeringen en dus prijzen. Haddocks pipeshop uit Maastricht heeft er diversen meen ik. Ook Big Ben, Peterson, Chacom, Vauen, hebben enkele pijpen met grotere ketels. Dit zijn allemaal merken die je in NL redelijk makkelijk kunt vinden. Kijk maar eens op enkele sites. Nog beter, loop bij een tabakswinkeltje binnen en kijk eens wat ze hebben. Er zijn nog vele andere merken natuurlijk maar die zijn vaak of wat moeilijker te krijgen in NL, of kostbaar, of moet je uit het buitenland laten komen. Met dit laatste heb ik overigens nog nooit problemen ondervonden. Succes!
- janneman
- Contacteer:
'goeie' baaipijp of niet is natuurlijk een kwestie van smaak, de een rookt nu eenmaal wat sneller dan de ander, en naai vergroot dat soort verschillen misschien nog wel wat uit. Maar voor mijn gevoel zijn er wel wat algemene richtlijnen te nomen (hierboven al heel concreet door velen gedaan.
In het algemeen:
Baai brandt vergeleken met andere tabakken wat sneller, dus een iets grotere kop is om te beginnen geen slecht idee. Op die manier rook je een baaipijp ongeveer even lang als een andere pijp met een wat grover gesneden en vochtigere tabak.
Verder kan Baai wat sneller op de tong bijten, en dat hangt samen met hoe heet de tabak verbrand wordt; koeler is minder scherp. In een nauwe diepe kop gaat een tabak eerder wat heet branden dan in een wat bredere en minder diepe kop. Strikt persoonlijk, ik merk bij mijn eigen pijpen dat een kop smaller dan 2 cm (breedte van het gat van de ketel dus) niet zo vaak voor Baai gebruikt wordt.
Omdat baai erg goed brand is iets meer hout aan een kop ook nooit weg ter isolatie; een kop met wat dikkere wand laat zich bij Baai vaak prettiger vasthouden dan een dunwandige kop.
In het algemeen:
Baai brandt vergeleken met andere tabakken wat sneller, dus een iets grotere kop is om te beginnen geen slecht idee. Op die manier rook je een baaipijp ongeveer even lang als een andere pijp met een wat grover gesneden en vochtigere tabak.
Verder kan Baai wat sneller op de tong bijten, en dat hangt samen met hoe heet de tabak verbrand wordt; koeler is minder scherp. In een nauwe diepe kop gaat een tabak eerder wat heet branden dan in een wat bredere en minder diepe kop. Strikt persoonlijk, ik merk bij mijn eigen pijpen dat een kop smaller dan 2 cm (breedte van het gat van de ketel dus) niet zo vaak voor Baai gebruikt wordt.
Omdat baai erg goed brand is iets meer hout aan een kop ook nooit weg ter isolatie; een kop met wat dikkere wand laat zich bij Baai vaak prettiger vasthouden dan een dunwandige kop.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822