Ja hoor, je moet er niet harder aan trekken of zo wegens de langere afstand.
Voor een beginner misschien net iets moeilijker. De rook koelt namelijk heel erg af in de lange steel, wat heel aangenaam is. Maar het 'gevaar' schuilt er dan net in dat je harder gaat trekken en alsnog de kop heet stookt.
Maar als je daar op let (uitkijken maw dat je je handen niet verbrandt aan een overhete kop) of je bent al een beetje verder in het pijproken, zijn het fantastische rokers.
Als je de kans hebt om er 1 met twee mondstukken te kopen moet je dat zeker doen. Dan kun je hem met het korte mondstuk inroken. Deze tip kreeg ik van Winslow Collector en daar zit wel wat in. Dan heb je eerder door of de kop te heet word. Werkte bij mijn B.C. Livre erg goed.
Executeur Testamentair des Forums!tegen wil en dank!
De extra koeling van de lange steel zorgt er trouwens wel voor dat je eerder last krijgt van vocht in de steel. Een versie met filter helpt daar bij. Je kunt dat filter altijd later nog weglaten.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new." Robert W. Service
Heb zelf de silverline van BB ,maar rook maar zelden met de lange steel.
Is ook niet nodig ,lees er een boekje genaamd tuk bij , dan wordt de steel vanzelf langer
annie69 schreef:Heb zelf de silverline van BB ,maar rook maar zelden met de lange steel.
Is ook niet nodig ,lees er een boekje genaamd tuk bij , dan wordt de steel vanzelf langer
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Vauen Auenland pijpen, geinspireerd op Tolkien en LOTR. Deze zijn behoorlijk lang en met 9 mm filter. Heb er zelf (nog) geen. Bij Esterval in Duitsland aardig geprijsd.
Ik heb wel een Moretti churchwarden gekocht (geen filter). Maar vergelijken met elkaar kan ik dus niet.
Succes met kiezen!
Bas
Rook 'm uit z'n Klik op 't konijn voor mijn pijpencollectie
Een churchwarden staat ook nog op mijn verlanglijst maar weet ook nog niet welke. Mijn beeld is een poker vorm churchwarden die niet te lang is maar heb zo'n soort nog niet gevonden.
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.
Zelf ben ik een liefhebber van leespijpen, ookal heb ik er maar sindskort pas twee (of 3 als je de goudse pijp meetelt, maar da's weer een totaal ander soort pijp). De nieuwste ben ik nog aan het inroken, dat is een Big Ben Lombok. De andere heb ik al meer dan 10 jaar. Een Peterson met een Stanwell steel. (ben er ooit op gaan zitten, en de originele steel heeft dat niet overleeft...) Het is misschien niet m'n meest gerookte pijp, maar voor momenten rustig op de bank of in m'n luie stoel is het een van m'n heerlijkst rokende pijpen. Door de afstand lijkt 'ie wat koeler te roken, maar voor mij is vooral de rook houding die me bevalt. Het dwingt je tot rust op een of andere manier. Niet dat ik nou zo onrustig ben, helemaal niet eigenlijk. Maar toch... Het nadeel is, al je ergens mee bezig bent, is de pijp minder geschikt, maar ja, is dat een nadeel...?
Heb ook eenvoudige church aangeschaft om te proberen , maar vind het nog steeds niet denderend; sla steeds met die lange steel tegen m'n tanden,wangen of erger: ogen, omdat ik gewone steel gewend ben. Doet me denken aan die vent die bij de dokter kwam klagen dat hij elke keer dat hij thee dronk zo'n steek in z'n ogen kreeg.... (doktersadvies: voor het drinken het lepeltje uit het glas halen....)
Ben verder van mening dat het mogelijk moet zijn van je favoriete pijp een churchwarden te maken door er simpelweg een langere steel op te zetten. Waarom weer een kop er bij... Misschien iets voor onze mondstuk/pijpmakers?