iCupboard
-
iCupboard
Beste Pijprokersforum,
Ik heb besloten dat ik graag een pijp wil gaan roken. Het lijkt me heerlijk om gewoon onderuitgezakt een pijp te roken, en een serie te kijken of een boek te lezen. Nu is echter mijn vraag;
Welke pijp zou ik dan moeten kopen en welk tabak is goed voor beginners? Misschien is het handig om te weten dat een exotisch smaakje zoals bijvoorbeeld vruchten of bijvoorbeeld vanille er zeker in gaan.
Ik heb nog niet eerder gerookt, apart van een sigaar die ik heb geprobeerd.
Bedankt alvast, en als ik iets ben vergeten, vraag het dan gerust!
Rob.
Ik heb besloten dat ik graag een pijp wil gaan roken. Het lijkt me heerlijk om gewoon onderuitgezakt een pijp te roken, en een serie te kijken of een boek te lezen. Nu is echter mijn vraag;
Welke pijp zou ik dan moeten kopen en welk tabak is goed voor beginners? Misschien is het handig om te weten dat een exotisch smaakje zoals bijvoorbeeld vruchten of bijvoorbeeld vanille er zeker in gaan.
Ik heb nog niet eerder gerookt, apart van een sigaar die ik heb geprobeerd.
Bedankt alvast, en als ik iets ben vergeten, vraag het dan gerust!
Rob.
- Eliminator
- Moderator
Re: Nieuw met pijproken
Hartelijk welkom, heb je post even verplaatst naar het voorsteltopic.
Zie hier voor de eerste vragen
Tabakspijpen voor beginners
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=2504
Beginnerstabak
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=65
Verder, voor de beste start, bekijk de filmpjes en lees het pijpenboek van Janneman eens, te vinden op het portaal van dit forum, succes !
Zie hier voor de eerste vragen

Tabakspijpen voor beginners
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=2504
Beginnerstabak
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=65
Verder, voor de beste start, bekijk de filmpjes en lees het pijpenboek van Janneman eens, te vinden op het portaal van dit forum, succes !
- Asmodeus
iCupboard
Welkom hier, begin eens met een Corn cob van Missouri Meerschaum, die zijn niet duur (€10) en roken heel makkelijk. Verder is het aan te raden om het Pijpenboek van Janneman te lezen. Qua tabak zijn er veel mogelijkheden. Neptune wordt hier vaak aangeraden, ik vind Kentucky Bird ook een fijne om mee te beginnen
Laatst gewijzigd door Asmodeus op 10 nov 2014 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- JoskeB
Re: iCupboard
Welkom en veel leesplezier op dit forum. 

in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed
- Marielle32
- Wowbagger
Van harte welkom. Aan de adviezen hiervoor valt niet zoveel meer toe te voegen.
Veel plezier!
Veel plezier!
- MfOx
Van harte welkom 

-
Wow, wat een reacties. Dat had ik echt niet verwacht!
Ik had nog een aantal vragen. Ik ga dus waarschijnlijk de Corn Cob kopen. Kan ik die ook ergens online makkelijk kopen? Want naar mijn weten zit hier niet echt een winkel in de buurt die dat zou verkopen.
Nog een vraag, ik had eens opgezocht op Neptune pijpstabak. Die kan ik kopen voor 9,20 voor 50 gram (40? Weet niet meer zeker). Hoeveel gaat er per keer in zo'n Corn Cob? Dan weet ik hoelang ik ongeveer met een zo'n pakje door kan gaan.
En als laatste nog één vraag; Ik zag op dat topic over beginnerstabak ook een menthol tabak, genaamd Troost Slices. Is dit goed voor een beginner? Want ik vind Menthol wel erg lekker.
En omdat dit ook een voorsteltopic is, bij deze;
Ik ben een jongen van 22 jaar oud, ik speel veel muziek, luister graag naar muziek en tafeltennis. Daarbij vind ik het heerlijk op mijn luie stoel met een kleedje een serie te kijken. En mijn naam is Rob Hoiting en woon in Zuidlaren, Drenthe.
Groeten,
Rob.
Ik had nog een aantal vragen. Ik ga dus waarschijnlijk de Corn Cob kopen. Kan ik die ook ergens online makkelijk kopen? Want naar mijn weten zit hier niet echt een winkel in de buurt die dat zou verkopen.
Nog een vraag, ik had eens opgezocht op Neptune pijpstabak. Die kan ik kopen voor 9,20 voor 50 gram (40? Weet niet meer zeker). Hoeveel gaat er per keer in zo'n Corn Cob? Dan weet ik hoelang ik ongeveer met een zo'n pakje door kan gaan.
En als laatste nog één vraag; Ik zag op dat topic over beginnerstabak ook een menthol tabak, genaamd Troost Slices. Is dit goed voor een beginner? Want ik vind Menthol wel erg lekker.
En omdat dit ook een voorsteltopic is, bij deze;
Ik ben een jongen van 22 jaar oud, ik speel veel muziek, luister graag naar muziek en tafeltennis. Daarbij vind ik het heerlijk op mijn luie stoel met een kleedje een serie te kijken. En mijn naam is Rob Hoiting en woon in Zuidlaren, Drenthe.
Groeten,
Rob.

- Wallace
Van harte welkom 

De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.
- Marielle32
- Eliminator
- Moderator
Troost Slices is een prima tabak die door veel mensen hier graag gerookt wordt, het zijn alleen plakjes tabak, dat vergt net een andere stop-techniek, misschien niet het allermakkelijkste om mee te beginnen.
Hier http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51 kun je per provincie zoeken naar de betere tabakswinkels bij jouw in de buurt, beter dat eerst proberen, voor je het weet betaal je meer aan verzendkosten dan aan de pijp bij een corn cob.
Kijk wel of het een corn com is van Missouri Meerschaum, koop je betere kwaliteit dan andere merken.
Hier http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=51 kun je per provincie zoeken naar de betere tabakswinkels bij jouw in de buurt, beter dat eerst proberen, voor je het weet betaal je meer aan verzendkosten dan aan de pijp bij een corn cob.
Kijk wel of het een corn com is van Missouri Meerschaum, koop je betere kwaliteit dan andere merken.
Welkom!
Troost slices zijn niet met mentholsmaak. Tevens is deze tabak in flakevorm. (Plakjes) Deze tabak is zeer gewaardeerd op het forum. Als beginnerstabak echter is deze zeer af te raden.
De "Exotic" van Skandinavik is redelijk makkelijk verkrijgbaar in NL wat betreft een zoete tabak wat makkelijker om te beginnen. Ook de zoete tabakken van Peterson zoals de "Nutty Cut" zijn makkelijk verkrijgbaar. Verder de "Cherryblend" van Borkum Riff. Of bijvoorbeeld "Vanilla Mixture" van MacBaren.
Voor een beginnerspijp kun je ook eens kijken op de forum marktplaats "puffaway". Hier vind je keurig gerestaureerde en perfect schoongemaakte pijpen die reeds een koollaag hebben en je dus niet meer hoeft in te roken. Het klinkt misschien raar een gebruikte pijp, maar deze door het forumlid (annie69)die ze daar aanbiedt zijn zo perfect schoongemaakt en gerestaureerd dat je echt een goede pijp voor weinig geld kunt kopen. Kijk en klik voor puffaway onder de banner van de startpagina.
Succes!
Troost slices zijn niet met mentholsmaak. Tevens is deze tabak in flakevorm. (Plakjes) Deze tabak is zeer gewaardeerd op het forum. Als beginnerstabak echter is deze zeer af te raden.
De "Exotic" van Skandinavik is redelijk makkelijk verkrijgbaar in NL wat betreft een zoete tabak wat makkelijker om te beginnen. Ook de zoete tabakken van Peterson zoals de "Nutty Cut" zijn makkelijk verkrijgbaar. Verder de "Cherryblend" van Borkum Riff. Of bijvoorbeeld "Vanilla Mixture" van MacBaren.
Voor een beginnerspijp kun je ook eens kijken op de forum marktplaats "puffaway". Hier vind je keurig gerestaureerde en perfect schoongemaakte pijpen die reeds een koollaag hebben en je dus niet meer hoeft in te roken. Het klinkt misschien raar een gebruikte pijp, maar deze door het forumlid (annie69)die ze daar aanbiedt zijn zo perfect schoongemaakt en gerestaureerd dat je echt een goede pijp voor weinig geld kunt kopen. Kijk en klik voor puffaway onder de banner van de startpagina.
Succes!
-
Kiske, en als je op die banner klikt, welke van die pijpen die zij op dit moment aanbied zou dan het interessants zijn voor mij?
Die Nutty Cut ziet er heel interessant uit.
Die Nutty Cut ziet er heel interessant uit.

Het makkelijkst om mee te beginnen is een rechte pijp. Veel beginners (ondergetekende idem dito willen met een gebogen pijp of zo'n mooie lange churchwarden beginnen. Dit zijn nu echter precies pijpen die wat meer ervaring vragen.
Ik adviseer om tot je het roken een beetje onder de knie hebt een pijp met 9mm filtermogelijkheid te kiezen. Deze zorgt ervoor dat het roken wat droger blijft en er minder kans is op scherpte of tonghbite. Mocht je later ervoor kiezen filterloos te gaan roken kun je altijd een adapter (kosten 1 tot 2 €) in de pijp plaatsen.
Ik adviseer om tot je het roken een beetje onder de knie hebt een pijp met 9mm filtermogelijkheid te kiezen. Deze zorgt ervoor dat het roken wat droger blijft en er minder kans is op scherpte of tonghbite. Mocht je later ervoor kiezen filterloos te gaan roken kun je altijd een adapter (kosten 1 tot 2 €) in de pijp plaatsen.
- Marielle32
Je wordt oud Kiske .... Je valt in herhaling [emoji6]kiske schreef:Het makkelijkst om mee te beginnen is een rechte pijp. Veel beginners (ondergetekende idem dito willen met een gebogen pijp of zo'n mooie lange churchwarden beginnen. Dit zijn nu echter precies pijpen die wat meer ervaring vragen.
http://www.pijprokersforum.nl/viewforum.php?f=10
Hier vind je overigens pijpen die door forumleden worden aangeboden.
@ Marielle, ja maar er is ook zoveel aanwas op het moment!
Ik was destijds ook blij met ieder antwoord want om meteen met de zoekfunctie te beginnen dan verzuip je ook in alle informatie.
Ik rook pas 2,5 jaar pijp en ga serieus met deze hobby om. Toch leer ik nog letterlijk dagelijks bij. Mijn adviezen zijn gebaseerd op wat ik hier en op meetings geleerd heb alsmede geput uit mijn erg recente aanloopproblemen. Ik heb de wijsheid dus niet in pacht! Lees vooral ook de algemene topics van Janneman en kijk zijn filmpjes. Geef ook niet te snel op. Dan zal je een goede start maken.
Hier vind je overigens pijpen die door forumleden worden aangeboden.
@ Marielle, ja maar er is ook zoveel aanwas op het moment!

Ik rook pas 2,5 jaar pijp en ga serieus met deze hobby om. Toch leer ik nog letterlijk dagelijks bij. Mijn adviezen zijn gebaseerd op wat ik hier en op meetings geleerd heb alsmede geput uit mijn erg recente aanloopproblemen. Ik heb de wijsheid dus niet in pacht! Lees vooral ook de algemene topics van Janneman en kijk zijn filmpjes. Geef ook niet te snel op. Dan zal je een goede start maken.
-
Een warm wel rokend welkom alhier 

“Life is 10% what happens to me and 90% of how I react to it.”
- xGORRIT
Ik zou je een corncob met Skandinavik Exotic aanraden.
Zoals Kiske al zei.
Was de eerste tabak die me binnenschoot toen je je voorkeur uitsprak.
En hartelijk welkom hier.
Gr. Jorrit
Zoals Kiske al zei.
Was de eerste tabak die me binnenschoot toen je je voorkeur uitsprak.
En hartelijk welkom hier.
Gr. Jorrit
- lestat
En nog een warm welkom
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood
- Calinero
- Sidekickelvis
Welkom!
In tegenstelling tot de meeste mensen hier raad ik je af om met een Corncob te beginnen. Omdat ze wel goedkoop zijn maar slecht gefilterd. Als je nog niet eerder rookte zal je (imho) flinke tongbite krijgen als je een Corncob leeglurkt. Beter zoek je een reeds ingerookt Bruyere model op Puffaway of op ons Marktplein voor pijpen en toebehoren. Voor een eurootje of 20 heb je dan een goeie pijp die je in het begin nog wat kan mishandelen omdat je het roken nog niet helemaal onder de knie hebt.
In tegenstelling tot de meeste mensen hier raad ik je af om met een Corncob te beginnen. Omdat ze wel goedkoop zijn maar slecht gefilterd. Als je nog niet eerder rookte zal je (imho) flinke tongbite krijgen als je een Corncob leeglurkt. Beter zoek je een reeds ingerookt Bruyere model op Puffaway of op ons Marktplein voor pijpen en toebehoren. Voor een eurootje of 20 heb je dan een goeie pijp die je in het begin nog wat kan mishandelen omdat je het roken nog niet helemaal onder de knie hebt.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
-
Ik ga denk ik voor zo'n pijp van Puffaway.
Alleen nu heb ik een dillema, sommige mensen zeggen dat een filter beter is voor beginners, maar ik las in het pijp rook boek van Jan dat een filter niet beter is.
Wat is nu het beste om te doen?
Groeten,
Rob.

Groeten,
Rob.
- Asmodeus
Ik zou een filterpijp nemen, dan hou je alle opties open. Ik denk dat het nogal persoonlijk is of je filter of filterloos prefereert. Bovendien zal het vast niet bij 1 pijp blijven [emoji4]
- Mikali
Ook van hieruit welkom !iCupboard schreef:Ik ga denk ik voor zo'n pijp van Puffaway.Alleen nu heb ik een dillema, sommige mensen zeggen dat een filter beter is voor beginners, maar ik las in het pijp rook boek van Jan dat een filter niet beter is.
Groeten,
Rob.
Waarom Janneman een niet-filter, rechte pijp aanraadt is vanwege het feit dat je met een pijpenrager erdoor kan tijdens het roken.
Een veelgemaakte beginners "fout" is te snel roken, met als gevolg "gorgelen" van de pijp en "tongue bite".
Wanneer je dit zou merken kan je met een pijpenrager het vocht uit de pijp hale en weer verder roken.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"
- Eliminator
- Moderator
Bij twijfel gewoon een pijp kopen waar een filter in kan, vind je het later niets rook je hem zonder een filter er in, simpel zat,.... andersom wordt lastig, in een niet-filterpijp past simpelweg geen filter.
-
Welkom hier!
Wees erop voorbereid dat de eerste pijpen qua smaak waarschijnlijk tegen
zullen vallen. Aanvankelijk proef je uitsluitend een rooksmaak. Pas na
verloop van tijd begin je smaken te onderscheiden.
Dan heb je ook nog tegen dat een nieuwe pijp nog niet op z'n best smaakt,
dat komt op z'n vroegst wanneer er zich enige koolaanslag in de kop heeft
afgezet. Een pijp heeft na een rookbeurt rust nodig, dat komt niet alleen
de pijp ten goede, maar ook de smaak die deze de volgende keer je geeft.
Rook de eerste tijd niet teveel en vooral niet te snel. Dat je pijp vaak uitgaat
is op zich probleem, gewoon opnieuw aansteken. Naarmate je langer rookt
komt dat vanzelf goed.
Even door de zure appel, succes!
Wees erop voorbereid dat de eerste pijpen qua smaak waarschijnlijk tegen
zullen vallen. Aanvankelijk proef je uitsluitend een rooksmaak. Pas na
verloop van tijd begin je smaken te onderscheiden.
Dan heb je ook nog tegen dat een nieuwe pijp nog niet op z'n best smaakt,
dat komt op z'n vroegst wanneer er zich enige koolaanslag in de kop heeft
afgezet. Een pijp heeft na een rookbeurt rust nodig, dat komt niet alleen
de pijp ten goede, maar ook de smaak die deze de volgende keer je geeft.
Rook de eerste tijd niet teveel en vooral niet te snel. Dat je pijp vaak uitgaat
is op zich probleem, gewoon opnieuw aansteken. Naarmate je langer rookt
komt dat vanzelf goed.
Even door de zure appel, succes!
Laatst gewijzigd door robvoorburg op 10 nov 2014 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mikali
+1 en je kan in een 9mm pijp ook nog altijd een adapter steken mocht je dat willenEliminator schreef:Bij twijfel gewoon een pijp kopen waar een filter in kan, vind je het later niets rook je hem zonder een filter er in, simpel zat,.... andersom wordt lastig, in een niet-filterpijp past simpelweg geen filter.
"Een tevreden pijproker is geen onruststoker"
-
Bedankt voor de tips. Echter begrijp ik niet wat jullie bedoelen met een pijp waar een filter in past. Is dat op die site van Puffaway een pijp met een 7mm filter? Dat je die er uit kan halen?
Voor de rest super bedankt allemaal!
-
Hier op het forum zijn de meningen over het al dan niet gebruiken van een filteriCupboard schreef:Bedankt voor de tips. Echter begrijp ik niet wat jullie bedoelen met een pijp waar een filter in past. Is dat op die site van Puffaway een pijp met een 7mm filter? Dat je die er uit kan halen?
verdeeld. Je zal er voor jezelf proefondervindelijk achter moeten komen wat je
het best bevalt.